Forsterkere Cairn 4808 innstillinger

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
80.559
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Benytter for tiden en gammel Cairn 4808 integrert forsterker. Spiller forbausende bra, og fungerer upåklagelig (var visst en del problemer med dem da de kom på markedet). Greien er jo fransk, så helt intuitiv er definitivt ikke knappeleringen eller fjernkontrollen (tre røde powerknapper, og to trykk på power for å slå den på😄), men jeg har funnet frem til de funksjonene jeg vanligvis benytter. Likevel, det hadde vært ålreit med en manual. Blant annet for å se om jeg kunne fått satt opp volumkontrollen annerledes (tar en evighet fra tyst til mitt vanlige volum) og endret på informasjonen som vises i displayet. Noen som har en manual på loftet eller vet/husker hvordan de betjener/betjente denne forsterkeren?

F087AA85-4206-4450-8A7B-DAF319E62A1B.jpeg

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.616
Torget vurderinger
2
Tror jeg har skrevet litt om Cairn tidligere. Uansett, jeg har all skjematikk på Cairn produktene, men ingen manualer. Du må nesten bare prøve deg frem. "Problemene" du refererte til kan kort oppsummeres slik: Alle de første ampene vi fikk, dvs Hifi Huset AS, brant opp. Årsaken var ganske spesiell. De brukte MOSFET transistorer fra International Rectifier, men glemte at disse, i motsetning til Hitachis utgaver, hadde positiv temperaturkoeffisient. Hva dette betyr i den praktiske verden er at tomgangsstrømmen i Hitachis tilfelle kan settes med kun en enkelt motstand i spenningsforsterker. Den negative tempkomp sørger deretter for at det ikke blir termisk runaway. IR sine varianter MÅ ha Vbe transistor til å kontrollere strømmen. Jeg nevnte dette for dem ved vårt, Andre Z og mitt besøk på fabrikken i St. Etienne. Svaret var typisk for ett folk med tusenvis av oster på samvittigheten; "Because of the sound". På den neste sendingen med amper hadde de montert ett lite printkort med Vbe og motstander på. Kanskje de fant ut at holdbartet "trumpet" (pun intended) the sound? Så på alle de skjemaene jeg har glimrer Vbe transistoren med sitt fravær.

De bruker noen spesielle IR typer. Det er tross alt en del Cairn amper "der ute". Skulle noen ha problemer har jeg de fleste deler på lager.

EDIT: Nevnte jeg at alle Cairn produkter har navn etter høyden på fjelltopper? Kanchenjunga er verdens tredje høyeste fjell K3. K3 er også navnet på en av deres klasse A amper.

R

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
80.559
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Tror jeg har skrevet litt om Cairn tidligere. Uansett, jeg har all skjematikk på Cairn produktene, men ingen manualer. Du må nesten bare prøve deg frem. "Problemene" du refererte til kan kort oppsummeres slik: Alle de første ampene vi fikk, dvs Hifi Huset AS, brant opp. Årsaken var ganske spesiell. De brukte MOSFET transistorer fra International Rectifier, men glemte at disse, i motsetning til Hitachis utgaver, hadde positiv temperaturkoeffisient. Hva dette betyr i den praktiske verden er at tomgangsstrømmen i Hitachis tilfelle kan settes med kun en enkelt motstand i spenningsforsterker. Den negative tempkomp sørger deretter for at det ikke blir termisk runaway. IR sine varianter MÅ ha Vbe transistor til å kontrollere strømmen. Jeg nevnte dette for dem ved vårt, Andre Z og mitt besøk på fabrikken i St. Etienne. Svaret var typisk for ett folk med tusenvis av oster på samvittigheten; "Because of the sound". På den neste sendingen med amper hadde de montert ett lite printkort med Vbe og motstander på. Kanskje de fant ut at holdbartet "trumpet" (pun intended) the sound? Så på alle de skjemaene jeg har glimrer Vbe transistoren med sitt fravær.

De bruker noen spesielle IR typer. Det er tross alt en del Cairn amper "der ute". Skulle noen ha problemer har jeg de fleste deler på lager.

EDIT: Nevnte jeg at alle Cairn produkter har navn etter høyden på fjelltopper? Kanchenjunga er verdens tredje høyeste fjell K3. K3 er også navnet på en av deres klasse A amper.

R
Takk skal du ha, Roar! Godt å vite at det er mulighet for reparasjon hvis den skulle streike, men sannsynligvis ender den da på en gjenbruksstasjon. Så langt har den heldigvis fungert upåklagelig. Får google fjelltopper på 4808 m i påvente av at noen kan hjelpe meg med manual eller husker innstillingsmulighetene på den 😃

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.616
Torget vurderinger
2
Tror ikke det vil fungere. Den "nye" 4810 har RS-232 tilkobling så det styreprogrammet er nok mye mer avansert sammenlignet med den første utgaven.

R

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
80.559
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
4808. Mount Blanc. Tøft 😊