CD- oppgradering

PAE

Medlem
Ble medlem
13.11.2006
Antall liker
0
Vurderer å bytte ut eller oppgradere en 3 år gml Sony dvp 9000es. Bruker den kun som cd/sacd- spiller. Er det noen som kan si hvor mye det er å hente på å oppgradere etter LC- audio anbefalinger (hos NAT)? Hva vil dere anbefale å gjøre?

S

Simplistic

Gjest
Nja... Disse oppgraderingene er jo ganske dyre. Jeg synes NAT tar litt for mye penger her, og jeg liker heller ikke op ampene de anbefaler. Jeg kjenner ikke til spilleren din, og hvilket potensiale den har. Det kan godt hende at resultatet blir bra, men du må trolig gjøre mer med den enn det NAT gjør for deg.

Mitt hotte tips nå for tiden er å kjøpe en Cambridge Azur 640C v.2 og bytte op amper og tweake litt på denne. Den har virkelig potensiale.

S

Simplistic

Gjest
Tja... Jeg ville ikke sendt spilleren så langt for å få utført de modifikasjonene. De tar noen voldsomme priser, og så er det litt mye store ord ute og går. Mye standard modifikasjoner.

Hvor mye tør du å gjøre selv? Du kan få utretta mye mer hvis du tør å skru opp og lodde litt selv. Har du eventuelt noen som kan hjelpe deg litt?

Hvis du gidder, så kan du jo skru opp spilleren og poste et bilde av innmaten. :D

Spilleren ser forresten veldig ålreit ut. Jeg ville ikke ha bytta den ut ennå. Den kan garantert forbedres en del.

PAE

Medlem
Ble medlem
13.11.2006
Antall liker
0
Jeg kan forsøke å legge ut et bilde i kveld.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Tror nok du ville få plass til en ny klokke inni der, samt høre litt forskjell etter installering. Op-ampene kan du jo også bytte. Uansett må du være trygg på å lodde, samt hva som skal gjøres. Om det "lønner seg" i forhold til å spare til en ny spiller er en helt annen sak. Veldig vanskelig å gi råd om slikt. De fleste rimelige spillere med et par år på baken får et lite løft i lydkvalitet med ny klokke f.eks fra LCaudio, audiocom eller andre.

S

Simplistic

Gjest
Hmm... Går det an å ha med vedlegg i postene her? Hvis du ser på bildet, så er det analogdelen øverst til høyre som har størst potensiale for forbedring av lyden.

Jeg regner med at de to identiske chipene rett til høyre for de store kondensatorene er dacene. Det står sansynligvis BB PCM17-ettellerannet på dem. Ja? Det ser ut som disse er ganske fornuftig lagt opp med strømtilførsel. Vanskelig å se hvor klokka sitter. (Sannsynligvis langt unna, for å maksimere jitter... typisk Sony.)

Trolig er det en strømdac, og det er brukt op amper til I/V convertering og forsterkning. Hva står det på disse chipene? (De fire øverst til høyre på bildet.) Bytte av disse operasjonsforsterkerne er første trinn. Det er heldigvis ikke overflatemonterte komponenter. Sitter de i en socket, eller må de loddes av? Hvis de sitter i socket er det bare å pelle ut og sette i nye.

Er det mute-funksjon på spilleren? Prøv i så fall å se etter om det sitter noen små transistorer helt ved utgangen. Disse må "fjernes" fra signalveien, for de dreper lyden.

Det samme gjør de digre kondensatorene som sitter i serie helt ved utgangen. Her kan du med fordel bytte til noen mindre (4,7uF) polypropylener eller polyetylensulfid kondiser. Eventuelt Black Gate. Ideelt sett burde signalet gått direkte fra op ampene.

s2a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2004
Antall liker
18
Torget vurderinger
10
Hei!
Jeg har hatt en Marantz cd 6000ose med og uten lc clock og kan anbefale oppgraderingen selv om det koster litt.
Det ble veldig stor forskjell på marantzen.

PAE

Medlem
Ble medlem
13.11.2006
Antall liker
0
Interessant. Har du prøvd denne? Klarte ikke å finne ut om han selger eller om det ligger en oppskriftpå sidene...

S

Simplistic

Gjest
Interessant ja. Jeg er ikke så bevandret i rørverdenen. Kunne du forklart litt mer? Jeg fant ett eneste skjema for rørutgangstrinnet hans. Bør sikkert ha litt erfaring med rør for å sette i gang med et sånt prosjekt.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Interessant. Har du prøvd denne? Klarte ikke å finne ut om han selger eller om det ligger en oppskriftpå sidene...
Hei.

Send han en mail og spør løs. Han er veldig hyggelig og hjelpsom.
Jeg har ikke bygd lampizator selv.

Asbjørn

PAE

Medlem
Ble medlem
13.11.2006
Antall liker
0
Det skal jeg. Takk for tipset forresten...

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
PAE
Henger meg på rådet fra Asbjørn om å kikke nærmere på Lampizator. Dette er en analogdel som jeg har tro på. Den er enkel og benytter et rør som jeg ser får god omtale i andre sammenhenger (6N6P). Jeg har i en tidligere tråd søkt de mere erfarne rørfolka på dette forum. Virker på meg som konstruksjonen og mannen bak ikke er så alt for godt kjent blant dem.
Hans nettfilter ser ut til å ha fått større oppmerksomhet på dette forum enn analogdelen.
Jeg har heller ikke mye erfaring med rørbygg og var litt i villrede til å begynne med. Etter å ha grublet litt på skjemaet har jeg etter hvert fått det hele til å falle på plass, og har en klar ide om hvorledes jeg ville bygge det hele opp P2P.
For at det hele skal bli litt ryddig og ordentlig vil jeg benytte Terminal Strips( tips fra gutta på Alternati Audios nettside) som leveres av Partconnexion. Siden min Copland 288 har dobble PCM 63A per side, kommer jeg til å bygge en balansert utgave. På sikt, etter å ha fått erfaring med konstruksjonen, vil jeg gå videre og erstatte kondensatorene på både inn og utgsang med transformator:
Sowter inn og Lundahl ut (Lukas anbefaler en løsning med Sowter inn til Copland 289 som har mange likhetstrekk med 288).
Har hatt kontakt med Lukas, og han svarte meg kjapt på mitt spørsmål om den balanserte løsningen( skjemaet viser en ubalansert)
Har ikke hastverk med å komme igang, så det vil ta noe tid før jeg har noe å melde tilbake til eventuelt interesserte. Regner med å bestille røri løpet av jula. Prøver meg på ebay. Har så langt ikke sett 6N6P til salgs her hjemme.

mvh.

E. Stillingen

S

Simplistic

Gjest
Ja det virker som et veldig interessant prosjekt. Jeg har ikke noe erfaring med rør, men kommer nok til å gjøre et forsøk en eller annen gang i framtida. Ubalansert, vel å merke. Det ser ganske enkelt ut.

Hvordan er det med I/V konvertering i dette utgangstrinnet? Vil det fungere like bra med en spenningsdac som med for eksempel PCM63? Og disse delta-sigma greiene spytter jo ut noe voldsomt med støy. Tar rørene seg av den nødvendige filtreringen?

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Simplistic

Jeg har desverre ingen teoretiske kunnskaper til å besvare hvorvidt Lamizator takler spenningsbasert I/V konvertering. Lukasz har ei liste med forskjellige spillere. Kanskje du ved å studere den kan finne spillere som benytter slik konvertering. At en korrekt sammensatt Lampizatorløsningen skulle være befengt med støyproblemer, finner jeg svært lite sannsynlig.
Men ta kontakt med Lukasz.

mvh.

E. Stillingen

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Fjern heile koblingskondensatoren. Sjekk først at det er ein på inngangen til forforsterkaren din. Det er det 99% sikkert. Bare sett ein ledningsstump der kondensatoren stod. Det enkleste er ofte det beste;D

S

Simplistic

Gjest
Hvis du har en god forforsterker er det nok en bra ide å bruke et par Audio Note I/V trafoer direkte fra strømdacen og rett videre til forforsterker. Da slipper du forhåpentligvis koblingskondiser hele veien. Det kan nok gi et godt resultat.

Har et par 6N6P-rør på vei i posten nå. Mangler bare resten. :) Ikke minst en cd-spiller. Cambridge Azur 840c er for meg den ultimate cd-spilleren som grunnlag for et high-end prosjekt. Men det blir nok en stund til jeg får 10 laken å bruke på cd-spiller. :-[

S

Simplistic

Gjest
Simplistic

Jeg har desverre ingen teoretiske kunnskaper til å besvare hvorvidt Lamizator takler spenningsbasert I/V konvertering.
Jeg skjønte det etter hvert. Eneste I/V konverteringen er en motstand til jord etter koblingskondisen. Det holder forsåvidt.

Topp Bunn