Politikk, religion og samfunn Catalonia forbyr tyrefekting

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Personlig har jeg få innvendinger. Turistifisert tyrefekting er på grisefestnivå.

Men det er en bakhistorie her. Catalunia ligger i nordøstlige Spania, i et område der denne tradisjonen står meget svakt. Observante seere la sikkert merke til at enkelte av Spanias spillere i Fotball-VM løp omkring med et katalansk flagg og ikke det spanske.
    Dette er et skudd i uavhengighetskrigen mellom den spanske føderasjonen og Catalunia, mer enn det er en markering mot tyrefekting.
    Katalanere har sine egne særs bestialske ritualer, selvsagt.

Dette er som om Hedmark skulle forby hvalfangst i Nordland, med det unntak at hverken Hedmark eller Nordland hæ et eget flagg de vifter med.

F

fjellvåk

Gjest
    Tror ikke oksen bryr seg om bakhistorien, ikke vet han hvor Hedmarken eller Nordland er heller... :)

Synes nok at å dra sammenligning mellom Katalonia/Franco/Spania og Nordland/Hedmark var å ta den liitt ut på siden.
    Men når det er sagt så er det fullt lovlig å mene noe om hval, rovdyrpolitikken etc. fordi man bor en annen plass i samme land.

V

vredensgnag

Gjest
    Nyhetene - P2 - tok for seg samme tema om at avstemningen var ledd i uavhengighetskampen og at dette var hovedmotivet.

F

fjellvåk

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nyhetene - P2 - tok for seg samme tema om at avstemningen var ledd i uavhengighetskampen og at dette var hovedmotivet.
    Hørte dette ja samt så ett innslag på Dagsrevyen her om dagen og løsrivelse fra Spania (sa ingenting om tyrefekting i det innslaget som jeg kan huske..) men uansett så er det jo bra for oksen.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er jeg enig i. Har hatt noen sterke tyrefektingsopplevelser - men dette er blitt turistindustri nå og verden klarer seg kanskje uten.
    Vil likevel si at en spansk tyr med kurs for en corrida har et himmelsk liv sammenlignet med buskapen i norske fjøs.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel ganske greit oppsummert slik:

Seperatiststemmer
    Det er sterke seperatiststrømninger i Katalonia. Avstemningen om tyrefekting kan påvirkes av anti-spanske strømninger etter at spansk høyesterett innskrenket Katalonias selvstendighet i en kjennelse for en tid tilbake.

Det katalanske sosialistpartiet hadde opprinnelig planlagt å stemme for å beholde tyrefekting i regionen, men de har nå ombestemt seg.

- Vi stemmer ikke for å beskytte dyr mot mishandling, men for å hindre kulturelle bånd mellom Katalonia og resten av Spania.

F

fjellvåk

Gjest
    Nå har vi vel også her i det siviliserte nord opplevd at partier har stemt mot egen oppfatning fordi det passet best sånn...har vi ikke?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ganske selsomt å bivåne norske hykleriske pusetrynesentementalister som sikkert selv har direkte eller indirekte forvoldet død og lidelse for tusenvis av dyr for sin egen nytelses skyld bli så forferdet og forskrekket over en og annen okse som får en et verdig liv og en ærefull død i en arena. Hvor mange av oss fråtser ikke i dyrelik hver eneste dag og innbiller oss at dette er en dyd av nødvendighet og at all slik dyremishandling er noe nødvendig og edelt fordi vi stapper det i trynet?

Nordmenn er blitt til flaue bløtdyr og naturfjerne hykleriske disneymennesker. :-\

Selv skal jeg en tur til Lisboa i september og håper inderlig reisen ikke tar for lang tid slik jeg rekker torsdagsforestillingen der.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.984
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Ganske selsomt å bivåne norske hykleriske pusetrynesentementalister som sikkert selv har direkte eller indirekte forvoldet død og lidelse for tusenvis av dyr for sin egen nytelses skyld bli så forferdet og forskrekket over en og annen okse som får en et verdig liv og en ærefull død i en arena. Hvor mange av oss fråtser ikke i dyrelik hver eneste dag og innbiller oss at dette er en dyd av nødvendighet og at all slik dyremishandling er noe nødvendig og edelt fordi vi stapper det i trynet?

Nordmenn er blitt til flaue bløtdyr og naturfjerne hykleriske disneymennesker. :-\

Selv skal jeg en tur til Lisboa i september og håper inderlig reisen ikke tar for lang tid slik jeg rekker torsdagsforestillingen der.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tyrefekting er i alle høyeste grad både kultur, sport, lidenskap og kunst. At norske pølsefråtsende nisseluebønder ikke forstår såpass er begredelig, men ikke uventet heller. Vi er et feminisert og kollektivt kastrert folkeslag her opp i nord.

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.885
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Køyrde nettopp gjennom Katalonia. Dei har færre haugar med okse på enn nede i Andalucia. Så då er det kanskje slik at interessa har dabba av?
    Tyrefekting er ganske populært i sør, og det er vel helst dei lokale som tykkjer dette er moro. Eg tek ikkje stilling. Har ikkje vore på dette sjølv (det er dyrt), men har tenkt med at det kan då ikkje vere bra for kjøtet å herje slik med oksen før han avlivast?
    Elles er Lisboa i Portugal, og ikkje i Katalonia...har vore der nokre gongar, men aldri funne ein arena som verkar laga for oksekverking.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.984
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tvert imot.
    Det krever varig svekkede sjelsevner og en skremmende mangel på empati å betegne tyrefekting for "kunst".
    I så fall er det like mye "kunst" å piske ihjel en hund før man spiser den.

Å berettige en umoralsk handling med at andre gjør ting som er like umoralske, er en øvelse for de fattige i ånden.

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Elles er Lisboa i Portugal, og ikkje i Katalonia...har vore der nokre gongar, men aldri funne ein arena som verkar laga for oksekverking.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Campo_Pequeno_bullring

The Campo Pequeno bullring (Portuguese: Praça de Touros do Campo Pequeno) is the bull ring of Lisbon, Portugal. It is located in the Campo Pequeno Square, by the Avenida da República. After a profound renovation, it re-opened as a multi-event venue in 2006, designed to be used for various events apart from bull fighting. It hosts a range of live acts and has seen many famous bands perform there. It includes an underground shopping centre, restaurants and a parking lot.

Lisbon's bullring was built between 1890 and 1892 under the project of Portuguese architect António José Dias da Silva. His design was inspired by the bullring of Madrid, by Emilio Rodriguez Ayuso, later demolished. The style is the neo-Mudéjar, a Romantic style inspired by the old Arab architecture from Iberia. Lisbon's new bull ring replaced an old one, located in the Campo de Santana.

The bull ring has a circular floorplan with four large octagonal towers on each cardinal point with oriental-looking domes. The Western tower is flanked by two turrets and serves as main entrance. The many windows of the building have a typical horseshoe shape. The entire surface of the building is covered by bricks of orange colour. The inner arena has 80 metres of diameter and is covered with sand. The seats hold almost 10,000 people.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    tkr skrev:
    Å berettige en umoralsk handling med at andre gjør ting som er like umoralske, er en øvelse for de fattige i ånden.
    Jeg finner bare hyklerisk selvgodhet alldeles mer smakløst enn tyrefekting.

Jeg liker både å fråtse i dyrekadaver og tyrefekting, men jeg er ikke flau og bortforklarende for noen av delene.

Mennesket er toppen av næringspyramiden, og det endres ikke av at man stikker hodet i sanden.

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.581
    Torget vurderinger
    1
    Kall det hva du vil :eek: fakta er at man morer seg med å pine et dyr til døde

Å forsvare dette med at dyret sikkert har hatt et fint liv og får en ærefull død er pissprek
    Dyret føler både redsel og smerte og tiden på arenaen kan sikkert føles som en evighet, men det er en liten pris å betale for dine 5min med moro.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roald skrev:

Å forsvare dette med at dyret sikkert har hatt et fint liv og får en ærefull død er pissprek
    Dyret føler både redsel og smerte og tiden på arenaen kan sikkert føles som en evighet, men det er en liten pris å betale for dine 5min med moro.
    Hvilket liv tror du disse har da? Disse dyrene som lever hele sitt liv i et nettingbur under forhold som ikke engang Vidar Kleppe ville unnet en somalier, og de er kun her for at du skal nyte 5 minutter med fråtsing en lørdagskveld på vei hjem fra byen.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.984
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg finner bare hyklerisk selvgodhet alldeles mer smakløst enn tyrefekting.

Mennesket er toppen av næringspyramiden, og det endres ikke av at man stikker hodet i sanden.
    Å berettige rituell tortur med at en er " på toppen av næringspyramiden" er oppsiktsvekkende, for å si det litt forsiktig. Ordet "bornert" dukket plutselig opp i hodet mitt sammen med "banause" og "philistine".
    Burde nesten takke. Det er ikke ofte en får anledning til å bruke det ordet.
    mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.984
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Roald skrev:

Hvilket liv tror du disse har da? Disse dyrene som lever hele sitt liv i et nettingbur under forhold som ikke engang Vidar Kleppe ville unnet en somalier, og de er kun her for at du skal nyte 5 minutter med fråtsing en lørdagskveld på vei hjem fra byen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    tkr skrev:
    Å berettige rituell tortur med at en er " på toppen av næringspyramiden" er oppsiktsvekkende, for å si det litt forsiktig.
    Tyrefekting er vel heller det nærmeste vi kommer en naturlig måte å dø for hovdyr. Se hvordan de lever i naturen, hvem som dreper dem og hvordan.

Hint: Det er ikke en gjeng med smilende budeier med hvite frakker som koseprater dem til døde i willy wonkas fabrikk før de ender opp på din tallerken.

Det er vårt industrielle dyrehold som er groteskt og unaturlig. Vår føleriske sperrer mot naturens usentimentale brutalitet som er barbarisk og trist og umenneskelig. Ikke det at noen hyller det levende, det dyriske og hengivenheten i en vakker død.

Er det vi som er blitt til forskremte kveg?

Ordet "bornert" dukket plutselig opp i hodet mitt sammen med "banause" og "philistine".
    Moro å leke med språklige virkemidler ikke sant. Du får grave dypt i ordboken og se om du finner noe dekkende. :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.581
    Torget vurderinger
    1
    Ikke rart du bommer fullstendig, du er mer opptatt av nedrig omtale av debattantene enn saken

For jeg er selvsagt med i foreningen nei til tyrefekting ja til burhøns

Må bare gratulere Catalonia med en modig/moden avgjørelse, jeg krabber tilbake til prozacboksen enkelte debatter er ikke verdt tiden det tar.

G

Gjestemedlem

Gjest
    tkr skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Roald skrev:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    Her er hva Gjestemedlem skrev den 14 juli 2009:
    Tyrefekting er en hyllest til menneskets mestring av naturen, det er en hyllest til ekte mot, til stolthet, til estetikken til det vakre i det brutale. Det er en folkefest som samler og som forlyster, som gleder og inspirerer.

Helt greit å ikke våge å forlyste seg med eller glede seg over dette, det finnes gode alternativer i hekling, modellflybygging og synkronsvømming.
    Og mitt svar på innlegget til Deph:

Dette er direkte lavmåls tankegang. Dette er tanker på linje med de som skyter elefanter for å skaffe seg elfenbenene som et manndomstrofe' og koke potenssuppe på dem. Eller de som skyter tigrene for å henge skinnfellen på veggen, med en storslagen følelse av å ha mestret naturen og kunne kalle seg MANN.

Tyrefekting er ikke en hyllest til mestring av naturen, men kun en ide' skapt inne ditt hode om at det er en hyllest til menneskets mestring av naturen. Jeg tar det for gitt at du evner å se denne viktige forskjellen. Alt du trenger å gjøre er å tenke noen nye tanker om visse ting. Men dette kalles utvikling, dessverre det er forbausende mange mennesker som motsetter seg utvikling.
    Heldigvis viser avgjørelsen til politikerne i Spania i dag at verden beveger seg fremover fra fordums lavmåls tankegang.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,36496.msg679064.html#msg679064

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roald skrev:
    Må bare gratulere Catalonia med en modig/moden avgjørelse, jeg krabber tilbake til prozacboksen enkelte debatter er ikke verdt tiden det tar.
    Avgjørelsen i Catalonia handler om separatisme, stridigheter og konflikt mellom folkegrupper. Ikke helt ulikt slikt som grupper som ETA står for og kjemper for. :-\

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.984
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Ordet "bornert" dukket plutselig opp i hodet mitt sammen med "banause" og "philistine".
    Moro å leke med språklige virkemidler ikke sant. Du får grave dypt i ordboken og se om du finner noe dekkende. :)
    Trenger faktisk ikke ordbok for å komme opp med noe som helst. Faller meg helt naturlig. ;)
    mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.885
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    Tvert imot.
    Det krever varig svekkede sjelsevner og en skremmende mangel på empati å betegne tyrefekting for "kunst".

mvh
    Ein treng ikkje sjele- eller empatimangel for noko som helst. Det bestialske er til stades hos dei fleste, i større eller mindre grad.
    Å piske dyr før dei slaktast vart gjort "i gamle dagar", mellom anna på Nordvestlandet. Kjøtet vart drygare då...

Og dei fattige i anda skal arve himmelriket....

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.984
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    tkr skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Roald skrev:

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Ein treng ikkje sjele- eller empatimangel for noko som helst. Det bestialske er til stades hos dei fleste, i større eller mindre grad.
    Det "humane" er som oftest magnituder mer groteskt enn det bestialske. Men det er gjerne så bumullsinnpakket all den sedate allmuen slipper å forholde seg til det.. og til seg selv som levende menneske og ikke bare en forbrukerrobot.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.984
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve skrev:
    tkr skrev:
    Tvert imot.

mvh
    Å piske dyr før dei slaktast vart gjort "i gamle dagar", mellom anna på Nordvestlandet. Kjøtet vart drygare då...

Nå er det mange år siden jeg arbeidet på et slakteri, men i 1985 var pisking ikke lenger del av slakteprosessen. Jeg kan selsagt ha gått glipp av noe, men jeg tror at det fremdeles gjelder.

Litt OT, og jeg kan ta feil, men jeg trodde at tro, anger og syndsforlatelse kom inn et sted der før de tiltrådte arven.
    mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    tkr skrev:
    Hvem er hykler? Du anser ikke noen av handlingene som umoralske?

Disse dyrene som lever hele sitt liv i et nettingbur under forhold som ikke engang Vidar Kleppe ville unnet en somalier, og de er kun her for at du skal nyte 5 minutter med fråtsing en lørdagskveld på vei hjem fra byen.
    Tør jeg anbefale deg å lese dine egne innlegg?
    Jeg innser hvor mye disse fuglene lider, hvor groteskt industrielt dyrehold er, hvor unødvendig det er og hvor utmerket godt vi kan klare oss uten. En gang tok jeg konsekvensen av dette og levde i mange år uten å forvolde skade på dyr, spise dem etc.

.. men så kom jeg frem til at dette ikke var så viktig for meg lenger. Og i dag koser jeg meg igjen med slike produkter helt uten å se blygt i bakken som en genert tenåring av den grunn.

Skal man fråtse i dyrelik så må man også være i stand til å akseptere lidelse og brutal nød hos dyr og fisk.

De dør for at jeg skal slafse i meg en biff eller en hamburger, og det har jeg det riktig bra med.

Å late som om det ikke er i orden, mens man samtidig ignorer det daglig forkommer meg nettopp som hyklerisk. Alt blir ikke vel bare man stikker holdet i sanden og nekter å tenke på det. Spiser jeg en tallerken med blåskjell har jeg skoldet 50+ dyr levende, og fortært dem før den siste livsgnisten har forlatt dem ordentlig. Hvordan kan jeg da la meg opprøre av et enkeltindivid som får dø på en litt mer verdig måte enn i en gildeeid dødsleir?

Eier folk ikke proporsjoner i sin sentimentalitet

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.885
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    tkr skrev:
    Tvert imot.

mvh

Nå er det mange år siden jeg arbeidet på et slakteri, men i 1985 var pisking ikke lenger del av slakteprosessen. Jeg kan selsagt ha gått glipp av noe, men jeg tror at det fremdeles gjelder.

Litt OT, og jeg kan ta feil, men jeg trodde at tro, anger og syndsforlatelse kom inn et sted der før de tiltrådte arven.
    mvh
    Vel, gamle-tannlegen (pensjonist no) fortalde meg at grisen vart piska før slaktinga. Men dette ligg så langt tilbake at vi snakkar om tida då "alle" hadde villagris, og dessutan dreiv matauk for alle pengane.
    Er ein fattig nok, slepp ein å angre...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis man ikke er i stand til å se et dyr inn i øynene før man skyter det i skallen med en pistol og ser livet dets ebbe ut (om man er i fysisk stand til det)... så fortjener man ikke å måtte leve på annet enn bønner og reddikker resten av livet samt kle seg seg utelukkende i plast, lin og bomull, og man har også sagt fra seg retten til å kritisere tyrefekting som noe umoralsk.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    Gjestemedlem skrev:
    tkr skrev:
    Hvem er hykler? Du anser ikke noen av handlingene som umoralske?

Disse dyrene som lever hele sitt liv i et nettingbur under forhold som ikke engang Vidar Kleppe ville unnet en somalier, og de er kun her for at du skal nyte 5 minutter med fråtsing en lørdagskveld på vei hjem fra byen.
    Tør jeg anbefale deg å lese dine egne innlegg?
    Jeg innser hvor mye disse fuglene lider, hvor groteskt industrielt dyrehold er, hvor unødvendig det er og hvor utmerket godt vi kan klare oss uten. En gang tok jeg konsekvensen av dette og levde i mange år uten å forvolde skade på dyr, spise dem etc.

.. men så kom jeg frem til at dette ikke var så viktig for meg lenger. Og i dag koser jeg meg igjen med slike produkter helt uten å se blygt i bakken som en genert tenåring av den grunn.

Skal man fråtse i dyrelik så må man også være i stand til å akseptere lidelse og brutal nød hos dyr og fisk.

De dør for at jeg skal slafse i meg en biff eller en hamburger, og det har jeg det riktig bra med.

Å late som om det ikke er i orden, mens man samtidig ignorer det daglig forkommer meg nettopp som hyklerisk. Alt blir ikke vel bare man stikker holdet i sanden og nekter å tenke på det. Spiser jeg en tallerken med blåskjell har jeg skoldet 50+ dyr levende, og fortært dem før den siste livsgnisten har forlatt dem ordentlig. Hvordan kan jeg da la meg opprøre av et enkeltindivid som får dø på en litt mer verdig måte enn i en gildeeid dødsleir?

Eier folk ikke proporsjoner i sin sentimentalitet
    Her må man se en viktig forskjell. Når Arve i et tidligere innlegg nevnte dette med å piske kretturet før slakt for å dryge kjøttet, var dette et tiltak i matproduksjon. Tyrefekting har ingenting med matproduksjon å gjøre.

Da jeg som liten gutt var vitne til at de store guttene fanget en katt, surret ståltråd rundt forlabbene og baklabbene på katten, heiv den ned på bakken og syklet over den, frem og tilbake til den var utpint og død, så gjorde det vondt langt inne i hjertet mitt. Mulig guttene kalte det en enkel form for "kunst", på samme måte som du kaller tyrefekting for kunst, bare i en annen innpakning og ikke fult så groteskt utført. Men formålet er det samme for katteleken og okseleken: for forlystelsens skyld.

Dette handler om å ta noen steg oppover på evolusjonsstigen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Her må man se en viktig forskjell. Når Arve i et tidligere innlegg nevnte dette med å piske kretturet før slakt for å dryge kjøttet, var dette et tiltak i matproduksjon. Tyrefekting har ingenting med matproduksjon å gjøre.
    Hvorfor er matfråtsing noe mer høyverdig enn underholdning og kunst da? Jeg kan forstå matargumentet om det var noen som sultet eller som ville blitt underernært uten slik mat. Men slik er det jo ikke. Vi klarer oss utmerket godt på vegetarmat, men velger kjøtt og fisk fordi dette er noe som behager oss og som vi liker å stappe i oss, eller kaste i søpla hvis vi ikke gadd å tilberede det før datostempelet ble nådd. :-\

Da jeg som liten gutt var vitne til at de store guttene fanget en katt, surret ståltråd rundt forlabbene og baklabbene på katten, heiv den ned på bakken og syklet over den, frem og tilbake til den var utpint og død, så gjorde det gjorde vondt langt inne i hjertet mitt. Mulig guttene kalte det en enkel for for "kunst", på samme måte som du kaller tyrefekting for kunst, bare i en annen innpakning og ikke fult så groteskt utført. Men formålet er det samme for katteleken og okseleken: for forlystelsens skyld.
    Groteskt og grusomt. Guttene fortjener straff og trenger veiledning og opplæring før de ender opp som voldelige avstumpede individer. Sammenligningen med tyrefekting er skivebom av proporsjoner. En liten pusekatt har ingen mulighet til å kjempe tilbake. Hadde disse guttene hoppet inn i et tigerbur i dyreparken for å terge den pusekatten.. så hadde det blitt mer likt.

Dette handler om å ta noen steg oppover på evolusjonsstigen.
    Neppe. Det handler tydeligvis mer om å flykte inn i en mediaskapt fantasiverden og om å slutte å forholde seg til den virkelige verden, til naturen og til hva mennesker er og ikke er.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Er det en motsetning mot det å spise kjøtt, og det å arbeide for et humant dyrehold og slagtemetoder?
    Det er jo ikke slik at fordi man spiser kjøtt, så støtter man de groteske eksempler på moderne dyrehold. Det er fullt mulig å drive på en måte der dyrene slipper å lide.

Er ikke kunstbegrepet, i sammenheng med tyrefekting, et forsøk på å fordekke egen sadisme?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi har nettopp hatt en annen lang tråd om tyrefekting, og jeg gidder ikke å gjenta alle argumentene og forklaringene her. Hvis man har interesse for emnet kan man lese de tidligere innleggene der.

[video]tTYWw3f7kx8[/video]

[video]HgG_Gwy7Ysg[/video]

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    Gjestemedlem skrev:
    Hvorfor er matfråtsing noe mer høyverdig enn underholdning og kunst da? Jeg kan forstå matargumentet om det var noen som sultet eller som ville blitt underernært uten slik mat. Men slik er det jo ikke. Vi klarer oss utmerket godt på vegetarmat, men velger kjøtt og fisk fordi dette er noe som behager oss og som vi liker å stappe i oss, eller kaste i søpla hvis vi ikke gadd å tilberede det før datostempelet ble nådd. :-\
    Det kan utmerket godt skje at en stor del av verdens befolkning en dag finner ut at det ikke er nødvendig å drepe for å skaffe seg føde. Isåfall er det da tatt et valg basert på nye tanker om at det ikke er nødvendig å drepe dyr for å skaffe seg føde, eventuelt at man finner ut at animalsk føde korter ned livslengden.

Neppe. Det handler tydeligvis mer om å flykte inn i en mediaskapt fantasiverden og om å slutte å forholde seg til den virkelige verden, til naturen og til hva mennesker er og ikke er.
    Hva er den virkelige verden? Det er en prosess av å definere og omdefinere.
    Hva mennesket er og ikke er, er heller ikke statisk, men en evigvarende prosess hvor vi definerer og omdefinerer oss selv, kontinuerlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn