Byttefrekvens på bil.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke en ny 325i er å sammenlikne med muggent brød. Men jeg er glad på dine vegne at du er mye bedre vant. Folk er ellers ikke dummere enn at de kjøper biler som dekker deres plassbehov, så også kona mi, så hun kjøper en bil hun lett kan bruke i byen, og hun er glad for at den er rikelig rommelig nok for hennes behov. Men så er barna hennes ikke 193cm på strømpelesten da.

Poenget mitt er at man velger bil etter behov, og å velge bil ut ifra baksete benplass når det ikke er et behov er rent tøv. Å velge en trang bil når det er stort behov for baksete benplass er også tøv.

C

Cyber

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg synes ikke en ny 325i er å sammenlikne med muggent brød. Men jeg er glad på dine vegne at du er mye bedre vant. Folk er ellers ikke dummere enn at de kjøper biler som dekker deres plassbehov, så også kona mi, så hun kjøper en bil hun lett kan bruke i byen, og hun er glad for at den er rikelig rommelig nok for hennes behov. Men så er barna hennes ikke 193cm på strømpelesten da.
    Hehe, du legger vel utsagn "i munnen på meg" nå og vender og vrir til, men det er vel en nokså vanlig hersketeknikk... ;) Jeg har spesifisert hvilke modeller det er snakk om og heller ikke nevnt baksetet i sammenheng med høyde. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er ikke det det er snakk om. Har ingenting med hersketeknikk å gjøre, det er ærlige innspill og brukererfaringer. Dersom man er 193cm så har man behov for større biler enn 3-serie o.l., dersom man er 165cm og har barn på rundt meteren og mindre så spiller ikke slikt samme rolle. Det har med behov å gjøre.

N

nb

Gjest
    Svigers kjøpte seg Landcruiser med grønne skilter da de innså at det ikke hadde sittet noen i baksetet på flere år. Alt til sitt bruk.

C

Cyber

Gjest
    Vidar P skrev:
    Nei, det er ikke det det er snakk om. Har ingenting med hersketeknikk å gjøre, det er ærlige innspill. Dersom man er 193cm så har man behov for større biler enn 3-serie o.l., dersom man er 165cm og har barn på rundt meteren og minre så spiller ikke slikt samme rolle. Det har med behov å gjøre.
    Tja, jeg vil jo si det - jeg nevnte tydelig Audi A4 som referanse til beinplass og egen prøvesitting av en 3-serie regnet jeg med at det ble forstått at var i forsetet, jeg forventer ikke god plass for meg selv bak i en 3-serie, men sitter man i nevnte A4 bak en person på mer enn 180 så bør man vel helst ikke ha ben ii det hele tatt. :)

Nok om det, bryr meg egentlig svært lite om temaet, men synes det er snodig at biler av merker som skal være premium er så svake på nevnte områder - sammenlignet med andre merker i samme pris og størrelsesklasse selvsagt. Dog har de jo andre områder som er sterkere/annerledes alt ut ifra hva man ønsker.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Premium-merkene har jo større biler da. I tillegg til biler som 3-serie, C-klasse og A4 for de som gjerne vil ha mindre biler. Man får vel velge størrelse etter behov og bruk; det blir litt… eh, snodig å kritisere en liten bil for å være liten.

C

Cyber

Gjest
    Vidar P skrev:
    Premium-merkene har jo større biler da. I tillegg til biler som 3-serie, C-klasse og A4 for de som gjerne vil ha mindre biler. Man får vel velge størrelse etter behov og bruk; det blir litt… eh, snodig å kritisere en liten bil for å være liten.
    Jeg gidder ikke å diskutere mer om dette, jeg har ikke kritisert en liten bil for å være liten, men en C-klasse og en A4 er da for søren ikke "små"-biler? Da vil jeg jo si du har grandios smak. En VW Polo, det er småbil for meg. Takk for meg her.. :)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Bør kanskje utdype hva jeg mente siden jeg var litt vag i mine forrige innlegg.

Nissan har hatt mye tull med det elektriske på bilene sine tidligere mens de har hatt bra motorer. Renault er ikke et navn som gir meg en god magefølelse og krysningen Nissan/Renault gjør meg skeptisk. Om det er ubegrunnet eller ei vites ikke.

Yarisen min er hvit, en bør være glad i å vaske bil eller bruke lakkrens en gang eller to i året for at bilen skal være hvit. Det finnes farger som er mye mer egnet med tanke på skitten bil.
    Bur man på regnfulle vestlandet i tillegg, med kvit bil,bør ein passe ekstra på rust(kvite biler er langt våtere enn alle andre farger)
    Gjelder forøvrig allt som ellers er kvitt også såklart.
    Har sjøl kvit bil,92mod med kontroll på rusten:)

Mvh.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg aner ikke noe om de, og dette er ikke min historie men en referert en som nylig ble meg fortalt fra henne sist uke; vet lite annet om Quashqai annet enn at jeg synes at den var en komplett katastrofe å kjøre, etter mine begreper iallefall.
    Noe må du ane siden du har kjørt en selv?
    At noen andre har en annen opplevelse av komfort og kjøreegenskaper sier meg like lite om selve bilen som det gjør om vedkommende som kjører den.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Smaksak det med bil"stil". Jeg liker godt bakhjulstrekk og sedan, men i familien har vi nå to forhjulstrekkere med stor bakluke.....Ville gjerne hatt en 4d sedan med den skjønnhet og støyisolering det har med seg. Når vi hadde små barn og dypvogn og alt det der hadde jeg Passat st.v firmabil og BMW 528i E 28 og dypvogna gikk i begge selv om det var litt "kål" med BMW'n. Uansett var det BMW'n vi begge likte best å kjøre selv om den var 10 år eldre enn Passat'n. For å snakke topic, Golf'en får tre år på baken så er det ut me'n. Min kjære Alfa Romeo har allerede 15 år på baken og skal leve så lenge det er no vits. I pinsen skal den få en vestlandstur!

L

Lars.N

Gjest
    Spiralis skrev:
    laban skrev:
    Da spørr jeg :) den SD inngangen på Colombus er det noe triks med den ? sd er formatert Fat32 å inneholder kun Mp3 men for error på skjerm ved loading .

Et tips : er minne på sete fullt å ny setup ikke går så kjør sete helt tilbake mot baksete , kjør så frem igjen fin stilling trykk set pluss ønsket plassering så er det full GO GO igjen.

Mvh

Laban
    Har aldri møtt det problemet med SD kort. Setter kortet inn i hullet sitt og spiller av hjertens lyst. Sikker på at det ikke er noe galt med kortet? Tror (har ikke giddet å lese meg opp i bruksanvisningen) at man bare kan legge inn på Hard Drive fra CD/DVD plate, men garanterer ikke at det er korrekt.
    Sjekke ut den der med kun cd/dvd inn på Hard Drive , Sd slott kun for POI til navigasjon da kanskje .

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    laban skrev:
    Spiralis skrev:
    laban skrev:
    Da spørr jeg :) den SD inngangen på Colombus er det noe triks med den ? sd er formatert Fat32 å inneholder kun Mp3 men for error på skjerm ved loading .

Et tips : er minne på sete fullt å ny setup ikke går så kjør sete helt tilbake mot baksete , kjør så frem igjen fin stilling trykk set pluss ønsket plassering så er det full GO GO igjen.

Mvh

Laban
    Har aldri møtt det problemet med SD kort. Setter kortet inn i hullet sitt og spiller av hjertens lyst. Sikker på at det ikke er noe galt med kortet? Tror (har ikke giddet å lese meg opp i bruksanvisningen) at man bare kan legge inn på Hard Drive fra CD/DVD plate, men garanterer ikke at det er korrekt.
    Sjekke ut den der med kun cd/dvd inn på Hard Drive , Sd slott kun for POI til navigasjon da kanskje .

Mvh
    Det er isåfall litt dumt hvis du ikke kan bruke enten SD eller minnepenn til å overføre filer fra pc til bil. Hva med å svinge innom showroom-et på vei hjem fra jobb i dag? De som jobber der bør vite.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg aner ikke noe om de, og dette er ikke min historie men en referert en som nylig ble meg fortalt fra henne sist uke; vet lite annet om Quashqai annet enn at jeg synes at den var en komplett katastrofe å kjøre, etter mine begreper iallefall.
    Noe må du ane siden du har kjørt en selv?
    At noen andre har en annen opplevelse av komfort og kjøreegenskaper sier meg like lite om selve bilen som det gjør om vedkommende som kjører den.
    Jo jeg aner jo hva jeg selv synes om Quashqai, men aner ikke om det har noen relevans for deg. Sannsynligvis ikke, da vi sikkert har forskjellige behov og ønsker, og bruker bilen på forskjellige typer veier og i forskjellige byer. Selv synes jeg det var høyt støynivå, og en ubehagelig støykvalitet. Vassen ullen styring med en ubehagelig følelse av å "flyte oppå veien". Subjektivt for høy bakkeklaring for god balanse i kurver. Slapp motor (dCi)  med en ubehagelig gange. Plasticky følelse med interiør. Osv.
    Til prisen så får man f.eks gode europeiske biler med en for meg helt annen opplevd kvalitet, ofte kanskje med mindre opplevd plass-/romfølelse da riktignok. Men så synes jeg ikke noe om denne typen bil heller da, slike minisuv'er eller crossovere eller hva de kalles; de er liksom hverken eller i mitt syn.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    cybervision_ skrev:
    Vidar P skrev:
    Hehe, du legger vel utsagn "i munnen på meg" nå og vender og vrir til, men det er vel en nokså vanlig hersketeknikk... ;) Jeg har spesifisert hvilke modeller det er snakk om og heller ikke nevnt baksetet i sammenheng med høyde. :)
    Det kalles "projeksjon". I mangel på gode argumenter, vil den fornærmedes forsvarsmekanisme overstyre rasjonell tenkning og aktuellt tema, og ønsker dermed å vinne diskusjonen ved å nettop projektere - spore av litt og legge ord i munnen på andre for å kjøre diskusjonen i en annen retning ;)
    Projeksjon er forresten svært vanlig, og forekommer i alle situasjoner. Så ingen fornærmelse ment mot noen ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    laban skrev:
    Spiralis skrev:
    laban skrev:

Mvh

Laban

Mvh
    Nei nei, SD-sloten har jeg kopiert masse musikk fra inn på HDD, skal funke det....

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Hvis premiumbiler på 4,5 meter generelt er "trangere" enn andre biler på 4,5 meter - er jo det merkelig. Hadde selv en Audi A4 97-modell. Mener å huske at den var 4,47 meter - og den var trang i forhold til å få store ting inn gjennom bakdøra og ting inn i bagasjerommet. Er ganske sikker på at den var trangere fra bak forsetene og ut enn andre biler i rimelig lik størrelse.
    Testet i 2009 litt SUVer på rundt samme størrelse, og der var det ekstremt stor forskjell på innvendig plass.
    Men nok off topic.

Da jeg så denne tråden la jeg inn et svar med noen eksempler fra min verden, i håp om at andre ville gjøre det samme. Når man kjøper ny bil raser de alltid voldsomt i verdi i starten, og det ville være interessant å se flere eksempler på når verditapet avtar i prosent og evt. stabiliserer seg.
    Som skrevet i et tidligere innlegg (fikk ikke redigert det nå, ga ikke startpris på bilen), hadde jeg hatt et årlig snittap på nybil på nærmere 15 prosent om man fordeler over de første 3,5 årene. På det neste drøye halvannet året var snittapet seks prosent årlig hvis man bare ser på denne perioden.
    Er det flere som har noen eksempler???

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.646
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nyere biler er generelt sett trangere enn gamle biler av lik størrelse.

Dette har delvis med innvendig lyddemping og polstring å gjøre, og delvis med at jo rundere en bil er i kantene, jo trangere oppleves plassen.

Nå er premiumbiler bedre lyddempet enn billigbiler, og en eller annen plass må jo lyddempingen gjøre av seg :)

En helt firkantig bil (gammel, og forsåvidt også nyere Geländewagen er et stjerneeksempel på firkantig) har veldig mye bedre plassutnyttelse enn dagens "såpestykker". Bagasjerommet i en ny, lang GW er 2.2 kubikk med baksetet vippet fram... Jeg fikk fint (dvs akkurat) plass til en palle med en storsekk ved bak i min gamle GW...

At forskjellige SUVer på samme lengde oppleves så vidt forskjellig i innvendig størrelse går veldig mye på design. Med sterkt skrånende bakluke, minsker en f.eks. bagasjeromsplassen betraktelig. Et bagasjerom, der gulvet blir helt flatt med setene lagt ned, betyr nødvendigvis at bagasjerommet med setene oppe blir mindre enn det behøvde å være, siden gulvet ellers kunne ha vært lagt lavere. Innvendig reservehjulsbrønn stjeler f.eks. også mye plass.

Mange av små-suvene er direkte håpløse, med nesten ikke-eksisterende bagasjerom.

Johan-Kr

L

Lars.N

Gjest
    hifiguru skrev:
    laban skrev:
    Spiralis skrev:
    laban skrev:

Mvh

Laban

Mvh
    Nei nei, SD-sloten har jeg kopiert masse musikk fra inn på HDD, skal funke det....
    Hvordan ser SD brikka ut når du åpner den opp i min datamaskin ? må være noe med strukturen på mp3 filer jeg har bommet helt på .

Bare en tanke ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tenker å bytte ut min første bil mot en TV, etter ca. 4 år. Fytti, så godt det er å kunne ta toget på jobb. 8)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.614
    Torget vurderinger
    0
    hifiguru skrev:
    laban skrev:
    Spiralis skrev:
    laban skrev:

Mvh

Laban

Mvh
    Har aldri overført musikk fra SD til HDD, men det står nå et 4GB kort i slotten og spiller musikk hver eneste dag!

Har ikke prøvd å overføre musikken til HDD da jeg nå engang har den på kortet. Hvorfor begge steder??

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    hifiguru skrev:
    laban skrev:
    Spiralis skrev:
    laban skrev:

Mvh

Laban

Mvh
    Har aldri overført musikk fra SD til HDD, men det står nå et 4GB kort i slotten og spiller musikk hver eneste dag!

Har ikke prøvd å overføre musikken til HDD da jeg nå engang har den på kortet. Hvorfor begge steder??
    For å fylle på mer og mer og mer og mer, helt til du har nok musikk til å bo i bilen i et år uten tilgang til annen underholdning. Jeg synes det virker helt genialt å ha musikken på HDD i bilen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg var ute å prøvekjørte en bil med hdd i går. 40gb med plass. Et trykk på skjermen og cden blir rippet. Kjekke saker.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg var ute å prøvekjørte en bil med hdd i går. 40gb med plass. Et trykk på skjermen og cden blir rippet. Kjekke saker.
    Veldig kjekt. Kommer til å prioriteres neste gang en balubamobil skal kjøpes.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Kjekt ja, men kostbart. Man må ha navigasjonsenhetene får å få det som alternativ. I bilen som jeg prøvde, var det en del av en pluss pakke til 30.000.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    I så fall vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en cdspiller med USBdings, så kan du plugge minnepinner eller harddisker smekk inn i spilleren.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Kjekt ja, men kostbart. Man må ha navigasjonsenhetene får å få det som alternativ. I bilen som jeg prøvde, var det en del av en pluss pakke til 30.000.
    Dersom det var et VAG-produkt så funker den veldig bra med stor lydpakke og navi + masse dilldall

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.542
    hifiguru skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Dersom det var et VAG-produkt så funker den veldig bra med stor lydpakke og navi + masse dilldall
    .........som er passè om 3 år. 30.000 rett ut av vinduet, spør du meg.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    hifiguru skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    .........som er passè om 3 år. 30.000 rett ut av vinduet, spør du meg.
    Nja! Skal du tenke Ola Potet overfornuftig kjedelig tralle er dette selvfølgelig helt riktig, men noe glede vil man vel ha i bilen de årene man skal ha den i eie. Selv hadde jeg glatt påkostet for et bedre anlegg. I dette eksemplet er det Dynaudio HT og forsterker som kan kjøpes som ekstrautstyr til Folkevognen. Den låter sikkert mye bedre en standard anlegget. Er det trostalt ikke HFS medlemmer som diskuterer bil her da? Må da ha oppgradert anlegg da ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Standard VAG anlegg låter faktisk helt greit, når min far kjøpte seg Golf V ble jeg positivt overrasket.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Anonym skrev:
    Standard VAG anlegg låter faktisk helt greit, når min far kjøpte seg Golf V ble jeg positivt overrasket.
    Det er ikke helt på bærtur nei. Har standard HT systemet i 2 MK6 Golfer i familien. Den ene med «litt» oppgradert headunit med stor touchscreen, DAB og VW Media Device Interface (MDI) under midt-armlenet som støtter endel formater (MP3,AAC,OGG,WMA,WAV) via USB stikke eller iPhone f.eks. Veldig kjekt å kunne ta meg seg en stor musikksamling på en 16gig USB pinne.

Skulle jeg personlig kjøpt f.eks en ny Golf hadde jeg brukt 8k på Dynaudio systemet. Den låter endel friskere i følge VW forumet.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.576
    Torget vurderinger
    12
    digiman skrev:
    Anonym skrev:
    Det er ikke helt på bærtur nei. Har standard HT systemet i 2 MK6 Golfer i familien. Den ene med «litt» oppgradert headunit med stor touchscreen, DAB og VW Media Device Interface (MDI) under midt-armlenet som støtter endel formater (MP3,AAC,OGG,WMA,WAV) via USB stikke eller iPhone f.eks. Veldig kjekt å kunne ta meg seg en stor musikksamling på en 16gig USB pinne.
    Standardanlegg som sitter i Touran låter høggorm i mine ører. Greit nok til nyheter, men ræva til musikk. Nå er det i det hele tatt et usedvanlig lite engasjerende produkt så det kan være at lyden dømmes i lys av dette.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    I min forrige jobb var det et greit utvalg av biler, BMW 3-serie, Hyundai Santa Fe, Mazda 3 og 6, Saab 9-5, Subaru Impreza og Legacy, Peugot 807 og sikkert noe jeg har glemt. Så jeg har kjørt en god del nye biler.

Kan ikke si at et standard Golf anlegg er noe dårligere enn andre standardanlegg, snarere bedre. Regner med at Touran og Golf har ca samme standaranlegget.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Trondmeg skrev:
    digiman skrev:
    Anonym skrev:
    Standardanlegg som sitter i Touran låter høggorm i mine ører. Greit nok til nyheter, men ræva til musikk. Nå er det i det hele tatt et usedvanlig lite engasjerende produkt så det kan være at lyden dømmes i lys av dette.
    Aldri vært i en Touran. Plages ikke den bilen med mye rumle-støy pga dens boks design?
    Var uansett ny Golf jeg refererte til i innlegget over. De kjenner jeg godt og kjører mer en gjerne min mors lille bensinturbo når anledningen byr seg. Knakende gode motorer disse nye TSI sakene og som sagt hennes «små» oppgraderte anlegg er ikke helt på bærtur i forhold til mye annet standard vræl der ute. Klar og tydelig lyd uten å bli for masete.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I den aktuelle bilen er det Bose anlegg. Den jeg prøvde i går husker jeg ikke, men det var en Mitsubishi. Det låt huggorm!
    Fikk demonstrert Bose anlegget i dag. Det låt betydlig bedre.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.576
    Torget vurderinger
    12
    Støydempingen er vel en av de få tingene som er bra på nye Touran. De har greid å fjerne kaklingen fra fyringsoljeaggregatet inne i kupeen. Resten er vanlig uengasjerende VAG. Salgssuksess etter grandiosametoden. Og lyden er ikke godkjent.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Støydempingen er vel en av de få tingene som er bra på nye Touran. De har greid å fjerne kaklingen fra fyringsoljeaggregatet inne i kupeen. Resten er vanlig uengasjerende VAG. Salgssuksess etter grandiosametoden. Og lyden er ikke godkjent.
    IMO skulle fyringsoljeaggregatet vært bannlyst. Særlig med tanke på alle de flotte bensin turboene bl.a VAG gruppen besitter om dagen.
    Helt annen gangkultur, lydnivå og register. Var litt rampete guttunge ved påkjøring til E6 nord for Moss med en kompis og målte nye Golf 1.4T (125hk) 0-100 til 9 blank på vår helt uhøytidelig stoppeklokke test. Rett og slett imponerende disse moderne småtass bensinmotorene.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.646
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvorvidt disse småtassene av noen bensin-turbo-symaskiner har en like lang levetid som en gammel klump av en støypejernsdiesel er jo et spørsmål.

De gamle Mercedes 5-sylindra 3-litrene på 88Hk gikk rutinemessig 1 mill med litt stell. Etter en overhaling kunne de gå 1 mil til. Turbovariantene som drosjenæringa brukte mye av gikk 650k før en overhaling var nødvendig. Vis meg en 1,4-liter på 200hk som lever like lenge...

Johan-Kr

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det siste der er jo et moment med nyere dieselmotorer også, ikke bare bensinmotorer; det er vel ingenting som tilsier at det skulle være forskjell på slitasje og levetid Otto vs Diesel annet enn effektuttaket.

Ellers enig i at de mindre turbo-bensinene blir spennende å følge! Det er mye som kan tale for at det blir populære motorer både blant folk og myndigheter. Hadde vært en fryd å slippe båtmotorene som forpester både luft- og lydmiljø i gatene. Men mens små turbo-bensinere er gøy, så er store biturbo-bensinere enda gøyere, og jeg legger inn bestilling på en :)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.291
    Torget vurderinger
    1
    ArtDeco skrev:
    For eldre biler er det vesentlig større usikkerhet, når slitedelene har nådd sin levetid må de erstattes. Man får lavere, men mindre forutsigbare kostnader. Har man reserver til å ta reparasjonene når de kommer og aksepterer lavere driftssikkerhet er det noe billigere å kjøre gammel bil.

Å kjøpe 1-3 år gamle biler som selges når de er 5 år gamle er ganske optimalt.
    Det lønner seg ikke å kjøpe ny bil eller en 1-3 år gammel bil. Verditapet er den største utgiften; den er størst på disse bilene.
    Mine biler - alle kjøpt ny; Nr1. hadde jeg i tre år; Nr. 2 i tre år. Nr 3 i to år. Nr 4 i tre år. Nr 5 i syv år. Nr6 i tolv år - har den fremdeles.
    Det er mye mer lønnsomt og beholde min 12 år gamle Audi med 372 000km på telleren enn å f.eks kjøpe en ny Golf; for å ikke snakke om en dyrere bil. En ny Golf vil tape seg 50.000kr bare ved å sette skiltene på den. Du reparerer mye for denne prisen og verditapet er i praksis opphørt på min bil.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn