Digitale avspillere CD spiller i budsjettklassen

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Heisann!!

Har nettop kastet en NAD C521BEE på dynga da den ikke var så veldig sammarbeidsvillig med å lese plater lenger.

Har plukket frem fra loftet en Sony CDP-312 som var produsert omtrent tilbake til under den kalde krigen..
Om ikke annet så virker den helt fint for øyeblikket, men lydkvaliteten er ikke helt på topp, NADen låt bedre.

I denne sammenhengen er det noen som kan anbefale en ny CD-spiller i budsjettklassen?
Det viktigste er at den virker, og virker i mange år fremover. Lydkvalitet for heller komme i andre rekke, men trenger ikke å låte huggorm! :)

Både nytt og brukt er aktuelt!

Tips mottas med takk, så får jeg vurdere etterhvert! :)

Mvh
oks
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Vil foreslå at du ser etter pent brukte eksemplarer fra Creek, Exposure, Naim, Rega og evt Marantz.
Da får du musikalitet og lytteglede med på kjøpet ;)

M
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Rega og Naim er vel gode tips, ja. cd5 eller apollo/apollo-r evt :)
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Hei

Har alltid likt Marantz sine spillere i budsjett klassen, god lyd og god byggekvalitet. Har ikke hørt denne til 3000,-, men går ut i fra at det som vanlig er av god kvalitet

Marantz CD5005 CD-spiller - Sort
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Har du vurdert en ekstern DAC? Det er jo den som lager lyden.
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Uten tvil Primare CD22:
Primare CD22 CD-spiller - Titan - Ryddesalg
De har kun en igjen (noen som har angret seg..).Topp kvalitet på drivverk, og god elektronikk. Brukbar innebygd dac, med digital ut har man ypperlig mulighet for lydforbedring. Har CD22 selv, og det er en skikkelig solid CD spiller.

Litt artig at du har hevet NAD'en på dynga, jeg gjorde det samme selv for en tid tilbake, tror det var samme spilleren...
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Tusen takk for hyggelige svar!! :)
Det er bare å kjøre på med flere alternativer!! (Hvordan er Denon spillerne?)

Bra det er flere enn meg som har tatt vare på samlingen med blanke skiver!

No begynte Sonyen å krølle seg også...dårlig "aura"..... :rolleyes:

Gurba: Godt forslag med ekstern DAC! Men siden hele spillerne ryker her så blir det vel ikke den løsningen med det første.

AlfdB: Var egentlig fornøyd med NADen, men lite hjelp i når det ikke holder sammen..har lest om flere problemer med disse...

Skal se litt på alternativene her!!
Hvordan er det å bestille spiller på nett? Stor fare for at noe faller ut av posisjon under frakt?

Mvh
oks
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hva med å kapre en av squeezeboxene som ligger på brukten, og gå over til streaming? Etter at jeg rippet inn platesamlinga, har jaggu ikke CD-spilleren vært mye brukt...

Av det som ligger på børsen nå, så er en Maranz CD72 mk2 SE til 1500 veldig mye for penga. Hvis budsjettet rekker til 3500, så er den SAT CD-fixen også en bra sak.

Johan-Kr
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Feilpostet - ikke korrekt referanse..
 
Sist redigert:

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Hva med å kapre en av squeezeboxene som ligger på brukten, og gå over til streaming? Etter at jeg rippet inn platesamlinga, har jaggu ikke CD-spilleren vært mye brukt...

Av det som ligger på børsen nå, så er en Maranz CD72 mk2 SE til 1500 veldig mye for penga. Hvis budsjettet rekker til 3500, så er den SAT CD-fixen også en bra sak.
Johan-Kr
Må bare kommentere denne. Noen av oss har funnet tilbake til "kosen" med sølvplata. Ha muligheten til å pakke vekk alt som lukter PC, nettbrett og harddiskbaserte løsninger som man måtte bruke - og funnet tilbake til sølvplata. En slags motreaksjon, og ikke spesielt rasjonelt, men slik er det.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Hei Skal du ha en rimelig og meget god cd spiller er Marantz 5005 er sikkert valg.En glimrende spiller til prisen.Også forsterkeren pm 5005 er et kupp til prisen.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Du spurte om Denon, jeg har god erfaring med deres nest billigste, men bare som drivverk. Støtter forslag over her om å finne en passende DAC til den CD spilleren du måtte velge. Om du velger en CD spiller med digitalutgang da.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Marantz er nevnt flere ganger! Flotters! Tar det med meg! :)

Denon har altså bra drivverk! Det tiltaler!

