Da er turen gjennomført med stor suksess bla takket være mange gode tips her inne!
Turen startet med spennende storbyferie i New York, fly til San Francisco, bil langs kystveien til Los Angeles, deretter til Las Vegas. Fly til Orlando og ny kjøretur til leid hus i Marco Island ved Mexicogulfen. Etter en uke gikk turen videre til Key West. Til slutt gikk turen til Miami og noen dager der før retur til Norge. Totalt var vi borte i 5 uker. Vi hadde truffet veldig bra med tanke på "programmet" og ferien ble full av spennende opplevelser uten å bli for hektisk.
Som alltid er det de spesielle opplevelser som er gøyest, mens de late dagene på stranden og bassenget er fortere glemt. Allikevel synes jeg det er viktig at en god ferie skal ha plass til begge deler. Topp opplevelser fra turen var
* New York med Central Park og utsikt fra Empire State Building
* Sykkeltur over Golden Gate og Prideparaden fra San Fransisco
* Hvalsafari i Monterey Bay
* 4. juli ved Griffin Observatory og kraftig jordskjelv i LA
* Galskapen i Las Vegas og en ekstra kjøretur på 8 timer for å se Gran Canyon (verdt det!)
* Universal Studios i Orlando (fantastisk gøy med disse 3D berg-og-dalbanene der man både får oppleve Harry Potter på nært hold og være med Optimus Prime i krigen!)
* Padletur der vi plutselig ble omringet av jaktende delfiner
* Airboat og alligatorer i Everglades.
* Mange spektakulære thunderstorms
* Bading i Stillhavet, Mexicogulfen og Atlanteren
Key West var en relativ bomtur, men grei nok. Ellers lite negative opplevelser bortsett fra et svært høyt prisnivå. Jeg har vært i USA 2 ganger tidligere, men da var dollarkursen rundt 6 mener jeg. I tillegg var vi kun 2 voksne, så det var en enorm overgang til en familieferie til dagens kurs. Ikke nok med at kursen er høy, men den blir jo konsekvent opplyst uten TAX. I tillegg forventes det at man skal tipse alt fra kelnere til taxisjåfører, til hotellpersonell, bussjåfører, turguider, parkeringsvakter (hva i alle dager er greia med valet parking???? Dyrt og upraktisk), butikkansatte osv osv. Dette synes jeg var et enormt irritasjonsmoment. Fikk samme følelsen som jeg tidligere kun har hatt på reise i Asia. Forskjellen var at da ga du en krone her og der, men her ca 20% av allerede høy regning. Mulig vi ofte ble lurt, men dette var på grensen til ubehagelig der de hele tiden både eksplisitt og implisitt hinter til tipskassen.
Bortsett fra dette har vi hatt en flott opplevelse og fått med oss det viktigste fra USA!