CD-spiller-balansert?

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Tror du har gjort ett godt valg , det gjenstår å se , kommer du tilbake med tilbake melding etterhvert ? .
Hadde du valgt f.eks oppgrad. av andre CD spillere blir de aldri helt balansert :p .
Uannsett hva andre sier så er balansert tingen om det er CD spiller , forsterker etc.
Kommer man litt høyere opp i prisklassene så lev. jo komp. kun balansert :p . , noen mellom klasser lev. begge deler og det er mye for pengene .
 
K

kjetilt

Gjest
Med mindre du har planer om å strekke kabelen mange meter, legge den i en kveil, eller legge den i nærheten av støyende elektronikk, har en balansert overføring kontra ubalansert i grunn lite å si for lyden.
Nei! Dersom man ikke hører forskjell er det neppe snakk om ekte balanserte utganger. For dersom det er ekte, er det ikke vanskelig å høre forskjell!
 
O

omholt

Gjest
Det kan selvfølgelig være at i den prisklassen jeg operer i, så ville jeg fått en bedre cd spiller som ikke hadde lagt penger i XLR. Har uansett fått en vanvittig pris på Jungson Moon Harbour lux. Skulle det være et dårlig valg, er det ingen krise.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
I og med at jeg allerede har en DVD spiller har jeg tenkt at det er bedre å kjøpe en cd-spiller. Ville tro at jeg får mer for pengene da. Kommer til å kjøpe ny DVD spiller når HD/Blue-ray kommer.
Vel, det KAN hende du får mer for pengene med en ren CD-spiller. Men Thule har nå valgt bort rene CD-drivverk fra sitt sortiment. Har selv testet et komplett Thule-oppsett med Thule Spirit DVA150B Digit II, og det låt meget bra. Mulig du finner en bedre ren CD-spiller, men du skal nok lete litt for å finne en som både er balansert og matcher like bra som Thules egen spiller.
 
O

omholt

Gjest
Det med matching er selvfølgelig et poeng. Hadde Thule solgt CD spillere hadde valget vært enkelt. Men å betale 8500 kr for en DVD spiller når nytt format er på vei inn + at den ikke har HDMI var uaktuelt. Tørde heller ikke å kjøpe en brukt Thule CD spiller, siden den gamle kondensatoren har hatt problemer med det norske strømnettet.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Nei! Dersom man ikke hører forskjell er det neppe snakk om ekte balanserte utganger. For dersom det er ekte, er det ikke vanskelig å høre forskjell!
Hva består da denne umiddelbart hørbare forskjellen i?
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Jeg har Original A8T. En kjempe spiller!! :) Den har ikke balanserte innganger da. Men denne spilleren er vel verdt å skjekke ut.
Jungson cd-spillere har jeg ikke hørt. Jeg har dvd spilleren deres og er kjempefornøyd med den også.
Jungson lager noe av det beste som er å oppdrive i kina, så hvis du går for den gjør du ikke noe feil.

Opps, jeg så ikke att det var enda en side på denne tråden. Ser nå att du har tatt ditt (helt sikkert meget fornuftige) valg. Lykke til :)
 
K

kjetilt

Gjest
Dobbelt så bra, med andre ord?  ;D
Jeg antar du har preamp så du kan justere lyden... 8)

Balanserte utganger gir ganske enkelt bedre lyd. Har A/B testet flere spiller gjennom årende, og til og med fått en bygget om til balansert som ikke var det. Forskjellen var STOR!!
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg antar du har preamp så du kan justere lyden... 8)

