Cd salget stuper

V

vredensgnag

Gjest
Supertramp skrev:
nb skrev:
De har monopol på tjenestene til deg og således har de ikke så mye behov for det. Du kan velge å la være å kjøpe musikk/film, du kan ikke velge å ikke forholde deg til Skatteetaten, Statens Vegvesen eller Nav (om du trenger noen form for trygdeytelse e.l. vel og merke).
Jojo, men de kunne vel ihvertfall prøve å lære seg folkeskikk/kundeservice......
Kanskje løsningen på dårlig CD-salg er å gjøre som Manfred Mann gjorde i sin tid - de som kjøpte første utgivelse av The Good Earth ble også jordeiere i Wales.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Good_Earth_(Manfred_Mann's_Earth_Band_album)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Dazed skrev:
Karma skrev:
En annen sak i sammenhengen: Hvor mye hip hop eller heavy metal krever egentlig hirez?
Folk som ikke liker metall undervurderer ofte kompleksiteten i den musikken.

Hvorfor skulle ikke alle typer musikk ha samme fordeler av høyoppløste formater?
Jeg tviler på at en "headbanger" finlytter etter overtoner og utklinging.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
...
Man behøver ikke å knalle hodet i veggen bare fordi man liker god metall. Mye av det som ikke er maksimert til døde, har ofte en kompleksistet og «statistisk tetthet» som drar god nytte av bedre oppløsning, mye likt et symfoniorkester på full tut.

mvh
KJ

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nb skrev:
Moralen er at for de som bare vil høre på musikken gjør det neppe noe om noe har blitt borte på veien i komprimeringen.
Moral?
Det er vel ingen moral, kun en observasjon av at det finnes en del mennesker som ikke bryr seg om lydkvalitet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Dazed skrev:
Karma skrev:
En annen sak i sammenhengen: Hvor mye hip hop eller heavy metal krever egentlig hirez?

Hvorfor skulle ikke alle typer musikk ha samme fordeler av høyoppløste formater?
Uansett hvilke fordommer du måtte ha, anser jeg dem ikke som et gyldig argument i debatten. ;)

Med den logikken er det ytterst få av musikkjøpere som "trenger" god lyd.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Karma skrev:
Dazed skrev:
Karma skrev:

Hmmm.... Du har ikke sett meg på rockekonsert, du, tror jeg. ;-) Men jeg lytter ikke til overtoner og utklinging SAMTIDIG som jeg headbanger, nei...

N

nb

Gjest
roffe skrev:
Moral?
Det er vel ingen moral, kun en observasjon av at det finnes en del mennesker som ikke bryr seg om lydkvalitet.
Det er slik jeg ser det ingen nøvendig sammenheng mellom å være opptatt av god lyd og å være opptatt av musikk, det var vel poenget mitt. Før man drar på seg ymse audiofile nevroser er det faktisk fullt mulig å nyte musikk gjengitt over nesten hvasomhelst i nesten hvilketsomhelst format.

Var på Hellbillies-konsert i helgen, veldig dårlig lyd på første låt, men teknikeren skrudde seg temmelig godt inn i løpet av første nummer, slik flinke lydfolk gjerne gjør. Det så ikke ut til å være så mange andre av de 2000 i salen som bekymret seg over akkurat det;)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
KJ skrev:
Karma skrev:
...
Man behøver ikke å knalle hodet i veggen bare fordi man liker god metall. Mye av det som ikke er maksimert til døde, har ofte en kompleksistet og «statistisk tetthet» som drar god nytte av bedre oppløsning, mye likt et symfoniorkester på full tut.

mvh
KJ
Nå sikter jeg her spesifikt til den mer ekstreme variant der støyen og raseriet synes å være det vesentlige.
Kanskje min vinkling til problemet passer bedre med hip hop type musikk? Tror den musikkform har mer med tilhørighet å gjøre, enn musikknytelse.
Uansett er nemlig problemet vårt at den dominerende kundegruppe ignorerer lydkvalitet. Da kan det kanskje være interessant å filosofere litt over hvorfor? Kan det ha sammenheng med musikksmak og/eller hvor vidt denne gruppe lytter eller forbruker?

N

nb

Gjest
Karma skrev:
Nå sikter jeg her spesifikt til den mer ekstreme variant der støyen og raseriet synes å være det vesentlige.
Black Metal o.l. ? Kanskje du bare ikke har hørt godt nok etter. Ofte temmelig komplekse lydbilder, rytmikk og slikt innen den sjangeren.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nb skrev:
roffe skrev:
Moral?
Det er slik jeg ser det ingen nøvendig sammenheng mellom å være opptatt av god lyd og å være opptatt av musikk, det var vel poenget mitt. Før man drar på seg ymse audiofile nevroser er det faktisk fullt mulig å nyte musikk gjengitt over nesten hvasomhelst i nesten hvilketsomhelst format.

Var på Hellbillies-konsert i helgen, veldig dårlig lyd på første låt, men teknikeren skrudde seg temmelig godt inn i løpet av første nummer, slik flinke lydfolk gjerne gjør. Det så ikke ut til å være så mange andre av de 2000 i salen som bekymret seg over akkurat det;)
Det er ikke bare i hifiverdenen at entusiastene er opptatt av detaljer som andre ikke bryr seg om. Jeg synes ikke det er noe mer grunn til å si at audiofile har "nevroser" enn det som gjelder for andre som er seriøse og entusiastiske i forhold til hobbyen sin, enten det dreier seg om hifi, hjemmekino, biler, mat, drikke, kunst, design, klær, sminke, frimerker etc.

N

nb

Gjest
roffe skrev:
Det er ikke bare i hifiverdenen at entusiastene er opptatt av detaljer som andre ikke bryr seg om. Jeg synes ikke det er noe mer grunn til å si at audiofile har "nevroser" enn det som gjelder for andre som er seriøse og entusiastiske i forhold til hobbyen sin, enten det dreier seg om hifi, hjemmekino, biler, mat, drikke, kunst, design, klær, sminke, frimerker etc.
(Selvsagt) enig.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Karma skrev:
Dazed skrev:
Karma skrev:

Eg høyrer gjerne på headbanger musikk som Lamb of God, Enslaved, Sepultura, Pantera, The Sword men finlytter aldri etter overtoner og utklinging uansett. Men lytteopplevelsen blir alltid bedre om det er høgare oppløst. Mange heavy-plater har svært god lyd. Og det krever sitt av anlegget.

V

vredensgnag

Gjest
Noen liker mora, andre liker tvillingdøtrene.

Som et lite blikk på hvor fort utviklingen går nå. Minnekort med innebygd wifi som sender bildene fra kameraet ditt rett til PCen.

http://www.eye.fi/products/prox2

8gig, 150 USD.

Tror folk virkelig at musikkindustrien skal fortsette å sende fjell med containere verden rundt for å spre innholdet?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
vredensgnag skrev:
Tror folk virkelig at musikkindustrien skal fortsette å sende fjell med containere verden rundt for å spre innholdet?
Har du beregnet båndbredden på en Boeing 747 fullastet med CD-plater?

Her gjøres samme øvelse med Bluray-plater, men du skjønner idéen:
http://dltj.org/article/bandwidth-of-large-airplanes/

Om 2-4 år, når alle synes det er så kult å streame HD-film over et overbelastet Internett, så er det kanskje likevel ikke dumt å ha et gammeltdags, men litt mer robust alternativ...

V

vredensgnag

Gjest
roffe skrev:
vredensgnag skrev:

Om 2-4 år, når alle synes det er så kult å streame HD-film over et overbelastet Internett, så er det kanskje likevel ikke dumt å ha et gammeltdags, men litt mer robust alternativ...
Best å bo ved siden av flyplassen, da.

Om 2-4 år er internett 8 ganger så hurtig, med 64 ganger kapasiteten det har i dag.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
vredensgnag skrev:
roffe skrev:
vredensgnag skrev:

Om 2-4 år er internett 8 ganger så hurtig, med 64 ganger kapasiteten det har i dag.
Og det baserer du på?
Uansett er ikke DET så viktig. Jeg gjør sjelden impulskjøp der jeg MÅ ha musikken med en gang. Er musikken bra nok til å bli kjøpt, så tåler jeg å vente litt. Som regel sitter jeg ikke ved anlegget og lytter mens jeg bestiller CD-plater uansett. Når jeg lytter i godstolen er det å måtte betjene en PC bare en forstyrrende faktor.

S

Supertramp

Gjest
vredensgnag skrev:
Ja! Så lenge "idiotene" i iTUNES, Amazon o.l ikke tilbyr annet enn komprimerte filer å få kjøpt.
Så, til de tilbyderne: se å få hue ut opp av jorda og kom med iTUNES>Apple Lossless, Amazon>FLAC etc.!

N

nb

Gjest
I Norge blir det for tiden solgt rundt 4500 CD-plater om dagen. Om vi tar i og antar at det i snitt er en times musikk pr. CD så er det en datamengde på ca 250 MB pr. plate i FLAC eller tilsvarende format. Det skulle tilsi 1.125.000 Megabytes om vi forenkler litt. Min temmelig standard internettlinje er på 10 Megabits/s eller 1.25 Megabytes/s. Altså kunne jeg lastet ned Norges samlede omstening av CDer daglig i løpet av 900.000 sekunder eller 250 timer eller litt over 10 døgn.

Eller for å si det på en annen måte: Jeg kunne lastet ned nesten 1/10 av Norges daglige omsetning av CDer i løpet av 1 døgn, og jeg står på ingen måte for 10% av CD-salget i Norge...

Neppe noe problem båndbreddemessig å distribuere alt via nedlasting.

V

vredensgnag

Gjest
roffe skrev:
vredensgnag skrev:
roffe skrev:
vredensgnag skrev:

Og det baserer du på?
Ikke bare utviklingen hittil, men prognoser. Internett er blitt så viktig at det arbeides aktivt både med sikring av stabilitet og med økning av kapasitet.

Analogien til flyet er stupdum, bare for å si det. Det er en frakt-analogi som ikke tar høyde for brukervennlighet, simultan distribusjonsevne, innholdsfleksibilitet, osv.

La oss ta simultan distribusjonsevne - tenk deg et "flyrør" som går fra Narita til FedEx-flyplassen utenfor Portland. Et sammenhengende rør, som sender innhold i begge retninger, samtidig, med full kapasitet i begge retninger. Det raser CDer ut begge veier, kontinuerlig - og røret strekker seg mange tusen kilometer over Stillehavet og forbinder disse knutepunktene.

Da begynner flyanalogien å få noe for seg, men den tar ikke høyde for distribusjonsevnen fra knutepunkt til sluttbruker. Det må også gjennomføres, og nå går den faktisk fra avsender, uten mellomledd, til mottaker - vha dataoverføring.

I tillegg så kan du ha helt ulike CDer ombord i det tenkte "flyrøret" - hver eneste CD kan være ulik alle de andre CDene. Du kan ha alle CDer som noensinne er blitt produsert, du kan ha en CD pr musikkspor som noensinne er laget -- dersom du i stedet velger datadistribusjon, i stedet for fraktanalogi.

Det berører innholdsfleksibilitet. Det at rare jeg vha internett kan finne musikk jeg er ute etter i Australia, og ha den hjemme (ferdig betalt) minuttet etter, på harddisk og klar til avspilling - og tilgjengelig for flere datamaskiner, min iPhone, iPod, osv.

Der faller selvsagt fraktanalogien fullstendig sammen.

S

Supertramp

Gjest
Jeg kan "trøste" deg vredens med at din spådom om økte båndbredder innen norsk datadistribusjon nok er veldig optimistisk :)

Falskehalsene i dag er sentralene til Telenor og kablene ut i de hundretusen hjem.
Fiber er på ingen måte utbygget slik man skulle trodd og håpet på.

Flerer steder er nå sentralene til Telenor helt sprengt og må oppgraderes for betydelige beløp for å kunne håndtere større datamengder enn de gjør i dag. Og det er ikke plass til flere abonnenter i alt for mange sentraler.

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Jeg kan "trøste" deg vredens med at din spådom om økte båndbredder innen norsk datadistribusjon nok er veldig optimistisk :)
Spiller ingen rolle, nødvendig båndbredde for å flytte alt av CD-salg i Norge (nå vet jeg jo ikke hvor mye som handles fra utlandet) over på nedlasting er ikke allverden. Som sagt kunne jeg selv ha lastet ned 10% av alt som selges over disk i Norge på min private linje.

Og nesten uansett hvor slapp linje man måtte ha, så går det kjappere å laste ned en CD i fullkvalitet enn å dra til butikken (som muligens ikke har CDen inne uansett) for å kjøpe den.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det er pussig at ikke platebutikkene har kvittet seg med lagerene av Cder. De kunne foreksempel erstattes med "Automater" hvor ved å legge på noen kroner får svidd en CD med riktig bilde på utsiden samt skrevet ut cover og den slags. Burde tilfredstille de med dataskrekk og manglende internett-tilknyttning.

V

vredensgnag

Gjest
Og om nå audiofile ikke var så himla opptatt av å forsvare annenhåndsverdien på sine snart antikvariske CD-spillere, så ville denne utviklingen gått langt hurtigere.
For å si det med ordene til en mann som vet hva han snakker om - og hvis konklusjon tyder på at bakstreverske musikkglade står i veien for en utvikling de faktisk ville satt pris på, om de satte seg inn i mulighetene:

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
65finger skrev:
det er pussig at ikke platebutikkene har kvittet seg med lagerene av Cder. De kunne foreksempel erstattes med "Automater" hvor ved å legge på noen kroner får svidd en CD med riktig bilde på utsiden samt skrevet ut cover og den slags. Burde tilfredstille de med dataskrekk og manglende internett-tilknyttning.
Presis. Men hvorfor ikke få dette hjem til deg direkte?

Det som skjer er at nisje-interesser betjenes, på bekostning av grossistdistribusjon - og det skal vi alle være glade for. Det blir plass til større variasjon, og artister er ikke avhengige av å lage liste-pop for å finne kunder.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2010092713555676233463

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nb skrev:
Supertramp skrev:
Spiller ingen rolle, nødvendig båndbredde for å flytte alt av CD-salg i Norge (nå vet jeg jo ikke hvor mye som handles fra utlandet) over på nedlasting er ikke allverden. Som sagt kunne jeg selv ha lastet ned 10% av alt som selges over disk i Norge på min private linje.

Og nesten uansett hvor slapp linje man måtte ha, så går det kjappere å laste ned en CD i fullkvalitet enn å dra til butikken (som muligens ikke har CDen inne uansett) for å kjøpe den.
Om man likevel er i butikken, så er det jo ikke så galt... Kan ikke huske sist jeg dro på butikk kun for å handle CD-plater. Jeg bestiller som regel CD-platene mine fra nettbutikker, uansett.
Den dagen jeg får en nettbutikk der jeg kan laste ned FLAC med CD-kvalitet eller bedre til en fornuftig pris med like stort utvalg som platebutikkene som selger CD-plater og uten å måtte forholde meg til DRM, så skal man nok se at jeg slutter å kjøpe CD også. Men jeg synes faktisk det er enklest å finne og kjøpe musikken på CD, enn så lenge.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
vredensgnag skrev:
65finger skrev:

Det som skjer er at nisje-interesser betjenes, på bekostning av grossistdistribusjon - og det skal vi alle være glade for. Det blir plass til større variasjon, og artister er ikke avhengige av å lage liste-pop for å finne kunder.

For flertallet er det selvsagt enklere å gjøre "jobben" selv. Dette burde vært gjort for 10 år siden og blitt en overgang til at hver enkelt bestiller og ordner seg slik de vil, være seg HDavspilling eller svi en CD. Uansett et greit tilbud for folk som av en eller annen grunn ikke vil bruke PC/MAC

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
roffe skrev:
Den dagen jeg får en nettbutikk der jeg kan laste ned FLAC med CD-kvalitet eller bedre til en fornuftig pris med like stort utvalg som platebutikkene som selger CD-plater og uten å måtte forholde meg til DRM, så skal man nok se at jeg slutter å kjøpe CD også.
...Og når den tid kommer, får vi håpe at folk flest husker på at de vil trenge en god bakcup-løsning for musikken sin.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
65finger skrev:

Min sviktende hukommelse prøver å fortelle meg at flere aktører har prøvd seg på den foretningsmodellen (med variasjoner), men jeg kommer i forbifarten ikke på noen konkrete navn. På den andre siden er det bare et skritt til siden for å kunne omsette «marginal» musikk til folk med godt utviklet teknofobi.

mvh
KJ

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
...Og når den tid kommer, får vi håpe at folk flest husker på at de vil trenge en god bakcup-løsning for musikken sin.
Folk lagrer jo det meste digitalt nå om dagen. For min egen del er den digitale bildesamlingen betydelig mer verdifull enn musikksamlingen. Sistnevnte kan tross alt erstattes.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
KJ skrev:
vredensgnag skrev:
65finger skrev:

Min sviktende hukommelse prøver å fortelle meg at flere aktører har prøvd seg på den foretningsmodellen, men jeg kommer i forbifarten ikke på noen konkrete navn. På den andre siden er det bare et skritt til siden for å kunne omsette «marginal» musikk til folk med godt utviklet teknofobi.

mvh
KJ
Selvsagt riktig og dette opplegget hadde hatt større virkning for 10-12 år siden. Musikkindustrien har hatt sine muligheter for å møte fremtiden. De har gitt blaffen og kjørt hodet ned i sanden.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Dazed skrev:
Folk lagrer jo det meste digitalt nå om dagen. For min egen del er den digitale bildesamlingen betydelig mer verdifull enn musikksamlingen. Sistnevnte kan tross alt erstattes.
Det samme gjelder selvsagt digitalbilder.

Jeg har hørt varianter av følgende scenario utallige ganger:

-"Dessverre, men harddisken din er ødelagt"

-"Jaha, men hva med bildene mine, kan du få ut de?"

-"Nei, harddisken er som sagt ødelagt"

-"Jamen bildene mine! Det var bilder der far ti år tilbake? de kan ikke være borte!"

-"Hadde du backup"

-"Nei? Jeg må ha de bildene!"

-"Synd, men harddisken er altså ødelagt, og bildene er borte"

Selv har jeg alle bildene mine i duplikat på to forskjellige usb-disker, men jeg føler meg slett ikke trygg på den løsningen heller.

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Selv har jeg alle bildene mine i duplikat på to forskjellige usb-disker, men jeg føler meg slett ikke trygg på den løsningen heller.
Det er selvsagt et reelt og seriøst problem du peker på, og det er nok ikke mange som har fullgode backup-løsninger. Det blir etter hvert mye data som skal lagres og sikkerhetskopieres. Jeg har off-site backup av bildene mine i tillegg til å lagre de på to maskiner hjemme.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dazed skrev:
nb skrev:
Dazed skrev:
Det samme gjelder selvsagt digitalbilder.

Jeg har hørt varianter av følgende scenario utallige ganger:

-"Dessverre, men harddisken din er ødelagt"

-"Jaha, men hva med bildene mine, kan du få ut de?"

-"Nei, harddisken er som sagt ødelagt"

-"Jamen bildene mine! Det var bilder der far ti år tilbake? de kan ikke være borte!"

-"Hadde du backup"

-"Nei? Jeg må ha de bildene!"

-"Synd, men harddisken er altså ødelagt, og bildene er borte"

Det kan bli brann, vannskader og innbrudd også. for min familie forsvant uerstattlige bilder og dokumenter i en flytteprosess

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det med ekstern backup er jo et annet båndbreddeproblem. For oss med ADSL er jo utgående hastighet latterlig dårlig. Jeg kunne godt tenkt meg offsite backup, men det er foreløpig for tregt og dyrt.

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Det er selvsagt et reelt og seriøst problem du peker på, og det er nok ikke mange som har fullgode backup-løsninger. Det blir etter hvert mye data som skal lagres og sikkerhetskopieres. Jeg har off-site backup av bildene mine i tillegg til å lagre de på to maskiner hjemme.
Off-site backup tror jeg det er svært få som har. En del har nok noen bilder liggende hos Eurofoto, Flickr osv, men rådata i større mengder er det sørgelig lite sikkerhet rundt.

Spørsmål: om man har to "hjem", dvs to boliger hvor begge har router (IP adresse); bør man ikke da kunne overføre filer til en NAS disk via internettet:

Hus 1 >>>filoverføring>>>>>> Hus 2 >>>>filoverføring>>>>>>> Hus 1

??

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Spørsmål: om man har to "hjem", dvs to boliger hvor begge har router (IP adresse); bør man ikke da kunne overføre filer til en NAS disk via internettet:

??
Jo, du kan sette opp automatisk backup fra et sted til et annet. Det er god støtte for dette i Linux/Unix i alle fall, men det finnes selvsagt løsninger for dette i Windows også. Det er imdidlertid et problem med utgående båndbredde, men setter man det f.eks opp til kun å overføre endringer om natten, så går det nok fint.

Dog bør man vite hva man driver med før man åpner nettet sitt hjemme for "verden" ;)

V

vredensgnag

Gjest
Ber om unnskyldning, på eget initiativ, for en litt skarp tone i noen innlegg.

Back-Up er naturligvis et problemområde som ikke er tilfredsstillende løst. Ideelt sett skal man ha back-up et helt annet og trygt sted. Men forleden så jeg at noen arbeider med å forvandle tidligere gruver til en gigantisk serverfarm som skal selge back-up til bl.a, private. Der er en mulig løsning. Jeg mistet ellers en haug negativer pga en vannskade, komplett uerstattelige. Heldigvis hadde jeg scannet en del til harddisk. ;)
Men mistet mye.

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Supertramp skrev:

??
Jo, du kan sette opp automatisk backup fra et sted til et annet. Det er god støtte for dette i Liux/Unix i alle fall, men det finnes selvsagt løsninger for dette i Windows også. Det er imdidlertid et problem med utgående båndbredde, men setter man det opp til kun å overføre endringer om natten, så går det nok fint.

Dog bør man vite hva man driver med før man åpner nettet sitt hjemme for "verden" ;)
Men er ikke begge routerne fremdeles passordbeskyttet?

Topp Bunn