Diverse Carola, Northug, Weng, Bjørndalen...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Satt og så på avslutningen på Canada-touren i kveld. Må bare si at Petter Northug vokser på meg i motgang.

Det synes som han har en enorm respekt og raushet overfor de som mestrer det som er hans achilles hæl: Langrenn "the old way" der det dreier seg om stor motor, høy arbeidskapasitet, høy arbeidsmoral, tåle smerte og stor belasning i km etter km. Bevares, han er jo blant de beste der også, og arbeidsmoralen og smertetoleransen er det intet å si på. Men han er ikke i toppen når det kommer til kapasitet over lang tid.

Mannen har vunnet utallige gull i ol og vm, og mange vil sikkert mene han er vel kocky når han gruser konkurrentene i en spurt og fleiper med svenskene etterpå. Men han er ydmyk nok til å gi alt for en 3. plass i Canada-touren - og han er ydmyk nok til å være godt fornøyd med resultatet selv om journalisten vil ha det til at Northug har en tour-forbannelse.

Det virker som sports-journalistene ikke helt har skjønt hva slags langrennsløper han er. Han er en langrennsekvivalent til Tor Hushovd, Alexander Krystoff, Marc Cavendish - en type som er utholden nok til å henge med til spurten - og så avgjøre. Men han har aldri vært en temporytter, klatrer eller tour type. Han har aldri vært en Indurain, en Eddie Merx eller en Bjørn Dæhlie for den saks skyld.

Hvis Northug hadde vært 15 år eldre så hadde han vært en god langrennsløper ((men heller ikke mer) som var verdens beste på siste-etappe. Noen ganger virker det som han er den eneste som har skjønt det...

Heidi Weng ... Johaug fortjener suksessen, og hun er også raus når hun blir slått. Men denne gangen var det vondt å se Heidi Weng bli frakjørt pga dårlige ski. Men en dag får hun suksess og da kommer hele Norge til å juble med henne. Suksessen blir alltid bedre når det har vært litt mollstemt og litt # og b stemning i oppkjøringen.

Og selvfølgelig: Gratulerer til Bjørndalen for nok et gull. En mann som klarer å mobilisere så mye for å fortsatt henge med etter all den sportslige suksessen han har hatt - det er en mann som har et lidenskapelig forhold til det han driver med. Jeg er svak for toppidrettsfolk som holder koken lenge etter at de har vært på topp. Det har nok litt med at de skaper en slags illusjon om evig ungdom, men mest handler det om at de viser en ekte glede med det de holder på med.

Og hva har så Carola med dette å gjøre? Ikke annet enn at hun dukket opp på TV-skjermen min og sang de gamle sangene sine som jeg aldri har hatt særlig sans for i forbindelse med skiskytter-VM. Hun er jo kjempeflink til å synge, bevares, men jeg får flinkis-vibber når jeg hører på henne. Det er noe med sangvalg, utstråling og feel som gir meg dårlige vibber. En nedtur etter å ha sett store idrettsmenn og kvinner gi alt og takle suksess og tap med stor selvinnsikt, guts og raushet.

Det er vakkert når folk gir jernet for noe de tror på / liker / har lidenskap for.

Anne Grete Preus har nok skjønt hva det dreier seg om:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
God underholdning er det i alle fall og man er helt utslitt etterpå, nesten som en treningsøkt. Synd vi ikke ville ha OL :confused:

8

8x12_TOM

Gjest
Hadde også vondt av Heidi i går. Beit meg spesielt merke i forskjellene på gli der Johaug var i ferd med å ta igjen Heidi. Ut av skogen var det vel bortimot 70 meter mellom de og bare etter å ha rundet svingen 10 sek senere var hun på bakskiene til Heidi. Johaug måtte brukte alle triks for å ikke kjøre over Heidi, bremset med stavene vrei støvlene ut i kantene av sporene så snøspruten stod etter. Dette står i stor kontrast til egenskapene Johaug vanligvis har i nedoverkjøringer, lett som hun er.
Er ikke i tvil i at Johaug er verdens beste skiløper sånn "all over" denne sesongen, men hadde den lille flaksen som må til for å lykkes vært litt bedre fordelt, så hadde det nok stått en annen kvinne på toppen sammenlagt på denne touren.
Stå på Heidi, du er "jenta mi"

Martin Johnsrud Sunby trenger ikke flaks, han er bare knusende overlegen

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hadde også vondt av Heidi i går. Beit meg spesielt merke i forskjellene på gli der Johaug var i ferd med å ta igjen Heidi. Ut av skogen var det vel bortimot 70 meter mellom de og bare etter å ha rundet svingen 10 sek senere var hun på bakskiene til Heidi. Johaug måtte brukte alle triks for å ikke kjøre over Heidi, bremset med stavene vrei støvlene ut i kantene av sporene så snøspruten stod etter. Dette står i stor kontrast til egenskapene Johaug vanligvis har i nedoverkjøringer, lett som hun er.
Er ikke i til i at Johaug er verdens beste skiløper sånn "all over" denne sesongen, men hadde den lille flaksen som må til for å lykkes vært litt bedre fordelt, så hadde det nok stått en annen kvinne på toppen sammenlagt på denne touren.
Stå på Heidi, du er "jenta mi"

Martin Johnsrud Sunby trenger ikke flaks, han er bare knusende overlegen
Ja, denne hadde Heidi fortjent å vinne. Synd at slike bingo forhold skal avgjøre. Men er du best så får du vel de beste smørerne ? Det sies at Petter og Heidi hadde samme smører og Petter hadde vel heller ikke all verden ski. Mulig samme mann smurte Martin og Therese's ski, men det var en annen person. Mulig de og valgte litt forskjellig slik at ikke alle skulle gå på en smell ala Falun i fjor og damens 5 km ?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.696
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har ikke fulgt med i det hele tatt, men merket meg at noen sa omtrent følgende: "Vi kan ikke ha noen Northug i skiskyting. Vi har våpen vet du".

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Får bare legge til at Northug også har VMgull i intervallstart i samlingen.
Hadde han vært 15 år eldre spørs det om han hadde hatt sjanse mot EPO-ekspressene.
Siste etappe i Kanada gikk i slush, og da har de letteste en stor fordel, og det er ganske naturlig at Johaug og Sundby vinner, akkurat som i monsterbakken.

Det jeg liker med Petter er humoren. Alle andre skiløpere kommer med bare politisk korrekte svar når de er på TV.

Topp Bunn