Balanserte utganger gir ganske enkelt bedre lyd. Har A/B testet flere spiller gjennom årende, og til og med fått en bygget om til balansert som ikke var det. Forskjellen var STOR!!
Ja, men hva mener du med "bedre lyd"? Hvis du snakker om potensielt mindre indusert støy, så er jeg enig. Men det er ikke noe innebygget "bedre lyd"-funksjon i balansert utstyr annet enn common mode rejection som undertrykker indusert støy. Det er selvsagt en god ting, men det betyr ikke at balansert signalbehandling har noe større båndbredde, transientrespons eller dynamikkområde enn ubalansert. Meg bekjent, hvertfall. Nå skal det sies at jeg stort sett jobber med balansert utstyr i pro-sammenheng.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
En balansert forsterkerkrets, gitt at de to halvkretsene er ideelt matchet, har 3dB større SNR enn en ellers identisk ubalansert ditto. Dette fordi signalet til de to summeres 100% korrelert (=6dB økt signalnivå), mens termisk støy er hvit/tilfeldig og summeres ukorrelert (=3dB økt støynivå). Har 3dB høyere SNR noen praktisk eller hørbar betydning? Det vil jeg anta er applikasjonsavhengig og avhenger av hvor høy SNR til forsterkeren er i utgangspunktet. Man får prøve begge deler og finne det ut selv. Kansellering av innstrålt støy (balansert signalføring) er en annen fordel, men støyinnstråling er neppe et stort praktisk problem annet enn i svært forurensede miljøer eller med svært lange kabelstrekk.

Hvis utstyret har mulighet for balansert drift er det jo bare dumt å ikke bruke den muligheten, men om det er verdt et forsterkerprint med dobbelt så mange komponenter...skulle jeg designet forsterkere for bruk i et relativt støyfritt hjemmemiljø ville jeg nok heller lagt de pengene andre steder.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Ja, men hva mener du med "bedre lyd"?
6dB høyere lyd? Å gjøre en A/B-test med forskjellig volum er meningsløst, det som låter høyest, selv om det bare er snakk om 0.5-1dB, vil alltid komme ut best. Sammenligningstesting er helt meningsløst uten helt nøyaktig (innenfor +/-0.1dB) nivåmatching. Lurer på hvor mange hifi-blader som har rutiner for det?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
6dB høyere lyd? Å gjøre en A/B-test med forskjellig volum er meningsløst, det som låter høyest, selv om det bare er snakk om 0.5-1dB, vil alltid komme ut best. Sammenligningstesting er helt meningsløst uten helt nøyaktig (innenfor +/-0.1dB) nivåmatching. Lurer på hvor mange hifi-blader som har rutiner for det?
Det lurer jeg også på.
Vil bare presisere at 0.1dB forskjell er mer enn nok til at man foretrekker den høyeste(ellers identisk) i 100% av tilfellene.

Med mindre noen av deltagerne skulle ha en solid hangover, eller annen interresse av å foretrekke det lavere.

hysjjjjjj!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Tror du har gjort ett godt valg , det gjenstår å se , kommer du tilbake med tilbake melding etterhvert ? .
Hadde du valgt f.eks oppgrad. av andre CD spillere blir de aldri helt balansert  :p .
Uannsett hva andre sier så er balansert tingen om det er CD spiller , forsterker etc.
Kommer man litt høyere opp i prisklassene så lev. jo komp. kun balansert  :p . , noen mellom klasser lev. begge deler og det er mye for pengene .
Jeg vil bare presisere et par ting:

1) Det finnes ubalanserte spillere med balanserte DAC'er. De vanlige DAC'ene fra Burr-Brown gir et balansert analogt signal. Oppgraderer man da med et balansert buffersteg - Zapfilter eller noe annet - så får man en fullbalansert spiller.

2) Det er - eller har vært - relativt utbredt med komponenter som er ubalansert innvendig, men som er utstyrt med balanserte utganger evt. innganger. Kjører man balansert da, så introduserer man unødig kompleksistet i signalveien. Dette er IMO den dårligste løsningen.
 
L

Lydtekniker

Gjest
En balansert forsterkerkrets, gitt at de to halvkretsene er ideelt matchet, har 3dB større SNR enn en ellers identisk ubalansert ditto. Dette fordi signalet til de to summeres 100% korrelert (=6dB økt signalnivå), mens termisk støy er hvit/tilfeldig og summeres ukorrelert (=3dB økt støynivå). Har 3dB høyere SNR noen praktisk eller hørbar betydning? Det vil jeg anta er applikasjonsavhengig og avhenger av hvor høy SNR til forsterkeren er i utgangspunktet. Man får prøve begge deler og finne det ut selv. Kansellering av innstrålt støy (balansert signalføring) er en annen fordel, men støyinnstråling er neppe et stort praktisk problem annet enn i svært forurensede miljøer eller med svært lange kabelstrekk.

Hvis utstyret har mulighet for balansert drift er det jo bare dumt å ikke bruke den muligheten, men om det er verdt et forsterkerprint med dobbelt så mange komponenter...skulle jeg designet forsterkere for bruk i et relativt støyfritt hjemmemiljø ville jeg nok heller lagt de pengene andre steder.

Joda, balansert signalføring er vel og bra, og jeg hadde nok gått for det om jeg skulle investert i nytt utstyr. Det jeg egentlig prøvde å gjøre, var å fremprovosere noen av disse flotte adjektivene som brukes for å beskrive lyd ;)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Feil. Forskjellen mellom -10 og +4 er ikke 6dB.

Ikke 14 heller.
Sorry....henger ikke med.Har ikke nevnt -10, +4 og ikke 14 heller, så ikke veit jeg hva du tenker på. :D

Mener bare å ha fått med meg at balanserte utganger på f.eks. cd-spillere har 6dB høyere utgangsnivå enn ubalanserte.
Det vil vel de fleste oppleve som "bedre"? ::) ::)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Jeg mener at det er en grei tommelfingerregel at produkter fra samme produsent passer bra sammen, lydmessig, elektrisk og estetisk. Hvorfor ikke utnytte balansert signaloverføring når mulighetene ligger til rette for det? Har lest i blader at forskjell på balansert/ubalansert nettopp hos Thule er større i positiv retning enn hos enkelte andre som tilbyr begge muligheter. Hvorvidt dette kommer av at Thule er ekte balansert og de eventuelle andre kun har xlr-plugger vet jeg ikke. Jeg tror imidlertid at de som skrev det har såpass troverdighet at de kan skjelne mellom lydkvalitet og lydnivå.
 
O

omholt

Gjest
Jeg mener at det er en grei tommelfingerregel at produkter fra samme produsent passer bra sammen, lydmessig, elektrisk og estetisk. Hvorfor ikke utnytte balansert signaloverføring når mulighetene ligger til rette for det? Har lest i blader at forskjell på balansert/ubalansert nettopp hos Thule er større i positiv retning enn hos enkelte andre som tilbyr begge muligheter. Hvorvidt dette kommer av at Thule er ekte balansert og de eventuelle andre kun har xlr-plugger vet jeg ikke. Jeg tror imidlertid at de som skrev det har såpass troverdighet at de kan skjelne mellom lydkvalitet og lydnivå.
Da blir det spennende å se om jeg får utbytte av det. I og med at jeg vil bruke to forskjellige merker: Thule-forsterker og Jungson- cd spiller.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det lurer jeg også på.
Vil bare presisere at 0.1dB forskjell er mer enn nok til at man foretrekker den høyeste(ellers identisk) i 100% av tilfellene.

Med mindre noen av deltagerne skulle ha en solid hangover, eller annen interresse av å foretrekke det lavere.

hysjjjjjj!
Jeg skriver for et magasin, og såvidt meg bekjent er det ingen faste rutiner for å nivåmatche ned til et nøyaktighetsnivå under 0.1dB.  De færreste skribenter har så nøyaktig måleutstyr tilgjengelig.
Mener dere at man ikke kan si noe om lydkvaliteten i et oppsett uten å ha en nivåmatchet referanse?  Det er jo nesten (men ikke helt) som om man alltid skulle foretrekke det oppsettet som kan spille høyest...

