Cbarth's NOS høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da var nytt prosjekt i gang. Ett jeg har planlagt nokså lenge. Får proff hjelp av Hunsbedt på kabinettene her.
     

    Vedlegg

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Kaller disse for NOS, New Old School. Diskantene er en Hiquphon OW5, en videreforedlet utgave av en 50 år gammel diskant. Bassen er nyprodusert av Scanspeak på Vifa sine 40 år gamle maskiner. Delefiltertopoligi er basert på BBC sin utvikling på 60 og 70 tallet. Parer dette med moderne simulering og beregninger så får man vel ihvertfall ett spennende prosjekt litt utenom det vanlige.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Litt om valg av drivere og delefilter og kabinettet. For noen år siden kjøpte jeg noen gamle Yamaha monitor høyttalere. Var forsåvidt ok lyd i dem, men etter litt diskusjon på diverse forum så ble det foreslått en type filter, utviklet av BBC på 60 og 70 tallet, og brukes den dag i dag av f.eks Harbeth, Spendor, Graham, Rogers, Stirling osv. Etter litt lek rundt dette så har jeg fått virkelig sansen for det.

    Så disse gammeldagse Scanspeak (Vifa) P21 bassene kan virke som utdaterte dinosaurer sett med dagens øyne. Hvis man f.eks ser på SB Acoustics bass/mellomtoner så får man en mye mer moderne konstruksjon med bedre motor, lavere forvrengning osv til en veldig rimelig sum etter min mening.
    Men disse dinosaurene har noen ess opp i ermet som ikke mange av de nyere og mer moderne konkurrentene har. Hvis man ser på oppheng eller overgang membran og oppheng så sliter nesten samtlige med resonanser og dertil faseforvrengning her. Se på rundt 600-700hz for 8 tommere, ca 1000hz for 6,5 tommere og opp mot 1500hz for 5 tommere. Dette er disse gamle Vifaene nesten fri for. Og med valgte filtertopologi så vil delefrekvensen være på drøye 3khz. Her er igjen dinosaurene meget veloppdragne i sitt øvre arbeidsområde. Både med tanke på oppbrytning og resonanser, men også med tanke på spredning oppover i frekvens. Membranens utforming gjør at den har god spredning lengre opp i frekvens enn hva som er vanlig for mange 8 tommere.
    Og så har den bortimot optimale TS-parametere for ett slikt forholdsvis stort transmisjonslinje kabinett.

    Med delefrekvens på drøye 3khz gitt av filtertopologi så var listen over kandidater for diskant veldig kort. Man kan prioritere helt annerledes når man deler så høyt.
    Fra min personlige erfaring så er jeg en stor tilhenger av gode soft-domer. Metall-domer og andre harde domer kan låte bra, med imponerende utklinging og detaljering. Men for meg personlig så liker jeg ofte bedre "klangen" i en soft-dome. Bånddiskanter er andre rasedyr som kan være veldig gode. Men jeg synes mange av de konstruksjonene jeg har hørt med dem så er integrering med bass/mellomtone en utfordring. De er ofte klangelig annerledes, så selv om de måler bra så lever de ofte litt sitt eget liv på toppen der. Mulig en stor bånddiskant som kan deles ned under 2khz ville endret mitt syn på det. Eller evt en veldig lett og hurtig 3-4 tommers mellomtone ville vært en bedre match... Men tilbake til OW5.
    Oscar Wrønding (Hiquphon) var tidligere produksjonssjef hos Scanspeak. Etter han sluttet i Scanspeak så har laget disse diskantene, han legger ned mye kjærlighet i hvert enkelt produkt. De blir håndcoated i mange lag, målt enkeltvis og til slutt solgt som matcede par, og sammen med hvert par kommer måleresultatene for akkurat det paret du har kjøpt. De har på grunn av oppbyggingen veldig god spredning. De har lav bevegelig masse, ingen olje i svingspolegapet og er derfor ekstremt "raske". Uavhengige målinger gjort av csd, altså hvor raskt de "stopper" etter bevegelse er ekstremt bra. Og så selv om de ikke har så høy termisk belastningsevne så har de en x-max (p-p) på 1,8mm så de tåler enn trøkk. Det resulterer i en diskant som har klangen til en god soft-dome, men kan utfordre andre konstruksjoner på hurtighet og 'luft".

    Jeg har lenge hatt lyst til å prøve ett transmisjonslinje prosjekt. Når jeg forstod hvor godt denne P21 bassen er for dette prinsippet så var jeg bare nødt til å prøve det. Kabinettet har en avstemning på ca 28hz, så denne høyttaleren vil etter alle solemerker gå dypt. En annen stor fordel med transmisjonslinje når man kjører 2 veis er at man vil få lavere forvrengning i bass, men også i mellomtonen pga bedre kontroll over "bevegelsen" til basselementet.

    Så stay tuned for oppdateringer. Hunsbedt er veldig effektiv når han setter i gang 😅
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Artig prosjekt ! P21 spiller i mine modifiserte Dali 800 . Låter pent ja.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Så disse er dine de 😊 Så de på Facebook. Dette har jeg lyst å høre, selv om jeg tror jeg foretrekker papirelementer
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Ser gøy ut! Er den korte linjen i forkant noe som skal "ta" en resonans, type fellene som Kvålsvoll bruker i sine produkter?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Men har selvsagt ett filter på lur for M21 😆
    Men da må jeg få tak i ett originalelement med gummioppheng, mine modifiserte med skumoppheng har ikke optimale TS-parametere lengre.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei det er bare for å få ett skille. Fronten blir sort med en "ramme" rundt med finer.
    Dette utgjør en offset på transmisjonslinja som dannes. Ved korrekt plassering av offset, så reduserer du puklene og søkkene i frekvensresponsen. Dette kan beregnes ganske nøye.

    Egnet programvare er Hornresp eller Leonard Audio Transmission line.

    Johan-Kr
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå tror jeg vi snakker forbi hverandre. Jeg snakket om frontplaten 😄
    Er klar over off-set for bassdriver i transmisjonslinje. Helt ideelt så burde bassen vært helt i toppen av kabinettet for maksimal flatest respons. Men kompromisset her er ikke nok til å miste nattesøvn.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Berre lekkert ! Hviken knotte-skum har du fått tak i ?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den hadde blitt SVÆR 😄
    Hvis du har TS-parameterne på elementet kan du jo spør Neil, som har desigenet denne MLTL 10, om han kan designe noe tilsvarende for det elementet.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Elementer som har passende TS-parametere for dette designet er Scanspeak Discovery 22W, SB Acoustics SB23NRXS, Seas CA22RNX, Seas U22REX, Vifa M21WO, Vifa P21WO. Sikkert flere også som vil fungere. Basselement må monteres så nærme toppen av kabinettet som mulig for jevnest respons.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Får kanskje hente de på søndag. Fikk beskjed om at dac og op-amper blir levert i dag. Det blir noen gøyale dager fremover, og så er alt forhåpentligvis ferdig innspilt og tunet til påske 😊
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Får kanskje hente de på søndag. Fikk beskjed om at dac og op-amper blir levert i dag. Det blir noen gøyale dager fremover, og så er alt forhåpentligvis ferdig innspilt og tunet til påske 😊
    Hva kommer? 😊
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Geshelli Jnog2 dac med AKM dac chip. Min er en custom versjon med I2S HDMI modul i stedet for Amanero USB modul og op-amp socket for enkelt å prøve forskjellige op-amper. Jeg setter inn Sparkos 3602 på balansert utgang og 2590 på single ended utgang. Det er ikke plass til 2stk 2590 for balansert utgang, de er veldig store.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn