Byttefrekvens på bil.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og grubler litt på dette med bil-skifte jeg også om dagen...

kjøpte "ny" bil i 2007.... en 2001 model volvo v40 med 1,8L som i dag har gått 167 000km... nettopp eu OK, men fikk beskjed om at det var enkelte småtegn her og der på at slitedeler måtte skiftes. Verdi i dag er vel ca 70 000.... bytte eller ha.... æsj.... dette er et evighets spm. Og når mann først har bestemt seg for å bytte så er spørsmålet i hva? Ford S-max fikk jeg beskjed om..:p

MVH

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=567436

Dette med hva som lønner seg av nytt eller brukt er et meget komplisert regnestykke, med en rekke variabler. Min generelle oppfatning er at det ikke er noen klart etablerte sannheter egentlig, annet enn at utropsprisen er lavere på en brukt enn på en tilsvarende ny. Men nå er det totalregnskapet av eierskapet når alt gjøres opp som teller selvsagt.

Dersom noen med oversikt over variablene dypdykker i økonomien ved å sammenlikne f.eks et fem års eierskap av en nybil, eller et tilsvarende langt eierskap av en 5 år gammel bruktbil (med ditto lavere utropspris) så dukker det opp en rekke interessante momenter. Dine Penger og flere andre norske magasiner har gjort det, og det virker som om de ikke er i stand til å si at den brukte blir billigere på et generelt grunnlag.

Selv er jeg meget tilfreds med å kjøpe ny bil med den bekymringsfrihet, valgfrihet, kollisjonssikkerhet og økonomiske forutsigbarhet det gir.

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Denne har seilet opp som en ny favoritt.

Nissan Qashqai+2 med Tekna utstyrsnivå.

Navigasjon
    Bose in car stereo
    2-sone klimaanlegg
    Panoramasoltak
    ryggekamera
    Usb tilkobling
    Xenon frontlys
    17"alufelg

I tillegg til det vanlige utstyret som cruisecontrol,regnsensor osv osv.

Tok en tur med den igår og må bare konkludere med at dette er en komfortabel og lettkjørt bil. Meget oversiktlig.

prisen med alt utstyret er rett og slett uslålig. Under 310.000 for Diesel versonen. Under 300 for bensin versjon.

Aktuell farge for mitt vedkommende

L

Lars.N

Gjest
    xerxes skrev:
    laban skrev:
    Det var så mye for et problemfritt bil hold ( NO MORE TOYOTA )
    Hva har skjedd?
    Fortell, fortell!
    Motorvarmer orginal montert Toyota ( type blokk varmer ) da jordfeilbryter slo ut her inne i huset var den fullstendig overtent.

Mvh

Lei alt som lukter bil av

Etter mye styr så falt valget på denne : From: http://ws.skoda-auto.com/download/4all/video/Download/Superb/Superb_Mood.wmv

Hadde en sånn som leiebil å ble litt mere en frelst å da var Passat / Mondeo / Ford S max mm tatt under lupen.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Griffenfeldt skrev:
    startet en tråd om ekstrautstyr som er verdt å ha med seg på ny bil, men velger og starte en ny tråd om dette.

Nå tenkte jeg å høre med dere hva dere mener er fornuftige bytteintervaller på bil. Dette er et spørsmål til dere som bytter bil jevnlig og som liker comforten med en vedlikeholdsfri hverdag.

Hvordan bør regnestykket se ut når dere bytter bil? Inbyttepris/nybilpris/avdrag osv osv.

Grunnen til at jeg spør er for å realitetsorientere meg selv i dette landskapet av jevnlig bytte av bil.

Thomas
    Hvis det å bytte bil betyr at du ofte må betale 15 lapper for omregistrering (penger ut av vinduet), velger å kjøpe ny hver gang, og la den tape seg 20k bare du vrir om nøkkelen (penger ut av vinduet). Selger bilen etter 3 år med verditap på 200 000 kroner (penger ut av vinduet), så syns jeg at du skal sette fokus på hva annet du kunne brukt disse 235 000 kronene på. Har du i tillegg lån på bilene, betaler du renter (penger ut av vinduet).

Hva er det potensiellt mulig å ha mer å rutte med hver måned ved å kjøpe en bra nok bil (For å komme seg fra A til B - ikke for nytelsens skyld), en brukt billig bil? La meg si du har en økonomi som går akkurat opp hver måned. Så la meg si du kan velge mellom ny bil hvert 3. år, ELLER å ha 6 - 7 000 kroner mer å rutte med i måneden. Hva er mest fristende? Å ha økonomisk overskudd, eller basere livet på midlertidig nytelse hver gang du vrir om tenningsnøkkelen på en ny bil, men fortsatt ikke råd til å kose seg (med noe annet enn bilen)?

Vidar

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du muligens overdriver de økonomiske gledene ved å kjøpe bruktbil.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Vidar (low q )
    Jeg setter pris på innspillet ditt og det setter ting i perspektiv. Jeg ser på meg selv som et fornuftig og tildels oppegående menneske, men likevel settes fornuften på prøve ganske regelmessig. Bilkjøp må være en av tingene som virkelig er vriene.

En rimelig bruktbil ser jeg ikke på som noe alternativ av ett par grunner...
    1) jeg bruker bilen til å frakte mine barn og min kone. Noe nærmere utdyping vil være redundant.
    2) økonomisk forutsigbarhet. Heller et mnd bidrag fremfor en ujevn flom av uforutsigbare reperasjoner.

Ellers er jeg i grove trekk enig i alt du skriver. Bil er et tapsobjekt, men likevel et kjærkomment hjelpemiddel i hverdagen. Jeg måler bilens verdi i smil pr mil.

Mvh
    Thomas

N

nb

Gjest
    Jeg er veldig fornøyd med min første bruktbil - som er å forstå dithen at den ennå ikke har klikket på noe område. Eneste utgift utover driftskostnader så langt er en EU-kontroll og nye dekk (2000 for vinterdekk og det samme for sommerdekk på felg fra finn.no - 2000 for pikkdekkene jeg solgte) og snart skal den på service men det hadde den jo skullet uansett.

Får håpe det fortsetter slik, jeg kjører ganske lite (maks 10k i året) og kan ennå ha bilen et par år før den har gått 100k, da skal den nok avhedes.

Om det ene eller andre lønner seg kommer nok stort sett an på eksemplaret man kjøper, og vanskelig å vite med sikkerhet på forhånd hva som blir mest kostbart av nytt og brukt. En kompis av meg har hatt girkassehavari på sin bil og tauing + bytte(+hassle siden dette skjedde laaaangt hjemmenfra) kostet ca 50% av kjøpesummen for bilen... viktigheten av flaks og uflaks skal ikke undervurderes. Han gjorde i utgangspunktet en superdeal fra en fyr som måtte selge, men det ble ingen superdeal til slutt alikevel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er akkurat det nb; det er totalregnskapet etter endt eierskap som teller. Veldig vanskelig å forutsi; men man kan trygt si at utropspris (ift nypris) slett ikke behøver være noen god indikator på økonomien. Litt som i hifi da, med andre ord.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.625
    Torget vurderinger
    0
    laban skrev:
    xerxes skrev:
    laban skrev:
    Hva har skjedd?
    Fortell, fortell!
    Motorvarmer orginal montert Toyota ( type blokk varmer ) da jordfeilbryter slo ut her inne i huset var den fullstendig overtent.

Mvh

Etter mye styr så falt valget på denne : From: http://ws.skoda-auto.com/download/4all/video/Download/Superb/Superb_Mood.wmv

Hadde en sånn som leiebil å ble litt mere en frelst å da var Passat / Mondeo / Ford S max mm tatt under lupen.
    Laban, jeg har en slik bil, til og med samme fargen. Kan dessverre bare fortelle at den der syngedamen i reklamefilmen IKKE følger med. Forøvrig en riktig staselig bil. Er det noe du lurer på er det bare å spørre.

L

Lars.N

Gjest
    Spiralis skrev:
    laban skrev:
    xerxes skrev:
    laban skrev:
    Hva har skjedd?
    Fortell, fortell!

Mvh

Laban, jeg har en slik bil, til og med samme fargen. Kan dessverre bare fortelle at den der syngedamen i reklamefilmen IKKE følger med. Forøvrig en riktig staselig bil. Er det noe du lurer på er det bare å spørre.
    Da spørr jeg :) den SD inngangen på Colombus er det noe triks med den ? sd er formatert Fat32 å inneholder kun Mp3 men for error på skjerm ved loading .

Et tips : er minne på sete fullt å ny setup ikke går så kjør sete helt tilbake mot baksete , kjør så frem igjen fin stilling trykk set pluss ønsket plassering så er det full GO GO igjen.

Mvh

Laban

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Vidar P skrev:
    Egentlig ikke. Min kostet 10 lapper. Har kostet på den ca. 10 lapper i deler. Hatt bilen i 1 år og 2mnd. Det er billig. Riktig nok er dette kun pendlebil - en bil nr. 2.

Det er ingen sikker bil, som dagens biler - falleferdig rustholk med altfor sprek motor.

@Griffenfeldt:
    Jeg forstår argumentet ditt med sikkerhet, men å kjøpe bruktbil betyr ikke å måtte kjøpe en rustholk som min. Å la seg skremme til luksus er heller ikke bra. Har du råd til ny bil relativt ofte, så unner jeg deg, og din familie, det :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Low-Q skrev:
    Vidar P skrev:
    Egentlig ikke. Min kostet 10 lapper. Har kostet på den ca. 10 lapper i deler. Hatt bilen i 1 år og 2mnd. Det er billig. Riktig nok er dette kun pendlebil - en bil nr. 2.

Det er ingen sikker bil, som dagens biler - falleferdig rustholk med altfor sprek motor.
    Det er godt at du har vært heldig. Man finner alltid enkelttilfeller i begge retninger, min innvending var på nettopp dette med at det er flere mulige og sannsynlige utfall, og at man i snitt gjerne får et annet utfall enn ditt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Low-Q skrev:
    Vidar P skrev:

Det er godt at du har vært heldig. Man finner alltid enkelttilfeller i begge retninger, min innvending var på nettopp dette med at det er flere mulige og sannsynlige utfall, og at man i snitt gjerne får et annet utfall enn ditt.
    Ja det er de som kjøper en bil til 10k og ikke koster på den annet en olje dekk og bremseklosser også.

Ulempen med å eie en veldig billig bil er det at hvis det kommer noen større reperasjoner har en absolutt ingenting igjen for pengene man legger ut.

Sett at en regner med 10k i reperasjoner i året på en gammel bil er det ca. det samme som en ender opp med å betale for service for en Volvo XC90.

Rent økonomisk er det umulig å forsvare et nybilkjøp.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Denne har seilet opp som en ny favoritt.

Nissan Qashqai+2 med Tekna utstyrsnivå.

Navigasjon
    Bose in car stereo
    2-sone klimaanlegg
    Panoramasoltak
    ryggekamera
    Usb tilkobling
    Xenon frontlys
    17"alufelg

I tillegg til det vanlige utstyret som cruisecontrol,regnsensor osv osv.

Tok en tur med den igår og må bare konkludere med at dette er en komfortabel og lettkjørt bil. Meget oversiktlig.

prisen med alt utstyret er rett og slett uslålig. Under 310.000 for Diesel versonen. Under 300 for bensin versjon.

Aktuell farge for mitt vedkommende
    Hvit bil med Renault motor, hver sin lyst.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Rent økonomisk er det umulig å forsvare et nybilkjøp.
    Da har ikke du truffet min regnskapsfører. Det er så mye og mangt av økonomiske settinger.

Forresten; en annen ulempe med kjipe utbrukte billigbiler er at de stort sett er drit kjedelige, og man går glipp av all moroa man kunne hatt. Og så dør man til slutt, som vi alle gjør, uten å ha hatt det gøy. Kjipt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Bør kanskje utdype hva jeg mente siden jeg var litt vag i mine forrige innlegg.

Nissan har hatt mye tull med det elektriske på bilene sine tidligere mens de har hatt bra motorer. Renault er ikke et navn som gir meg en god magefølelse og krysningen Nissan/Renault gjør meg skeptisk. Om det er ubegrunnet eller ei vites ikke.

Yarisen min er hvit, en bør være glad i å vaske bil eller bruke lakkrens en gang eller to i året for at bilen skal være hvit. Det finnes farger som er mye mer egnet med tanke på skitten bil.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.625
    Torget vurderinger
    0
    laban skrev:
    Da spørr jeg :) den SD inngangen på Colombus er det noe triks med den ? sd er formatert Fat32 å inneholder kun Mp3 men for error på skjerm ved loading .

Et tips : er minne på sete fullt å ny setup ikke går så kjør sete helt tilbake mot baksete , kjør så frem igjen fin stilling trykk set pluss ønsket plassering så er det full GO GO igjen.

Mvh

Laban
    Har aldri møtt det problemet med SD kort. Setter kortet inn i hullet sitt og spiller av hjertens lyst. Sikker på at det ikke er noe galt med kortet? Tror (har ikke giddet å lese meg opp i bruksanvisningen) at man bare kan legge inn på Hard Drive fra CD/DVD plate, men garanterer ikke at det er korrekt.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Jeg liker bruktbil. Betalte nylig 35 tusen for en 1993 Honda Prelude med 2,3 liter / 170 hester og firehjulssving. Den har minimalt med rust, bruker ikke olje, og virker rimelig driftssikker. Og ikke minst er det en veldig morsom bil!

Det er ikke nødvendigvis sånn at en nybil gir mindre reparasjonskostnader.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Anonym: nissan har alltid som jeg kan huske, hatt gode motorer. Japanske biler generelt. Usikker på hvor lenge de har brukt Renault motorer. Hvit bil kan vel umulig være vanskeligere å holde rein en min nåværende Sorte?

N

nb

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Hvit bil kan vel umulig være vanskeligere å holde rein en min nåværende Sorte?
    Tja, skit opptrer vel først og fremst i den mørkere delen av fargeskalaen. Jeg tror også annenhåndsverdien er dårligere på en hvit bil enn om den hadde hatt en noe mer kurant farge. Jeg ville f.eks aldri vurdert å kjøpe en hvit bil, og jeg er neppe alene.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    laban skrev:
    Spiralis skrev:
    laban skrev:
    xerxes skrev:
    laban skrev:
    Hva har skjedd?
    Fortell, fortell!

Mvh

Mvh

Laban
    Rart det med brikken, funket som fy de gangene jeg har kopiert fra SD til HDD. Har du en annen brikke du kan prøve med?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Hvit bil kan vel umulig være vanskeligere å holde rein en min nåværende Sorte?
    Tja, skit opptrer vel først og fremst i den mørkere delen av fargeskalaen. Jeg tror også annenhåndsverdien er dårligere på en hvit bil enn om den hadde hatt en noe mer kurant farge. Jeg ville f.eks aldri vurdert å kjøpe en hvit bil, og jeg er neppe alene.
    Hvite biler er i skuddet nå, men jeg er av den oppfatning at "friske farger" inkl hvitt også hører til på mindre biler. Hvit X5 synes jeg er svineharry, hvit Fiesta eller Fiat 500 er morsomt.

Men Griff, tenk på en ting, disse cross-over'ne og små-suv'ene kan ikke måle seg med "lave" biler hva angår komfort. Kjører jo Huyndai IX 35 som drosje og det er stivt! STIVT! Samme er det med Sportage/Qashkai/Q5/Tiguan også. På dårlig brøyta hardkjørte humplete veier som vi opplever nå for tiden er det H____TE! Nei, jeg ville gått for "normal" sedan/st.v, mange av dem med 4x4 hvis det er det du trakter etter. Superb?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg prøvekjørte Qashqai og den var ikke direkte stiv, ikke som fryktet iallefall. Min vectra er nok en smule mer sensitiv. Merkelig nok. Min vectra har aldri gitt meg den "flytende komfortable" følelsen. Ikke det at Qashqaien gjorde det altså..den virket komfortabel nok.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En bekjent og kollega kjøpte en Qashqai tidligere her, kjørte litt med den i jobben som betyr mange mil på landeveien under ymse forhold, og var veldig misfornøyd med kjøreegenskaper, komfort, kjørefølelse og opplevd kontroll på vinterveier. Hun er tobarnsmamma, så trodde at den skulle gi plass, men det hjalp lite. Hun byttet til en BMW 316d for noen uker siden, og beskriver det som å ha kommet til himmelen i forhold. Kontroll, komfort og opplevd kjøreglede er på et usammenliknbart nivå sier hun. Og de kostet omtrent like mye ± litt.

Jeg aner ikke noe om de, og dette er ikke min historie men en referert en som nylig ble meg fortalt fra henne sist uke; vet lite annet om Quashqai annet enn at jeg synes at den var en komplett katastrofe å kjøre, etter mine begreper iallefall.

C

Cyber

Gjest
    Vidar P skrev:
    En bekjent og kollega kjøpte en Qashqai tidligere her, kjørte litt med den i jobben som betyr mange mil på landeveien under ymse forhold, og var veldig misfornøyd med kjøreegenskaper, komfort, kjørefølelse og opplevd kontroll på vinterveier. Hun er tobarnsmamma, så trodde at den skulle gi plass, men det hjalp lite. Hun byttet til en BMW 316d for noen uker siden, og beskriver det som å ha kommet til himmelen i forhold. Kontroll, komfort og opplevd kjøreglede er på et usammenliknbart nivå sier hun. Og de kostet omtrent like mye ± litt.

Jeg aner ikke noe om de, og dette er ikke min historie men en referert en som nylig ble meg fortalt fra henne sist uke; vet lite annet om Quashqai annet enn at jeg synes at den var en komplett katastrofe å kjøre, etter mine begreper iallefall.
    Problemet med BMW under 5-serie er jo at det omtrent ikke er plass i dem, men det gjelder jo også Audi opp til A4, ihvertfall frem til 2005...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bagasjeplass mener du vel. Det er vel grei plass til noen mennesker. Bagasjeplassen inspirerer derimot til å tenke plassutnyttelse dersom man skal pakke bilen full av ting. Ikke for det, vi har dratt på ferie tre siste år i en 3-serie med hundebur (type stort for schæfer), barn, barnevogn og bagasje vi. Det går bra det, men man får tenke seg om hva man skal ha med.
    Ikke noe en ok takboks ikke fikser om så var.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    En vanlig qashqai har nok ikke særlig plass til bagasje. +2 modellen er litt romsligere og litt mer komfortabel. Den er 21 cm lengre, litt høyere og har litt større akselavstand.
    Om den vanlige qashqaien har blitt mer komfortabel i faceliftversonen vet jeg ikke, men de har byttet ut oppheng o.l
    Som sagt synes jeg ikke den var ukomfortabel selv, men jeg prøvde meg ikke på noen som helst inspirert kjøring eller noe som kan ligne.
    Synes forsåvidt at den nye mitsubishi axs også er flott. Det samme gjelde Kia Sportage. Ser de ligger ca likt priset.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nei, jeg ville gått for "normal" sedan/st.v, mange av dem med 4x4 hvis det er det du trakter etter. Superb?
    Trenger ikke 4x4. Det er 3 dager i året hvor DET er nødvendig for å komme frem hvor jeg bor. De dagene kjører jeg rundt sentrum.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Personlig tror jeg din brukte Vectra er en bedre bil enn en ny Qashcai eller Sportage.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Personlig tror jeg din brukte Vectra er en bedre bil enn en ny Qashcai eller Sportage.
    Skulle ikke forbause meg om du har helt rett, om det ikke er en altfor gammel eller sliten Vectra da.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Anonym skrev:
    Skulle ikke forbause meg om du har helt rett, om det ikke er en altfor gammel eller sliten Vectra da.
    Trådstarter har en 07 modell.

C

Cyber

Gjest
    Vidar P skrev:
    Bagasjeplass mener du vel. Det er vel grei plass til noen mennesker. Bagasjeplassen inspirerer derimot til å tenke plassutnyttelse dersom man skal pakke bilen full av ting. Ikke for det, vi har dratt på ferie tre siste år i en 3-serie med hundebur (type stort for schæfer), barn, barnevogn og bagasje vi. Det går bra det, men man får tenke seg om hva man skal ha med.
    Ikke noe en ok takboks ikke fikser om så var.
    Nei jeg synes de er litt trange inni. F.eks. en Audi A4 er jo helt håpløs mtp benplass bak. Du skal ikke ha lange bein for å sitte der, ikke engang "normale" bein. Mange av dem er også smale og innbygde i dører og dashbord. Jeg får klaustrofobifeeling i flere av de modellene. Prøvesatt en 3-serie fra ca 2004 og den var jo for liten for en person med 193 på strømpelesten ihvertfall, var som å sitte i en felle. Dog har jo tyske biler andre fordeler som kjøreegenskaper, drivlinje osv... mens andre merker f.eks. VW har jo tidligere ihvertfall hatt mye feil og høy utskiftningstakt på slitedeler. Et eksempel jeg fikk var noen deler i forstillingen på noen modeller som måtter byttes etter 70 000 km, men de fleste japanske holdt til 200 000 før de var klare for utskiftning.

Priser på service og vedlikehold er jo også veldig varierende, en må se på totalbildet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi sitter foran vi voksne, barna sitter bak. Fungerer bra det. Synes rikelig med plass for meg som er vokst opp i en boble.

En 2004 3-serie er utgått for 6-7 år siden, det kom E90 i 2005. Den var endel større inni. Men det er uansett en liten bil, og det å kritisere små biler for å være små er vel… eh, jeg vet ikke, iallefall på sin plass da. Men de er ikke ment å være annet enn små biler. Skal man ha større, så kjøper man større. Det hele handler vel om behov. For oss så er det slik at det aldri siter noen voksne bak, så det er revnende likegyldig med benplass der.

C

Cyber

Gjest
    Vidar P skrev:
    Vi sitter foran vi voksne, barna sitter bak. Fungerer bra det. Synes rikelig med plass for meg som er vokst opp i en boble.
    Det skjer jo at man er flere enn 2 voksne i en bil hvis man har noen bekjente utover livsledsager ;) Ja, det kommer jo an på hva man er vant med. Er man vant med å sulte vil jo muggent brød fremstå som en femretters i byens beste restaurant :D

Jaja, det viktigste er jo at man er fornøyd...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn