Høyttalere Bytte ut sub eller supplere? Trenger gode råd. Har KK DXD12012 fra før

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Focal Sub Utopia BE. Da har jeg ihvertfall testa ett alternativ.. Har hatt Electra 1000Be og det er foreløpig den beste subben jeg har hatt til film ihvertfall.. Vi får se
    Ok.
    Det blir spennende å høre hvordan du liker den :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Fikk aldri tid og nå med sykt barn så må det vente:).. Men blir anledning i løpet av uka.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Focal Sub Utopia BE. Da har jeg ihvertfall testa ett alternativ.. Har hatt Electra 1000Be og det er foreløpig den beste subben jeg har hatt til film ihvertfall.. Vi får se
    Ok.
    Det blir spennende å høre hvordan du liker den :)
    OJ, heftig. Håper den faller i smak da. Virker til å være en rå sub.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Første målinger. Usikkert på om jeg har gjort alt rett men.. Har ikke gjort noe endringer i stua som fjerning av puter i sofaen osv..

    Målinger tatt med umik-1 i mikrofonstativ og med Mac

    Vannfall fronter.jpg
    Impuls fronter.jpg
    GD fronter.jpg
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er helt fersk i gamet men skjønner at dette ikke er bra:)
    Det som er pussig er at jeg syns det låter veldig bra. Beste jeg har hatt til nå.
    Målinger er kun fronter!

    Ikke så mye jeg får gjort heller da dette er som nevnt en stue foruten litt toe inn og avstand mellom høytalerne.
    Kunne jo tatt inn en EQ igjen selv om det ikke frister:)

    Setter pris på innspill:)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ser ikke så hakkande galt ut, har sett verre. (eks. hos meg)
    Du har litt høyt nivå på 30-40hz som kan gi inntrykk av godt driv og punch.
    De kan du dra litt ned med eks. Antimode. Da vil du også høre dypere bass. Antimode tror jeg du kan bruke opp til 4-500 hz.

    Jeg har en peak på 25 dB ved 45hz. Den er verre, men jeg har fixa den med Audiolense.:D
    B
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hadde antimode for litt siden. Solgte den:) Retep hjalp meg med kalibreringa der jeg bodde før men syns det var så mye bedre her så den gikk videre.. Mulig jeg ikke burde ha gjort det.. Vet det kommer en ny antimode rett rundt hjørnet så vi får se...

    Har også fått testet subben som jeg lånte litt.. Skikkelig brystkasse trøkk og leverer sykt bra på alle parametere. Men samboer reagerte på fargen desverre(classic) noe jeg forsåvidt er enig i.. Har ikke fått målt kun sub..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har sett det verre ja. Men hvis måingene er riktige , så virker det som du har ganske drøy etterklang i rommet fra ca 150 hz og oppover....?
    Har du måling av fullrange frekvensrespons også ?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Stemmer det Torolan..Etterklangen får jeg ikke gjort noe særlig med desverre:)
    Har tatt noen fullrange også men syns det ble vewl litt uoversiktelig. Kommer flere målinger ettervært..
    Hvordan måler man best kun med sub?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det Torolan..Etterklangen får jeg ikke gjort noe særlig med desverre:)
    Har tatt noen fullrange også men syns det ble vewl litt uoversiktelig. Kommer flere målinger ettervært..
    Hvordan måler man best kun med sub?
    Skal du måle kun sub , så pleier jeg å sette delingen i prosessor/receiver på maks (200hz) , og så slår jeg bare av effekt-trinnet til frontene.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Det er selvfølgelig så enkelt:)
    Kommer muligens til å selge 12012 og kjøpe en større sub selv om jeg er veldig usikker. Og gå for en 15-18`isteden.. VI får se. Eller om jeg kjøper en 12012 til, men da drar jeg det langt mtp samboer:cool:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Det er selvfølgelig så enkelt:)
    Kommer muligens til å selge 12012 og kjøpe en større sub selv om jeg er veldig usikker. Og gå for en 15-18`isteden.. VI får se. Eller om jeg kjøper en 12012 til, men da drar jeg det langt mtp samboer:cool:
    Symetri er jo pent da :)
    Vet ikke om en 15-18 blir så mye penere mtp. waf :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har testet i begge hjørner og det funker best i venstre hjørnet. Bruker jeg høyre hjørnet er det nesten ikke noe bass i det hele tatt.
    Blir det to 12012 hadde jeg nok stacket dem tror jeg:)

    Velodyne sine DD er jo relativt pene, men dyre.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har testet i begge hjørner og det funker best i venstre hjørnet. Bruker jeg høyre hjørnet er det nesten ikke noe bass i det hele tatt.
    Blir det to 12012 hadde jeg nok stacket dem tror jeg:)

    Velodyne sine DD er jo relativt pene, men dyre.
    Skjønner.
    Det er litt sånn hos meg også , venstre hjørnet gir mye mer bass enn høyre. . Nå har ikke jeg subene helt ute i hjørnene ,men på innsiden av frontene. Men likevel er det betydeligforskjell i ouput på subene.
    Men likevel synes jeg det fungerer bedre å ha en sub på hver side av TV-benken , enn å ha begge to stacket i et hjørne. Det samme gjaldt når jeg hadde KK 808 som jo er spesiallaget for stacking. Akkurat som det fyller rommet på en jevnere måte når dem står hver for seg.
    Jeg lar også volumet stå på det samme på begge subene , selv om den ene da gir mer enn den andre , så justerer jeg bare totalvolumet til det blir passe med bass.

    Men dette er nok sikkert ingen fasit , da ingen rom er like , og man må jo ofte ta hensyn til interiøret ellers ja :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Såpass ja - ingen vei tilbake da :)
    Blir spennende å se hva du ender opp med :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Sikkert ett dumt spørsmål men er det noen som VET om det er noen sub løsning som egner seg best når man har endel etterklang i rommet eller blir det akkurat hipp som happ?
    Uansett løsning er vel to stk i vært hjørnet best ,men det blir kun en foreløpig..
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er nok flere måter å imøtegå det problemet på.
    Jeg vet ikke hva som er best, en kombo av flere ting sikkert.
    Jeg har ikke plass til basstiltak i stua mi og har stygg etterklang og høye peaker.

    Men det blir ganske tørt og stramt med FIR-filter basert DSP (pc-løsning)
    Hører faktisk en jevn og fin kurve ned til godt under 20 hz her nå med en liten tass på 10" og 850 kl. D watt.
    På 20 m2, ikke dårlig.:rolleyes:
    B
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Vil ha det så enkelt som mulig men mulig det da ikke lar seg gjøre og få det bra nok.. Men du bruker kun 10`?
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kan du utdype 'enkelt som mulig'? Mener du enkelt fysisk/størrelse/antall bokser, eller den tekniske løsningen/komplekst/vansklighetsgrad?

    Mitt system er veldig kompakt og enkelt.
    2 aktive monitorer
    1 aktiv sub
    2 små bokser (htpc/usb lydkort)
    Tilsammen 1,5 kw rms.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vil ha det så enkelt som mulig men mulig det da ikke lar seg gjøre og få det bra nok.. Men du bruker kun 10`?
    Om du ikke skal på med bassfeller tror jeg tipset til Bergfinn er det enkleste og letteste. Har gode resultater selv med en Dirac løsning som er mer automatisert men allikevel ett meget sterkt verktøy og fleksibelt.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.135
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er nok flere måter å imøtegå det problemet på.
    Jeg vet ikke hva som er best, en kombo av flere ting sikkert.
    Jeg har ikke plass til basstiltak i stua mi og har stygg etterklang og høye peaker.

    Men det blir ganske tørt og stramt med FIR-filter basert DSP (pc-løsning)
    Hører faktisk en jevn og fin kurve ned til godt under 20 hz her nå med en liten tass på 10" og 850 kl. D watt.
    På 20 m2, ikke dårlig.:rolleyes:
    B
    Er du fornøyd med "bulldogen" Bergfinn?:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er nok flere måter å imøtegå det problemet på.
    Jeg vet ikke hva som er best, en kombo av flere ting sikkert.
    Jeg har ikke plass til basstiltak i stua mi og har stygg etterklang og høye peaker.

    Men det blir ganske tørt og stramt med FIR-filter basert DSP (pc-løsning)
    Hører faktisk en jevn og fin kurve ned til godt under 20 hz her nå med en liten tass på 10" og 850 kl. D watt.
    På 20 m2, ikke dårlig.:rolleyes:
    B
    Er du fornøyd med "bulldogen" Bergfinn?:)
    For tidlig å si, tester forskjellige måter ifm. integrering.
    Overraskende output i 20 hz området til å være så liten.
    Skulle helst hatt to, men de er så dyre nå med kronekursen vi har i dag.
    Tror denne kanskje kan få bli en stund, men trenger mer trykk i midbassen.
    Kanskje noe diy midbass senere.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.135
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg hadde to....og er forsåvidt enig med deg. men mitt rom er nok større en ditt hvis jeg husker riktig fra tidligere bilder du viste i en eller annen tråd. det ligger en småskada sub 1 ute til 29k, jeg lover deg. du trenger ikke mer.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Sikkert ett dumt spørsmål men er det noen som VET om det er noen sub løsning som egner seg best når man har endel etterklang i rommet eller blir det akkurat hipp som happ?
    Uansett løsning er vel to stk i vært hjørnet best ,men det blir kun en foreløpig..
    I disse dager er det jo veldig poplulært med selfie. Så hva med å kjøpe et 2x3 meter akustikkbilde av KUN deg selv liggende naken på noen saueskinn?
    Dette burde ta en del etterklang.
    Andervik Audio selger jo Sound of science akustikkbilder. Over 2 millioner å velge i mellom og man kan også velge egne bilder som de printer på.
    Du kan sende han noen bilder av stua med mål osv så har han sikkert noen løsninger til deg. Og motivene er virkelig flotte.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tror jeg på veggen hadde vært en dårlig løsning:)

    Skal kikke litt nærmere på løsningen Bergfinn... Men først skal sub handles inn..

    Var og kikket på Rel 212/SE idag og fikk en liten demo men den var ikke spillt inn ordentlig. Den var mye større enn antatt:)
    Skal tilbake til uka når den er satt opp skikkelig og demoen skal skje med blant annet Blu Ray..

    Vurderer jo også sterkt JL Audio F113 samt Paradigm Sub 15 som ligger for salg på sentralen nå.. Den nye Paradigm 15 subben havner på 55000kr så den utgår!





    Sikkert ett dumt spørsmål men er det noen som VET om det er noen sub løsning som egner seg best når man har endel etterklang i rommet eller blir det akkurat hipp som happ?
    Uansett løsning er vel to stk i vært hjørnet best ,men det blir kun en foreløpig..
    I disse dager er det jo veldig poplulært med selfie. Så hva med å kjøpe et 2x3 meter akustikkbilde av KUN deg selv liggende naken på noen saueskinn?
    Dette burde ta en del etterklang.
    Andervik Audio selger jo Sound of science akustikkbilder. Over 2 millioner å velge i mellom og man kan også velge egne bilder som de printer på.
    Du kan sende han noen bilder av stua med mål osv så har han sikkert noen løsninger til deg. Og motivene er virkelig flotte.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Mest sannsynlig så hadde en sub som nevnt plassert i vært hjørnet blitt det beste.. Noen som har stacket F113 med to i høyden før med godt resultat? Regner med det hadde blitt veldig bra!!
    Mulig jeg burde plassert denne i JL Audio tråden men...
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Mest sannsynlig så hadde en sub som nevnt plassert i vært hjørnet blitt det beste.. Noen som har stacket F113 med to i høyden før med godt resultat? Regner med det hadde blitt veldig bra!!
    Mulig jeg burde plassert denne i JL Audio tråden men...
    Jeg vurderte å prøve dette flere ganger, men slet med å bære de alene. Det gikk å bære de fra A til Å med en del plass. Men turde ikke å stacke de alene pga fare for å lage hakk og riper. Og fikk meg aldri til å spør noen om å hjelpe meg med det heller.
    Angående stacking så har jeg bare prøvd det en gang. Da med 2 stk SVS SB12NSD. Dette var subber jeg i utgangspunket fant temmelig elendige (beklager ærligheten hvis noen som leser dette eier de selv).
    Forskjellen på å ha de på hver side av senteren mellom frontene og stacket i et hjørne var egentlig temmelig heftig. De jobbet mye mindre og det begynte å skje litt i brystet og håret også. Noe som var kult. Men fikk det ikke til å låte bra på musikk.
    Jeg lånte bort de subbene til en kamerat. Var ikke der selv, men av de 2 som var tilstede ble det rapportert at de 2 stacket fullstendig overkjørte en SVS SB13 (ikke den nye Ultra, men den før) alene. Noe jeg fant veldig rart. Siden 1 stk Rythmik F12SE overkjørte 2 stk SB12NSD alene hos meg, foruten i punchen. Men som stacket produserte de uansett mer trykk i bryst og hår.
    Uansett så var dette i min stue og hans stue, så dette har selvfølgelig mye å si siden det er 2 helt forskjellige oppsett og lytterom. Men det som gjør det enda mer rart er at 1 stk F113 hos han trykket mer enn 2 stk F113 hos meg. Så da setter jeg et stort spørsmålstegn på hvor god SVS SB13 egentlig var.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har fått det bekreftet av JL Audio. Ikke noe problem og stacke de. De veier jo 59kg så og stacke de alene er ingen enkel oppgave.
    Skal som nevnt på en ny demo med Rel 212 ons eller tors. Er litt usikker på den og heller endel mot F113. Men mulig jeg venter til det kommer en brukt tilsalgs. Vi får se!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn