CD-en er død innen fem år...

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
totte skrev:
Greven skrev:
totte skrev:
bjornh skrev:
Floppy skal du ikke avskrive... -mange har dem enda, og de er enda i flittig bruk i det offentlige.
Generelt?
Hver måned må alle landets fastleger sende regningen til NAV for å motta trygderefusjon. Den eneste måten NAV mottar dette på er en "vanlig" diskett som sendes i posten.

Det blir nesten som å skrive e-mail, printe ut og sende med post for at mottaker skal skrive brevet inn igjen på sin egen maskin... ::)
Fantastisk. Hvorfor kan de ikke bare bruke e-post og vedlegg i det minste?
Oppriktig nysgjerrig.
Det er helt vanlig praksis å sende filer (røntgenbilder etc.) fra sykehus til sykehus på diskett med taxi eller bud.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
for meg er det uaktuelt å gå tilbake til vinyl.dersom artister ikke ønsker å gi ut musikken sin på cd og bare distrubuere den på nettet,kommer jeg ikke til å kjøpe den.å betale 80 kr. for et elektronisk signal lite fristende.da heller finne musikken et par klikk unna gratis.

mvh. s,
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det jeg er mest overrasket over er nok at det fortsatt finnes dedikerte CD-spillere i butikkene.

...Eller gjør det egentlig det? Er det kun i de dyrere prisklassene disse dinosaurene fortsatt er til salgs?
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
nå gjelder det å skaffe seg en billig anstendig cd-spiller mens de ennå er å få tak i.....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sleiven skrev:
nå gjelder det å skaffe seg en billig anstendig cd-spiller mens de ennå er å få tak i.....
De dukker nok snart opp på loppemarkedene, sammen med crt-skjermerne, slalåmski med stålkanter og bokklubbens matkort i plastboks.

 

Vedlegg

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Trist ! Sidste møde i vores hifi klub exsperimenterede vi med signalkilde og Vores Sony gjorde det temmeligt meget bedre en de PC løsninger vi afprøvede. Fra extern harddisk ind i ´Western Eletric box var lidt bedre og Memory stik kom tættest på CD drevet. Jeg tror stadig der bliver et marked for kvalitets lyd.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Ser man globalt på det, skjønner man at CD-platen og tilhørende avspillingsutstyr vil dø en meget langsom død, antagelig over mange tiår. Formatet (det er jo et fysisk fomat a la kasett-formatet osv) var en kollosal suksess, blant annet gjennom noen hundre millioner brukere i verdens fattige land og innen bilstereo og data. (En utbredelse av et enormt format, sa jeg det?). Kan ikke sammenlignes med lp platen overhodet.
Og om hundre år vil enda noen CD spillere surre å gå på Kuba, utstyrt med nye knapper og hjemmelagede lasere..
 
V

vredensgnag

Gjest
Skal vi se ... nå skal vi gråte for CD-mediet. Men om jeg husker rett så er CDen, slik den leveres av produsent, dårlig. For innen HiFi er det godtatt at man må kopiere den over på CD-R, og avspille derfra, for da blir det bedre.

Mao - man tar datainformasjonen fra den opprinnelige CDen, og overfører denne som en datafil til en CD-R. Og så avspiller man fra CD-R.

Hva er da forskjellen om man får den eksakt identiske datainformasjonen som en fil fra nettet, som man så kan "brenne" inn på en CD-R, som man i nostalgisk glede kan avspille fra?

;D
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Hva er da forskjellen om man får den eksakt identiske datainformasjonen som en fil fra nettet, som man så kan "brenne" inn på en CD-R, som man i nostalgisk glede kan avspille fra?

;D
Det er juks, nesten som å starte sitt eget kjedebrev. :mad:
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Skal vi se......... skulle de ikke slutte å fungere etter 20 år da....... ::).......
Det var i begynnelsen av 80 åra................... da er vi 10 år på overtid og så legger de til 5 år til ;D

Ehhh! snakker om formatet ja ::)

Tror nok det skjer en utvikling mot salg av filer over nettet ja, fordelen (forhåpentligvis) med det er valgfrihet på oppløsning, ulempen synes nå jeg er det fysiske med en cd, selv om jeg fortløpende ripper de.
Jeg føler ikke jeg eier noe på sammen måten med kun nedlastet fil, det med å kunne lese i coveret blir ikke det store problemet synes jeg.

Ulempen for artist/distributør (trur eg) vil bli at mange vil ha enda lavere terskel for kopiering/fildeling, kan de unngå det og i så fall hvordan?

Mvh.KW
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Det som er synd er at jeg må laste ned musikken min ulovlig fordi jeg ikke kan kjøpe lossless musikk online. Hvor vanskelig skal det være å lage et bibliotek for deretter ta seg betalt for nedlasting fra dette biblioteket? :'(
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Slalåmski kommer til å ha stålkanter til noe bedre og/eller billigere blir tilgjengelig. Det ligger i denne øvelsens natur at man må ha en skarp kant å svinge med.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Håper ikke mine er død om 5 år. Jeg har mange som jeg liker så godt å høre på.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
bjornh skrev:
...sier Petter Singsaas, sier sjefen for Norges største plateselskap Universal Music. Han har noen synspunkter på veien videre: http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article3461188.ece
Kanskje litt på siden, men det var visstnok en eller annen gluping som sa for noen år siden at samfunnet kom til å bli papirløst...... men så vidt jeg vet har vel
behovet for & forbruket av papir økt, men den som lever får se, & vinylens død har jo vært spådd x antall ganger, bla.a. av salgskåte som har lansert nye formater, etc ;D
Personlig foretrekker jeg cd forresten, pga at det er mest formålstjenlig for meg :)

Mvh :)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Session^ skrev:
Birdman skrev:
totte skrev:
Gjestemedlem skrev:
slalåmski med stålkanter
...er ut? ???
Hva bruker man i steden?
Twin-tip-ski med stålkanter eller snowboard med stålkanter.
Twintip er en slalomski med stålkanter. Skien er bøyd opp i bakkant. Ser ikke hvorfor det ikke er slalomski. (Hilsen skientusiast)
Det der ødela i grunn mitt forsøk på å være litt morsom. (Hilsen flere ganger klubbmester i slalom i MOI (Molde og Omegn Idrettsforening), i aldersbestemte klasser på åttitallet).
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Birdman skrev:
Session^ skrev:
Birdman skrev:
totte skrev:
Gjestemedlem skrev:
slalåmski med stålkanter
...er ut? ???
Hva bruker man i steden?
Twin-tip-ski med stålkanter eller snowboard med stålkanter.
Twintip er en slalomski med stålkanter. Skien er bøyd opp i bakkant. Ser ikke hvorfor det ikke er slalomski. (Hilsen skientusiast)
Det der ødela i grunn mitt forsøk på å være litt morsom. (Hilsen flere ganger klubbmester i slalom i MOI (Molde og Omegn Idrettsforening), i aldersbestemte klasser på åttitallet).
Det skal ikke være lett.
Det har i ettertid slått meg at Deph nok nevnte ting som nå er i bruk, men som kommer til å utdateres sammen med CDen. Jeg vet ikke hva crt-skjermerne er eller om bokklubbens matkort i plastboks (fiskretter - brunt) fortsatt finnes.
 
V

vredensgnag

Gjest
Vinyl er et unikt format, med helt spesielle egenskaper.
Tape, om det er spolebånd eller kassett, har også unike egenskaper.

CD er et datalagringsmedium, for en datafil som kan lagres på en rekke ulike medier, i eksakt samme konfigurasjon som på en CD. Det kan ligge på en USB-stick, flash-minne, tape (!), harddisk, osv.
Filen kan overføres med letthet, noe vi alle benytter oss av når vi ripper fra CDen, og noe som cd-spilleren utnytter når den avleser datafilen og overfører den til DACen som enten er innebygd eller tilkoblet.

