Cayin - Spark - Tri TRV-88ST

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Stian kontaktet meg for å få litt hjelp til sin TRV-88ST. En forsterker basert på 2 x KT88 i hver kanal. Med inngangsvelger med flere funksjoner enn nødvendig, balansekontroll, volumkontroll og vender for biasjustering. Eget instrument for dette. Både volum- og balansekontroll var dårlige. Stian ønsket også å bytte en del koblings- og avkoblingskondensatorer. Og, hvis det var mulig, en utgang til eventuell SUB.

Slik ser den ut:


Stian hadde selv skaffet det meste av komponentene. Mundorf koblingskondensatorer, Siemens MKH avkoblingskondensatorer og ELNA elektrolytter. Alt fra MOTRON. Volumkontroll er laget av Precision Electronic Components (PEC) i Canada.

Mundorf kondensatorene er noe større enn de originale kinesiske. Det holdt så vidt med plass.

De tre gule er Siemens MKH. De to brune er Elna elektrolytter



Jeg hadde på forhånd advart Stian slik at han ikke kom til å ende opp med et potmeter som ikke passet. Det gjelder både akseldiameter og fysisk størrelse. Begge deler glapp. PEC-potmeteret er ganske mye større enn det originale. Og det har 1/4" diameter aksel i stedet for 6mm. Kjekt med tilgang til hendig verktøy!

Det ble kræsj mellom ny volumkontroll og vender for bias. Dette ble løst ved å få venderen noen tiendedeler nærmere chassis og ved å redusere høyden på loddepunktene.

For å få til en utgang til SUB måtte inngangsvelgeren demonteres.

Et lite nettverk ble lagt inn for å hente SUB-signalet. Dette vil følge volumkontrollen. Forsterkeren har også en TAPE OUT, men her er nivået konstant.



Baksiden med en liten endring for å få SUB utgang.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Om det er greit for stian og du, Audiomix, har tid og lyst ville jeg sette pris på målinger av spenning og strøm i B+ i en slik forsterker. Evt også hvordan filteret er bygget opp. Det finnes jo mange skjema og forslag til kt88 baserte forsterkere på nettet, men det er også interresant hvilke valg kommersielle produsenter gjør i konstruksjonene.
 

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
165
Antall liker
18
Spennende! Kunne godt tenke meg en eller to (mono) forsterkere med KT88-rør.
Har forstått det slik at disse er som hånd i hanske for elektrostater, særlig Quad'er. Som jeg er blitt den fornøyde eier av. Skal sette i gang et oppussingsprosjekt med å skifte ut mebraner og kanskje finne på en måte å stive av ramma på.

Neste prosjekt blir å kjøpe eller bygge forsterker med KT88-rør. Så dersom noen har et eller flere gode forslag så tar jeg gjerne imot de (helst selvgjort, men ikke fra scratch).
Ser at bl.a. engelske Hi-Fi World har et kit som kan være interessant. Men det fins nok mye der ute som jeg ikke har sett.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Til Andreas: Det kan vi nok få gjort ved leilighet. Avstanden er ikke så stor. Forsterkeren er flott bygd. Men å kopiere kommersielle produkter? Noen ganger kan det lønne seg med litt bedre komponenter og litt mer påkostet design. Uansett er det ikke så dumt å se hvordan andre lager forsterkere.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Tenkte ikke på kopiering, men på en kobling mlm subjektive uttrykk som uttaleleser på forum, hifipresse, og mer objektive data som tekninske spesifikasjoner, komponentvalg og målinger. Kommersielle aktører kan vel legge ressurser inn i "veivalg" selv om de må spare inn på produksjonskostnader, og på den måten lage vellykkede forsterkere.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Interessant Audiomix. Jeg har selv eid en TRV88ST i lengre tid. Kan du si noe om lydforskjellen etter ombyggingen?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Interessant Audiomix. Jeg har selv eid en TRV88ST i lengre tid. Kan du si noe om lydforskjellen etter ombyggingen?
Jeg må si det med Stian sine ord da:

Hei Hans,

det er lekkert! - oppdaget nettopp tråden, flott - liker bildetråder - mulig jeg supplere med noen egne bilder i den etterhvert :)
Forsterker'n ja - jeg fikk faktisk et lite sjokk da jeg satte på lyd første gangen etter å ha fått den hjem, lyden spratt faktisk ut den! Lyden har definitivt endret seg - til det bedre.
Den endringen som jeg først la merke til når jeg slo den på er "stillhet" - forsterkern var helt tyst -
Så slo jeg på musikk - wow - "dynamikk" - er det vel så fint det heter - start/stopp / lave/høye-partier i musikken "stillhet og eksplosjon" er det første som slår meg.
Før har forsterkern vært litt slitsom i mellomtonen/diskanten - nå er den som om "skarpe kanter" er borte men uten tap av dynamikk - tvert imot!
En tidligere litt pløsete bass har også fått en oppstramming.
Har fått spilt litt og det er blitt veldig bra - og sannsynligvis blir det vel enda bedre når komponenten får noen flere timer på seg.

CD-spiller'n er neste på benken din!

Igjen takk for hjelpen
mvh
Stian
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Fosse - Jeg kan si litt om lydforskjellen:

Den endringen som jeg først la merke til når jeg slo den på er "stillhet"
- forsterkern var helt tyst -

Så slo jeg på musikk - wow - "dynamikk" - er det vel så fint det heter - start/stopp / lave/høye-partier i musikken "stillhet og eksplosjon" er det første som slår meg.

Jeg fikk faktisk et lite sjokk da jeg satte på lyd første gangen etter å ha fått den hjem, lyden spratt faktisk ut av den!  

Før har forsterkern vært litt slitsom i mellomtonen/diskanten - nå er den som om "skarpe kanter" er borte men uten tap av dynamikk - tvert imot!
Med KT88SED rør kunne bassen bli en smule pløsete - den har nå fått en oppstramming!


Andreas: Send meg en pm hvis du vil ha skjema


Audiomix: Igjen takk for en glimrende jobb!


Et "før" bilde:

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fosse - Jeg kan si litt om lydforskjellen:
Den endringen som jeg først la merke til når jeg slo den på er "stillhet"
- forsterkern var helt tyst -
Glemte en viktig detalj i innledningen:
Alle rørsokler og rørpinner er renset. Det var en del "bakgrunnstøy" i forsterkeren. Det ble borte. Om det kommer igjen? Vel, da er det kanskje ingen vei utenom å bytte sokler :'(
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Jeg har fått skjema fra pilsern over forsterkeren. For meg ser det ut som utgangsrørenes katoder er koblet til tappinger fra utgangstrafoen, en egen sentertappet vikling på OPT. Er det noen av dere som kan forklare hvorfor.

Stemmer det at inngangstrinnet er "differentilal pair" og fasespliteren "long tail pair".

Ellers er B+ på 436V iflg skjema. Er ikke dette lavt for et kt88 rør? jane har B+ på 500V i sitt valhall-prosjekt som også er en kt88/pp forsterker. Velger man arbeidbetingelser for rørene også ut i fra stabilitet og levetid i kommersielle produkter, er vel egentlig spørsmålet. Det er vel vanskelig å svare direkte på men noen betraktnigner har kanskje dere som har sett mange slike produkter?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har fått skjema fra pilsern over forsterkeren. For meg ser det ut som utgangsrørenes katoder er koblet til tappinger fra utgangstrafoen, en egen sentertappet vikling på OPT. Er det noen av dere som kan forklare hvorfor.
Dette var noe av det første jeg la merke til også. En ganske eksklusiv form for feed back. Jeg tror QUAD hadde en slik løsning. Kanskje MARANTZ og MCINTOSH også?
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Litt tilleggsinfo:

Balansekontrollen ble koblet ut og inngangssignalet koblet direkte til PEC'en.

mvh
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Dette var noe av det første jeg la merke til også. En ganske eksklusiv form for feed back. Jeg tror QUAD hadde en slik løsning. Kanskje MARANTZ og MCINTOSH også?
Det kalles katodefeedback. I enkelte sammenhenger kan sekundærsiden på utgangstrafoen også brukes til det samme (trafoer med både 4 og 16R tapping er velegnet), men det fordrer blant annet at forsterkningen (mu) i utgangsrørene er i et tilsvarende passende område.

Jan E Veiset
NO-6600
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det kalles katodefeedback. I enkelte sammenhenger kan sekundærsiden på utgangstrafoen også brukes til det samme .......
Jan E Veiset
NO-6600
I denne forsterkeren er det litt av begge deler.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
I denne forsterkeren er det litt av begge deler.
Det hørtes veldig merkelig ut. ::)
Enten så brukes det egne viklinger for katodefeedback, eller så brukes sekundærviklingene som CFB. Ikke begge deler.

Jan E Veiset
NO-6600
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Det jeg kan se ut fra skjemaet er egne viklinger på OPT som er koblet til katode på kt88-rørene, og en kobling fra 16Ohms- tappen på sekundær-viklingene til en av katodene i inngangstrinnet. Tror det er dette som menes med "begge deler"
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Merkelig eller ikke. Det er faktisk begge deler.
Det jeg kan se ut fra skjemaet er egne viklinger på OPT som er koblet til katode på kt88-rørene, og en kobling fra 16Ohms- tappen på sekundær-viklingene til en av katodene i inngangstrinnet. Tror det er dette som menes med "begge deler"
Det første er katodefeedback, det andre er loop feedback eller global feedback. Poenget mitt er at katodefeedback kan realiseres ved å koble katoden til sekundærsiden av trafoen hvis man ikke har egne viklinger for CFB. Det ville vært fjollete å først utstyre trafoene med CFB-viklinger for deretter å kople katoden til både disse og sekundærsiden.

På den annen side er det helt normalt å bruke ulike formerer for feedback, for eksempel å kombinere både CFB og loop feedback (som det antagelig er gjort her). Det er sjelden, av forståelige årsaker, at man ønsker å utstyre en forsterker med mye mer en 6-10dB CFB, det er grunnen til å utstyre den med loop feedback i tillegg.

CFB påstås å våre spesielt effektivt i bassområdet, hvorfor er jeg litt usikker på, men det utsagnet er en gjenganger.

Jan E Veiset
NO-6600
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
CFB påstås å våre spesielt effektivt i bassområdet, hvorfor er jeg litt usikker på, men det utsagnet er en gjenganger.    

Jan E Veiset
NO-6600
En kompis sendte meg dette:
"De gangene jeg har prøvd har jeg alltid koplet tilbake. Prøvde sist på den dobbelte KT88 testampen og bassen ble litt bedre, synts jeg.
Mer kontant og kontroll. Det som ikke var bra var at sammenhengen i lyden ble ødelagt. I mine ører ble bassen mer kontrollert og resten litt "løsere".
Har gått bort fra denne koplingen grunnet dette."
 
Topp Bunn