Ser Yamaha nettverkspilleren som Lgrons linker til. Er helt grønn på hva som finnes av kilde muligheter..
Er dette bra greier? Er litt skeptisk til slike bokser som skal løse alle problemer, det pleier gå ut over noe....
Her et alternativ hos Surround.no:
Yamaha CD-N301 Nettverksspiller m. CD-spiller - Sort - Nettverk - Stereo
 
X

X186841

Gjest
CD-N301 er mer moderne med både Spotify Connect,internettradio og Airplay. CD-N500 er litt eldre med bare streaming fra lokalt nettverk men var jo meget rimelig pris på.
Yamaha pleier å lage gode produkter.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Cambridge 840c. Kan også brukes som dac. Ligger en til 2400,- Hadde en slik for noen år siden. Knallgod!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Yamaha, Denon. Japansk, vil funke lenge.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
250
Torget vurderinger
2
Kan godt anbefale en BluRay fra Cambridge Audio som cd spiller. Har en slik selv, og en kompis har sammelignet den med cd spillere i 20-30 tusen kroners klassen, og mener den ikke er langt tilbake for de.
ligger en på finn nå, BD751 http://www.finn.no/72570582
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Det ligger en SAT CD-fix tilsalgs på HFS - kan være et godt alternativ.


Heisann!!

Har nettop kastet en NAD C521BEE på dynga da den ikke var så veldig sammarbeidsvillig med å lese plater lenger.

Har plukket frem fra loftet en Sony CDP-312 som var produsert omtrent tilbake til under den kalde krigen..
Om ikke annet så virker den helt fint for øyeblikket, men lydkvaliteten er ikke helt på topp, NADen låt bedre.

I denne sammenhengen er det noen som kan anbefale en ny CD-spiller i budsjettklassen?
Det viktigste er at den virker, og virker i mange år fremover. Lydkvalitet for heller komme i andre rekke, men trenger ikke å låte huggorm! :)

Både nytt og brukt er aktuelt!

Tips mottas med takk, så får jeg vurdere etterhvert! :)

Mvh
oks
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Da ble det en lite brukt Marantz CD5004 kjøpt av hyggelig kar her på sentralen.
Så da er det bare å vente på Postmann Pat! :)

Tenker dette blir bra! :)

Hadde det ikke blitt denne, så hadde jeg nok sett mer på Denon eller Yamaha, i lag med Marantz.

Cambridge er nevnt, hadde en DVD spiller for en tid tilbake av det merket. Den hadde jeg trøbbel med fra dag1.
Den låt heller ikke noe videre fantastisk som CD spiller.
Godt mulig dette har bedret seg no, og kanskje det bare var meg som var uheldig! :)

Tråden er opprettet, så det er bare å diskutere videre!! :)

Mvh.
oks
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Marantz CD5004 i hus!
Førsteinntrykk er at denne låter bra!
Den fungerer bra og gir inntrykk av kvalitet!
Pent design (Fruen likte det)! :)

Kan anbefales! :)

Takk for all hjelp!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hva med å kapre en av squeezeboxene som ligger på brukten, og gå over til streaming? Etter at jeg rippet inn platesamlinga, har jaggu ikke CD-spilleren vært mye brukt...

Av det som ligger på børsen nå, så er en Maranz CD72 mk2 SE til 1500 veldig mye for penga. Hvis budsjettet rekker til 3500, så er den SAT CD-fixen også en bra sak.
Johan-Kr
Må bare kommentere denne. Noen av oss har funnet tilbake til "kosen" med sølvplata. Ha muligheten til å pakke vekk alt som lukter PC, nettbrett og harddiskbaserte løsninger som man måtte bruke - og funnet tilbake til sølvplata. En slags motreaksjon, og ikke spesielt rasjonelt, men slik er det.
Jepp, slik har det gått med meg. Etter å ikke ha eid cd-spiller over flere år fikk jeg i fjor tak i en Rega Apollo fra et snilt medlem av sentralen. Den revitaliserte hele mitt forhold til sølvplatesamlingen, som nok engang ble samlet på et sted. Og siden ny pc ble kjøpt inn samme uke som Black Friday har jeg riktignok installert betalversjon av Jriver, men ikke en fil har funnet veien til hdd enda. Rega Apollo er rett og slett en fabelaktig spiller, men det er også trådstarters "nye" Marantz. :)

rega apollo.jpg


Marantz CD5004 i hus!
Førsteinntrykk er at denne låter bra!
Den fungerer bra og gir inntrykk av kvalitet!
Pent design (Fruen likte det)! :)

Kan anbefales! :)

Takk for all hjelp!
Jeg er ganske overbevist om at det er et mer nobelt dyr du har i stuen nå - både mht byggkvalitet, lyd og design. Slit'an som vi sier i Bergen. :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for det, oks81. Er ikke helt tapt bak en vogn på designsiden Marantz heller, selv om det nok er betydelig mer mainstream enn Rega. :)

Det er noe befriende låst med å måtte reise seg opp, ja. Jeg tror rett og slett vi blir litt mer tålmodige av å snurre fysiske skiver eller taper, både analoge og digitale. Eierglede og alt det der er jo også en faktor. Godt at du er fornøyd. Burde være en bedre spiller lydmessig enn din døde NAD når den var i live.

Takk for lenke til bergensuttrykk. ;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Baluba: Endelig en som ikke legger hele sin "musikalske" fremtid i dynamikkknuste harddisker! Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor CD plutselig ble pariaformat. Og følgelig bruker jeg det fortsatt-med store planer om å fortsette! Apollo er et musikkmonster. Og den blir enda bedre hvis du setter den som reint drev på en Regadac..Da har du sølvplateavtaster for iallefall tjue år..som kommer til å vise fildigitalistene hvor musikkskapet skal stå:cool: Veit om en som skal selges..Rega ventet til 1994 med sin første CD, men brukte tida utrolig godt mht å lære hva som er og ikke er kosher med en. Med det resultat at de idag bygger de mest musikalske avtasterne som finnes for sølvplater. Selv Marantz SA11S3 har problemer med en Rega Isis..og Saturn R knuser alt til pris og langt over..Faktisk anses ALLE Regas CD-spillere til dato som klassikere- og det med god grunn. Kos deg med den der.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Flott spiller du har der baluba!!

Jeg er veldig fornøyd med spilleren!
Sitter jeg på pc og spiller blir det mye frem og tilbake og utålmodig trykking.
Med CD spiller blir gjerne en plate satt på og hørt.
Det er min opplevelse også. Mye hopp fram og tilbake når man streamer/spiller fra PC, mer konsentrasjon og fokus når man spiller fra et fysisk medium. Man spiller hele CDene og får dermed også hørt ting som man ikke umiddelbart liker, men som kan vokse på en over tid. Dette skrev jeg en del om for et par år siden, og fikk stort sett bare negativ tilbakemelding. Godt å se at det er andre som opplever det samme.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Flott spiller du har der baluba!!

Jeg er veldig fornøyd med spilleren!
Sitter jeg på pc og spiller blir det mye frem og tilbake og utålmodig trykking.
Med CD spiller blir gjerne en plate satt på og hørt.
Det er min opplevelse også. Mye hopp fram og tilbake når man streamer/spiller fra PC, mer konsentrasjon og fokus når man spiller fra et fysisk medium. Man spiller hele CDene og får dermed også hørt ting som man ikke umiddelbart liker, men som kan vokse på en over tid. Dette skrev jeg en del om for et par år siden, og fikk stort sett bare negativ tilbakemelding. Godt å se at det er andre som opplever det samme.
Samme her. Kan ikke skjønne hvorfor CD ble "avskrevet" som medium. Riktignok så er mange innspillinger ødelagt av stupide teknikere, men dette er like dårlig på nedlastede filer, og til dels på vinyl.
Sikkert flotte spillere som er nevnt her, men det hyggelige er at det er mye mer å hente oppover i klassene, og disse spillerene kan kjøpes billig slik markedet er nå...
Jeg kommer til å bruke CD så lenge jeg spiller musikk!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Flott spiller du har der baluba!!

Jeg er veldig fornøyd med spilleren!
Sitter jeg på pc og spiller blir det mye frem og tilbake og utålmodig trykking.
Med CD spiller blir gjerne en plate satt på og hørt.
Det er min opplevelse også. Mye hopp fram og tilbake når man streamer/spiller fra PC, mer konsentrasjon og fokus når man spiller fra et fysisk medium. Man spiller hele CDene og får dermed også hørt ting som man ikke umiddelbart liker, men som kan vokse på en over tid. Dette skrev jeg en del om for et par år siden, og fikk stort sett bare negativ tilbakemelding. Godt å se at det er andre som opplever det samme.
Samme her. Kan ikke skjønne hvorfor CD ble "avskrevet" som medium. Riktignok så er mange innspillinger ødelagt av stupide teknikere, men dette er like dårlig på nedlastede filer, og til dels på vinyl.
Sikkert flotte spillere som er nevnt her, men det hyggelige er at det er mye mer å hente oppover i klassene, og disse spillerene kan kjøpes billig slik markedet er nå...
Jeg kommer til å bruke CD så lenge jeg spiller musikk!
Sånn jeg husker det, så var drivverket i cd-spillerne sett som det store hinderet for å oppnå virkelig god lyd den gangen pc-basert musikkavspilling såvidt begynte å bre om seg. Det ble sagt bl.a. at når man fikk eliminert de bevegelige delene i avspillingskjeden så ville lydkvaliteten bli mange hakk bedre. Dette var sikkert en faktor for noen, men jeg mistenker at muligheten til å spille av hele musikksamlingen uten å måtte reise seg var minst like mye en avgjørende faktor.

Personlig spiller jeg fortsatt 99.99% cd og resten vinyl, og stortrives med cd som hovedmedium. Mulig det kommer streaming etterhvert, men da er det mest for å gi andre i husholdningen en mulighet til å høre musikk de vil, på en måte de er komfortable med. Så får den toppladete cd-spilleren fortsette å gjøre tjeneste i hovedanlegget så lenge drivverket holder.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Jeg synes dette fokuset på spillelister er dumt. Alt blir fokusert rundt enkeltlåter. Seriøse artister bruker mye tid på å tenke gjennom rekkefølgen på låtene på en CD/LP slik at opplevelsen skal bli en helhet, og med det fokuset streamingtjenester har på spillelister sier man at helheten ikke betyr noe. Det fremelsker artister som ikke er gode nok til å fylle et helt album med interessante sanger - vi får en mengde "artister" som bygger sin karriere på noen enkeltsanger - "here today, gone tomorrow".

The Beatles berømte/beryktede "Butcher"-cover mener noen er en kommentar til dette - de la mye arbeid ned i å lage et album som hang sammen, men så opplevde de at Capitol i USA klippet og limte sanger fra forskjellige album og ga ut egne versjoner. Det kan selvfølgelig være så enkelt at mens et album i England skulle ha 14 sanger, var standarden i USA 12, og dermed ble det noen sanger "tilovers" fra hvert album. The Beatles likte det ikke, og det gjør ikke jeg heller.

Jeg sier ikke dermed at spillelister ikke kan ha noe for seg - selv abonnerer jeg på Apple Music, og der genereres tematiske spillelister automatisk: "Eldre, men ikke klokere", "Intro til Jethro Tull", "Rockeperler: 1980", "Inspirert av Jimmy Reed" etc... Dette kan være interessant noen ganger, men at alt bare skal dreie seg om spillelister hele tiden fjerner fokuset på en helhet og at en artist kan være mer enn en som har en hit eller to.

Beklager OT.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg synes dette fokuset på spillelister er dumt. Alt blir fokusert rundt enkeltlåter. Seriøse artister bruker mye tid på å tenke gjennom rekkefølgen på låtene på en CD/LP slik at opplevelsen skal bli en helhet, og med det fokuset streamingtjenester har på spillelister sier man at helheten ikke betyr noe. Det fremelsker artister som ikke er gode nok til å fylle et helt album med interessante sanger - vi får en mengde "artister" som bygger sin karriere på noen enkeltsanger - "here today, gone tomorrow".

The Beatles berømte/beryktede "Butcher"-cover mener noen er en kommentar til dette - de la mye arbeid ned i å lage et album som hang sammen, men så opplevde de at Capitol i USA klippet og limte sanger fra forskjellige album og ga ut egne versjoner. Det kan selvfølgelig være så enkelt at mens et album i England skulle ha 14 sanger, var standarden i USA 12, og dermed ble det noen sanger "tilovers" fra hvert album. The Beatles likte det ikke, og det gjør ikke jeg heller.

Jeg sier ikke dermed at spillelister ikke kan ha noe for seg - selv abonnerer jeg på Apple Music, og der genereres tematiske spillelister automatisk: "Eldre, men ikke klokere", "Intro til Jethro Tull", "Rockeperler: 1980", "Inspirert av Jimmy Reed" etc... Dette kan være interessant noen ganger, men at alt bare skal dreie seg om spillelister hele tiden fjerner fokuset på en helhet og at en artist kan være mer enn en som har en hit eller to.

Beklager OT.
Ser hva du mener og er langt på vei enig. Men; så lenge vi har hatt kommersiell radio som spiller populærmusikk har vel spillelister eksistert, og i prinsippet blir det vel mye på samme måte når en artist ofte får spilt den samme sangen igjen og igjen på radio, mens hoveddelen av katalogen forblir ukjent for alle som ikke gidder å ta seg bryet med å grave dypere i materien selv. Bare en tanke.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det gode med at CD har blitt så nedgradert blant enkelte er at det kan kjøpes cd i hauger til en fornuftig pris. Hamsterer rett som det er , mye rart som jeg aldri ville betalt så mye penger for. Slik det er nå er det bare å kaste i verste fall. CD kommer til å surre her sålenge jeg driver med denne hobbyen ;)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Ser hva du mener og er langt på vei enig. Men; så lenge vi har hatt kommersiell radio som spiller populærmusikk har vel spillelister eksistert, og i prinsippet blir det vel mye på samme måte når en artist ofte får spilt den samme sangen igjen og igjen på radio, mens hoveddelen av katalogen forblir ukjent for alle som ikke gidder å ta seg bryet med å grave dypere i materien selv. Bare en tanke.
Ja, du har jo i grunnen rett. Før var det radiokanalene/DJene som lagde listene, nå lager vi dem selv. Det kan jo være at problemet, hvis man kan kalle det det, er at nå overøses vi med masse musikk som vi rett og slett ikke klarer å forholde oss til. Før skjedde det en siling av hva som ble presentert, slik at hvis man hørte noe man likte måtte man kjøpe CDen/LPen for å få høre mer fra bandet. Dermed førte spillelistene til at man kjøpte CDen og fikk et forhold til den musikken - man hadde tross alt investert en del penger i det. Nå har man ikke denne mekanismen - hører man noe man liker, legger man det i sin spilleliste og ferdig med det. Kanskje man leter til man finner noen andre sanger med artisten, men for de fleste blir det sjelden mer enn det.

Jeg tror jo også at når jeg på 60-tallet, etter en mnd sparing endelig fikk råd til å kjøpe en LP, fikk jeg et helt annet forhold til den LPen og artisten enn man får i dag der en måneds ubegrenset musikktilgang ikke koster mer enn en halvliter på byen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Ser hva du mener og er langt på vei enig. Men; så lenge vi har hatt kommersiell radio som spiller populærmusikk har vel spillelister eksistert, og i prinsippet blir det vel mye på samme måte når en artist ofte får spilt den samme sangen igjen og igjen på radio, mens hoveddelen av katalogen forblir ukjent for alle som ikke gidder å ta seg bryet med å grave dypere i materien selv. Bare en tanke.
Ja, du har jo i grunnen rett. Før var det radiokanalene/DJene som lagde listene, nå lager vi dem selv. Det kan jo være at problemet, hvis man kan kalle det det, er at nå overøses vi med masse musikk som vi rett og slett ikke klarer å forholde oss til. Før skjedde det en siling av hva som ble presentert, slik at hvis man hørte noe man likte måtte man kjøpe CDen/LPen for å få høre mer fra bandet. Dermed førte spillelistene til at man kjøpte CDen og fikk et forhold til den musikken - man hadde tross alt investert en del penger i det. Nå har man ikke denne mekanismen - hører man noe man liker, legger man det i sin spilleliste og ferdig med det. Kanskje man leter til man finner noen andre sanger med artisten, men for de fleste blir det sjelden mer enn det.

Jeg tror jo også at når jeg på 60-tallet, etter en mnd sparing endelig fikk råd til å kjøpe en LP, fikk jeg et helt annet forhold til den LPen og artisten enn man får i dag der en måneds ubegrenset musikktilgang ikke koster mer enn en halvliter på byen.
Deri ligger nok forskjellene, gode poenger dette. Før var nok praksisen med å slippe en singel på markedet som muligens havnet på hitlistene en måte å vekke interesse for hele platen i mange tilfeller iallfall. Konklusjonen her må bli som med så mye annet, at alt var bedre før. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Takk for det, oks81. Er ikke helt tapt bak en vogn på designsiden Marantz heller, selv om det nok er betydelig mer mainstream enn Rega. :)

Det er noe befriende låst med å måtte reise seg opp, ja. Jeg tror rett og slett vi blir litt mer tålmodige av å snurre fysiske skiver eller taper, både analoge og digitale. Eierglede og alt det der er jo også en faktor. Godt at du er fornøyd. Burde være en bedre spiller lydmessig enn din døde NAD når den var i live.

Takk for lenke til bergensuttrykk. ;)
Marantzen er nok litt bedre enn NADen lydmessig ja. Får jo ikke testet mot hverandre, og har gjort noen andre forandringer i anlegget samtidig, så er litt vanskelig å si nøyaktig.
Men den føles bedre ja :) "smoothere"

Marantzen er i hvertfall hundre ganger bedre enn Sony førkrigsmodellen jeg hadde som var udødelig helt frem til den døde.... :)

Marantzen virker mer solid bygget og fungerer prikkfritt i motsetning til NADen.
Men mulig jeg var uheldig med NAD.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Baluba: Endelig en som ikke legger hele sin "musikalske" fremtid i dynamikkknuste harddisker! Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor CD plutselig ble pariaformat. Og følgelig bruker jeg det fortsatt-med store planer om å fortsette! Apollo er et musikkmonster. Og den blir enda bedre hvis du setter den som reint drev på en Regadac..Da har du sølvplateavtaster for iallefall tjue år..som kommer til å vise fildigitalistene hvor musikkskapet skal stå:cool: Veit om en som skal selges..Rega ventet til 1994 med sin første CD, men brukte tida utrolig godt mht å lære hva som er og ikke er kosher med en. Med det resultat at de idag bygger de mest musikalske avtasterne som finnes for sølvplater. Selv Marantz SA11S3 har problemer med en Rega Isis..og Saturn R knuser alt til pris og langt over..Faktisk anses ALLE Regas CD-spillere til dato som klassikere- og det med god grunn. Kos deg med den der.
Det er uansett noe ekstra med fysiske formater, de er faktisk håndfaste. Du kan plukke dem ut av en hylle, og føle forventningene når du går bort for å sette den på og gjerne bretter ut coveret i samme slengen for å sjekke hvem som synger baryton eller spiller slidegitar. Du får bevege apostlenes hester bittelitt, og gjør deg fortjent til opplevelsen. Og ja, Rega spiller definitivt musikk med sine sølvskivesnurrer. Rega DAC blir absolutt vurdert.

Flott spiller du har der baluba!!

Jeg er veldig fornøyd med spilleren!
Sitter jeg på pc og spiller blir det mye frem og tilbake og utålmodig trykking.
Med CD spiller blir gjerne en plate satt på og hørt.
Det er min opplevelse også. Mye hopp fram og tilbake når man streamer/spiller fra PC, mer konsentrasjon og fokus når man spiller fra et fysisk medium. Man spiller hele CDene og får dermed også hørt ting som man ikke umiddelbart liker, men som kan vokse på en over tid. Dette skrev jeg en del om for et par år siden, og fikk stort sett bare negativ tilbakemelding. Godt å se at det er andre som opplever det samme.
Det kan fort bli slik når vi har mulighetene på fingertippene, men jeg har overrasket meg selv med å som oftest høre ferdig albumer også når jeg spiller av flac fra hdd eller streamer fra Tidal Hifi, som jeg gjør nå. Over hodetelefoner direkte i laptopen, som faktisk har ganske godt lydkort. Såkalt gaminglaptop, ikke verst for en gamling som aldri gamer. Er i skrivende stund et spor igjen på soundtracket til den første Pink Panther-filmen (Mancini).

Det gode med at CD har blitt så nedgradert blant enkelte er at det kan kjøpes cd i hauger til en fornuftig pris. Hamsterer rett som det er , mye rart som jeg aldri ville betalt så mye penger for. Slik det er nå er det bare å kaste i verste fall. CD kommer til å surre her sålenge jeg driver med denne hobbyen ;)
Ingenting er så vondt at det ikke er godt for noe... :rolleyes:

Takk for det, oks81. Er ikke helt tapt bak en vogn på designsiden Marantz heller, selv om det nok er betydelig mer mainstream enn Rega. :)

Det er noe befriende låst med å måtte reise seg opp, ja. Jeg tror rett og slett vi blir litt mer tålmodige av å snurre fysiske skiver eller taper, både analoge og digitale. Eierglede og alt det der er jo også en faktor. Godt at du er fornøyd. Burde være en bedre spiller lydmessig enn din døde NAD når den var i live.

Takk for lenke til bergensuttrykk. ;)
Marantzen er nok litt bedre enn NADen lydmessig ja. Får jo ikke testet mot hverandre, og har gjort noen andre forandringer i anlegget samtidig, så er litt vanskelig å si nøyaktig.
Men den føles bedre ja :) "smoothere"

Marantzen er i hvertfall hundre ganger bedre enn Sony førkrigsmodellen jeg hadde som var udødelig helt frem til den døde.... :)

Marantzen virker mer solid bygget og fungerer prikkfritt i motsetning til NADen.
Men mulig jeg var uheldig med NAD.
Tror nok Marantz er bedre bygget enn NAD-spilleren, og det er neppe du som har vært uheldig. Med tanke på hvor mange NAD-spillere som har vært solgt i Norge er det forbløffende få på bruktmarkedet. Det skyldes neppe at alle er så fornøyde med dem. Jeg har mer tro på at mange har gått i døden. Husker jeg var innom et autorisert NAD-verksted tidlig på nittitallet og skjønte at cd-spillere fra NAD utgjorde god business for dem.

At den mer sofistikerte Marantzen er smoothere enn NAD er nok ikke feil observert.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Og jeg må reklamere for Densen - igjen... I mange tester, sammenlignes Densen med Naim og Rega, og så langt, konkluderer testene med at Densen er hakket bedre. Les f.eks. test / omtale av Densen B420 på "6Moons". Likevel er det ingen her som nevner dansken. Hvorfor??
eg har en B400XS ( p.t. med laserfeil, og blir trolig bytta ). Som reserve, bruker jeg min gamle Sony XA3ES. Og forskjellen er STOOOR! Det skulle også bare mangle, prisen tatt i betraktning. Densen B400XS kosta i sin tid rundt kr. 40.000,- og gjør en svært så god jobb. Du finner ikke så veldig mange brukte Densenspillere, men finner du en, prøv den!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ingen som nevner Densen fordi det er unødvendig, siden vi vet at du garantert kommer til å nevne det innen noen dager, Vilhelm. :) Siden det er relativt få av dem her til lands så er det nok få andre enn deg på forumet som har noen erfaring med dem. Helt sikkert en god spiller. Men jeg personlig har forelsket meg i topploadere, uten at det trenger å bety noe for trådstarter.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Bare å diskutere videre!! :)
Tråden er for alle!

Jeg kunne sikkert kjøpt en eldre, samtidig litt mer highend spiller, men ville egentlig ha så ny som mulig. Da passet Marantzen bra!
Det viktigste er at den fungerer noen år!
At den låter ganske greit også er en bonus! :)

Toploaded er stilig, men pga stereobenk måtte jeg ha frontloaded :)
 
Topp Bunn