Cayin?

havard

Medlem
Ble medlem
22.06.2009
Antall liker
3
Er det noen som kan gi en uttalelse om forsterkersoundet til transistorampene til Cayin? Tenker først og fremst på 353B og eventuelt lillebroren 252B, men takker for alle kommentarer om Cayins transistoramper altså.

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Antall liker
436
Sted
South of heaven
Jeg har hatt både 153b og 353b. Begge er meget gode imo. De er etter min oppfatning meget behagelige å lytte til. De er lelativt like klangmessig, men 353b har merkbart mer kraft. De gjorde begge en meget god jobb på b&w cm7.

Flere har hevdet at 153b er lydmessig bedre enn 252b. Den er bare ikke like kraftig. Fikk også det inntrykket at forhandler mente dette.
353b har subwooferutgang. Det har ikke 252b eller 153b mener jeg.

Men vær klar over at fjærnkontrollen som følger med disse er tilnærmet ubrukelig.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Har hatt 252b og prøvd den på en del høytalere med forsåvidt godt resultat. Synes at det låt greit men litt rotete på litt komleks musikk. Hadde den i mange år og det var først når jeg byttet til en annen amp at jeg fikk en litt negativ oppfatning av den. 252b kan bli litt skrikende i toppen også synes jeg.

153 b synes jeg låter varmere og llater til og ha mer kontroll på tingene. Hadde jeg vært på forsterker jakt i det prisleiet ville jeg helt klart valgt denne.

Det jeg har hørt av 353 er vel noe av det samme som 252. litt skrikende når en drar på litt.

Hvilke høytalere skal du drive?

Mvh

havard

Medlem
Ble medlem
22.06.2009
Antall liker
3
Hei og takk for gode svar. Jeg skal muligens ha ny amp til mine Vienna Acoustic Mozart Grand. Prøver å sjekke ut sp mye som mulig. Ikke like lett å få hørt alt riktignok, men får mye ut av tester og kommentarer fra andre. Tenker at jeg vil ha nok krefter denne gangen. 60w beat 100 fra Densen som har nå, blir litt snau. I tillegg ser jeg anledningen til å utbedre lydkvaliteten også (dette går jo gjerne i hverandre). Foreløpig er jeg nok mest fristet av et forsterkersett fra Rotel (pre 1580 og power 1552), da jeg også synes at det kunne være moro å prøve en todelt løsning. Men får man like god lyd med en integrert, og litt lavere pris, er selvsagt det noe en må vurdere. Sammenliknet en integrert Vincent til 14 000 med Rotelsettet, men Vincent ble feil lydbildet. Likte det klare og litt "punshy" som Rotel leverer, og ikke minst kontroll i bass.

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Hvis du vurderer Cayin i den prisklassen ville jeg nok tatt en ekstra titt på Cayin 265i. 2 x 40 W klasse A, lyttebank på 80000 mf og 2 x 500 VA trafoer. Mener det ligger en brukt til salgs her på Bruktbørsen (jeg får ikke provisjon ;)). Disse ligger på på kr. 4500 - 5500.- brukt (kostet nærmere 18000.- ny). Jeg levde godt med denne i flere år, utrolig strømsterk og kraftig, men kan jo dessverre ikke spille kjempehøyt med tungdrevne høyttalere. Opplevde at denne spilte stort, detaljert, med en flott utklinging i diskanten. Bygd som en tanks, 25 kg, meget god kvalitetsfølelse.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.532
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Enig med alfao.

Hadde 252b en stund, litt frampå og slitsom i toppen. Passer ofte dårlig til små stativhøyt.
Fant en god match med et selvbygg, Zaph Audio L18(Seas all-metal).

m

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
knuba skrev:
Hvis du vurderer Cayin i den prisklassen ville jeg nok tatt en ekstra titt på Cayin 265i. 2 x 40 W klasse A, lyttebank på 80000 mf og 2 x 500 VA trafoer. Mener det ligger en brukt til salgs her på Bruktbørsen (jeg får ikke provisjon ;)). Disse ligger på på kr. 4500 - 5500.- brukt (kostet nærmere 18000.- ny). Jeg levde godt med denne i flere år, utrolig strømsterk og kraftig, men kan jo dessverre ikke spille kjempehøyt med tungdrevne høyttalere. Opplevde at denne spilte stort, detaljert, med en flott utklinging i diskanten. Bygd som en tanks, 25 kg, meget god kvalitetsfølelse.
Jeg er enig med deg der, hadde en sånn i noen år frem til den ble tatt av tyver.

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Antall liker
436
Sted
South of heaven
I mitt oppsett var 353b klangmessig nokså lik 153b. Kanskje litt mindre varm, men ikke skrikende i toppen. Fant 353b litt bedre, men jeg mener 153b er det beste kjøpet med tanke på prisen.

Topp Bunn