Tror jeg har skrevet litt om Cairn tidligere. Uansett, jeg har all skjematikk på Cairn produktene, men ingen manualer. Du må nesten bare prøve deg frem. "Problemene" du refererte til kan kort oppsummeres slik: Alle de første ampene vi fikk, dvs Hifi Huset AS, brant opp. Årsaken var ganske spesiell. De brukte MOSFET transistorer fra International Rectifier, men glemte at disse, i motsetning til Hitachis utgaver, hadde positiv temperaturkoeffisient. Hva dette betyr i den praktiske verden er at tomgangsstrømmen i Hitachis tilfelle kan settes med kun en enkelt motstand i spenningsforsterker. Den negative tempkomp sørger deretter for at det ikke blir termisk runaway. IR sine varianter MÅ ha Vbe transistor til å kontrollere strømmen. Jeg nevnte dette for dem ved vårt, Andre Z og mitt besøk på fabrikken i St. Etienne. Svaret var typisk for ett folk med tusenvis av oster på samvittigheten; "Because of the sound". På den neste sendingen med amper hadde de montert ett lite printkort med Vbe og motstander på. Kanskje de fant ut at holdbartet "trumpet" (pun intended) the sound? Så på alle de skjemaene jeg har glimrer Vbe transistoren med sitt fravær.
De bruker noen spesielle IR typer. Det er tross alt en del Cairn amper "der ute". Skulle noen ha problemer har jeg de fleste deler på lager.
EDIT: Nevnte jeg at alle Cairn produkter har navn etter høyden på fjelltopper? Kanchenjunga er verdens tredje høyeste fjell K3. K3 er også navnet på en av deres klasse A amper.
R