CD plater på vei ut av produksjon...

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Var på min faste tur innom Platecompaniet for å fylle på litt og jaggu tynnes det ut i hyllene med CDer. Så jeg måtte da spørre og fikk til svar : CD salget er ikke på topp - mer "ok", men så er det slik at CDene har begynt å gå ut av produksjon....:confused:
Vinyl er vistnok på full vei tilbake noe som er flott, men blir litt sjepisk når man ser "remaster" logoen også på vinylen... Er vi altså på vei bort fra CDer og faktisk begynner å gå tilbake til Vinyl...? Trodde alle ungdommer kjøpte digital musikk via nett.....

Kjøpte på meg en ny J.Bonamassa vinyl som jeg var spent på som F, men låt like dårlig som CD'n og DVD'en jeg hadde av samme konserten

Kan virke som at jeg har begynt å bli gammel :) Kontant betaling er vist også no urgammelt fikk jeg intrykk av....

Ett sukk fra en som enda ikke har kjøpt musikkfiler via nett da man liker å ha ett cover å lese på når man setter seg ned for å kose seg....

N
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er slik at de utgir re mastring på vinyl på nytt igjen, og da gjerne fra gamle kassettbånd!
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Har registrert at flere og flere utgivelser bare kommer på vinyl og digital nedlasting.Trist utvikling.Hvis musikere og plateselskap ikke gir ut musikken sin på plate gir jeg blaffen i de.Det blir interessant å følge utviklingen.

mvh.s,
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.235
Sted
Laksevåg - Bergen
Var på min faste tur innom Platecompaniet for å fylle på litt og jaggu tynnes det ut i hyllene med CDer. Så jeg måtte da spørre og fikk til svar : CD salget er ikke på topp - mer "ok", men så er det slik at CDene har begynt å gå ut av produksjon....:confused:
Vinyl er vistnok på full vei tilbake noe som er flott, men blir litt sjepisk når man ser "remaster" logoen også på vinylen... Er vi altså på vei bort fra CDer og faktisk begynner å gå tilbake til Vinyl...? Trodde alle ungdommer kjøpte digital musikk via nett.....

Kjøpte på meg en ny J.Bonamassa vinyl som jeg var spent på som F, men låt like dårlig som CD'n og DVD'en jeg hadde av samme konserten

Kan virke som at jeg har begynt å bli gammel :) Kontant betaling er vist også no urgammelt fikk jeg intrykk av....

Ett sukk fra en som enda ikke har kjøpt musikkfiler via nett da man liker å ha ett cover å lese på når man setter seg ned for å kose seg....

N
Alder er bare et tall Newton. Joe Bonamassa på vinyl er fantastisk bra. Har heller aldri kjøpt musikkfiler via nett. Vet pokker ikke hvordan det gjøres heller, men musikk kan vi spille. Sitter her å lytter til vinyl med et lite glass rødvin, og holder i coveret. Rødvin på en torsdag? Ja, pokker heller, solen skinner såvidt det er, og gradestokken har 2 tall : 14+ Må ha litt rødvin for å holde varmen.
 
Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Forundrer meg at så mange gidder å kjøpe nye møkka vinylproduksjoner, når det finnes så vanvittig mye bra å få kjøpt brukt.
Er det dette med at platene er brukte som er problemet!!?

Og jada, det finnes ny musikk også, men hvorfor insistere på å bli skuffet gang på gang, når denslags er å finne i allverdens andre format?

Spør nå je.

Jørgen.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Var på min faste tur innom Platecompaniet for å fylle på litt og jaggu tynnes det ut i hyllene med CDer. Så jeg måtte da spørre og fikk til svar : CD salget er ikke på topp - mer "ok", men så er det slik at CDene har begynt å gå ut av produksjon....:confused:
Vinyl er vistnok på full vei tilbake noe som er flott, men blir litt sjepisk når man ser "remaster" logoen også på vinylen... Er vi altså på vei bort fra CDer og faktisk begynner å gå tilbake til Vinyl...? Trodde alle ungdommer kjøpte digital musikk via nett.....

Kjøpte på meg en ny J.Bonamassa vinyl som jeg var spent på som F, men låt like dårlig som CD'n og DVD'en jeg hadde av samme konserten

Kan virke som at jeg har begynt å bli gammel :) Kontant betaling er vist også no urgammelt fikk jeg intrykk av....

Ett sukk fra en som enda ikke har kjøpt musikkfiler via nett da man liker å ha ett cover å lese på når man setter seg ned for å kose seg....

N
Alder er bare et tall Newton. Joe Bonamassa på vinyl er fantastisk bra. Har heller aldri kjøpt musikkfiler via nett. Vet pokker ikke hvordan det gjøres heller, men musikk kan vi spille. Sitter her å lytter til vinyl med et lite glass rødvin, og holder i coveret. Rødvin på en torsdag? Ja, pokker heller, solen skinner såvidt det er, og gradestokken har 2 tall : 14+ Må ha litt rødvin for å holde varmen.
Det nærmer seg sommer og da må mann unne seg litt i glasset, blei alkoholfri øl i glasset mitt :)
Kan jeg spørre hvilken J.Bonamassa vinyl du var fornøyd med? Har handlet mye med han men akk for en elendig lyd på enkelte plater og DVDer :-(
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Forundrer meg at så mange gidder å kjøpe nye møkka vinylproduksjoner, når det finnes så vanvittig mye bra å få kjøpt brukt.
Er det dette med at platene er brukte som er problemet!!?

Og jada, det finnes ny musikk også, men hvorfor insistere på å bli skuffet gang på gang, når denslags er å finne i allverdens andre format?

Spør nå je.

Jørgen.
Vel, det behøver ikke å være så mye bedre å kjøpe gammel møkka vinyl heller ;-) Det kommer helt an på alder, bruksmønster og slitasje.... Har en hel del vinyl og noe av det er fra 80 tallet hvor enkelte plater låt så kleint at det er nesten komisk å sette dem på nå ...
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.235
Sted
Laksevåg - Bergen
Var på min faste tur innom Platecompaniet for å fylle på litt og jaggu tynnes det ut i hyllene med CDer. Så jeg måtte da spørre og fikk til svar : CD salget er ikke på topp - mer "ok", men så er det slik at CDene har begynt å gå ut av produksjon....:confused:
Vinyl er vistnok på full vei tilbake noe som er flott, men blir litt sjepisk når man ser "remaster" logoen også på vinylen... Er vi altså på vei bort fra CDer og faktisk begynner å gå tilbake til Vinyl...? Trodde alle ungdommer kjøpte digital musikk via nett.....

Kjøpte på meg en ny J.Bonamassa vinyl som jeg var spent på som F, men låt like dårlig som CD'n og DVD'en jeg hadde av samme konserten

Kan virke som at jeg har begynt å bli gammel :) Kontant betaling er vist også no urgammelt fikk jeg intrykk av....

Ett sukk fra en som enda ikke har kjøpt musikkfiler via nett da man liker å ha ett cover å lese på når man setter seg ned for å kose seg....

N
Alder er bare et tall Newton. Joe Bonamassa på vinyl er fantastisk bra. Har heller aldri kjøpt musikkfiler via nett. Vet pokker ikke hvordan det gjøres heller, men musikk kan vi spille. Sitter her å lytter til vinyl med et lite glass rødvin, og holder i coveret. Rødvin på en torsdag? Ja, pokker heller, solen skinner såvidt det er, og gradestokken har 2 tall : 14+ Må ha litt rødvin for å holde varmen.
Det nærmer seg sommer og da må mann unne seg litt i glasset, blei alkoholfri øl i glasset mitt :)
Kan jeg spørre hvilken J.Bonamassa vinyl du var fornøyd med? Har handlet mye med han men akk for en elendig lyd på enkelte plater og DVDer :-(
Denne mener jeg er den beste :



Disse er også bra :





 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.737
Antall liker
4.631
Sted
Nøtterøy
Det er mye snakk om gammel vinyl, ny vinyl, cder som går ut osv. Hva med vinyl på produksjoner fra 1995. Hvor lett er det?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.743
Antall liker
58.941
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er riktig at vinyl fra 90 tallet kan være en utfordring.
Vinylversjonen eksisterte ikke eller ble laget i små opplag etterhvert som CD tok over dominansen i musikkmarkedet.
En del plater fra nittitallet som har vært "umulige"/dyre blir nå nyutgitt til vettug pris.
F.eks. alle Nick Cave fra perioden. Det må man være glad for.
Ellers kan man få inntrykk av at alle reissues på vinyl låter dårlig.
Det er tull. noen låter betraktelig bedre enn de gamle. F.eks. Led Zeppelin, Beatles, ZZ Top.
Dessuten er det stor forskjell på "gamle" plater også.
Noen ble trykket i så store opplag at matrisene nærmest var utslitt.
Det hjelper ikke om det er 70 talls "originaler" da.

PS
Bonamassa er adskillig bedre LIVE enn på plate.;)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Innspilling osv har masse å si. Kjøpte Pink F, Wish you... Lyden var nøyaktig lik som den vi kjøpte på 70 tallet.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg har noen i familien som har cd spiller og vinyl spiller , men di fleste har gått over til spotify eller tidal hifi , streaming er kommet for og bli og jeg bruker ikke noe annet i dag. Sonos zp 90 skal virkelig få skryt denne streameren er virkelig bra , og da lurer jeg på når du kommer lenger oppi kjeden på disse streamerne også + og ha en veldig god integrert forsterker med innebygget dac eller en meget god dac utenom , da har man det meste man trenger :)

Imagine
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Mye mulig , og sikkert åpenbart at jeg begynner å bli en gretten godt voksen mann, dårlig dag i går.
Veldig bra at folk tar seg tid tid til å dele erfaringer vedrørende gode nye vinylutgivelser, for det er jo klart at slike finnes.

Jørgen.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hæ?
Jeg har alltid syntes at Wish you were here har veldig bra lyd. Og endelig klarte jeg å få tak i en original første-utgave på CD også, som går for å være den beste.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Var på min faste tur innom Platecompaniet for å fylle på litt og jaggu tynnes det ut i hyllene med CDer. Så jeg måtte da spørre og fikk til svar : CD salget er ikke på topp - mer "ok", men så er det slik at CDene har begynt å gå ut av produksjon....:confused:
Vinyl er vistnok på full vei tilbake noe som er flott, men blir litt sjepisk når man ser "remaster" logoen også på vinylen... Er vi altså på vei bort fra CDer og faktisk begynner å gå tilbake til Vinyl...? Trodde alle ungdommer kjøpte digital musikk via nett.....

Kjøpte på meg en ny J.Bonamassa vinyl som jeg var spent på som F, men låt like dårlig som CD'n og DVD'en jeg hadde av samme konserten

Kan virke som at jeg har begynt å bli gammel :) Kontant betaling er vist også no urgammelt fikk jeg intrykk av....

Ett sukk fra en som enda ikke har kjøpt musikkfiler via nett da man liker å ha ett cover å lese på når man setter seg ned for å kose seg....

N
Alder er bare et tall Newton. Joe Bonamassa på vinyl er fantastisk bra. Har heller aldri kjøpt musikkfiler via nett. Vet pokker ikke hvordan det gjøres heller, men musikk kan vi spille. Sitter her å lytter til vinyl med et lite glass rødvin, og holder i coveret. Rødvin på en torsdag? Ja, pokker heller, solen skinner såvidt det er, og gradestokken har 2 tall : 14+ Må ha litt rødvin for å holde varmen.
Det nærmer seg sommer og da må mann unne seg litt i glasset, blei alkoholfri øl i glasset mitt :)
Kan jeg spørre hvilken J.Bonamassa vinyl du var fornøyd med? Har handlet mye med han men akk for en elendig lyd på enkelte plater og DVDer :-(
Denne mener jeg er den beste :



Disse er også bra :





Mener jeg har alle men dog på CD og DVD. "Beacon Theatre" DVDen låter ikke bra, heller ikke "Live from the Royal Albert Hall" som jeg også kjøpte på Vinyl. Hva i all verden den lydteknikkeren har fått i seg EDIT:er ukjent, men det låter rett og slett helt merkelig (på DVD). Vinylen blei satt på og kjapt tatt av, har dog fått ny vinylsnurrer med ny stift så skal testes når det er montert. Bra musikk til tider - han er jo like produktiv som en kanin i innhenget når det kommer til plateutgivelser. Og ja, J.B er alright live Bluesbraker - så´n sist på Rockefeller hvor jeg innså at dette var det nærmeste jeg ville komme å høre - the late G.Moore - når´n dro "Midnight blues" :p
 
Sist redigert:

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Kjøpte forresten "Brother in arms" i det som vistnok skal være "årntli" vinyl av siste årgang. Skal absolutt sammenlignes med orginalen fra 85 :)
 
Topp Bunn