CANTON

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Canton CT 2000
    Data
    General
    Manufacturer: Canton
    Model: CT 2000
    Production Years: 1984-1987
    Produced in: Germany
    Color: Esche schwarz, Ash white, Walnut, Mahogany
    Size: 355 x 980 x 350 mm (WxHxD)
    Weight: 34,2 kg
    New Price ca.: 3300,- DM (MSRP Pair)

    Technical Data
    Cabinet Type: 3-Way Bassreflex, Floor Standing Speaker
    Chassis:
    Woofer: 1x 310 mm Long-Throw Cone.
    Midrange: 1x 120 mm Cone.
    Hochtöner: 1x 25 mm Titanium Dome.
    Load (RMS-/Peak): 150 / 300 Watt
    Sensitivity: 94,5 dB [•* Working-Load:: 1,2 Watt (86dB, 3m Distance)]
    Frequency Range: 18 - 30.000 Hz
    Directivity: Over 125 Degrees at 12500 Hz
    Crossover Points: 450 / 3.000 Hz
    Impedence: 4 Ohm
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hva av elektronikk anbefalles til Canton?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hva av elektronikk anbefalles til Canton?
    Jeg likte veldig godt Plinius på mine Vento 890DC, 9200 integrert forsterker og M8 pre og P10 effekt. I begge tilfeller hadde jeg vel PD Audio digilink dac, både med og uten Cullen mod. Savner dette oppsettet :)
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Vel, noen forslag i mer "nyutdannet-full-av-studiegjeld" klasse?

    Har en Creek Evolution nå, fungerer greit spesielt er bass meget artikulert og stram, men synes kansje høyttalerne virker litt vel laid-back i øvre mellomtone og diskant.
    Lyse i lyden slik Canton har rykte på å være er de vertfall ikke.

    Høyttaleren er forøvrig Ventro Reverence 9 DC
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Hva av elektronikk anbefalles til Canton?
    Kommer sikkert an på hvilke høyttalere du har, men EC spiller vanligvis veldig bra på Canton.
    En eldre integrert f.eks.
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva av elektronikk anbefalles til Canton?
    Hadde tidligere Vento Ref9 DC som spilte veldig bra på Musical Fidelity, både A1 og TriVista 300. Prøvde først med Hegel H70 men det ble bom, ellers har jeg ikke prøvd så mye annet. :)
     

    beh89

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2019
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Hei.

    Noen som vet hvordan Canton Vento Reference 9 DC funker med NAD? Tenker C368 Integrert forsterker, eller har andre tips rundt den prisklassen?
     

    toto

    Medlem
    Ble medlem
    24.12.2012
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Hei.

    Noen som vet hvordan Canton Vento Reference 9 DC funker med NAD? Tenker C368 Integrert forsterker, eller har andre tips rundt den prisklassen?
    Har Reference 7 dc og hadde Nad M3 innom, men det skar seg helt i mine ører.
    Primare synes jeg passer fint med Canton.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    15564892795168165581328642699918.jpg


    Nylig skaffet Canton 3.2 Reference. Innbytte på Marten Django XL. Har hatt dem i tre dager nå, og fikk i kveld først mulighet til å leke med å sette dem opp best mulig i forhold til rommet. En smule overrasket da disse ikke er en dårlig erstatning men på mange måter en oppgradering i mitt rom med forsterker og kilde tilgjengelig. Hadde lagt dem ut på finn forde jeg hadde bestemt meg for å nedgradere oppsettet mitt, men nå er jeg i tvil... Deilig med god lyd etter en lang dag med arbeid i hagen, sette på noe vinyl eller en skive i CD-spilleren med en kald pils i hånden. Magisk.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Hva av elektronikk anbefalles til Canton?
    Jeg bruker Copland pre og Audio Research VT100. Altså rør både i for og effekttrinnet. Låter detaljert dypt og flott. Alle som kommer innom for å lytte blir mektig imponert. :)
     

    toto

    Medlem
    Ble medlem
    24.12.2012
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker en Onkyo reciever til mine 3.2 Ref, men jeg skal koble opp min JAS Limited rør-pre med lånte rør-effekt for å se hva det gjør med lyden. Forventer et markant løft i lydbilde mtp det jeg opplever fra disse høyttalerene i dag.
     

    Khulloeen

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2016
    Innlegg
    22
    Antall liker
    11
    Jeg har lagt mine Canton Reference 3.2 som jeg kjøpte av deg (AMBIANCE) ut for salg fordi jeg ikke får til noen form for center image. Har nå toe-in på 40 grader og det hjalp, men det ser rart ut. Noen som har tips å komme med?
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    God aften godtfolk! Jeg har i tre år nå brukt Canton Chrono SL 595.2DC kombinert med Musical Innovation MI18DM og MI16/MI23. Jeg er utrolig imponert over ytelsen jeg har fått for den relativt lave prisen. Det er ingen tvil i mitt hjerte om at det er disse to produsentene som skal kombineres videre fremover! Snart får jeg en MI10 balansert effektforsterker, og planen er å finne nye høyttalere i løpet av det nærmeste året. Jeg strekker meg nok mot Reference 3.2DC, men dette er skrekkelig mye penger for meg. Jeg tenker kanskje at det er andre high-performere der ute som jeg kan ha gått glipp av. Spørsmålet er jo også da om jeg kanskje bør unngå å kjøpe for stort. Jeg sitter nemlig nokså nært anlegget, ca. 3-3,5m. Stua er der nokså moderat størrelse på: ca. 425x525x280cm. Det er kanskje takhøyden som utmerker seg mest her, da den er noe større enn vanlig. Veggene er nokså myke og rommet er heller ikke 100% kvadratisk.

    Hvis noen har gode tips på hva jeg bør se etter så setter jeg svært stor pris på dette!
     

    Petterhisc

    Fersking
    Ble medlem
    10.01.2013
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei folkens

    Jeg er på jakt etter nye høyttalere og har funnet et knippe høyttalere blandt annet, Polk Lsim 707, Goldenear Triton One, B&W 702 S2, Audiovector QR5, Monitor audio GS500.
    MEN så kom jeg over et bra tilbud på Canton Referance 3.2. Denne høyttaleren er vel 10 år nå snart vet ikke om dette har noe og bety? Høyttalere er vel ikke ferskvare slik som TV osv?
    Jeg kan få et par helt nye for 40k og lurte på om noen hadde noen tips?
    Jeg skal drive dem med en klasse A Bryston 4T SSB 2 x 300W 8 ohm, men tenker med tiden og gå over til rør, PrimaLuna etc.

    Takk for innspill.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Aldri eid annet en GLE og Vento samt en fra Ergo serien men Reference serien er jo en drøm og få prøvd ut en gang samt eid, får absolutt gode anmeldelser denne serien så burde da være noen her med erfaring på denne serien når det virker som de fleste bruker en god del med penger på dette også naturlig nok =)
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Hei folkens

    Jeg er på jakt etter nye høyttalere og har funnet et knippe høyttalere blandt annet, Polk Lsim 707, Goldenear Triton One, B&W 702 S2, Audiovector QR5, Monitor audio GS500.
    MEN så kom jeg over et bra tilbud på Canton Referance 3.2. Denne høyttaleren er vel 10 år nå snart vet ikke om dette har noe og bety? Høyttalere er vel ikke ferskvare slik som TV osv?
    Jeg kan få et par helt nye for 40k og lurte på om noen hadde noen tips?
    Jeg skal drive dem med en klasse A Bryston 4T SSB 2 x 300W 8 ohm, men tenker med tiden og gå over til rør, PrimaLuna etc.

    Takk for innspill.
    Hvis du kan få et par high end-høyttalere i NY tilstand i 2019/2020 til 40000,- - hva lurer du på, da?
    Jeg har selv erfaring med Reference 1.2 og 2.2. Personlig er jeg mer fornøyd med 2.2 enn 1.2, med mindre man da må ha det siste av "slam" og lydtrykk i tilsvarende egnede STORE stuer.
    Jeg kan med meget stor grad av sikkerhet si deg at en 3.2 vil spille mer enn høyt nok i nær sagt alle relevante stuer i norske hjem. Dette er nemlig en høyttaler-serie som ikke kneler før du kjører på med brutalt mange watt. Personlig har jeg aldri kommet dit, for du gir sannsynligvis opp før høyttaleren gjør det.
    Disse høyttalerne gir enorm valuta for pengene, og har, etter min mening, egentlig ingen utpregede konkurrenter i sine respektive prisklasser.

    Hvis du er interessert i mer informasjon, så send meg en PM.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har/har hørt høyttalere i Reference K-serien og kan dele erfaringer?
     

    Hanb

    Fersking
    Ble medlem
    01.07.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    God aften godtfolk! Jeg har i tre år nå brukt Canton Chrono SL 595.2DC kombinert med Musical Innovation MI18DM og MI16/MI23. Jeg er utrolig imponert over ytelsen jeg har fått for den relativt lave prisen. Det er ingen tvil i mitt hjerte om at det er disse to produsentene som skal kombineres videre fremover! Snart får jeg en MI10 balansert effektforsterker, og planen er å finne nye høyttalere i løpet av det nærmeste året. Jeg strekker meg nok mot Reference 3.2DC, men dette er skrekkelig mye penger for meg. Jeg tenker kanskje at det er andre high-performere der ute som jeg kan ha gått glipp av. Spørsmålet er jo også da om jeg kanskje bør unngå å kjøpe for stort. Jeg sitter nemlig nokså nært anlegget, ca. 3-3,5m. Stua er der nokså moderat størrelse på: ca. 425x525x280cm. Det er kanskje takhøyden som utmerker seg mest her, da den er noe større enn vanlig. Veggene er nokså myke og rommet er heller ikke 100% kvadratisk.

    Hvis noen har gode tips på hva jeg bør se etter så setter jeg svært stor pris på dette!
     

    Hanb

    Fersking
    Ble medlem
    01.07.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Corleone, jeg har Musical Innovation MI 22 + Mi 23 og spiller på Canton Reference 5 DC. Dette er en super kombo i mine ører, og er enig med deg i at MI og Canton er en fantastisk kombinasjon! Tror det er ganske få, og muligens bare vi to som har oppdaget det?! Jeg har stue på ca. 70 kvm2 utformet som en L. Høyttalerene er plassert langs kortsiden, men inntil den lengste veggen, om det gir noen mening... Plasseringen er ikke helt optimal, de står en halvmeter fra bakveggen (som kanskje ikke er så gærnt med tanke på at bassporten er under), men den ene høyttaleren er plassert ca. 25 cm fra sideveggen. Utover det er det godt med luft i alle himmelretninger. Sitter ca. 3.20 fra høyttalerne. Det eneste jeg virkelig savner er bedre tredimensjonalitet, og kunne jobbet mye mer med høyttalernes plassering. Men man skal leve med familien også, så noen kompromiss har jeg måttet inngå. Jeg anbefaler varmt å teste ut Reference 5DC, disse kostet i sin tid 50k ny. De er vesentlig rimeligere enn 3.2DC på brukten, har sett de ned mot 12k, og er et røverkjøp til prisen. Uansett, lykke til i jakten på nye høyttalere!
     
    Sist redigert:

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Som Hanb nevner i siste innlegg, vil jeg også gi min tilslutning til at Canton Reference 5DC er meget gode høyttalere. Jeg hørte et par oppstilt hos BMH AS (Bergens Musikhandel) for noen år tilbake, og det var meget god dynamikk, sammenheng og transparens på disse. Dette var i en periode da forretningen kjørte kraftig rabatterte priser på den gamle Reference-serien (den nye serien hadde da fått .2 i benevnelsen), så at dette var mye go'lyd for pengene var hevet over tvil.

    Bruktmarkedet har en egen evne til å være nådeløs mot nypris/førpris, selv om denne i utgangspunktet er konkurransedyktig priset, så pent brukte eksemplar av en modell som Reference 5DC vil potensielt være et kupp for neste eier. Jeg mener å huske at BMH AS solgte Reference 5DC nye for rundt 26000-27000 pr. par. Dengang et opplagt godt kjøp, som ga mye igjen for hver investerte krone!

    Musical Innovation har jeg ikke hørt, men hvis forsterkeren kan fremvise rikelig med strømressurser og kontroll over høyttalerne, så ser jeg ikke bort i fra at denne kan være en meget god match for Reference 5. Det er tross alt 4 8-tommere pr. par som her skal temmes. ;)

    Artig at det er litt liv i denne tråden med jevne mellomrom, selv om det er for sjelden..... :confused:
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Har mitt andre Canton par nå og jeg er strålende fornøyd med lyden. Og byggekvaliteten og pianolakk finishen er jo fantastisk.

    Spiller mest med trekkene av og det at skruene til elementene er skjult liker jeg da jeg er litt opptatt av det estetiske. :love:
    136ECF5B-E312-4720-A310-5CC780DD44AC.jpeg
     

    Panny

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2010
    Innlegg
    34
    Antall liker
    44
    Slenger meg på rosen av Canton 5DC. Har hatt de i litt over et år og drev de først med en Hegel H190, et oppsett som jeg var fornøyd med, men ville allikevel prøve noe annet. Det ble B&W 702s2. Fikk testa HTene mot hverandre og ble så positivt overrasket over Cantonene at B&W ble solgt videre etter tre uker. Det skal være sagt at b&w sin bass var merkbart mer kontrolert, men ellers så helte jeg mot Canton.
    Så prøvde jeg en Lyngdorf TDAI2200 med romkorreksjon på Cantonen... Dette er en fantastisk forsterker til disse høyttalerene. Jeg må innrømme at jeg trodde det var skjedd noe galt med Hegelen men den var i skjønneste orden. Klarhet og perspektiv ble så til de grader bedre at Hegelen forsvant etter ett par dagers lytting. Merk at forbedringen er der selv uten romkorreksjonen. Korreksjonen fikk dog et bedre tak på bassen ennuten.

    Akkurat nå tenker jeg at det hadd vært morsomt å prøve 702s2 eller 804d3 på Lyngdorfen, men jeg er strålende fornøyd med 5DC så langt.
     

    Panny

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2010
    Innlegg
    34
    Antall liker
    44
    Og nå har jeg koblet på en Bryston 4B3 mellom Lyngdorffen (TDAI2200) og Canton 5DC. Dette ble utrolig bra. Bassen kom fullstendig under kontroll, Cantonen går egentlig ganske dypt og stereoperspektivet er detaljert. Tyder på at 5DC liker en forsterker med kraft. Dette anbefales. At disse selges for godt under 10.000 er gode kjøp.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Hadde en periode en Cary pre og Bryston 4B3 oppkoblet til mine Canton Vento 896.2 DC. Den effektforsterkeren fikk skikkelig kontroll over mine Canton. Men jeg er en rør-mann og av hensyn til naboen under så ble denne byttet ut i en integrert Cary rørforsterker. Hender vel at jeg savner trøkket fra Bryston forsterkeren, men Cary forsterkeren spiller helt fantastisk. Den beste jeg har hatt i hus og jeg har hatt litt av hvert opp gjennom årene. :)

    C9FBF988-C7F7-468B-9D41-0C07CA9AFC92.jpeg
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Om jeg ikke tar mye feil, så er det neste år et 50-årsjubileum for Canton som høyttalerprodusent.
    Det er grunn til å anta at dette blir markert skikkelig, siden selskapet er en stor aktør i høyttalermarkedet. Man kan i alle fall håpe! :)

    Kan hende får vi se en ny eller oppgradert Reference-serie, for det er i vel i år 6 år siden dagens modeller øverst i hierarkiet så dagens lys.
    Det kan bli et spennende år!
    (y)
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    De må være ganske viltre av seg siden du må ha dem i bur :p
    Haha, alle mine høyttalere har hatt en lei tendens til å plutselig stikke av etter kort tid, så nå gjør jeg et tappert forsøk på få dem til å bli litt lengre 😅

    (...og, så slipper de å bli plaget av minstemann på halvannet 🤪)
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har/har hørt høyttalere i Reference K-serien og kan dele erfaringer?
    Gammelt spørsmål, men jeg har det nå hvertfall. Kom akkurat inn et par reference 7k i hus. Skal oppdatere tråden med lytteterfaringer etterhvert 😀
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Denne tråden trenger innspill!

    Jeg ser at jeg postet et innlegg for snart ett år siden, og det jeg (og sikkert flere andre) nå er spent på, er hvilke nyheter og lanseringer Canton vil komme med neste år, for da er det 50-årsjubileum for en av Europas største høyttalerprodusenter! :love:.... som dertil har mange flotte kreasjoner på samvittigheten!!
    Herunder: betalbar High End (som nå begynner å bli sjelden vare....)

    Jeg er i alle fall spent!:D
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri vurdert Canton før, men hvis man ser noen vidoer hvor folk løfter på lokket og ser inni mange ulike høyttalere vil man oppdage at det er mye skvalhøyttalere med kjipe kabinetter og delefiltre på markedet. Canton er lagd i tyskland med solide kabinetter, delefiltere og elementer.
    Jeg har fått med meg at de kommer med oppgradert Vento serie.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Har de største i Vento serien. Gir et enormt inntrykk både visuelt og lydmessig. Tåler uendelig med power og er veldig dynamiske. Mine er i sort pianolakk. Mala Audio fører Canton bl.a.

    Jeg kjører med rørforsterker på mine. 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn