Bytte pickup, verktøy?

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Som dere sikkert skjønner av overskriften er jeg enda grønn i vinylens verden.
Jeg har akkurat funnet en RPM1.3 på brukten og planlegger et pickup-bytte på denne ganske snart, men hva trenger jeg av utstyr for at det skal gå riktig for seg?

Håper noen med peiling kan ta seg tida til å hjelpe litt :)

Mvh Kenneth

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
292
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stort sett bare en ny pickup og et lite skrujern. Og en slik Ortofon-mal (protraktor) eller liknende. Og et varsomt håndlag kombinert med forståelse av hva et armlager er. Resten er optional extras.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Ikke verre nei. Hvor får jeg tak i den ortofon greia?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
292
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å, det er vel både her-og-der, f.eks hos en Ortofonforhandler eller på nett. Men kanskje følger det en protraktor med din ProJect også? I såfall trenger du jo kun den sikkert..

Det er en drøss varianter, jeg er tilhenger av det enkle når det kompliserte ikke er nødvendig, og liker Ortofon sin godt; enkel i bruk og gir gode resultater. Slik ser den ut iallefall, og for alt jeg vet så kan det hende man kan printe ut fra en nettside også.

Vedlegg

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Takk for det. Skjønte fint lite av den saken der, men skal kjøpe en å se om jeg ikke blir klokere.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Kva pickup står på fra før og kvifor skal den byttes?

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Om du har en Ortofon med 5 nål på Projekt"n din vil jeg anbefale deg å skifte nål i stedet. P-u"en er grei,nåla er dritt. Med ei 20,eller enda bedre. 30nål vil du ha oppgradert enormt og slipper trassselet med innstillinger,bannskap og det som værre er.....

KP-AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2010
Antall liker
0
Et lite tips er å finne en type protractor og holde seg til den, slik at du ikke får unødvendig slitasje på dine vinylplater...

mvh

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Brasse skrev:
OM 3E er der fra før. Vil bytte først og fremst for å se om jeg hører forskjell på det utstyret jeg har. Det pluss at jeg hører mye positivt om Denon DL110 kontra den som står der fra før.

Nålebytte kan virke som et fint alternativ.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
kenneth1979 skrev:
Brasse skrev:
OM 3E er der fra før. Vil bytte først og fremst for å se om jeg hører forskjell på det utstyret jeg har. Det pluss at jeg hører mye positivt om Denon DL110 kontra den som står der fra før.

Jeg tror armen din er for lett for Denon DL-110.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
903
DL 110 passer ikke på den lette Projekt-armen. Den er for stiv. Kjøp deg heller opp med dyrere nål. Billigere og bedre.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Så alle Ortofon nålene i den serien passer i den pickupen?

KP-AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2010
Antall liker
0
Anonym skrev:
kenneth1979 skrev:
Brasse skrev:

Jeg tror armen din er for lett for Denon DL-110.
Pick-upene må nok som flere antyder være mykere.... compilancen bør optimalt ligge på minimum 15. (fra 15 og oppover blir resonansen mindre problematisk..)
Arm-massen på din arm ligger vel på 8,5 gram hvis jeg ikke husker feil....??
Vinylengine har noen tabeller som er gode tommelfinger-regler for dette med arm-masse/compilance...

mvh

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Armen heter 8.6s. Så litt på vinylengine, men hang ikke helt med i svingene. Må nok se litt nærmere på det, så jeg for en forståelse for vitenskapen bak det.
Tusen takk for svar alle mann.

Jeg tror jeg går for bytte av nåla i første omgang. Merker jeg en forbedring av lyden på utstyret mitt av det, så setter jeg meg mer inn i pickupenes verden.

Hvilken nål på en OM 3E pickup vil være en "antatt hørbar forbedring" da? 10, 20?

EDIT: Fant en engelsk post som fortalte meg at alle nålene passer pickupene i den serien, så da fikk jeg svar på det :)
Da blir det nålebytte i første omgang, så får jeg se om jeg hører forskjell.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
Når det gjelder pick up som fungerer godt med en lett Pro-Ject arm vil jeg anbefale Sumiko Pearl.

Den tre ganger så dyre Shelter 201 er i bunn og grunn en Sumiko Pearl så en får veldig mye for pengene.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
903
Jeg har OM 20 og OM 40. Jeg ville gå til 30, men ikke lenger. Pris/kvalitet er best der, etter min mening.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Takk for alle svarene folkens :) Det settes pris på!
Jeg tror jeg gjør det slik: Jeg spiller en stund med medfølgende, så kjøper jeg en OM 20. Hører jeg ikke forskjell nok på det utstyret jeg allerede har da, så venter jeg med yttereligere upgrades til jeg har spart opp 20k til nye HT og amp :)
Det er begrenset hvor store pickup-kostnader jeg syns er forskvarlig til en Fatman Carbon 2 og noen gamle Dali 2002 :)

Topp Bunn