Bytte ut Cambridge 640C - tips til til noe varmere lyd?

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Benytter i dag en Cambridge 640 C v1 som kilde. Jeg ønsker å bytte ut denne da jeg opplever at det kan låte litt lyst, tynt og flisete i diskant på mitt anlegg, og at lyttetrettheten kommer fortere enn jeg ønsker. Lånte en Marantz 5001, likte diskanten i denne (litt avrundet på mitt anlegg), men jeg opplevde den som litt lukket i mellomtonen i forhold til 640 c.
Jeg ønsker meg en cd - spiller som beholder oppløsning og dynamikk fra 640, men kan skape litt mere naturtro klang, livaktig og behagelig diskant, varm mellomtone og bredt lydbilde. Spiller/DAC jeg ut i fra lesing på div HIFI- fora har sett som interessante er:

Jungson Moon Harbour (transistor)
EC DAC

Jeg spiller forøvrig på Cayin 265i forsterker og Ininity Kappa 7.1 i høyttalere.

Tips til andre? Vil disse jeg har nevnt gi meg det jeg ønsker?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Synd men antakelig sant; jeg tror du dessverre må godt opp i pris fra din Cambridge for å få "i pose og sekk", og da havner du i en prisgruppe hvor det er utrolig gode konkurrenter til de to du nevner. Mange av de også.

Heldigvis for mangfoldet på en måte, dessverre for den som skulle ønske at det var et enkelt svar på dette.

For å komplisere det hele ytterligere, så hadde jeg attpåtil ville ha satt fokus på hele systemsammensetningen; og kanskje tatt en runde på å vurdere om ikke en mer... helhetlig innfallsvinkel egentlig ville vært en egnet vei til å nå det mål du er ute etter.

Mvh Vidar P
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Hva med Music Hall til 6 kkr.? Fikk jo kjempetest i Lyd og Bilde.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Stripper skrev:
Hva med Music Hall til 6 kkr.? Fikk jo kjempetest i Lyd og Bilde.
Det var vel Fidelity som hadde denne i deres "budsjettanlegg". Jeg har ikke hørt Music Hall, men da jeg i vinter prøvde å finne en cd-spiller til under 10kkr, ga jeg opp! Fra 10kkr. og oppover "løsner det" er mitt inntrykk - da kommer f.eks. britiske konkurrenter som Naim, Mission, Arcam inn med sine spillere (antar Vidar P. tenker på noen av disse:), samt nordiske konkurrenter++. MEN sånn ca. 100000 innlegg (du klarer aldri i verden å lese deg gjennom alle disse) om cd-spillere på dette forumet viser at det er vanskelig å komme med spesifikke anbefallinger - her må du nok prøve deg fram selv ;)
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Hva med en brukt Marantz SA 15? Vil dette være et steg opp i kvalitet, og vil den kunne gi meg noe av det jeg er ute etter?



torem skrev:
Stripper skrev:
Hva med Music Hall til 6 kkr.? Fikk jo kjempetest i Lyd og Bilde.
Det var vel Fidelity som hadde denne i deres "budsjettanlegg". Jeg har ikke hørt Music Hall, men da jeg i vinter prøvde å finne en cd-spiller til under 10kkr, ga jeg opp! Fra 10kkr. og oppover "løsner det" er mitt inntrykk - da kommer f.eks. britiske konkurrenter som Naim, Mission, Arcam inn med sine spillere (antar Vidar P. tenker på noen av disse:), samt nordiske konkurrenter++. MEN sånn ca. 100000 innlegg (du klarer aldri i verden å lese deg gjennom alle disse) om cd-spillere på dette forumet viser at det er vanskelig å komme med spesifikke anbefallinger - her må du nok prøve deg fram selv ;)
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Ser poenget ditt med en mere helhetlig tilnærming, men det er noe med kronene her også. Er ikke ute etter de dramatiske forandringene, for det vet jeg at jeg ikke får uansett, men litt forandring til det bedre uten å betale tilsvarende prisen av en nyfamiliebil håper jeg går an ;)

Vidar P skrev:
Synd men antakelig sant; jeg tror du dessverre må godt opp i pris fra din Cambridge for å få "i pose og sekk", og da havner du i en prisgruppe hvor det er utrolig gode konkurrenter til de to du nevner. Mange av de også.

Heldigvis for mangfoldet på en måte, dessverre for den som skulle ønske at det var et enkelt svar på dette.

For å komplisere det hele ytterligere, så hadde jeg attpåtil ville ha satt fokus på hele systemsammensetningen; og kanskje tatt en runde på å vurdere om ikke en mer... helhetlig innfallsvinkel egentlig ville vært en egnet vei til å nå det mål du er ute etter.

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
knuba skrev:
Ser poenget ditt med en mere helhetlig tilnærming, men det er noe med kronene her også. Er ikke ute etter de dramatiske forandringene, for det vet jeg at jeg ikke får uansett, men litt forandring til det bedre uten å betale tilsvarende prisen av en nyfamiliebil håper jeg går an ;)
For all del. Jeg mente ikke å foreslå svinedyrt utstyr; mer å starte en refleksjon over problemstillingen for å tilnærme seg den med noe ettertanke, for kanskje å komme frem til den mest kronegunstige tilnærmingen.

Men du får vel gjøre det enkelt og greit sikkert, følge konkrete kjøpstips som antakelig kommer fra langt mer skikkede rådgivere enn meg, og så ønsker jeg deg lykke til, og mange gode musikkopplevelser fremover!

Mvh Vidar P
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Håper ikke at jeg ga inntrykk av å trekke din skikkethet som rådgiver i tvil, det har jeg ingen grunn til. Har sett mange av dine innlegg på dette forum, og du har etter min mening utvist svært høy faglighet!
Vi får se hva mer som kommer frem i denne tråden i forhold til andres synspunkter på mine spørsmål, så får jeg ta dette med i en totalvurdering.

Mvh Knuba

.
Vidar P skrev:
knuba skrev:
Ser poenget ditt med en mere helhetlig tilnærming, men det er noe med kronene her også. Er ikke ute etter de dramatiske forandringene, for det vet jeg at jeg ikke får uansett, men litt forandring til det bedre uten å betale tilsvarende prisen av en nyfamiliebil håper jeg går an ;)
For all del. Jeg mente ikke å foreslå svinedyrt utstyr; mer å starte en refleksjon over problemstillingen for å tilnærme seg den med noe ettertanke, for kanskje å komme frem til den mest kronegunstige tilnærmingen.

Men du får vel gjøre det enkelt og greit sikkert, følge konkrete kjøpstips som antakelig kommer fra langt mer skikkede rådgivere enn meg, og så ønsker jeg deg lykke til, og mange gode musikkopplevelser fremover!

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Knuba; overhodet ikke oppfattet slik! Jeg er bare anelsesvis skeptisk til innfallsvinkelen i den grad håpet er å få hjelp til de riktige valg for musikkens del; men det er bare min egen lille greie det der at jeg er mer systemorientert enn mange av svarene i slike tråder vil bære preg av.

Hver sin vei til Rom osv. Jeg ønsker lykke til og håper din musikk vil fremstå i all sin glans etter oppgraderingen!

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
knuba skrev:
Du mener at det er for lite punch, for bløt bass, eller...?
Lyngen skrev:
knuba skrev:
Jungson Moon Harbour (transistor)
Den har det du er ute etter men har en svakhet med basstrykk.
Hmm.. det er en stund siden jeg hadde den. Tror det var bassnivå/dynamikk. Men tror ikke jeg ville ha bekymret meg over det så lenge du ikke synes det er noe mulig svakhet fra resten hiFi`n. Uansett så har vel de fleste eller kanskje alle sine svakheter i "lavere" prisklasser? Det er jo ikke sikkert du hadde vært enig med meg heller ;).
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Kort oppsumert så vil jeg si at forsterkeren er din beste komponent pr dags dato (den er faktisk kanonbra) og jeg vil tro at å bytte høyttalere er første prioritering før du begynner å bytte diverse komponenter og husk du har bare 2*40 eller 50W så du bør styre unna de mest tungdrevne høyttalerene.
 
U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
husk du har bare 2*40 eller 50W så du bør styre unna de mest tungdrevne høyttalerene.
Tipper den kan takle mange jeg ;). Ingen pingle det der ::)


 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Enig med Lyngen i forrige innlegg. Har hatt Nad 2700, Nakamichi PA5IIE, LC Audio, The end millennium, 2x 180 watt, Rotel 980 og ECI 1 på høyttalerne mine, og ingen av de nevnte er i nærheten av Cayin 265i når det gjelder overskudd, kontroll og oppløsning. Kraftig sak! Jeg synes også høyttalerne er gode, men de er bare litt vanskelige å få til! Vil bare roe diskanten, og ha tilført noe mere fylde nedover i frekvens. Tror i min naivitet at valg av signalkilde kan hjelpe meg med dette ;)

Anonym skrev:
Kort oppsumert så vil jeg si at forsterkeren er din beste komponent pr dags dato (den er faktisk kanonbra) og jeg vil tro at å bytte høyttalere er første prioritering før du begynner å bytte diverse komponenter og husk du har bare 2*40 eller 50W så du bør styre unna de mest tungdrevne høyttalerene.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
husk du har bare 2*40 eller 50W så du bør styre unna de mest tungdrevne høyttalerene.
Tipper den kan takle mange jeg ;). Ingen pingle det der ::)


Jeg har hørt den på flere høyttalere, har faktisk eid den en stund. Selv om den har en kraftig strømforsyning så operer den kun i klasse så den har samme effekten i 4 ohm som den har i 8 ohm og den er ikke glad i å spille høyt på strømkrevende høyttalere.

Vellykede kombinasjoner jeg har hørt med den har vært med Klipsch og System Audio (mener å huske at våre danske venner skrev at den var en kjempekombinasjon med System Audio), broren min brukte den på Dynaudio Contour 3.4 men der likte den ikke å spille høyt, mine Merrimac som jeg hadde på den tida ble også litt for tungdrevne til høytspilling.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kloke ord og reflekterte betraktninger Anonym; jeg er selv tilhenger av helhetlig tenking hva oppgraderinger angår.

Mvh Vidar P
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
det finnes en DIY tråd hvor et medlem moddet 640C for under en hundrelapp og fikk betydelig bedre lyd, en del av det innebærte å luke ut unødvendige kretser i denne spilleren. han virket å ha mer peiling enn cambridge for å si det slik.
ta et søk
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Anbefaler Shanling CD-T80!



http://www.audiocostruzioni.com/r_s/sorgenti/shanling-80/Shanling%20CD-T80CD.htm

(kjøpte min for ca. $500 fra vocativeaudio.com)
 

Vedlegg

Topp Bunn