Digitale avspillere Cambridge DacMagic 100 vs DacMagic gammel versjon

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.624
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Noen som har testet begge og har noen formening om hvem som er best?
Den gamle utgaven har jo noen år på baken, men har litt fler innganger og XLR-ut (dog er vel ikke DACen balansert).

Men har utviklingen gått fremover slik at DacMagic 100 er bedre lydmessig enn sin gamle slektning?
Den gamle utgaven fikk jo mye skryt av både What HiFI og Stereophile.com i sin tid..

Takker for innspill :)

https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/cambridge-audio-dacmagic-100-da-konverter/

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Den gamle er balansert ja tror jeg nok.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.624
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Den gamle er balansert ja tror jeg nok.
Ja det ser faktisk slik ut :)

Sakset fra Stereophile.com:
"The D/A chips are the same Wolfson WMB8740 24-bit DACs used in Cambridge Audio's Azur 740C and 840C CD players. Two per channel operate in dual-differential mode for maximum noise reduction. You can run the DacMagic from its balanced XLR analog outputs into a balanced preamp and power amp for maximum noise cancellation."

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.308
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
183
Den gamle er i alle fall bedre med XLR, og i følge noen nett uttalelser, bedre generelt. Har faktisk ikke lest om noen som mener den nye er bedre.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.624
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Den gamle er i alle fall bedre med XLR, og i følge noen nett uttalelser, bedre generelt. Har faktisk ikke lest om noen som mener den nye er bedre.
Takk for svar, nei den gamle ser jo bedre bygget ut også, så selv om jeg ikke får brukt XLR enda, så er det jo en mulighet på sikt..

Per i dag bruker jeg en Lenovo T420s (Intel i7, 160GB Intel SSD, 8GB ram) i en Lenovo 4338 dockingstasjon, som er koblet med en DVI til HDMI kabel til min receiver Denon 3808a.
Dette ga overraskende nok lyd også, men det lyste opp Multichannel PCM i displayet på receiveren, så lyden er vel ferdig dekodet i pcen/dockingen.

Usikker på om jeg vil ha noe å hente på en ekstern DAC til bruk med denne recieveren, eller om jeg likegreit kan vente til jeg skal bytte ut receiveren..

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.308
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
183
alltid noe å hente på en god dac;-)
...min erfaring er at jeg måtte fjerne pc pga støy i lyden.
Jeg kjører med ipad mini nå (wimp hifi) via apple kamera usb adapter til dacmagic. Helt topp lyd nå. Kjører også Get box og bluray via Dac. God hjelp for begge de også.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Jeg har begge,men har ikke sammenlignet de nøye da jeg trodde at den gamle var kaputt.Jeg liker egentlig best 100.Men den har jeg nå lånt vekk til en kompis slik at jeg ikke får sammenlignet de her og nå.

mvh.s,

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Den gamle utgaven har jo noen år på baken, men har litt fler innganger og XLR-ut (dog er vel ikke DACen balansert).

Men har utviklingen gått fremover slik at DacMagic 100 er bedre lydmessig enn sin gamle slektning?
Den gamle utgaven fikk jo mye skryt av både What HiFI og Stereophile.com i sin tid..

https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/cambridge-audio-dacmagic-100-da-konverter/
Den gamle DacMagic har bare to digitale innganger i tillegg til USB: enten optisk eller koaks på inngang 1, og enten optisk eller koaks på inngang 2 - men ikke optisk og koaks samtidig på noen av de to inngangene. Jeg har ikke sammenlignet de to, men hadde en DacMagic i et par uker - men ble så lyttetrett av den at jeg solgte den. Grei nok til prisen - men ikke noe særlig mer. Etter min smak.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.624
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Den gamle DacMagic har bare to digitale innganger i tillegg til USB: enten optisk eller koaks på inngang 1, og enten optisk eller koaks på inngang 2 - men ikke optisk og koaks samtidig på noen av de to inngangene. Jeg har ikke sammenlignet de to, men hadde en DacMagic i et par uker - men ble så lyttetrett av den at jeg solgte den. Grei nok til prisen - men ikke noe særlig mer. Etter min smak.
Men er vel ikke noe problem å koble til enheter på både coax/optisk på samme inngang så lenge man slår av produktet man ikke bruker kanskje?

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.308
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
183

Men er vel ikke noe problem å koble til enheter på både coax/optisk på samme inngang så lenge man slår av produktet man ikke bruker kanskje?
Det er riktig og testet.

Topp Bunn