CD-drivverk vs. HDD

Hagen

Medlem
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
11
Antall liker
0
Noen som har erfaring med direkte sammeligning av gode cd-drivverk vs direkte fra HDD (ukomprimert selvsagt!), kjørt inn i samme D/A-konverter og samme anlegg?!

Nå som disse mediacenter pc'ene er blitt så populære og praktiske (bl.a fjernkontroll og pent design på en del av de) så leker jeg litt med tanken på å sette sammen en selv og legge inn cd'ene der, for å kjøre digitalt derfra inn i D/A-konverter. Hvor stor forskjell tror dere egentlig det er på det digitale signalet fra et lydkort i en pc, og det fra et godt cd-drivverk??

Takker for alle innspill!
 
N

nb

Gjest
Har ikke registrert noe forskjell på det jeg har testet. Har brukt Denon DVD-2910 og digitalutgangen på det innebygde lydkortet på PCen min. DAC er Benchmark DAC1
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Finnes en haug med tråden om nettopp dette tema...
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Har ikke registrert noe forskjell på det jeg har testet. Har brukt Denon DVD-2910 og digitalutgangen på det innebygde lydkortet på PCen min. DAC er Benchmark DAC1
Ditto, bare med Pioneer DV-656A og M-Audio Delta 1010LT lydkort. :)
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Vet ikke om Cambridge 640C regnes som drivverk av høy kvalitet, men merker stor forskjell i støygulvet fra den til Apple airport express (optisk overføring) med applelossless fra pc. Klar bedring av mikrodynamikk og renhet ved overgang til pc basert drivverk.

Har ikke testet med et mer kostbart drivverk. Kanskje en Lyngdorf CD-1 ville være like bra eller bedre enn airporten, men prisforskjellen er jo ganske enorm spesielt hvis en har pc og lagringsplass fra før. 18000 kontra 1150 ;D

Anlegget ellers var identisk med det oppsettet dere ser under.
 
T

theStig

Gjest
Har prøvd en del hifi drivverk sammenlignet med billige DVD-spillere, igjen sammelignet med PC-playback fra både CD-ROM og harddisk. Har aldri kunnet påvise noen forskjell overhodet via min RME konverter.
 
Topp Bunn