cybervision_ skrev:
Jeg er vel selv en likesinnet, om kanskje ikke like stor dommedagsprofet, og jeg blir helt i sjokk når jeg leser dine beskrivelser av "oss" kristne.
Om du velger å identifisere seg med all verdens religiøse og deres underlige gjerninger så er det lite jeg kan gjøre med det. Min kritikk er på ingen måte rettet mot deg, men hvis du identifiserer deg så sterkt med det jeg kritiserer til at du opplever det som personlig så er det beklagelig, men ikke tilsiktet. Selv om jeg har svært lite til overs for disse religionene så har jeg ikke noe i mot kristne eller muslimer. Et hvert menneske får stå til ansvar for sine egne handlinger og meninger og ikke for alle andres, selv om de har lignende religiøse ideer.
Jeg sitter og tenker på mange jeg selv kjenner av sykepleiere og andre yrker som reiser ut for å hjelpe mennesker i nød, ikke for å misjonere, men for å hjelpe.
Når de samme folkene som skal hjelpe går å forteller folk at dette er "guds" vilje og at det var riktig at dette skjedde, og at de nå pent må la seg verve til kristendommen før neste runde med jordskjelv og katastrofer kommer, så er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg ellers skal klassifisere dem. Gribber, dommedagsprofeter og svindlere er vel det mest dekkende jeg kan komme på.
Det er godt mulig at de innbiller seg at dette skal hjelpe folk, men det gjør det ikke det spor mer sympatisk. Bare trist.
Som jobber frivillig på sykehus alene på et øde sted langt inni Afrika fordi de har fått noe sådd i hjertet sitt - en nød for mennesker rundt seg. Det er det jeg forbinder og VET er ting som skjer med mennesker som tar i mot og lever livet med Jesus. Jeg blir helt kvalm av å lese hva du mener og skjønner ikke motivasjonen for å kaste opp råtne klumper i enhver tråd som kan brukes.
Jeg bli kvalm av misjonærer som sprer Kristendom og Islam til ellers fredelige folk. Setter griller i hodene på dem for å få dem til å underkaste seg det undertrykkende systemet sitt.
Still deg spørsmålet. Hadde vi hatt 9/11, Taliban og det som verre er hvis ingen hadde fylt hodene til de involverte med religiøst vås siden de var små barn? Hadde utallige mennesker blitt brent, pint og torturert hvis ikke de som gjorde dette viste at de handlet etter guds vilje, og reddet deres sjeler? Hadde vi hatt all den krig, konflikt og elendighet som disse religionen har skapt hvis ingen hadde løyet for disse folkene mens de var små, og indusert dem med forestillinger om guder, ånder, muhammeder og jesuser, engler og demoner og annet slikt tøv?
Jeg blir kvalm når jeg leser om kurdiske religiøse som graver ned sine døtre levende fordi de mener de har forbrutt seg mot deres familieverdier, hellige skrifter og guds påbud om anstendig oppførsel.
Det finnes mye bra arbeid blant jesusdyrkere i det svarteste Afrika, men summen av det de driver med er ille. Hvis de ikke kan hjelpe folk uten å samtidig verve dem til disse religiøse kultene så burde de heller holde seg hjemme.
Verden har lidd nok under Kristendom og Islam nå, og det er på tide å stagge spredningen av dette.
At de religiøse ikke liker å bli fortalt slikt, og minnet på hva de står i ledetog med, hva deres lære kan gjøre med folk, og hvilken elendighet deres virksomhet medfører er forståelig. Men det tar jeg som tegn på at mitt budskap når frem.
En misjonær er i mine øyne ikke et hakk bedre enn en doplanger som selger amfetamin i skolegården, og da hjelper det lite om han samtidig hjelper sine kunder med hjemmeleksen og gir dem en matpakke av og til.