Det eneste negative måtte være at dette filmformatet begynner å bli avlegs, gitt at det ble skapt da CD-spillerne var i sin absolutte barndom (og tom 14-bits, ikke 16). 95% av markedet vil ha convenience, og vil satse på enkle downloads og tjenester som Spotify. De resterende 5% av markedet (de audiofile), kommer til å satse på høyoppløsnings datafiler, som er bedre enn CD-formatet, fordi man slipper flere konverteringer og dermed får færre potensielle avlesnings- og overføringsfeil. (Noe som i utgangspunktet er et ikke-problem, men mange ønsker å være helt sikre.)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.910
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Convenience... vel, det er vel et spørsmål om hvor markedet er. Det er ikke alle steder at ting er så teknofiksert som her. CD kommer nok til å være i produksjon i mange år fremover, selv om det ikke blir noen platebutikker igjen. De vil kunne skaffes på internett. I andre deler av verden, der ikke alle har så mange dingser, kan hende de fortsatt vil være regjerende lenge. Jeg vil ha Hi-Rez på min spiller. CD begynner å bli litt utdatert, rent teknisk.
 
V

vredensgnag

Gjest
Første anmeldelse i Stereophile av en CD-spiller. Morsomt å lese nå - og det var J. Gordon Holt som anmeldte den!

http://www.stereophile.com/cdplayers/193/#

Han likte lyden, men kommenterer at det er lite på denne spilleren som audiofile kan skru på, så det spørs om det slår an. Den kostet USD1000 dengang, mildt sagt skandaløst dyrt. He-he!
SONY sendte med to cd-er så Holt skulle ha noe å avspille.


Through the high-level inputs of the Conrad-Johnson PV-3 preamplifier (reviewed elsewhere in this issue), the sound was so opulently gorgeous it almost defied belief! It was a total incarnation of the perfectionist's wildest dreams: rich, velvety, airy, awesome, liquid, yet incredibly detailed. There were none of the analog disc's problems. No marginal mistracking, no subtle VTA-error distortions, no disc-resonance smearing, no feedback-induced low-end boom or mud, no ticks or pops or pressing grumbles even at the highest listening levels. And there was no analog-tape flutter or modulation noise or transient-rounding or print-through or hiss.
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Through the high-level inputs of the Conrad-Johnson PV-3 preamplifier (reviewed elsewhere in this issue), the sound was so opulently gorgeous it almost defied belief! It was a total incarnation of the perfectionist's wildest dreams: rich, velvety, airy, awesome, liquid, yet incredibly detailed. There were none of the analog disc's problems. No marginal mistracking, no subtle VTA-error distortions, no disc-resonance smearing, no feedback-induced low-end boom or mud, no ticks or pops or pressing grumbles even at the highest listening levels. And there was no analog-tape flutter or modulation noise or transient-rounding or print-through or hiss.
;)

Og derifra gikk det da åpenbart bratt nedover, i alle fall frem til dette årtusen da folket fant ut at vinyl bare var SÅ mye bedre og det var så mye jitter, digitalis og annen styggedom på CD-spillere. De siste årene har det imidlertid åpenbart kommet en rekke CD-rigger som tar lyden enda nærmere det analoge idealet.

Jaja.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Jeg er 60+ og har akkurat kjøpt ny CD kombinasjon fra EMM Labs CDSD-SE/DCC2 da jeg har mye CD og har lyst å ha det.
Jeg er ingen datafreak men har sønner som er.
Derfor var det også greit at DCC2 har digitale innganger slik at muligheten finnes.
Begge verdener er åpne, hurra.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
CD platen kommer til aa vare i mange mange aar er mitt tips! Greitt at den stort sett ikke laater saa bra, men det er produsentenes feil og ikke mediumet. Har derfor ikke noe tro paa at samme produsentene vil lage bedre lyd for filene som havner paa nett, heller motsatt!
Naar det gjelder vinyl saa laater det like gjevlig som CD naar samme master er brukt, saa eneste grunnen til aa kjope vinyl er at her er ikke samme grunnlag for aa mastre musikken ihjel!
Hele musikk bransjen er pill raatten og kjort i groften av okonomer og idioter! Dei lager et produkt som blir verre og verre, og saa syter dei over sviktende salg!!!!!! Det dei skal ha 185kr for noe som laater akkurat like daarlig som
mp3 filene som finner gratis paa nettet?????? Maatte dei lide en pinefull og sakte dod........
Ellers saa sliter jeg nok med data dritten til jeg vil ha den inn i anlegget ;D
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
vredensgnag skrev:
Første anmeldelse i Stereophile av en CD-spiller. Morsomt å lese nå - og det var J. Gordon Holt som anmeldte den!

