Cable Research Labs

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hepp

Har ett par Cardas SE-11 høyttalerkabler jeg er meget godt fornøyd med men som er noe i korteste laget. Derfor har jeg vurdert å teste Cardas SE-9 som ett DIY prosjekt. Men så ser jeg at det å lodde Cardas kabler er ett rent mareritt.

Men! Så ser jeg at produsenten av Sonist høyttalerene mine nå bruker Cable Research Labs på diverse messer rundt om kring, så da bør jo det være en ganske bra match. Noen som har noe erfaring med dette kabelmerket?

Cable Research Labs

Prismessig så er det da Blue Note og Twisted Pair Designs kablene som blir realistiske konkurenter til Cardas SE 9/11.
 
R

Roysen

Gjest
Cable Research Labs var en selskap startet av Paul Weitzel (Tube Research Labs) og Winston Ma (First Impression Music). De lagde kabler med spesiellt stort tversnitt som var helt umulig å bøye. Selskapet ble imidlertid solgt videre og er nå drevet av andre som lager helt andre kabler. De skal visst ikke være helt på samme nivå.

Mvh
Roysen
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Noen som vet om andre kabler med Cardas SE egenskaper da? Altså noe som passer små (rør) forsterkere og passende høyttalere med høy følsomhet.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Gjorde litt mere research her, og kabel som består at litz tråder går igjen i anlegg med rør og følsomme høyttalere ser jeg. Dermed skal det gå an å eksperimentere litt.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
I latskapens navn ble det kjøpt 5m med inakustik LS-502 istedet for å eksperimentere med egne litz-wire kabler. Hadde ikke store forhåpninger, men når man har tid og evne til å kjøpe halvfabrikat og terminere kabler selv og har bananplugger liggende så ble det i alle fall ikke ett alt for dyrt eksperiment.

Resultatet var oppløftende, inakustik gjorde definitivt ikke noen dårlig jobb med bassen sånn som så mange andre kabler hadde gjort i forhold til Cardas Se-11 kablene mine. Først hørtes det faktisk ut som inakustik var ett hakk mindre solid i bunn, men faktisk så er de bare mere presise og balanserte og drar frem resten av lydbildet på lik linje med bassen. Med andre ord, ved sammenligning av Cardas og inakustik kablene virket Cardas ett snev fuzzy. Det var som om inakustik kablene separerte instrumenter og lyder bedre og altså gav ett renere og mere presist lydbilde.
Inakustik LS-502 har altså bestått Sonist Concerto 3 testen, og etter utallige forsøk på å tuppe Cardas SE-11 av trona så synes jeg ikke det er så verst. :)
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
I samme slengen kan jeg si at inakustik Reference høyttalerkablene imponerte meg såpass at jeg tok en råsjangs og oppgraderte signalkablene mine til inakustik Reference NF-202. Når det gjelder signalkabler har jeg aldri lagt ned noe arbeid i å teste det ene eller andre siden jeg ikke har hørt nevneverdig forskjell på signalkabler annet enn digitalkabler, noe som overrasket meg stort når jeg faktisk hørte det med mine egne ører. Det var liksom noe med hørbar forskjell på overføring av 1 og 0 som ikke stemte i hodet til en programmerer og datanerd. :p

Uansett, når det gjelder signalkabler har jeg brukt en vill miks av QED, Audioquest, Supra, Blue Jeans, Zu Audio +++ i alle de år, så med en pose full av Switchcraft 3502A RCA plugger dro jeg i gang og svetta og kutta og lodda og mekka nye signalkabler. Resultatet var nok en gang oppløftende.
For min del er det første jeg legger merke til bassen, det er liksom det letteste og mest fremtredende som fort kan la seg skilles ut. Og med inakustik fra DAC til preamp og fra preamp til effekt så tok det ikke mange sekundene før jeg hørte at det var mere og bedre bassgjengivelse. Men bass er ikke alt, og etter å ha hørt gjennom en del mere musikk og sjangere konkluderer jeg med at helhetsbildet er forberedt. Jeg vet ikke helt om det blir korrekt å si at man får mere av alt, jeg tror som sagt tidligere at det heller er god balanse over hele frekvensspektret og at forbedringen heller ligger i forbedret dynamikk og presisjon. Å høre Carl Orff, Carmina Burana med betydelig forbedret dynamikk er ganske fornøyelig, man blir fort lyttetrett hvis lydbildet ikke henger sammen på sånne dynamiske bomber som klassisk musikk ofte er. Det samme gjelder metall som jeg faktisk også er stor fan av.

Vel, hva annet kan jeg si enn at jeg tar av meg hatten for Reference serien av kabler fra inakustik. Normalt sett ville de ligget over det jeg gidder å bruke av penger på kabler i ferdigterminert utgave, men som halvfabrikat så er det ikke tvil om at dette er kabler som gir fantastisk valutta for pengene og som gir nettop sånne "gniere" som meg muligheten til å faktisk oppleve forskjell på kabler. Og som en teaser på neste innlegg har jeg nå 60cm med inakustik on/off-202 digital coaxial kable liggende klar til terminering. Vil den gi ytterlige forbedring i lyden...? Følg med i neste episode av Brødrene Dal og inakustik kablene.... ;)
 
Sist redigert:

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Burde nesten døpt om denne tråden til inakustik. :p

Inakustik on/off-202 digitalkabel er i alle fall ferdig terminert og på plass mellom DAC og Squeezebox, men her kan jeg ikke si jeg merket noen umiddelbar forskjell fra min 30£ Beresford digitalkabel. Kan jo hende forskjellen ligger mere i detaljene her da, men uansett må jeg da konkludere med at Mr Beresford ikke bare produserer billige og gode DAC'er men gode kabler også. For ordens skyld kan jeg nevne at Beresforden er byttet ut med en Hegel HD-11 nå da.
 
Topp Bunn