Bytte jobb!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Etter 9 år i samme firma, har jeg sett meg lei. Jeg har fått ett jobbtilbud allerede på én jobb, og skal i 2. gangs intervju til fredag på en annen jobb. Begge jobbene er for meg drømmejobber. Nå er jeg i tvil hvem jeg skal velge om jeg får tilslag på BEGGE! Én er allerede i boks, men vi har ikke diskutert betingelser ennå...gruer meg litt!

Samtidig er det ikke spesiellt morro å forlate den gamle jobben med gode kolleger og en sund og stabil organisasjon, selv om det fagelige og arbeidsoppgavene ikke lenger er motiverende. Hmmm...noen som er i, skal, eller har vært i samme situasjon?

Jeg har litt panikk akkurat nå!

Vidar

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er litt i samme situasjon her også.

Etter 18 år samme sted vet jeg hva jeg har, hvordan en kan utvikle det videre, trivelig miljø etc.

Men utfordringen i et nytt miljø frister selvsagt.
Men samtidig vet jeg jo ikke helt hva jag får og hvordan jeg vil trives.
Og jeg vet at jeg er ønsket.
Er headhuntet til den eventuellt nye jobben.
Jeg må bare bestemme meg.
Skal til en liten prat førstk. mandag.

Ikke lett dette nei. :-/

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er to typer menneske som spelar vri 8. Du har to hjerter og to spar. Hjerte er spelt, men du kan også vri til spar med neste kort. Det er altså statistisk likegyldig om du vrir eller held fram i same farge. Den eine typen vrir, den andre ikkje. Høyrer du til dei fyrste, får du endring, og kjem kanskje ut vinnande i spar. Men det kan vere like lurt å halde deg til hjarte?
Mitt personlege syn er at det er lurt å endre ting før du vert nøydd til det. Prøve noko nytt. Men kva som er best av to nye drøymejobbar, er for vanskeleg å ta stilling til.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Ikke la lønn være et argument for den ene jobben fremfor den andre i alle fall.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke la lønn være et argument for den ene jobben fremfor den andre i alle fall.
Finnes ikke noen annen grunn for å jobbe enn lønn.

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen av oss synes det er litt moro det vi driver med og da ;)
Ingen ulempe det, men du kan sikkert bruke tiden din til ennå mer morro hvis du bare har penger til det.

Og skal man jobbe med noe man ikke liker må det ennå høyere lønn til.

Heller sortere binders hele dagen for en topplønn, enn å ha verdens mest spennede jobb og få betalt som en polsk gatefeier.

Og er lønnen høy nok kan man korte ned på arbeidtiden slik at man her mer tid til de viktige tingene: som å drikke øl, slappe av, sole seg, gå tur i skogen, lytte til musikk, drive idrett eller hva nå man har som interesser.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jobbene er innenfor forskjellige fag, men består i omtrent de samme arbeidsoppgavene. Lønn kan bli en avgjørende faktor denne gangen.
Jeg vet hva jeg har, men samtidig visste jeg ikke hva jeg gikk til da jeg fikk min nåværende jobb. Det har vært endringer i organisasjonen hele tiden, og arbeidsoppgavene har variert gjennom 9 år. Det handler mer om egen tilpasning til arbeidsplassen, og omvendt, tror jeg. Med en slik innstilling, kan man jo sagtens finne ny jobb, og "garantert" trives før eller senere uansett...

For deg johna, tror jeg du bør ta sjansen på den nye jobben. Selv om du ikke vet hva du går til, så har du alltid mulighet til å påvirke den nye arbeidsplassen til å gi deg mest mulig optimale arbeidsbetingelser, for at du skal trives maksimalt og få maksimalt utbytte av jobben, og hva du lærer av nye ting.

Mvh.

Vidar

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
At man trives i miljøet er det viktigste IMO. Selvfølgelig må man jo ha til salt på maten, og har man ikke det, vil man vel heller ikke trives med det man gjør. Men det er jo noe som heter å utvikle seg, å ikke stagnere. Og innimellom er man tjent med å ta en tjangs; er man trygg på seg selv, og har en god innstilling til andre i utgangspunktet, så kommer man ofte langt..! Og man får da litt ny stimulering, og kvikner litt til følelsesmessig.:)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.710
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Vil vel anbefale deg å vurdere ny jobb....

Hører mange som sier at trivsel er viktig, selvsagt er det det...., men det er på ingen måte sikkert at man trives mindre i ny jobb med høyere lønn....

Mvh
OMF, som rev seg ut av det offentlige for et år siden og er godt fornøyd med det....

K

kathrine

Gjest
Hei!
Jobbskifte i nær framtid på meg også, får litt krampe i magen jo fler som får vite om min visjon! ;D

Tar sikkerhetskurs igjen til sommeren og vil se om jeg får meg jobb ombord på en fabrikktråler , har drevet med det før og trivdes meget godt. 8)

Store kontraster i fra å være elevassistent til fisker :p
Lykke til med jobbskifter karer!
Vh
S

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Gå på en jobb du hater, tjen godt. Irritere seg over alt mulig?
Going postal er vel et stikkord....

Jeg trives skikkelig bra i jobben min, og i likhet med resten av norges eks antall arbeidstakere tjener jeg også til salt i maten

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen bygger livet sitt rundt sin jobb og sin stillig. de definerer seg ut ifra sitt yrke og har hele sin person investert i jobben. For disse er det svært viktig å trives i jobben og ha gode arbeidsvillkår. Viten om at det man gjør er viktig og meningsfult er viktigst. Frykten for pensjonisttilværelsen og det å ikke så gå i arbeid lenger tynger fremtidsutsiktene. Et liv i gyngestol forran TVen mens hjelpepleieren tar oppvasken er alt man kan se frem til.

For andre er jobben et nødvendig onde som må utholdes for å få råd til å gjøre de tingene man egentlig vil bruke tid på og trives med. Drømmen om førtisdpensjonering, lottogevinst og hus i Thailand eller Spania er viktigere enn hvorvidt det man må gjøre for å oppnå det ellers er meningsfylt eller statusgivende. Arbeider man med noe monotont eller kjedelig kan man drømme seg bort og se frem til bedre tider, når arbeid ikke lenger er påkrevet og man kan nyte fruktene av slitet.

En undergruppe av sistnevte er dem som gjene jobber kun deler av året og reiser jorden rundt når de har fri. Eller har deltisstillinger for å kune bruke mer tid sammen med familie og venner. Og ha mer tid til seg selv.

O

om.s

Gjest
Solgte leilighet, bil, og sa opp jobben med noen månederes margin og satset i nabolandet, det var kilent under tiden, men har landet bedre enn forventet, og for første gang så har man mer fri enn man jobber (2 dgr på/3 dgr av) og det beste!, jeg gleder meg til å gå på jobb! ikke værst for en som jobber for å leve mot å leve for å jobbe....

.."man måste gilla läget" ;) ...

mvh

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Finnes ikke noen annen grunn for å jobbe enn lønn.
Da har du enten feil jobb eller feil innstilling..................

I en (tenkt) situasjon som tilsier at man ikke behøver å jobbe for pengene si skyld må det da vel allikevel være mye bedre å føle at man gjøre noe nyttig i livet enn å bare drive dank (eller hva man måtte å kalle det man driver med når man ikke går på jobb)?
Eller er det bare jeg som er gammeldags og har misforstått "meningen med livet"......... ??? ??? ???

G

Gjestemedlem

Gjest
Da har du enten feil jobb eller feil innstilling..................

I en (tenkt) situasjon som tilsier at man ikke behøver å jobbe for pengene si skyld må det da vel allikevel være mye bedre å føle at man gjøre noe nyttig i livet enn å bare drive dank (eller hva man måtte å kalle det man driver med når man ikke går på jobb)?
Eller er det bare jeg som er gammeldags og har misforstått "meningen med livet".........  ??? ??? ???
Noen finner glede og mening i det å være til nytte. Å være et tannhjul i det store samfunnsmaskineriet. En arbeidende mann som spiser sitt brød, med leverpostei, i sitt ansikts sved.

Ikke noe negativt om det.

Men andre finner lykken i friheten og gjør det de kan for å unngå å havne som lønnsslaver, i hvertfall ikke lengre enn helt nødvendig. Hos disse menneskene er ord som fritid meningsløse og forkastelige, som om man resten av tiden var ufri og at man levde under tvang til å arbeide, like som en trell.

Sistnevnte vil fylles av gru med tanke på år etter år med 9-4 jobb og kvelder foran fjernsynsapparatet. Men to tilmålte uker på Gran Canaria i fellesferien og en uke på Geilo i påaken.

Hva som gir deg mening må du finne ut av selv.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Arbeid er oppskrytt. Hvor har det blitt av Arbeidsskyes Forening ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Arbeid er oppskrytt. Hvor har det blitt av Arbeidsskyes Forening ?
De holdt vel til i miljøet rundt Hjelmsgate 3. Men jeg regner med det var vanskelig å finne folk til å jobbe med prosjektet...

U

utgatt60135

Gjest
Svarene er det bare Low-Q som har men jeg tror det kan være sunt å skifte miljø. Lytt til intuisjonen!

Et mål for meg er at jobben blir som en hobby. Jeg har delvis lyktes men etter 15 år har det blitt bare en jobb. Motivasjonen er der ikke lengre. Nå har jeg jobbet som fotograf i NRK og hos andre lenge nok. . Jeg har lyst til å flytte utenlands og jobbe mindre teknisk og mere med mennesker. Men det er vanskelig å forlate en godt betalt og spennende jobb som det egentlig er.
Tenker på Portugal eller Frankrike. Finne jobb? Hjeeelp... lønna? Vet ikke helt om jeg tør men er så lei av norske vintrer!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Svarene er det bare Low-Q som har men jeg tror det kan være sunt å skifte miljø. Lytt til intuisjonen!

Et mål for meg er at jobben blir som en hobby. Jeg har delvis lyktes men etter 15 år har det blitt bare en jobb. Motivasjonen er der ikke lengre. Nå har jeg jobbet som fotograf i NRK og hos andre lenge nok. . Jeg har lyst til å flytte utenlands og jobbe mindre teknisk og mere med mennesker. Men det er vanskelig å forlate en godt betalt og spennende jobb som det egentlig er.
Tenker på Portugal eller Frankrike. Finne jobb?  Hjeeelp...  lønna? Vet ikke helt om jeg tør men er så lei av norske vintrer!!
Jeg tenker mye på det samme. Har bestemt med for å flytte sydover om et års tid. Leie ut eller selge leiligheten og selge unna eiendeler i løpet av året, samt jobbe litt ekstra for å spare opp. Har tilgang på en fin leilighet som noen i familien har kjøpt. Så levekostnadene kan holdes ganske lave.

Regner med å bli borte halvannet til to år iallefall, med mindre jeg finner jobb der nede, eller blir lei. Da har jeg iallefall prøvd.

Ser frem til å bo et steinkast fra middelhavet :)

K

knutinh

Gjest
Tja. Et spørsmål:
Hvis man hadde vunnet 20 mill i lotto, hadde det gitt radikale endringer i jobb-situasjonen?

For min del tror jeg ikke det. Men nå leverer jeg aldri inn kuponger uansett, så da må jeg jo enten ha det ganske ok, eller ha for mye tiltro til statistikken?

-k

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Min arbeidssituasjon hadde endret seg radikalt ved en gevinst på 20 mill. Den hadde endret seg så radikalt at den hadde opphørt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man leverer en lotto og en vikinglotto i uken med joker koster dette ca 6000kr i året eller noe slikt(?)

Over 30 år snakker vi om 2-300.000kr med renter etter dagens verdi.

Det er nok til å leve godt 2-3 år i Thailand, minst...

Da er du virkelig en lotto vinner!

og her snakker vi 1-1 sjanse og ikke 1-1.000.000 :)

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Det er vel og bra, men jeg tror det er litt aldersavhengig. Blir litt mere kynisk med alderen.
Nå har jeg tilfeldigvis min store interesse og hobby som daglig virke, og da blir det litt annerledes kanskje ;)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tja. Et spørsmål:
Hvis man hadde vunnet 20 mill i lotto, hadde det gitt radikale endringer i jobb-situasjonen?
Er dette en avstemning?
Svaret mitt er nå ihvertfall et klart nei :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Alanya, Tyrkia.

Jeg ser med gru til at  det da kanskje blir nødvendig å selge anlegget  :-[[/quote]

Ja det kommer til å bli en trist dag når Responsene bæres ut av huset, men det er tross alt bare ting. Og ting kan man skaffe seg igjen siden. Kommer til å drøye det litt med å selge basiskomponentene i anlegget, men en gang like over sommeren må det nok til.

Kommer til å selge ut saker og ting gjennom hele året for å bygge opp en reisekonto.

Nytter ikke å sitte å vente på lottogevinsten.

U

utgatt60135

Gjest
- år etter år med 9-4 jobb og kvelder foran fjernsynsapparatet. Men to tilmålte uker på Gran Canaria i fellesferien og en uke på Geilo i påaken.

U

utgatt60135

Gjest
Nytter ikke å sitte å vente på lottogevinsten.
Jeg skal gjøre et lite forsøk ::)

Og tyrkisk kan du snart utenatt? Kommer du til å kjøpe et billigere anlegg for å ha der? For musikk kan du vel ikke leve uten!?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg skal gjøre et lite forsøk  ::)

Og tyrkisk kan du snart utenatt? Kommer du til å kjøpe et billigere anlegg for å ha der? For musikk kan du vel ikke leve uten!?
Kommer nok til å skaffe meg noe enkelt. Kanskje ta med Squezeboxen og en nettverksdisk m. slimserver, og skaffe en forsterker og høyttalere der nede. Blir nok noe enkelt i begynnelsen iallefall.

260Kg med treverk er litt mye som håndbaggasje...

Kommer nok også til å prøve å lære meg språket etterhvert. Men man kommer langt med engelsk også forstår jeg.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Noen av oss synes det er litt moro det vi driver med og da ;)
Oiiii...du må være politolog, demagog, sociolog, teolog, antropolog, arkeolog,......ideolog, sexolog.....eller noe sånt.

Tar jeg feil? Ha? ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.771
Oiiii...du må være politolog, demagog, sociolog, teolog, antropolog, arkeolog,......ideolog, sexolog.....eller noe sånt.

Tar jeg feil? Ha? ;D
Godt poeng, vi -og'er har det kanskje mer artig på jobb!?

K

knutinh

Gjest
Sistnevnte vil fylles av gru med tanke på år etter år med 9-4 jobb og kvelder foran fjernsynsapparatet. Men to tilmålte uker på Gran Canaria i fellesferien og en uke på Geilo i påaken.

Hva som gir deg mening må du finne ut av selv.
Må man jobbe fra 9-4 og ikke f.eks 10-18 eller 05-12? Må man sløves foran tv-apparatet og reise til syden?

Jeg ser ikke hva som er galt med å ha en jobb å stå opp til som gir deg noe. Hvorfor er det mindre høyverdig enn å være musiker eller maler og reise verden rundt og
"jobbe" døgnet rundt?

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Har en jobb innenfor et felt som var min hobby i mange år. Nå er det blitt et ork og bare rutine. Man endrer seg gjennom livet og intet er som det engang var. Men så var det lønna da ! Penger er et meget sterkt narkotikum, man blir lett avhengig, så selv med en periode der jeg avskydde ledelsen ble jeg værende på pur trass og nå er lønna så god at det i seg selv har en "smule" motiverende virkning !

Vant jeg 20 mill i dag ville jeg i allefall ha gått ned i stillingsprosent og vært mer sammen med barn og øvrig familie. Jeg hadde nok også gitt meg i kast med noe mer kreative utfoldelser i form av å bearbeide trevirke. ( Intet lukter så godt som nysagt tre ! :D ) Og jeg hadde antakelig skrevet de bøkene som bor dypt der inne og bare venter på å skrives ut.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kjenner meg litt igjen..jeg byttet firma, jobb og landsdel ...med store kvaler..(hadde også to jobb tilbud!! Tok den som betalte 1000kr mer i året ,men det var ikke grunnen). Savner overhodet ikke den gamle jobben og er glad jeg tok spranget.....

Man angrer mest på det man ikke har gjort....

Å si opp kan være litt som å slå opp,som en liten skilsmisse spesielt hvis arbeidsmiljøet er godt.
Det er naturlig å ha sommerfugler i magen, men de går over.
Tenk deg 5 år frem i tid, hvor vil du være da .. har du fått utviklet deg og "realisert deg sjæl"/ , eller har du sovnet i rutiner...

Kan ikke si hvilken drømmejobb du bør ta , men det virker som du er klar for noe nytt. Å bli værende i gammel jobb bare fordi det er hyggelig i lunchen er neppe god nok grunn i lengden.....

mvh
Sleiven

Topp Bunn