Heldigvis er det slik at man bedømmer lyden etter litt mer konkret avgrensede begreper enn "best" og "dårligst".  Men det er klart at det er en viss grad av subjektivitet ute og går også.  Helt klart.  Men dette blir litt off-topic, ikke sant?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Har hatt bøtter av Thule produkter og kan bare si en ting: KJØR BALANSERT, Thule CD/DVD spillerre er ekte balansert oppbyggd, det samme er forsterkerne (gjelder selvsagt -B serien) Mer ro i lydbilde, mer detaljer og .....ja.......rett og slett bedre!!
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg skriver for et magasin, og såvidt meg bekjent er det ingen faste rutiner for å nivåmatche ned til et nøyaktighetsnivå under 0.1dB. De færreste skribenter har så nøyaktig måleutstyr tilgjengelig.
Mener dere at man ikke kan si noe om lydkvaliteten i et oppsett uten å ha en nivåmatchet referanse? Det er jo nesten (men ikke helt) som om man alltid skulle foretrekke det oppsettet som kan spille høyest...

Heldigvis er det slik at man bedømmer lyden etter litt mer konkret avgrensede begreper enn "best" og "dårligst". Men det er klart at det er en viss grad av subjektivitet ute og går også. Helt klart. Men dette blir litt off-topic, ikke sant?
Fletcher-Munson kurvene (også kjent som Phon) beskriver ørets frekvensrespons ved ulike lyttenivåer. Et eksakt matchet lyttenivå er avgjørende for en rettferdig sammenligning.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Et matchet lyttenivå er 100% fullstendig avgjørende for å kunne si noe bastant om hva som er å foretrekke...
b.l.a. på grunn av fletcher-munson, men også andre sider ved måten øret og utstyret fungerer på.

Det er gjort masse tester, hvor eneste forskjell mellom musikkstykker avspilt er forskjell i volum.

Det viser seg at en faktisk kan konkludere med at 0,1dB er for stor forskjell, altså at tendensen til å foretrekke den høyeste er svært tydelig allerede ved 0,1dB.
 
O

omholt

Gjest
Har hatt bøtter av Thule produkter og kan bare si en ting: KJØR BALANSERT, Thule CD/DVD spillerre er ekte balansert oppbyggd, det samme er forsterkerne (gjelder selvsagt -B serien) Mer ro i lydbilde, mer detaljer og .....ja.......rett og slett bedre!!
Spørsmålet er om jeg får utbytte av det med Thule IA150B koblet til Jungson Moon Harbour Lux. Jeg aner ikke om Jungson CD-spilleren er ekte balansert. Hva menes med ekte balansert?
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Spørsmålet er om jeg får utbytte av det med Thule IA150B koblet til Jungson Moon Harbour Lux. Jeg aner ikke om Jungson CD-spilleren er ekte balansert. Hva menes med ekte balansert?
Har du fått spilleren? Hva kom den på?
Jon
 
O

omholt

Gjest
Nei, har ikke fått spilleren. De hadde den ikke på lager, så det går litt tid. Håper den er her innen 1 uke. Prisen er vel en hemmelighet mellom meg og selger. Men den var god! :)
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Takker for alle innspill. Det ble jo en liten diskusjon ut av dette  :)
Konklusjonen jeg trakk var at balansert kunne ha noe for seg og lurt å benytte seg av.
Har nå bestilt en Jungson Moon Harbour Lux fra coemaudio. Den har XLR og håper jeg blir fornøyd. Hvis noen mener dette er en dårlig spiller, så si ifra nå!
Hei!
Kjøpte de versjonen med eller uten rør....?
Jeg har fått et godt tilbuds på Lux versjonen med rør...
Tror kanskje jeg bestiller den.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Vil bare presisere at 0.1dB forskjell er mer enn nok til at man foretrekker den høyeste(ellers identisk) i 100% av tilfellene.
Dette er interessant, men relevansen er begrenset. Det er også interessant om en forskjell i nivå på 0.1dB (eller 0.5dB, om du vil) vil gi en kvalitetspreferanse når signalene er ulike, og hvilke ulikheter som eventuelt tar preferanse.

Jeg har testet litt med ulike DACer i det siste, og det slo meg at den DACen jeg foretrakk kanskje spilte en tanke høyere (men mindre enn 1dB i forskjell, som er oppløsningen på min lydtrykksmåler).  Derfor skrudde jeg opp volumet et "hakk" når jeg lyttet til den DACen jeg så langt ikke hadde foretrukket.  Men fortsatt var det DACen jeg så langt hadde foretrukket som spilte best.  Det hadde mye med den tonale balansen i lydbildet å gjøre.  

Edit: Skal også tilføye at forskjellene var subtile, og at jeg slett ikke er sikker på om jeg hadde bestått en tradisjonell ABX-test.  Jeg går derfor og tenker på en alternativ ABX-test, der man skal fortsatt skal skille mellom to alternativer, men der man i X-fasen har det andre alternativet tilgjengelig som en referanse og faktisk kan sammenligne dem umiddelbart.  Dette for å slippe å være avhengig av absolutt lydmessig hukommelse. En slik test vil sannsynligvis bare kunne teste en person om gangen, men det er nok lurt uansett, siden det blant annet bare finnes kun få sitteplasser i et lokale som har god lyd.
 
O

omholt

Gjest
Hei!
Kjøpte de versjonen med eller uten rør....?
Jeg har fått et godt tilbuds på Lux versjonen med rør...
Tror kanskje jeg bestiller den.
Kjøpte lux versjonen uten rør. Tar tid siden de ikke hadde den på lager. Har fått beskjed at den er ankommet og regner med 7-10 dagers frakt. Gleder meg!
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Kjøpte lux versjonen uten rør. Tar tid siden de ikke hadde den på lager. Har fått beskjed at den er ankommet og regner med 7-10 dagers frakt. Gleder meg!
Ble Lux med Rør på meg, hadde lust til å prøve.... vente... vente...
 
O

omholt

Gjest
Hvor bestilte du den ifra? Min ble sendt fra Hong-Kong i morges.
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Hvor bestilte du den ifra? Min ble sendt fra Hong-Kong i morges.
Jeg bestilte i går..... timaudio....
Kina tror jeg.
 
O

omholt

Gjest
Fikk endelig spilleren for noen dager siden. Første inntrykket er utrolig bra. Nå har jeg så og si ingen erfaring med CD spillere, men har sammenlignet en del med DVD spilleren min (Pioneer til ca. 2700 kr). Kjørte samme plate i begge spillerne og vekslet frem og tilbake. Forskjellen var stor! Brukte Qed kabler på DVD spilleren til 600 kr og vekslet mellom balanserte Qed kabler (over 1100 kr) og medfølgende billige kabler til CD spilleren. Lyden var veldig ullen på DVD spilleren i forhold til CD spilleren. Aldri mer CD spilling på en DVD spiller!
Har tidligere testet Pioneeren mot en Onkyo CD spiller til under 3000 kr. Onkyoen spilte med mer varme og var mer behagelig å høre på, men lydbildet var litt rundt. Det var det ikke med Jungson Moon Harbour. Tror denne spilleren er en kupp til prisen. ::)

Hørte også forskjell mellom balansert kontra ikke balanserte kabler. Men da skal det nevnes at jeg bare har brukt de kablene som fulgte med spilleren mot de balanserte kablene. Forskjellene jeg hørte var bedre oppløsning og klarere lyd med balanserte kabler. Skal senere prøve de Qed signal kablene jeg har imot de balanserte Qed. Så får vi se om det er fortsett er best balansert.
 

killerwolf

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Grattis med ny spiller! Var det dyrt å få spilleren inn i landet? Tenker på toll + moms og slike ting....

Godt Nytt år, folkens!
 
Topp Bunn