Digitale avspillere CD-spiller med AES/EBU ut

corton

Medlem
Ble medlem
26.03.2010
Innlegg
40
Antall liker
4
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Forhandleren av min forsterker anbefalte meg sterkt å koble til CD-spiller ved hjelp av AES/EBU. En slik inngang er det naturlig nok på min forsterker. Lydmessig skal det visst nok være gull. I tillegg vil det frigjøre en inngang jeg har behov for så det er ingen grunn for meg til å overse rådet. Men den spilleren jeg har per nå har ikke AES/EBU utgang.

Derfor et par spørsmål fra meg:

1. Er det noen som kan anbefale CD-spiller som har AES/EBU ut?
Jeg har ingen veldig klare tanker om hva slags type spiller det må være. Jeg kan legge noen tusen på bordet, men avstår nok fra de aller hvassest/dyreste modellene (flere titusen).

2. Er det noen som har erfaring med andre løsninger for å koble til AES/EBU? Jeg tenker varianter hvor kabler har ulike koblinger for å benytte f.eks S/pdif ut fra CD-spiller.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hva slags forsterker bruker du?
Skal ikke være noe særlig lydmessige forskjeller mellom AES/EBU og S/pdif, selv om jeg har foretrukket AES/EBU i alle år selv.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Ser du etter ny spiller, eller er det aktuelt å handle brukt?
Jeg spør fordi Cary har noen spillere med AES/EBU ut, men de er så vidt jeg vet ikke i salg lengre.
En slik utgang er ikke spesielt vanlig og det er nok stort sett spillere i litt høyere prisklasse som har slikt.
Primare CD32 og BD32 har AES/EBU utgang, forresten.

EDIT: Emotiva ERC-2 har AES/EBU utgang. Den koster ikke allverden ($449), men det ser ut som de har sluttet å selge den også nå.
Markedet for dedikerte CD-spillere i budsjettklassen virker som er ganske dødt. Kanskje du blir nødt til å se deg om etter en Bluray-spiller med slik utgang dersom det er et must?

Electrocompaniet EMC-1 har AES/EBU ut, men da snakker vi relativt høy prisklasse.
 
Sist redigert:

corton

Medlem
Ble medlem
26.03.2010
Innlegg
40
Antall liker
4
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
POB: Jeg har Devialet D-premier. Planen var å kjøre trådløst og kun ha en CD-spiller i beredskap. Den trådløse varianten fungerer ikke knirkefritt så jeg vil ha en CD-spiller permanent tilkoblet likevel. D-premier har en utmerket DAC så slik sett spiller det en rolle at jeg ikke må ha CD-spiller som også har noe å tilby på det feltet.

LemonDog: Takk for innspill! Ja, jeg kan gjerne handle brukt (har en"ønsket" annonse ute her nå). Som du sier så er det ikke så mange som har slik utgang og det er heller ikke så lett uten videre å slå fast hva de enkelte spillerene som legges ut faktisk byr på med mindre det er detaljbilder av baksiden.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kjøp heller et driverk eller en CD spiller der du kan slå av den interne dacen ellers vil du få impedansfeil når drivverket driver to dacer samtidig.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har et Stello cdt-100 drivverk. Den har både AES/EBU og S/pdif.
Kanonbra til prisen, men er utgått. Sjelden å finne brukt, men kan hende du har flaks.
Min skal legges ut på børsen her, men ikke før til vinteren.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det går fint an å koble en single-ended SP/DIF utgang til en balansert AES3 (aka AES/EBU) inngang. Men om det er noen vits er en helt annen diskusjon. Poenget med balansert er dels at man kan kjøre med lengre kabelstrekk (10 vs 100 meter).
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
At det skal være bedre lydkvalitet via AES/EBU kontra S/PDIF er vel heller tvilsomt.
 

corton

Medlem
Ble medlem
26.03.2010
Innlegg
40
Antall liker
4
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hva slags kobling som fungerer best er ikke tema. Fakta er at forsterkeren har balansert AES/EBU inn (dvs XLR, ikke BNC-kobling) og jeg ønsker å utnytte den muligheten.

Enig i at drivverk er det som skal til. I min enfoldighet har jeg trodd at det var mulig å omgå/slå av dac på de fleste CD-spillere, men det er nok også noe jeg må ha i mente.

Produsenten av forsterkeren skriver:
If your player and your Devialet are equipped with an AES/EBU output, we highly recommend using it to interconnect your devices. The RCA inputs are similarly qualitative but can be more sensitive to the output level of the source. Therefore, we advise you, whenever possible, to use an RCA-to-XLR hybrid cable or an RCA/XLR adapter to connect the player's digital out to the AES/EBU input. In both cases, please use a genuine 110Ω or 75Ω digital cable to link both devices

I tillegg kommer så poenget at jeg ved å benytte AES/EBU inngang frigjør en inngang som jeg helst vil bruke til annet utstyr.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Mitt valg ville vært NAD M50.Dette er en musikkstreamer uten DAC men med CD transport som skal ha svært lavt jitternivå. I tillegg til å spille av CD'er kan du rippe CD'ene dine vha en pc og kopiere dem over på en USB harddisk som du så kobler til M50 og kan spille av via en app på en iPad.
 

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Eldre Theta drivverk har muligens Aes/Ebu utgang. Hadde et Pearl drivverk som tjente meg utmerket i mange år, der var det hverfall slik utgang.
 

corton

Medlem
Ble medlem
26.03.2010
Innlegg
40
Antall liker
4
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Oslo hfc anbefalte meg et Bel Canto drivverk til ca 15k nytt. Den har AES/EBU.
Tar gjerne mot flere synspunkter.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Produsenten av forsterkeren skriver:
If your player and your Devialet are equipped with an AES/EBU output, we highly recommend using it to interconnect your devices. The RCA inputs are similarly qualitative but can be more sensitive to the output level of the source. Therefore, we advise you, whenever possible, to use an RCA-to-XLR hybrid cable or an RCA/XLR adapter to connect the player's digital out to the AES/EBU input. In both cases, please use a genuine 110Ω or 75Ω digital cable to link both devices

I tillegg kommer så poenget at jeg ved å benytte AES/EBU inngang frigjør en inngang som jeg helst vil bruke til annet utstyr

Bare for og spørre,hvorfor kan du ikke bruke ett slikt adapter som de foreslår ? Bruker selv SPDIF ut til AES/EBU inn, bruker en Chord 75ohm digi med adapter

Var foresten akuratt samme svar jeg fikk når jeg spurte Devialet,de må ha alle disse svarene ferdiglagde :)

 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.496
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ring Tor på Lyric. Du skal ikke se bort at han har noen Cary CD-spillere igjen enda...

Johan-Kr
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Tror det ligger en Cary på brukten?
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Denne XTZ CD-100/11 har slik utgang iflg produsent.
 

corton

Medlem
Ble medlem
26.03.2010
Innlegg
40
Antall liker
4
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det er flere gode innspill her. Det var kanskje særlig interessant å se at flere har brukt adapterløsning for å komme fra s/pdif til AES/EBU. Jeg har avgjort fått noe å tenke på her og finleser lenkene over. Det er ikke helt enkelt for meg å forstå at det skal gå knirkefritt og da er det betryggende å se f.eks Petterone over, som selv har Devialet, er fornøyd med løsningen.

Ellers har jeg nå også noen forslag til ny CD-spiller/drivverk. Jeg følger med på bruktbørsen. I og med at det er drivverket jeg er ute etter er jeg usikker på hvor stor rolle alder spiller.
 
Topp Bunn