Cd-spiller/Dac/Pc

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Ja dette med anbefalinger er inget nytt tema, men prøver å få lufta ut noen gode forslag her, hva anbefales
av lydkilde? Er på jakt etter noe nytt..

På forhånd takk!
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Er det kun lyden du er ute etter, er pc fortsatt et lite stykke fra en påkostet cd-spiller.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Er det kun lyden du er ute etter, er pc fortsatt et lite stykke fra en påkostet cd-spiller.
Det synes jeg da er en merkelig påstand som må være svært vanskelig å underbygge...

Og anbefaler som mange ganger før å ta en titt på en (ny) iMac www.apple.no pluss en bra dac med Toslink :)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Det synes jeg da er en merkelig påstand som må være svært vanskelig å underbygge...

Og anbefaler som mange ganger før å ta en titt på en (ny) iMac www.apple.no pluss en bra dac med Toslink :)
Joda, iMac'en din er sikkert best i verden :p ;D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Trått med anbefalinger her.

Men jeg noterer meg at Lynx-kort og kronglete PC-løsninger med div DIY støydempetiltak ennå ikke er anbefalt ;D
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Bruk pc'en du har nå. Kjøp Apple Airport Express evt også en større harddisk og en dac med toslink så har du lydmessig like god løsning som iMac bare til 1100 istedet for 12000... Problemet kan være fjernstyring hvis du ikke har laptop som du kan ha foran deg/i fanget.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Jeg tror jeg ville gått for en macmini m usb dac. Av foreløpig mangel på fjernkontroller m display (det kommer garantert) ville jeg sannsynligvis gått for Salling Clicker.

http://www.salling.com/Clicker/mac/

Usb dac:

denne?


eller kanskje denne?


eller mk2 versjonen av denne?


hmmmmmm.......
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Se der dukker det opp litt flere forslag.
Jeg vil bare påpeke at fjernstyringen (Front Row) med iMac er uovertruffen. Og du kan selvsagt benytte USB-DAC til den også, men utvalget av ("high-end") DACer med Toslink er mye større.

Og så spørs det hvor mye penger du er villig til å bruke?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Se der dukker det opp litt flere forslag.
Jeg vil bare påpeke at fjernstyringen (Front Row) med iMac er uovertruffen.
Denne har vi vært inne på før ;) Front row er fint og bra, ingen tvil. Men et grunnleggende spørsmål man må stille seg er hvorvidt en ønsker å gjøre seg avhengi av en stor dataskjerm eller ikke. Mitt forslag innebærer fjernstyring uten å måtte forholde seg til dataskjermen. Jeg ser dette som en fordel.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Mitt forslag innebærer fjernstyring uten å måtte forholde seg til dataskjermen. Jeg ser dette som en fordel.
Ikke uenig. Problemet er bare at den fjernkontrollen ennå ikke er laget. Noen glimrende produkter lar vente på seg ;)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Ikke uenig. Problemet er bare at den fjernkontrollen ennå ikke er laget. Noen glimrende produkter lar vente på seg ;)
Jepp. Fjernkontroll ala iPod Nano er det jeg ønsker meg til bursdagen ;D (Altså en iTunes fjernkontroll som ser ut og oppfører seg som en Nano men kun er fjernkontroll, ikke mp3 spiller) Men Salling Clicker og en "hvilken-som-helst" bluetooth mobiltelefon fungerer faktisk fint....
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Jeg synes Squeezeboxen fungerer bra. Her har du både fjernkontroll og display til en sympatisk pris. Med litt oppgradering og en ekstern DAC kan den nok bli veldig bra.

Frode
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Her gjelder det å følge med!

Denne squeezeboxen virker ikke så dum, men for å forstå det riktig så kan den ta imot info fra ekstern pc med harddisk som står i ett annet rom og kjøre signalet igjennom en usb dac?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Her gjelder det å følge med!

Denne squeezeboxen virker ikke så dum, men for å forstå det riktig så kan den ta imot info fra ekstern pc med harddisk som står i ett annet rom og kjøre signalet igjennom en usb dac?
Ikke helt riktig, men nesten ;) Du hadde det der helt frem til nestsiste ordet i setningen.....
Squeezen har innebygget dac, men du kan koble ekstern dac til den, dog ikke via usb.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Her er baksiden av Squeezeboxen.

Frode

 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Hva koster den og forhandler? Tror jeg har funnet det jeg leiter etter
nå, alle snakker om pc og denne virker genial.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
hvordan dac pruker du frode?

og noen som har erfaringer med pc løsning med vanlig dac og en USB/SPDIF converter?
 

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Kan det komme noe god lyd ut av de RCA utgangene som er på den squeezeboksen, eller har det mindre å si?

Rune
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Trått med anbefalinger her.

Men jeg noterer meg at Lynx-kort og kronglete PC-løsninger med div DIY støydempetiltak ennå ikke er anbefalt  ;D


Har denne, ikke noe DIY demping av støy her...



så hvis ikke dac en din støyer, er det stille..
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Stille, men med et beskjedent display...

Ville heller gått for en squeezebox da.

Men denne er kjekkest synes nå jeg da ;)

 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Edit: Dobbelpostingspøkelset slo til...
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Må jo være kjekkest å ha en liten fjernkontroll i hånda med ett display på hifi racket enn en pc forann i lytteposisjon michell ?
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Men et beskjedent display...

Ville heller gått for en squeezebox da.

Men denne er kjekkest ;)



Displayet onboard er lite, men har et eksternt et som er stort nok




Jada, jeg er nærsynt...
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Må jo være kjekkest å ha en liten fjernkontroll i hånda med ett display på hifi racket enn en pc forann i lytteposisjon michell ?
Har jo en liten fjernkontroll på størrelse med en Shuffle da :)

Ser absolutt poenget med en fjernkontroll med display. Men jeg bruker iMacen som TV og DVD-spiller/opptaker også og da er det jo greit å ha en skjerm :D :D :D

Edit: Jeg HAR jo Salling Clicker, men den var ganske så ustabil. Så nå har jeg oppdatert og ja, det virker helt utmerket!

Jatakk begge deler :D

Spørs om jeg ikke skal finne meg en brukt Palm? Det må jo være en glimrende fjernkontroll.
Kunne trenge noe bedre enn den som fulgte med til EyeTV...
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
hvordan dac pruker du frode?
For øyeblikket bruker jeg bare den analoge utgangen. Det finnes mange forslag og ideer om oppgradering av SB, men jeg har ikke satt meg inn i det ennå. Såvidt jeg vet, har wisthler også kjøpt en SB. Jeg venter i spenning på hvilke modifikasjoner han kommer med.

Frode
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Surfa litt på de amerikanske sidene, mange der som har veldig lyst å oppgradere sin SB uten å åpne eller endre noe på boksen, er litt med på den selv..
Et alternativ som var testet var å bruke en kraftigere strømforsyning, som jeg posta om på cd/squeezebox tråden... Det var med stort hell!
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Går Salling Clicker på SB da?

Front Row og Salling Clicker er tingen!Begge deler!

Og med WBC Script Suite for Salling Clicker fant jeg endelig en enkel måte å legge inn cover for albumene i iTunes. Ett klikk på mobilen og vips :)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Går Salling Clicker på SB da?
Ja, uten at jeg har testet så finnes der script for Slimserver i Salling, så i prinsippet bør det kunne funke. Vet heller ikke hvilken funksjonalitet dette scritet støtter. Slimserver er jo gratis så du kan jo teste ;)
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
finnes det en billig pda som salling funker på?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Ja dette med anbefalinger er inget nytt tema, men prøver å få lufta ut noen gode forslag her, hva anbefales
av lydkilde? Er på jakt etter noe nytt..

På forhånd takk!
Hva med å beholde Wadia'en og bytte ut DP'en med feks ML?
 
Topp Bunn