Cayin rørforsterkere

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Ser at Cayin har fått gode omtaler for sine rørforsterkere. Er det noen som har erfaring med nyere modeller?
Ser spennende ut modellene med bytte mellom klasse A og ultralineær...:)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Kan vel ikke si annet enn at jeg er knallfornøyd med min Cayin A-50T!! Flott byggekvalitet og finish, fjernkontroll med knapp for bytte mellom triode og ultralineær og deilig lyd i mine ører ;D Enkel biasjustering også. Saftig bass og deilig "organisk" klang på strengeinstrumenter-varme og fylde uten å føle savn av oppløsning samtidig... Tok helt av når jeg byttet ut originalrørene med matchede Golden Dragon.. Har og hørt eldre KT88 basert Cayin på Martin Logan ett eller annet, og det låt meget bra det også.

Har foreløpig kun testet Cayin greiene mine sammen med mine Cobalt 816s, som den driver helt uten problemer.(se signatur for resten av utstyret)

Men jeg er vel helt inhabil ;D

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Kan legge til at A-50T er en av de nyere integrerte, basert på EL34 rør. Leverer 2x35 w i ultralineær og 2x16 w i triode.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Artig at nå som disse blir anmeldt av Stereophile og TAS så stiger oppmerksomhet og verdi :D

Snart slutter kanskje folk å kalle det kinamikk?

O.
Eks Cayin-eier

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har virkelig et poeng der, Dog. En annen ting er at det sies å være Cayin som har utviklet og bygger Prima Luna, riktignok som underleverandør. De har jo også fått litt oppmerksomhet i det siste. :)

En kamerat av meg bruker de største monoblokkene til Cayin. Det spiller fantastisk bra hos ham, helt klart den beste forsterkeren han har hatt i hus. Men rimelige var de slett ikke....

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Hei,

Ser at Cayin har fått gode omtaler for sine rørforsterkere. Er det noen som har erfaring med nyere modeller?
Ser spennende ut modellene med bytte mellom klasse A og ultralineær...:)
Har du en link som sier noe om dette. Den vanlige brytern på slike forsterkere bytter mlm triode og UL, og så opererer ampen enten i kl.A eller kl.AB (1 el.2)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Meget fornøyd med mine CAYIN 9084D. I mitt system spiller de ett strå hvassere enn Ancient Audio Silver 300 B, og også bedre enn BAT VK-60.
Slik de var konfigurert hos meg (oppgradering av rør, komponenter etc) er det forsterkere i prisklassen 50 - 60000 kr, og har dermed et relevant sammenligningsgrunnlag, men jeg tror nok CAYIN hadde kostet mer med en BAT-logo.

Må dessverre bytte noen kondiser (HV ELNA Cerafine) på blokkene nå pga lekkasje, men det har forsåvidt ingen direkte sammenheng med kvaliteten på forsterkerne.

Absolutt IKKE Kinamikk :)

mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Meget fornøyd med mine CAYIN 9084D. I mitt system spiller de ett strå hvassere enn Ancient Audio Silver 300 B, og også bedre enn BAT VK-60.
Slik de var konfigurert hos meg (oppgradering av rør, komponenter etc) er det forsterkere i prisklassen 50 - 60000 kr, og har dermed et relevant sammenligningsgrunnlag, men jeg tror nok CAYIN hadde kostet mer med en BAT-logo.

Må dessverre bytte noen kondiser (HV ELNA Cerafine) på blokkene nå pga lekkasje, men det har forsåvidt ingen direkte sammenheng med kvaliteten på forsterkerne.

Absolutt IKKE Kinamikk  :)

mvh
Akkurat de jeg mener, Olaps. Definitivt IKKE kinamikk, nei...
Noe sier meg at de hadde hatt en ganske astronomisk prislapp om de hadde BAT-logo.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har et par 9084d nå.
fikk først en mcintosh mc 252 i innbytte da jeg solgte mastersound-blokkene.
byttet så denne mot et par 9084d, så å si splitter nye, ikke innspilt.

har hørt 9084d en rekke ganger tidligere, og vet hva de er gode for. veldig mye forsterker for pengene. tviler dog litt på om de er noen god match med uno'ene mine (har ikke fått testet), har fått litt ulike tilbakemeldinger fra pålitelige folk (deriblant olaps, som bruker 9084d sammen med avantgarde). får vel teste dem snart, men tror i utgangspunktet at doble 300b passer bedre med uno.  

byggekvaliteten på 9084d er i toppklassen, ja.
all kinamikk er ikke dårlig, det er for dumt å tro noe sånt.
asl, cayin, consonance, etc., leverer en rekke gode produkter.

olaps: noen tweak-anbefalinger for 9084d?  

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Kan vel ikke si annet enn at jeg er knallfornøyd med min Cayin A-50T!! Flott byggekvalitet og finish, fjernkontroll med knapp for bytte mellom triode og ultralineær og deilig lyd i mine ører ;D Enkel biasjustering også. Saftig bass og deilig "organisk" klang på strengeinstrumenter-varme og fylde uten å føle savn av oppløsning samtidig... Tok helt av når jeg byttet ut originalrørene med matchede Golden Dragon.. Har og hørt eldre KT88 basert Cayin på Martin Logan ett eller annet, og det låt meget bra det også.

Har foreløpig kun testet Cayin greiene mine sammen med mine Cobalt 816s, som den driver helt uten problemer.(se signatur for resten av utstyret)

Men jeg er vel helt inhabil ;D
Du har altså byttet orig. rør EL34; hva oppnådde du? Pris for oppgradering?

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Artig at nå som disse blir anmeldt av Stereophile og TAS så stiger oppmerksomhet og verdi :D

Snart slutter kanskje folk å kalle det kinamikk?

O.
Eks Cayin-eier
Så du har byttet ut Cayin; passet den ikke til Gallo??

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bruk så gode nettkabler som mulig, 9084D profiterer mer på akkurat det enn noen annen forsterker jeg har vært borti med unntak av Heart Double Beat.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Du har altså byttet orig. rør EL34; hva oppnådde du? Pris for oppgradering?
Har byttet alle rørene 2 stk.12AX7 , 2 stk 12AU7 og de fire EL34 til matchede Golden Dragon. Byttet samtidig også 6922 rørene i CDT-15A til Golden Dragon.

Kom på totalt 2000; ved henting av rørene hos Motron.

Jeg vet ikke helt hvordan man beskriver slikt, men bassen ble MYE fetere/fyldigere og mellomtonen klinger bedre ut enn før. Hele lydbildet ble større, og mere tredimensjonalt ;D Til og med samboern syntes at det var vel anvendte kroner ;)

Jeg vet ikke hvor stor del av forbedringen som skyldes rørbyttet i cd spilleren, men originalrørene var visst ganske slitne.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Tror A50-T har et rele, kontrollert av fjernkontrollen som svitsjer mellom Triode/UL.

slik:

Hvilken synes du låter best ?

Svein.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
jeg har et par 9084d nå.
fikk først en mcintosh mc 252 i innbytte da jeg solgte mastersound-blokkene.
byttet så denne mot et par 9084d, så å si splitter nye, ikke innspilt.

har hørt 9084d en rekke ganger tidligere, og vet hva de er gode for. veldig mye forsterker for pengene. tviler dog litt på om de er noen god match med uno'ene mine (har ikke fått testet), har fått litt ulike tilbakemeldinger fra pålitelige folk (deriblant olaps, som bruker 9084d sammen med avantgarde). får vel teste dem snart, men tror i utgangspunktet at doble 300b passer bedre med uno.  

byggekvaliteten på 9084d er i toppklassen, ja.
all kinamikk er ikke dårlig, det er for dumt å tro noe sånt.
asl, cayin, consonance, etc., leverer en rekke gode produkter.

olaps: noen tweak-anbefalinger for 9084d?  
Enig at utséendemessig kan disse måle seg med nær sagt hva som helst.
Undertegnede var ihvertfall mektig imponert!
Lydmessig derimot syntes jeg ikke de matchet Uno'ene noe særlig.
Ble for hardt og pågående, MEN dette var med originale rør.
Anbefaler deg derfor på det sterkeste å prøve å tweake dem litt som Olaps sier ettersom de tydeligvis kan bli MYE bedre med litt tweaking (men Olaps sine Duo er uansett litt snillere i lyden enn dine Uno'er så dette skal nok også taes i betrakning..........)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Benytter selv en SC-6 LS, er fornøyd med den, har byttet ut org.rør med noen Nos fra bla Telefunken, dette endret karakteren på alvor på denne preen. Finner så langt ikke spor av denne litt kalde, upersonlige lyden som noe såkalt kinamikk kan representere, men det er samtidig ikke en cj til 30k, det merkes :) Er allikevel så fornøyd at den blir stående inntil jeg kan late som jeg har vunnet i lotto igjen :D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Enig at utséendemessig kan disse måle seg med nær sagt hva som helst.
Undertegnede var ihvertfall mektig imponert!
Lydmessig derimot syntes jeg ikke de matchet Uno'ene noe særlig.
Ble for hardt og pågående, MEN dette var med originale rør.
Anbefaler deg derfor på det sterkeste å prøve å tweake dem litt som Olaps sier ettersom de tydeligvis kan bli MYE bedre med litt tweaking (men Olaps sine Duo er uansett litt snillere i lyden enn dine Uno'er så dette skal nok også taes i betrakning..........)
er klar over det, jens.
aller helst skulle jeg hatt mine gamle mastersound-blokker, men hadde ikke råd og plass til å beholde de.
skal prøve å selge 9084d også, for de tar igrunnen like stor plass som de forrige blokkene...
men vi får se, skal leke med dem en stund først.
jeg har versjon 2.1 av uno (de nye 225-bassene), og denne er jo litt snillere enn versjon 1, med bedre integrering mellom bass og mellomtone. syntes de låt betydelig mer avslappet enn serie 1 da jeg var og hørte på de før kjøp.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Finner så langt ikke spor av denne litt kalde, upersonlige lyden som noe såkalt kinamikk kan representere,
Tja, mitt inntrykk av "kinamikk" lyd er vel først og fremst de ikke når helt opp imot "det beste" når det gjelder oppløsning og homogonitet (som er en vanskelig kombinasjon).
Har vel egentlig hatt det inntrykket at "kinamikk" forsterkerne har klart seg best der man ikke har prøvd å presse ut det ypperste av oppløsning.
Hvis man har prøvd seg på det siste har det resultert i litt for mange "unoter" :-/

Jeg har vel ikke til dags dato hørt en "kinamikk" forsterker som jeg vil kalle "high-end", men jeg har hørt massevis ok forsterkere som jeg syntes var bra (spesielt prisen tatt i betrakning) :)
Og det er vel også ganske klart at jeg bare har hørt en bitte liten del av det som finnes av "kinamikk" forsterkere........

Og det spørs vel om ikke Olaps sin tweakede 8084D nok nærmer seg såkalt "high-end" etterhvert..........

Jeg føler meg vel også sikker på at det bare er et tidsspørsmål før noen av de kinesiske fabrikantene snart forstår at de må tenke litt annerledes og bruke mer tid til å lytte seg frem til løsninger hvis de skal konkurrere i "high-end" klassen (som selvfølgelig er en helt utbrukt betegnelse....)

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei alle sammen,

Morten i N.A.T. får inn en ny Cayin med 2*80 ul og 2*38 triode i februar; den vil jeg prøve iallefall!

Den har EL 34 rør, så får vi se på oppløseligheten. Kommer til å prøve den ut med min Burmester som i utg.p. bør låte bedre pga. prisen; men jeg lar meg overraske hvis jeg kan:)

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
det bedste tweak er at skifte udgangstrafoerne til highend typer!

som udgangspunkt er elektronikken helt ok i moderat prissatte kinamodeller - men gode outputtrafos koster mange penge.

gs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
96
Torget vurderinger
4
Har Cayin 9021 monoblokker med 211 rør. Hatt dem i 4-5 år nå og er veldig godt fornøyd. Har fungert problemfritt, ga et stort løft å bytte til nos rør.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tanken på denne

og SF Cremona gir meg fremdeles gåsehud lenge etter at jeg har lyttet på den komboen.

Vet at det ikke er nyeste modell....men pokker heller!! :)

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
TRI 88 signature....

Var den god nok på Cremona, så er det vel ikke bare kinamikk.....

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Tror A50-T har et rele, kontrollert av fjernkontrollen som svitsjer mellom Triode/UL.

slik:

Hvilken synes du låter best ?

Svein.
Hvis det er meg du spør, så svarer jeg UL tvert!
Utrolig mye mere fylde og trøkk ;D
Er egentlig litt nyskjerrig på hvordan dette fungerer på A-50T, siden den starter opp i triode hver gang jeg skrur den på uavhengig av hva jeg lyttet til før jeg slo den av. På fatterns nye Nordic Ming Da må man visst justere bias hver gang man bytter mellom triode og ultralineær...? Denne har switch på fronten.

Står ingenting om dette i bruksanvisningen på A-50T, så jeg regner med at dette ikke er nødvendig?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Jeg kjører med SC-6 LS pre og 9084D effekt mot Triangle Celius ES. For å si det enkelt har jeg ingen planer om å bytte noen av delene. Skal ikke på noen måte påstå at Cayin er "verdens beste" for det har jeg ikke forutsetninger til å hevde. Det er mye der ute som jeg ikke har hørt ennå ! Men "kinamikk" i en negativ betydning er det så aldeles IKKE !!

Har ingen planer om å bytte ut noe av dette utstyret. Det første som blir å gå er nok TubeBoxen, da jeg har en følelse av at den ikke riktig ligger i samme divisjon som Cayinene, selv om jeg ikke på noen måte vil si at TubeBoxen er dårlig.

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Tysk mikk, Engelsk mikk, US-mikk, leamikk osv. Fikk min Nordic Ming for noen dager siden, og er positivt overrasket. Synes vel Cayin virker noe "hottere", men det eneste jeg reagerte på var plastbrytern foran. Men den virker! Får besøk av Cayin-Focalmannen imorgen, så da skal vi lytte.
Ultralineær gir mest, men må teste mer. Greit å stille bias, men ikke ved skifte fra UL til triode.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Tysk mikk, Engelsk mikk, US-mikk, leamikk osv. Fikk min Nordic Ming for noen dager siden, og er positivt overrasket. Synes vel Cayin virker noe "hottere", men det eneste jeg reagerte på var plastbrytern foran. Men den virker! Får besøk av Cayin-Focalmannen imorgen, så da skal vi lytte.
Ultralineær gir mest, men må teste mer. Greit å stille bias, men ikke ved skifte fra UL til triode.
Hvordan gikk testen?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Spark og Cayin er vel å regne som samme produsent, kjenner ikke historien der så godt, men de Spark modellene som kom på slutten er identisk med Cayin i dag..

Etter det jeg har fått med meg, så er alle Spark og Cayin rør amp modeller basert på vintage Marantz modeller, de som i dag går for store summer..
Litt modda med bedre komponenter osv, men det er tydelig at de er Marantz inspirerte om ikke annet..

Kanskje noen vet om Spark eller Cayin har kjøpt opp gamle Marantz rettighetene eller om de bare har laget noen "Marantz-lookalike" modeller.?

Kvalitets messig så hever Spark seg langt over "kinamakk" jeg har hørt, man må se an pris kontra kvalitet..
Veldig mange "kinamakk" produkter er bedre enn prisen skulle tilsi, sikkert noen som heller den andre veien også, slik er det vel med alle produsenter.?

Begrepet kinamakk har vel kommet pga litt mer ustabil kvalitet på komponenter og ikke så god kvalitet på selve jobben.?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2

Dette er min forrige forsterker. Spark A88T. Den fås med navnet Cayin nå. En bra forsterker med 4 stk. KT 88 rør. Skifting mellom UL og triode kunne gjøres både med fjernstiller og på forsterkerens front. Men dan starta alltid i UL. Nå lever den et lykkelig liv på en øy langt nord i landet.

Topp Bunn