Carbon Fiber Tonearm.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Hei, har startet på et prosjekt her. Fikk en platetalerken fra en Lenco med lager(4kg sink). Modifiserer også en gammel (ubrukt ) arm. Det blir en 10". Satser på og lage headshell selv. Hva mener dere ang carbonarm og resonans. Kan jeg gå for MC pickup?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ingen problem å bruke mc pu'er på karbon armer, så lenge du velger pu'er med høyere compliance. Av min erfaring så fungerer både Audio Technica AT33 og Benz Micro Glider serien bra til karbon/lette armer.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Ok, det høres bra ut.
    Er det noen ide og dope røret innvendig ( med feks no herdene gummimasse ), eller vil rent rør gjøre jobben?

    Er det fastsatte grader for headshellet iforhold til arm ( feks 23 grader for 10" osv )?

    Frank
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har lest at andre har fult røret med bomull. Det er nok en enklere og tryggere måte å dempe en arm på. Men er det nødvendig å fylle en karbon arm? Det kommer nok flere noen guruer innom tråden som kan svare mye bedre enn meg.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det er absolutt ikke nødvendig å fylle en karbon-arm.Og MC til karbonarmer går utmerket.Jeg har en Archon MC fra Acoustical Systems på min Project 10.1 Evo og det spiller helt vanvittig godt.Her har du ikke noe som helst å frykte.
    Mvh Kenneth
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Materialet i seg selv sier jo ikke noe om hvorvidt armen passer til MM eller MC. Om en arm er en god match rent fysisk til en gitt pickup, bestemmes av den effektive massen.

    Og ja: Karbonarmer er ofte lette, og passer dermed ofte til lette, myke MM-pickuper, men de MÅ jo ikke være sånn. Tung motvekt og tungt headshell, og Bob's your uncle!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg bruker en Koetsu Urushi Signature i en Wilson Benesch ACT 2, det er den klart mest vellydende og godt sporende kombinasjonen jeg har hatt noen gang. Men så er også WB pionerer på bruk av karbonfiber i hifi. Det er som Dazed sier ikke ett sett med regler som gjelder her, men det handler også om masse, selvfølgelig.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker en Koetsu Urushi Signature i en Wilson Benesch ACT 2, det er den klart mest vellydende og godt sporende kombinasjonen jeg har hatt noen gang. Men så er også WB pionerer på bruk av karbonfiber i hifi. Det er som Dazed sier ikke ett sett med regler som gjelder her, men det handler også om masse, selvfølgelig.
    Prøvde å kjøre disse specs-ene gjennom "reglene" og med 9g effektiv masse for armen, og 8,9g for pickup (la oss si 10,5g med skruer og muttere) og 5um/mN v/100Hz (eller 10 um/nM v/10Hz sånn ca.), så gir "regelen" en egenresonans på 12-13Hz, som ikke er noen idéell match i teorien. ;) Men funker det, så funker det vel. :) ...Og det er vel mer enn egenresonansen som betyr noe.

    (Med forbehold om at spesifikasjonene jeg googlet frem stemmer.)

    Bruker du noen ekstra vekt over headshellet eller noe? Hadde vært interessant om du merket noen forskjell ved å legge på 6-7 gram ekstra for å treffe "perfekt" resonansfrekvens.

    Med 6g Soundsmith messingskruer, vil det havne på ganske fine 10Hz.

    Hadde vært interessant å høre om evt. opplevde forskjeller.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg vet at det i teorien ikke er optimalt, Dazed. Men jeg ble i sin tid oppfordret til å prøve av en bekjent som hadde jobbet for firma som importerte både WB og Koetsu, og som selvfølgelig hadde solgt noen kombinasjoner.
    Jeg har også tenkt tanken med Soundsmith-skruer. Det er ikke mange dagene siden jeg sjekket med OHC, som ikke hadde. Men det er på gang!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at det i teorien ikke er optimalt, Dazed. Men jeg ble i sin tid oppfordret til å prøve av en bekjent som hadde jobbet for firma som importerte både WB og Koetsu, og som selvfølgelig hadde solgt noen kombinasjoner.
    Jeg har også tenkt tanken med Soundsmith-skruer. Det er ikke mange dagene siden jeg sjekket med OHC, som ikke hadde. Men det er på gang!
    Jeg regnet selvsagt med at du hadde kontroll på hva du holdt på med. :)

    Blir artig å høre om det blir merkbare forbedringer med litt "riktigere" resonansfrekvens.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lest at andre har fult røret med bomull. Det er nok en enklere og tryggere måte å dempe en arm på. Men er det nødvendig å fylle en karbon arm? Det kommer nok flere noen guruer innom tråden som kan svare mye bedre enn meg.
    Karbonfiber har gjerne mer kaotiske resonanser enn mer homogene materailer som metaller o.l. Slik at strukturresonansene gjerne er mer dempet og fordelt over et bredere frekvesnsspektrum. Mht å dempe et armrør (enten det er metall eller karbonfiber eller noe annet, tror jeg jeg ville ha eksperiemntert med herdende skum, ala fugeskum/polyuretan, eller noe, men kanskje ikke så stivt som herdet fugeskum/polyuretan gjerne er. Mht dempingen er det viktig at det er en effektiv energioverføring fra røret til dempematerialet ved de aktuelle frekvensene.

    mvh
    KJ
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kva med ein arm laga av bor? Det finnest fiskestenger, så det må då kunne skaffast eit passeleg langt rør...?
    Eg har elles ein superlett karbonarm eg ikkje brukar så ofte; Infinity Black Widow. Sjeldan, og truleg verdas lettaste med 3 g effektiv masse.
    Funkar veldig godt med Shure, men er i utgangspunktet ganske sær.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Takk for svar alle sammen, hjelper på min første vei mot en diy spiller. Handlet MDF igår som må ligge inne noen uker før jeg setter igang.
    Her er vektforskjellen old vs new arm.
    Arm1.jpg
    Arm2.jpg
    Tenkte og lage headshell i aluminium, der kan jeg også leke litt med vekten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Ble litt forandring i tonearm. Har nå laget en selv av karbon (konisk, litt vanskelig og se på bildet. 12mm til 9mm med 6mm feste for headshell).
    Armen er 10" med 23 grader headshell
    Går for Audio Technica AT33ptg/II.
     

    Vedlegg

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Ja, dreide en konisk aluminiumsbolt som jeg polerte med bilpolish.
    Kjøpte karbonduk fra Hobbyking som jeg klippet til og dynket i lamineringsepoxy.
    Som jeg rullet på bolten ( var et h#""ete ), da rullingskanten var vanskelig til og holde seg på bolten til jeg hadde fått rullet første runden.
    Men gikk til slutt, herdet over natten og skulle ta den av, den satt som bare det.
    Men etter en natt i fryseren så løstnet den lett.
    Siste finish ble gjort ved og pusse ned utvendig og pensle på epoxy og lot det renne av.
    Her er et bilde som viser bedre konen.
     

    Vedlegg

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Du valgte absolutt den rette lengda på tonearmen.Her vil du nok få både i "pose og sekk" når du skal spille med denne 10".Et meget riktig valg og et usedvanlig fint arbeide på tonearmen.Det at du laget den konisk er også et pluss med tanke på ev. resonanser.TOPP.
    Mvh Kenneth
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Flott laget, men det ser ikke ut som om du har særlig kontroll på fiberretningene og at dukene har vridd seg i rørets lengderetning. Det betyr at stivheten også blir variabel, noe som gjør at den skiller seg fra samtlige metalliske armer som er isotrope eller de som er i tre som har fibrene i konstant orientering. Stivheten til aluminium er ca 70GPa, mens en håndopplagt 0/90 karbon/epoksy kanskje er 40-50GPa. Er fibrene vridd i +45/-45 detter stivheten ned mot matrisenivå og kanskje under 10GPa.

    Et rør med samme diameter i tre er faktisk stivere enn ditt da det er massivt! Skulle du vinne noe på stivhet må ensrettede fiber legges i rørets lengderetning. Om du bare brukte det ville røret bli skjørt, men stivheten ville da kommet opp over det aluminium kan fremvise. Med 10% av fibrene i tønneretning ville du fått noe høyere enn aluminium (ref skistav) og lav vekt.

    Med mindre du øker rørets diameter eller tykkelse har altså armen din en stivhet på en tiende del av aluminiumsarmer med samme geometri. Den veier kanskje halvparten, men egenfrekvensen er heller lavere enn høyere. Innfestingen i aluminium i front er også tung sammenlignet med armrøret og virker nærmest som en punktmasse i front. Dette kan selvsagt fungere helt utmerket, men noen akustiske fordeler kan det umulig ha.

    Følgelig kan det umulig være problematisk med PU med lav comliance (fleksibilitet), dvs høy stivhet. Armen er myk (Stivhet på 10% av aluminium) og vekten med inserts og shell kanskje bare litt lettere enn aluminium?

    Uansett den ser flott ut og imponerende fremstilling
     
    Sist redigert:

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Det stemmer det at fibrene har vrid seg eller ihvertfall forskyvet seg litt iforhold til lengderettningen. Noe som vil skje da det blir laget i kon. Det er fordi utklippet til karbonduk blir seénes litt ut som en vifte/kakestykke. Hadde jeg begynt og rulle på fra motsatt side av karbonduk hadde jeg endt opp med og få ett litt mere riktig finnish, fibrene ville linet opp rettere på siste runden ( 4 runder med duk, ca 0,8mm) men uansett vill de vri/forskyve seg. Er nok ikke 45 grader forsyving men 10-15 grader. Uansett så er den nok svekket litt. Blir spennende og prøve.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan man ikke få opp stivheten i røret veldig fint bare med å øke diameteren?

    Siden det er en bekymring at armens effektive masse blir for lav, så er jo ikke den biten noe å bekymre seg for.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Det stemmer nok det, eller tykkere vegger.
    Men ser hvordan der går.
    Kan manne meg opp og lage en ny senere ( :
    Skal veie arm, headshell imorgen.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Bøyestivheten om nøytralaksen til et rør er i bjelketeorien definert som produktet av stivhetsmodul (elastisitesmodul) E og treghetsmoment I: EI
    E for rustfritt stål er typisk 225GPa
    E aluminium er typisk 70GPa
    E magnesium er typisk 45GPa
    Hardt tre, i fiberretning 10-15GPa
    E 0/90 karbon/epoxy er typisk 50-70GPa avhengig av hvor godt fiber blir orientert

    Ser man bort i fra tre og stål så er det helt klart at det er med geometri man endrer stivhet. Aluminium og karbon er sammenlignbart i stivhet. Aluminium er imidlertid nesten dobbelt så tungt.

    I er en geometrisk parameter.
    For et rør er I= PI/64 *(D^4-d^4) der D og d er hhv ytre og indre diameter
    Man ser at det er enormt mye å hente på å øke ytre diameter.
    F.eks:
    Et rør med 10mm yrtre diameter og 2mm tykkelse kontra et på 15mm ytre diameter og 1mm tykkelse har halve bøyestivheten. Beholdes tykkelsen på 2mm for det tykkeste røret er plutselig stivheten 4 ganger så høy som for røret på 10mm

    Egenfrekvensen er forholdet mellom stivhet og vekt. Holdes egenfrekvens og stivhet uendret er egenskapene ganske like!
    Man kan med andre ord leke seg ganske godt her.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Hallo, nok en forandring i tonearmen.
    Nå med et spor og stor justeringsmulighet.
    Headshell blir lagd i titan (3mm).
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn