CD-spiller og/eller forsterker til ProAc D15

U

utgatt60135

Gjest
Neste år blir mitt lille prosjekt å utnytte potensialet til høyttalerne mine med ny CD-spiller og forsterker  opptil samme pris som D15, alså ca. 26k. Forutsetningen er et betydelig forbedring av nåværende komponenter naturlignok.

De som jeg synes er mest interesante er:

CD-spillere;

Lector CDP-7TL
Eera DL 1.0/2.0
Audio Aero Prima
Audia Flight Two
Musical Fidelity A5
Ayre CX 7e

Brukt/tilbud;

Electrocompaniet EMC1-UP
Marantz SA 11-1S
Meridian G08

Forsterker:

AVI Laboratory series
Sugden A21Se
Ayre AX7
Musical Fidelity A5

Brukt/tilbud;

Bryston B-100 SST
Audio Research VSi-55

Jeg kommer til å bytte en av dem først og om det blir spiller eller forsterker vet jeg ikke. Men jeg har veldig tro på AVI så den står øverst på listen. Kommer til å teste den snart.

Hører på vokaljazz, rock, pop, akustisk, electronica og klassisk. Mellomtonen er viktigst. Litt varme er bra. Holografi er viktig likeså detaljering, fokus, fylde og ikke minst musikalitet.
Nå har jeg Jungson Moon Harbour og Creek 5350SE. Er veldig godt fornøyd faktisk men mye vil ha mere.

Kom med innspill.... ::)

R

Rojoh

Gjest
Re: Medspillere til ProAc D15

Ser at du har lite rørutstyr på listen din. ;)

Mvh. Johan

U

utgatt60135

Gjest

Ja det er en vrien sak.. Ligger i bakhodet men jeg er litt pingle.. skeptisk ja!
Jeg har null erfaring med rør.

R

Rojoh

Gjest

Det var jeg også i lang tid, men nå må min ellers så gode Doxa transistoreffektforsterker finne seg i å vike plassen. Vel; meg om det. Har ikke hørt ProAc, så noen anbefalinger er vanskelig å gi - men hadde jeg hatt ProAc, så hadde jeg nok snust litt Audio Researchs integrerte rørforsterker. Stewart Tyler - mr. ProAc himself, har i lang tid benyttet Audio Research som elektronikk i utviklingen av sine høyttalere.

Mvh. Johan

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2

Du nevner Sugden A21Se, som nok er knallgod. Men kjøper du den har du vel passert budsjettet ditt?

Det var mange bra kandidater på lista, men litt skeptisk til dette å mixe forskjellige merker/lydfilosofier.

Så hva med å prøve Sugden A21a/CD21? Der får du ihvertfall matching og synergi. Litt mindre effekt enn 21Se, men jeg tror det skal holde. Har hatt 21Se selv, så jeg burde vite...

Sugden benytter seg faktisk av ProAc når de utvikler sine forsterkere...

mvh

U

utgatt60135

Gjest

Denne alså? Til NOK 21.660,- i USA. Forhandler i Norge?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2

http://www.audiotech.no/ er importør.

Er ikke dette en VSi-55? Nyprisen på denne bikker 30000, men den er nok bra til D15!

mvh

U

utgatt60135

Gjest

Du nevner Sugden A21Se, som nok er knallgod. Men kjøper du den har du vel passert budsjettet ditt?

Det var mange bra kandidater på lista, men litt skeptisk til dette å mixe forskjellige merker/lydfilosofier.

Så hva med å prøve Sugden A21a/CD21? Der får du ihvertfall matching og synergi.  Litt mindre effekt enn 21Se, men jeg tror det skal holde. Har hatt 21Se selv, så jeg burde vite...

Sugden benytter seg faktisk av ProAc når de utvikler sine forsterkere...

mvh
27 lapper er ok. Noen lapper fra eller til er ikke så nøye.
Men jeg er litt skeptisk til watt tallet. Jeg liker å spille høyt til tider men kanskje holder det. Jeg har hørt kombinasjonen men faktisk spiller min Jungson bedre med Sugden etter min mening. CD-spilleren til Sugden farget lyden for mye i tillegg til at det blir litt for mye av det gode som forsterkeren innehar av kvaliteter.

Jahar du prøvd kombien D15 til A21Se? Hvordan låt dette og kunne du spille høyt nok?

En annen sak er at jeg har hørt på endel høyttalere og da er det Martin Logan Vista eller Vantage som frister mest. De er greit å ha en forsterker som takler en fremtidig høyttaler. I det minste i en periode.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2

Jeg solgte min A21a før jeg kjøpte D15, så jeg skal ikke uttale meg.
Men du må huske på at klasse A watt og rør-watt er kraftigere enn det virker på papiret.

Tenker du på Vista eller Vantage tror jeg nok du må høyere opp i krefter. Men det ligger jo veldig mye snadder på bruktbørsen da...

mvh

U

utgatt60135

Gjest

Da jeg hørte Sugden spilte den som den hadde masse krefter helt til den plutselig forvrengte. Det er til å leve med hvis denne grensen ligger høyt nok så en slipper å være redd for å sette volumet for høyt. Men Totem Mani som jeg hørte den med er ganske tungdreven, litt mere enn D 15 tror jeg.
AVi er en kraftig nøytral forsterker på 175W som kanskje spiller bra med Vista? (men det er uansett ikke aktuelt i nåværende leilighet)
Jeg har en godfølelse for AVI (har hørt den sammen med Dynabel Auforia).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.377
Torget vurderinger
28

Når det gjelder cd-spiller kan jeg bare anbefale A5. Dessuten har vel AudioArt en brukt? Lectoren du nevner har jeg også hørt spille vakkert.

A5 kjennetegnes av et strøk varme, men først og fremst luft og åpenhet.

Har selv hatt D15 og vil bare anbefale deg en forsterker som kan levere litt strøm, den kan fort bli litt utflytende og dvask i bassen D15.

B

bamsemann

Gjest

Hei Lyngen...

Jeg har kjempetro på Primare produktene, de får jo kjempeskryt overalt.

Uansett hvor du slår opp er de testvinnere, og de skal være en kjempematch til Proac..

Kim på Lyric sa at det er mange som bruker den kombinasjonen..

Ellers så har jo Creek kommet med Destiny som også har fått glimrende omtaler..

Men også M.F. kan nok være bra..

bamsemann.. :)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Jeg ville kanskje testa produktene til Consonance dersom du skal prøve deg på rør. Cary er heller ikke å forakte på Proac. De har en integrert sak som ettersigende skal spille forrykende på Proac respons 1.

Håvard

U

utgatt60135

Gjest

Ingen flere som har meninger om hvem som er "best"?
Det er da en hel del kunnskapsrike folk her som har testet mye..........

Er det noen som burde vært med på lista?

Tror Primare er på vei ut av lista da jeg tror AVI er bedre(?) og MF A5 bedre enn CD31(?).

Tipper Cary kommer inn da Lyric er så greie..(med gode produkter). Er Bryston noe å hige etter om jeg kan få tak i den billigere?

Jeg vil teste de jeg kan men vil ikke se bort fra å kjøpe uhørt (om jeg får nok tips).

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0

Ville ha gått for Meridian G 06 (evt. G 08), og Bryston B 100 ST, vær obs. på at Krell 400 XI er litt hard mot ProAc og ville ikke ha benyttet den i oppsettet ditt, selv om det er en glimrende forsterker.

O

om.s

Gjest

Har god erfaring med ProAc Response 2.5 og Accuphase E306V (2x100W int) samt Accuphase DP 65V (cd).....

mvh

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3

Jeg vil gå på den Gryphon Callisto 2100 som står der på børsen. Den prisen han vil ha er kanskje litt stiv men verdt. Makan til en god forsterker skal du vanskelig fine.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

Jeg er sikker på at Cayin har noen forsterkere som ville passet til D15.

du vil så klart få tibakemeldinger fra meg om Bluenote Koala spilleren.Jeg venter i spenning,for etter det jeg selv har blitt fortalt av dem som har hørt den,skal den være på høyde med det beste på markedet mellom 20000-40000kr.

Bluenote Koala CD Tube koster vel 17500kr og bør dermed være med i listen.

AVI forsterkeren er også anbefalt.

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
1
Torget vurderinger
1

hei.
hva med og prøve hegel sin integrert på 2x120w og cd spilleren fra hegel?? sammen synes jeg de spiller bedre og med mere trøkk i bunn enn primare.
har selv hatt proac 2,5 og adyton sign med cary 303/200 OG wireworld kabler,, låt kjempe!!
hilsen rune.

U

utgatt60135

Gjest

Takk for svar!

Nei Hegel blir det ikke. Accuphase er desverre for dyr men Bryston kan kanskje gå. Har lyst til å prøve den.

Selv om noen av de interesante er på bruktbørsen har jeg mest lyst til å teste noen selv. Det er jo en del av hobbyen. Jeg har lyst til å prøve én rørforterker også. Hvilken kan det bli?
Men jeg må vente til neste år. Over én uke å vente...  :p

Jeg må innrømme at design betyr litt mere når prisen økes. Eiergleden blir større om den ser like bra ut som den låter. Meridian kommer ikke så godt ut da. Også Cary ser litt ordinær ut. AVI´en ser faktisk litt tøff ut synes jeg, men liker ikke det gammeldagse record valget. Hører gjerne ditt intrykk av Koala Jonas.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

Ser det ligger en Cayin S200 til salgs.

Nyprisen på den er vel 15-16000kr,så 8-9000kr brukt ville jeg utvilsomt slått til.

Tror den vil matche dine D15 perfekt.

Den ser flott ut,og jeg har hatt den tidligere.VELDIG lik AVI!!!

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1

Jeg vil anbefale at du går for kilde først (Lector CDP-7 har både litt av den varmen, den magiske mellomtonen og et fantastisk dybdeperspektiv). Jeg har nylig hørt en McIntosh MC 275 på ProAc D15, og den hadde veldig god kontroll på bassen på D15 og her også er mellomtone og varme tilstede. Ellers vet jeg at Audio Research er meget god match mot den nevnte høyttaleren, men pga prisene på dette nytt ville jeg tiettet etter brukt ARC!

U

utgatt60135

Gjest

Ja Lector er spennende. Har du den selv? Leste at den er litt tungvindt å bruke. Jeg har dessverre ikke lest testen i Fidelity. Skal prøve å få lest den.

Er det flere som har det som meg? Noen merker har jeg ikke lyst på men kan ikke kritisere dem for noe. Der ligger Cayin for meg desverre.

Hvis det lar seg gjøre har jeg lyst til å låne både AVI og Lector fra NHC samtidig og se hvilken som forbedrer lyden mest. Og høre om MF A5 kan konkurere med dem.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.377
Torget vurderinger
28

Har brukt en Cayin TRV88ST på D15 og det ville ikke være feil å si at nevnte høyttaler godt kunne matches med en forsterker som har litt mer raffinement i øvre mellomtone.

U

utgatt60135

Gjest

Ja hvordan har jeg kunnet overse verdens beste produkter ;)

U

utgatt60135

Gjest

Men hvilken rørforsterker er best i verden i denne prisklassen?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

Jeg vil tro at forsterkeren du har i dag holder et helt annet nivå enn cd spilleren din.

Lån først med deg f.eks Lector eller Regas beste,så vil jeg tro du blir svært så fornøyd.

Hvis Bluenote Koala viser seg å være like god som de tilbakemeldingene jeg har til nå,skal den være minst like god som Lector og bedre enn Rega.Og så er den mye rimligere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Men hvilken rørforsterker er best i verden i denne prisklassen?
Når det gjelder rørutstyr til ProAc (og jeg kødder ikke!), det er ARC som gjelder!

Mvh Vidar P

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0

Er enig i at arc ville vært det optimale, men prisen blir vel litt høy for trådstarter.

Når det gjelder rørutstyr til ProAc (og jeg kødder ikke!), det er ARC som gjelder!

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2

;) Hei igjen Lyngen.

Anbefalte Sugden til deg, jeg. Men som en unnskyldning misforstod jeg innlegget ditt. Du mener jo 26000 pr. enhet.

Og da forandrer jo ting seg litt!

Sugden er bra, men på det nivået er det jo bare NAIM som gjelder.. :D Naim er som rør på speed. ;D

Anbefaler at du tar deg en tur til et sted der de KAN å demonstrere Naim. (Det må vel finnes?)

Skal du borti rør er det nesten bare ARC som duger...men da må du på bruktbørsen.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Er enig i at arc ville vært det optimale, men prisen blir vel litt høy for trådstarter.
Da skulle han ikke ha kjøpt D15 :)

T

timc

Gjest

Støtter forslag om ARC. ML spiller også meget bra på ProAc.

S

so

Gjest

Slik jeg har forstått det er Proac tunet til ARC.

Den har en omvendt hengekøye i mellomtonen, dvs den trenger litt ekstra her.

Dette bør være med i vurderingen.

Men hva vet vel jeg..... ;)

B

bamsemann

Gjest

1s og 1sc var litt borte i nedre mellomtone, og hadde da en liten tilt opp i mellombass og diskant..

bamsemann.. :)

U

utgatt60135

Gjest

Det har i allefall ikke jeg hørt.. ingen gjenkjennelse..
Men hva vet jeg..

U

utgatt60135

Gjest

Noen som kan si noe om denne?

Det må da være mange her som har meninger om disse produktene ???.  Eller er folket mere interesert i å diskutere alt mulig tullegreier på OT?

Og denne?

Audio Aero Prima

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7

Greit det VERDENS største bilde ;D ;D