Rørutstyr Cayin Spark 9084D til å drive Tannoy DC10t - Erfaringer?

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Vurderer å gå til anskaffelse av Cayin 9084d monoblokker til å drive Tannoy DC10T.
Har noen erfaringer med disse blokkene til å drive relativt store men dog følsomme (92dB) høyttalere?
Lytter på lave til moderate nivåer og er ikke ute etter party trøkk, men heller en nærhet og luftighet i lydbildet også på lavere nivåer
Johan

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ingen erfaring, men stod på lista mi som aktuell til mine HPD 315A. Kan du få låne og prøve selv? Det kan bli meget bra, vet du! :)

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Er det noen cayin forhandlere i norge pr i dag som også kan ta service?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er usikker, men tror NAT er forhandler på Cayin.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Er usikker, men tror NAT er forhandler på Cayin.
Tror det stemmer ja.
C 9084D er både musikalske og meget pene blokker. Jeg hadde slike på mine gamle Avantgarde Duo hornhøyttalere for noen år siden. Ga de opp pga litt vel mye støy (en utfordring på HT med 104 dB følsomhet), og jeg følte at de manglet litt mht oppløsning ift mht små SET-forsterkere.
Bestykket de dengang med topp rør: dvs NOS 6SN7 og 6SL7, Sofia Mesh Plate 300 B, og gode utgangsrør (husker ikke helt hva, men kjøpte hos Motron).
Om du velger en slik variant blir jo rørkostnaden betydelig, typisk ca 8000 kr for settet, men du kan jo prøve deg litt fram.
845 spiller stort og med masse pondus og vil trolig være en god match for DC10T. Har spesielt en fantastisk flott mellomtone.
Mvh OP

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.460
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det stemmer at NAT representerer Cayin i Norge. Jeg hørte disse monoblokkene i kombinasjon med Respons ht for flere år siden - og det låt fortreffelig.

OBS! Følsomheten på ht har ikke nevneverdig innvirkningen på om en ht er egnet for en rør-amp eller ikke. Det er imperdanssvigninger (spes. kraftige dipper i lavere frekvenser) og fasevinkler som er avgjørende faktorer. Så vidt jeg husker fra de data jeg har lest på DC10T, så er de ikke behengt med spes. imperdansefall eller "uheldige" kurver, og bør sånn sett kunne fungere tilfredsstillende. Men, om matchen tilfredsstiller dine preferanser, er det kun du som kan avgjøre:)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.628
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
støy kan fikses, men du bør vite hva du driver med oppi der, da 1KV eller der omkring er potensielt dødelig!
de på Finn var jo ganske rimelige, men preampen er vel neppe noen højdare
ellers er dette en av de ampene som lempes fra tue til tue, før de finner et hjem, i motsetning til andre goodies, som aldri skifter eier
en eller annen grunn er det vel?
mvh
Leif

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
støy kan fikses, men du bør vite hva du driver med oppi der, da 1KV eller der omkring er potensielt dødelig!
de på Finn var jo ganske rimelige, men preampen er vel neppe noen højdare
ellers er dette en av de ampene som lempes fra tue til tue, før de finner et hjem, i motsetning til andre goodies, som aldri skifter eier
en eller annen grunn er det vel?
mvh
Leif
Tja, det er da andre komponenter som også vandrer en del rundt. Ser man på hva som ligger på bruktbørsen så er det tydeligvis mange som bytter utstyr temmelig kjapt og jevnt, og dét er det sannsynligvis mange ulike årsaker til.
Mht støy som var en av to årsaker til at jeg byttet ut 9084-blokkene, så er det ikke trivielt å gjøre noe med dette for de aller fleste. Det er tross alt bare et lite mindretall som enten har elektronikkbakgrunn eller har skaffet seg det gjennom diverse DIY-prosjekter.
OPS

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Forsterkeren mangler sikkert justerbar katodemotstand for å utbalansere den naturlige brumspenningen som fordeler seg usymetrisk uten.

Topp Bunn