Digitale avspillere CD- drivverk, anbefalinger!!!

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hei,

Er på utkikk etter et dedikert CD-drivverk.

Følgende kriterier settes:

  • Max 5000kr.
  • God håndtering av format.
  • Presis klokke.
  • SPDIF, er must!
  • Optisk og AES/EBU er ønskelig.

Noen anbefalinger anyone?

Eneste jeg finner i nærheten er drivverk fra Stello og Music Fidelity, men de ligger litt lengre opp på pris (6000-8000kr)
 

registrert

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2011
Innlegg
64
Antall liker
12
Hvorfor låse seg til rene drivverk? Rene drivverk selges ikke i de kvanta som komplette cd-spillere, og vil av den grunn bli forholdsvis dyre. Finn en god, volumselgende cd-spiller med SPDIF, og drit i analogdelen. Selv har jeg siden 2006 kjørt med en ett kvart århundre gammel Pioner PD75 som drivverk. Denne står ikke langt tilbake for mitt nyervervede SSD-bufrede Holm-drvverk. Ettermarkedsklokker er også mulig å montere, men for å nyttiggjøre seg disse kreves trolig tiltak i strømforsyningen (og DIY-gener), og da spøker det for budsjettet. Dette er tiltak som kan legges til et annet budsjettår. (PD75 og noen etterfølgende modeller har platetallerken. Anbefales.)
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hvorfor låse seg til rene drivverk? Rene drivverk selges ikke i de kvanta som komplette cd-spillere, og vil av den grunn bli forholdsvis dyre. Finn en god, volumselgende cd-spiller med SPDIF, og drit i analogdelen. Selv har jeg siden 2006 kjørt med en ett kvart århundre gammel Pioner PD75 som drivverk. Denne står ikke langt tilbake for mitt nyervervede SSD-bufrede Holm-drvverk. Ettermarkedsklokker er også mulig å montere, men for å nyttiggjøre seg disse kreves trolig tiltak i strømforsyningen (og DIY-gener), og da spøker det for budsjettet. Dette er tiltak som kan legges til et annet budsjettår. (PD75 og noen etterfølgende modeller har platetallerken. Anbefales.)
Fordi jeg vil ha et dedikert drivverk. :)

Jeg kjenner til begrunnelsen for hvorfor drivverk er vanskelig å skaffe, derfor spør jeg.

Har de siste 7 årene kjørt med en CD-spiller som drivverk, men så tok datteren (1,5år) i huset en nærmere inspeksjon av drivverket på CD-spilleren.

DIY gener skal det ikke stå på. Fagbrev og Ingeniørgrad i Elektronikk.

Det er en lengre tråd på DIY audio om selvlaget drivverk (eks. HifiDIY.net), men jeg gidder ikke kaste bor tiden på å bygge sånt selv, da det er forsterkere og høyttalere som er gøy å bygge;)

Jeg er ikke så bevandret i "studiobransjen/pro audio", men der må det vel være noe og oppspore mht til drivverk?!
 
M

mfufu

Gjest
Hmm, basert på hva du nevner. Har du sett på Lampizator?
CD_transport_DIY

Jeg aner ikke prisen på disse, mulig det er way off i prisklassen, men er jo bare og ta en kjapp telefon til Vidar hos Audioart og høre med han (M: 97771998 ) :)
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Setter pris på alle forslag og tips. Tusen takk;)

Er det ingen som kan foreslå noe ihht mine ønsker:/
 
N

nb

Gjest
Jeg er ikke så bevandret i "studiobransjen/pro audio", men der må det vel være noe og oppspore mht til drivverk?!
Neppe - de er nok pragmatiske nok til å bruke datamaskiner og harddisker fremfor sølvplater som strengt tatt har vært irrelevante i 10 år eller så. Dedikerte drivverk koster fort noen kroner fordi det er et ekstremt marginalt produkt og følgelig blir produsert i små kvanta av stadig færre, om det fortsatt er noen som lager slike i det hele.

Nuvel, jeg ville nok fulgt med på bruktmarkedet siden flere og flere i større grad går over til databasert avspilling, så noe dukker nok opp innimellom. Kanskje Lyric eller en av de andre forhandlerene som tar innbytte har noe stående de vil bli kvitt.

Sjekk evt ebay.de - søk etter "CD Laufwerk" eller "CD Transport"

Forskjellen på et dedikert drivverk og en CD-spiller er vel strengt tatt at førstnevnte koster mer og mangler analogdel.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Er det ingen som kan foreslå noe ihht mine ønsker:/
Mulig det ikke finnes noe slikt. Å holde øye med bruktmarkedet virker som en god idé, evt å bygge en selv rundt et drivverk som Philips CD-PRO2.

Kan ikke tenke meg at dette finnes som proffutstyr heller. Alt jeg finner av pro CD-spillere er integrerte spillere med DAC ombord, kanskje med en digital utgang i tillegg. Eksempler: Products :: CD/DVD players | TASCAM
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Finn deg en pent brukt Denon 3910.
Svelger alt og "built like a tank".
 
Topp Bunn