http://www.stereophile.com/cdplayers/193/#

Han likte lyden, men kommenterer at det er lite på denne spilleren som audiofile kan skru på, så det spørs om det slår an. Den kostet USD1000 dengang, mildt sagt skandaløst dyrt. He-he!
SONY sendte med to cd-er så Holt skulle ha noe å avspille.


Through the high-level inputs of the Conrad-Johnson PV-3 preamplifier (reviewed elsewhere in this issue), the sound was so opulently gorgeous it almost defied belief! It was a total incarnation of the perfectionist's wildest dreams: rich, velvety, airy, awesome, liquid, yet incredibly detailed. There were none of the analog disc's problems. No marginal mistracking, no subtle VTA-error distortions, no disc-resonance smearing, no feedback-induced low-end boom or mud, no ticks or pops or pressing grumbles even at the highest listening levels. And there was no analog-tape flutter or modulation noise or transient-rounding or print-through or hiss.
hehe - sånn er det, i retrospekt blir allt litt dustete ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Første anmeldelse i Stereophile av en CD-spiller. Morsomt å lese nå - og det var J. Gordon Holt som anmeldte den!

http://www.stereophile.com/cdplayers/193/#

Han likte lyden, men kommenterer at det er lite på denne spilleren som audiofile kan skru på, så det spørs om det slår an. Den kostet USD1000 dengang, mildt sagt skandaløst dyrt. He-he!
SONY sendte med to cd-er så Holt skulle ha noe å avspille.


Through the high-level inputs of the Conrad-Johnson PV-3 preamplifier (reviewed elsewhere in this issue), the sound was so opulently gorgeous it almost defied belief! It was a total incarnation of the perfectionist's wildest dreams: rich, velvety, airy, awesome, liquid, yet incredibly detailed. There were none of the analog disc's problems. No marginal mistracking, no subtle VTA-error distortions, no disc-resonance smearing, no feedback-induced low-end boom or mud, no ticks or pops or pressing grumbles even at the highest listening levels. And there was no analog-tape flutter or modulation noise or transient-rounding or print-through or hiss.
Mon tro hva J. Gordon hadde ment hvis Sony hadde sendt ham sånne ihjelkomprimerte CD'er som vi avspises med nå?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Vinyl er et gammelt praktmedium for spesielt interesserte og kan sammenlignes med seilbåt.
Jeg har både vinyl og seilbåt.... ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.392
Antall liker
102.379
Torget vurderinger
23
Vinyl låter bra hos meg...
CD låter bra hos meg...
SACD låter bra hos meg....
Mastertapes låter bra hos meg...
Radio låter bra hos meg....
Alt låter bra hos meg....
Det låter ikke bra....

Flåsete, javel, men poenget mitt er at stort sett alle formater har potensiale når det gjøres riktig. Jeg har hatt meget kompetente lydfolk hjemme, som i velvillig blindtest kunne ha slukt en bikkjelort på at det var CD som snurret ved vinylavspilling (og omvendt), t.o.m kasetter som har kommet ut med CD-status. Riktignok via Naka-værsting og metallbånd, men dog....

Og vanlig CD som det diskuteres i denne tråden vil nok henge med en stund, tross alt ganske hendig og det finnes en verden utenfor det lille Norge hvor alle er så oppdatert på PC, mobil osv. osv. Kjøper selv CD'er mer eller mindre hver uke, og skammer meg ikke for det. Nedlasting? Ikke aktuelt. Det må være noe fysisk å forholde seg til....
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Vinyl låter bra hos meg...
CD låter bra hos meg...
SACD låter bra hos meg....
Mastertapes låter bra hos meg...
Radio låter bra hos meg....
Alt låter bra hos meg....
Det låter ikke bra....

Flåsete, javel, men poenget mitt er at stort sett alle formater har potensiale når det gjøres riktig. Jeg har hatt meget kompetente lydfolk hjemme, som i velvillig blindtest kunne ha slukt en bikkjelort på at det var CD som snurret ved vinylavspilling (og omvendt), t.o.m kasetter som har kommet ut med CD-status. Riktignok via Naka-værsting og metallbånd, men dog....

Og vanlig CD som det diskuteres i denne tråden vil nok henge med en stund, tross alt ganske hendig og det finnes en verden utenfor det lille Norge hvor alle er så oppdatert på PC, mobil osv. osv. Kjøper selv CD'er mer eller mindre hver uke, og skammer meg ikke for det. Nedlasting? Ikke aktuelt. Det må være noe fysisk å forholde seg til....
Veldig veldig enig med den siste setningen din, er en tendens i tiden at alt ordnes med en datamaskin (så lenge polakkene bygger hus)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Utrolig artig med den Stereophile artikkelen. Hobbyen vår er kanskje mer "keiserens nye klær" en vi skulle ønske?

Vel vel, etter betydelige NAS problemer er jeg for 5 minutter siden oppe og går etter 2mnd med SONOS igjen!!!

I mellomtiden er jeg virkelig glad for at jeg har hatt SONY SACD spilleren. Dessuten har jeg brukt smart-radio tjenesten DEEZER via SONOS. Utrolig bra som bakgrunnsmusikk-kilde. Jeg skriver inn f eks "Dave Brubeck" som et stikkord på en artist jeg liker så spiller DEEZER en uendelig rekke av supre jazz melodier fra mange artister hvor 95% faller i smak.

Forøvrig har jeg også nylig kjøpt grammofon!!!!

Og i stua har jeg 5 kanaler og selvsagt kjøpt en del musikk på BD, DVD Audio og SACD...............

Godt dekket opp mao, mangler bare spolebåndopptager og 78 plater :)

Men i Volvoen min ligger det en liten ipod som er KUN har lossless filer.....MP3 er bannlyst.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Voff skrev:
totte skrev:
Vinyl er et gammelt praktmedium for spesielt interesserte og kan sammenlignes med seilbåt.
Jeg har både vinyl og seilbåt.... ;D
Jeg antar avspilling av vinyl fungerer best i vindstille :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar Bol skrev:
pengesluk skrev:
Vinyl låter bra hos meg...
CD låter bra hos meg...
SACD låter bra hos meg....
Mastertapes låter bra hos meg...
Radio låter bra hos meg....
Alt låter bra hos meg....
Det låter ikke bra....

Flåsete, javel, men poenget mitt er at stort sett alle formater har potensiale når det gjøres riktig. Jeg har hatt meget kompetente lydfolk hjemme, som i velvillig blindtest kunne ha slukt en bikkjelort på at det var CD som snurret ved vinylavspilling (og omvendt), t.o.m kasetter som har kommet ut med CD-status. Riktignok via Naka-værsting og metallbånd, men dog....

Og vanlig CD som det diskuteres i denne tråden vil nok henge med en stund, tross alt ganske hendig og det finnes en verden utenfor det lille Norge hvor alle er så oppdatert på PC, mobil osv. osv. Kjøper selv CD'er mer eller mindre hver uke, og skammer meg ikke for det. Nedlasting? Ikke aktuelt. Det må være noe fysisk å forholde seg til....
Veldig veldig enig med den siste setningen din, er en tendens i tiden at alt ordnes med en datamaskin (så lenge polakkene bygger hus)
Slik som vanlig fargefilm fremdeles er det mest vanlige i den tredje verden er også kassetter fremdeles vanlige i de samme landene. Og det er ikke metalltaper fra en NakaTandVox. I flere tiår etter at vi i vesten er tvunget over til DAB og nettradio uten alternativer av analog type vil det sendes FM andre steder i verden. Og det er også mulig at den fysiske cd-en kommer til å overleve i de landene. Kanskje til og med kun som brente plater, men også fordi gamle produksjonslinjer er kjøpt fra vesten. Men uansett vil det om en tid bli dårlig utvalg av nye sølvplater, men jeg tror ikke det skjer i løpet av tre til fem år. Dvs jeg håper ikke det.

Med tanke på problemene som Hel beskriver så kommer kanskje noen av oss gå fra det å lage kopier til HDD av en cd til å lage fysiske kopier av lydfilene vi kjøper i fremtiden. Jeg kan i alle fall se for meg at jeg selv kommer til å lage sikkerhetskopier i cda-format i en overgangsperiode etter at jeg har gått over til å kjøpe all musikk elektronisk. Det er ikke utenkelig, for så mye musikk at det blir et voldsomt arbeid kjøper jeg enkelt og greit ikke. Samlingen er det blitt slutt på, nå kjøpes musikk nesten utelukkende for å lyttes til ofte. Resten får Spotify ta seg av, selv om det ikke er fullgodt. Det er mulig at jeg blir så gal at jeg laster ned off-line spillelister av must som jeg tar opp sikkerhetskopi av. Med recorder om nødvendig. Hvis min foretrukne leverandør skulle gå belly up har jeg i alle fall den viktigste musikken tilgjengelig.

Men at jeg og alle andre som ikke lever utelukkende med vinyl i overskuelig fremtid kommer til å være tvunget til å gjøre storparten av kjøpene får digitalt er det nok liten tvil om. Jeg skriver liten fordi jeg ikke liker absolutter. Og like sikkert er det at jeg kommer til å lage sikkerhetskopier av det viktigste på et fysisk og antikvarisk media som kan spilles av på low tech som en cdp eller dvd. I alle fall til jeg føler meg trygg på å ikke miste tilgangen til musikken jeg har kjøpt. Jeg har forresten hjemmebrent som fungerer etter ti år. Tror faktisk ikke jeg har noen hjemmebrent som ikke fungerer på grunn av elde i det hele tatt. Men det bør jeg sjekke. Har en 12 år gammel sikkerhetskopi av Five Leaves Left jeg vil rippe for å teste det, men det får vente litt. Uansett tror jeg en mappe med hjemmebrent som oppbevares på best mulig måte vil vare ganske lenge hvis kvaliteten på platene er av vanlig god kvalitet. Det som er litt trist er musikken som min sønn eller eventuelle barnebarn skal arve etter meg. En mengde lydfiler som egentlig kun forteller hvilken smak den gamle hadde, ikke noe som kan hentes ned fra hyllen og børstes støv av. Det er rett og slett litt trist.
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Vidar Bol skrev:
pengesluk skrev:
Vinyl låter bra hos meg...
CD låter bra hos meg...
SACD låter bra hos meg....
Mastertapes låter bra hos meg...
Radio låter bra hos meg....
Alt låter bra hos meg....
Det låter ikke bra....

Flåsete, javel, men poenget mitt er at stort sett alle formater har potensiale når det gjøres riktig. Jeg har hatt meget kompetente lydfolk hjemme, som i velvillig blindtest kunne ha slukt en bikkjelort på at det var CD som snurret ved vinylavspilling (og omvendt), t.o.m kasetter som har kommet ut med CD-status. Riktignok via Naka-værsting og metallbånd, men dog....

Og vanlig CD som det diskuteres i denne tråden vil nok henge med en stund, tross alt ganske hendig og det finnes en verden utenfor det lille Norge hvor alle er så oppdatert på PC, mobil osv. osv. Kjøper selv CD'er mer eller mindre hver uke, og skammer meg ikke for det. Nedlasting? Ikke aktuelt. Det må være noe fysisk å forholde seg til....
Veldig veldig enig med den siste setningen din, er en tendens i tiden at alt ordnes med en datamaskin (så lenge polakkene bygger hus)
Slik som vanlig fargefilm fremdeles er det mest vanlige i den tredje verden er også kassetter fremdeles vanlige i de samme landene. Og det er ikke metalltaper fra en NakaTandVox. I flere tiår etter at vi i vesten er tvunget over til DAB og nettradio uten alternativer av analog type vil det sendes FM andre steder i verden. Og det er også mulig at den fysiske cd-en kommer til å overleve i de landene. Kanskje til og med kun som brente plater, men også fordi gamle produksjonslinjer er kjøpt fra vesten. Men uansett vil det om en tid bli dårlig utvalg av nye sølvplater, men jeg tror ikke det skjer i løpet av tre til fem år. Dvs jeg håper ikke det.

Med tanke på problemene som Hel beskriver så kommer kanskje noen av oss gå fra det å lage kopier til HDD av en cd til å lage fysiske kopier av lydfilene vi kjøper i fremtiden. Jeg kan i alle fall se for meg at jeg selv kommer til å lage sikkerhetskopier i cda-format i en overgangsperiode etter at jeg har gått over til å kjøpe all musikk elektronisk. Det er ikke utenkelig, for så mye musikk at det blir et voldsomt arbeid kjøper jeg enkelt og greit ikke. Samlingen er det blitt slutt på, nå kjøpes musikk nesten utelukkende for å lyttes til ofte. Resten får Spotify ta seg av, selv om det ikke er fullgodt. Det er mulig at jeg blir så gal at jeg laster ned off-line spillelister av must som jeg tar opp sikkerhetskopi av. Med recorder om nødvendig. Hvis min foretrukne leverandør skulle gå belly up har jeg i alle fall den viktigste musikken tilgjengelig.

Men at jeg og alle andre som ikke lever utelukkende med vinyl i overskuelig fremtid kommer til å være tvunget til å gjøre storparten av kjøpene får digitalt er det nok liten tvil om. Jeg skriver liten fordi jeg ikke liker absolutter. Og like sikkert er det at jeg kommer til å lage sikkerhetskopier av det viktigste på et fysisk og antikvarisk media som kan spilles av på low tech som en cdp eller dvd. I alle fall til jeg føler meg trygg på å ikke miste tilgangen til musikken jeg har kjøpt. Jeg har forresten hjemmebrent som fungerer etter ti år. Tror faktisk ikke jeg har noen hjemmebrent som ikke fungerer på grunn av elde i det hele tatt. Men det bør jeg sjekke. Har en 12 år gammel sikkerhetskopi av Five Leaves Left jeg vil rippe for å teste det, men det får vente litt. Uansett tror jeg en mappe med hjemmebrent som oppbevares på best mulig måte vil vare ganske lenge hvis kvaliteten på platene er av vanlig god kvalitet. Det som er litt trist er musikken som min sønn eller eventuelle barnebarn skal arve etter meg. En mengde lydfiler som egentlig kun forteller hvilken smak den gamle hadde, ikke noe som kan hentes ned fra hyllen og børstes støv av. Det er rett og slett litt trist.
Bra reflektert Baluba. Men jeg mener vi må ha noe fysisk å forholde oss til, ta toget til byen, tilbringe timer på "barejazz", Bodil stabler opp cd etter cd på disken jeg bare må høre (og kjøpe mener hun) med en øl eller kaffe. Et lykkelig fysisk forhold til ting som bare er et digitalt lagringsmedie.
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Veldig enig i det med Bare Jazz. Viktig at slike bedrifter ikke går dukken på "verdensvevens alter" :)

Jeg betaler med glede mere hos Bare Jazz enn på nettet: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=29341.0
Selvfølgelig enig med deg (ser du har Klipsch ;D). Jeg har ikke vært der på en stund nå, men morgen den dag, håper det ikke er lagt ned
 
Topp Bunn