Høyttalere Bytte Gallo TR1 sub i Rel ?

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
48
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har i et par år brukt en Gallo TR1 sub, sammen med mine elskede ProAc 1SC
Hadde Gallo’en til overs etter at den ble brukt i hjemmekino.
Har nå begynt å vurdere om en ny sub ville gitt bedre resultat. Spesifikt ser jeg på Rel T7i (eller hvis jeg skal gå helt bananas og futureproofe - S510)

Bytte til Rel, eller forbli med Gallo?
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Bytt til Rel vil jeg si. Men kjenner ikke din Gallo sub. Har hatt Rel og til musikk har jeg ikke hatt bedre bass enn det den gjorde. Rel T7i er nok to liga opp fra din Gallo tror jeg. Ligger en slik Gallo på Finn nå som jeg snuste på inntil jeg leste denne testen:

 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.253
Antall liker
9.040
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Har hatt et par rel modeller.. sist r528se(mener jeg).. har i dag 2stk Jamo sub800 sammen med proac db1.. kan ikke si eller se noen grunn til å savne rel.. :)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.422
Antall liker
12.512
Sted
Sørlandet
Jeg har SC1 og har prøvd dem med en hel rekke subber i årenes løp. De som definitivt låter best i mine ører er dem som er hurtige og crispe men riktig bra låter det ikke før du klarer å flytte subwooferen frem til du slipper forsinkelse og hengebass. Enten fysisk eller ved hjelp av DSP/bass management.

Mvh
-BB-
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Vakre og vellydende disse småtassene av noen ProAcer.
Jeg har også hatt 1SC.

Nesten synd å ødelegge lyden på disse om du velger å gå for en "ikke DSP" løsning med de utfordringer det medfører lydmessig.

Tips: bygg 2 suber, en til hver høyttaler med Seas L26ROY 10" og kjøp miniDSP 2x4hd, og en kraftig studio/PA forsterker.
Det vil gi deg 10 ganger bedre lyd en noen REL eller Gallo løsning integrert på gammeldags vis.
Da vil ProAcene høres ut som store høyttalere istedenfor å høres ut som "små høyttalere m/sub"
Ikke vil det koste deg mer kroner heller.

Sub bygging er den enkleste/kjappeste form for DIY.
Kan gjøres ila 1 dag.
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Nå var vel spørsmålet om å beholde en Gallo eller få seg en Rel T7i og ikke all verdens andre modeller, 2 suber og selvbygg med tilbehør😂
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hva er galt med det? Det var kun et tips.
Ta det for det det er verdt. ;)

Jeg kan selv bekrefte at sub selvbygg ER 10 ganger bedre enn noen som helst REL eller annet.
Jeg har hatt Response 1, 1 SC, 2 og 3. Har også hatt REL suber.
I tillegg bygger jeg mine egne 4-veis høyttalere fra 10 Hz til 30kHz og vet litt om hva slags innsats som må til på diverse selvbygg.
Og jeg gjentar, 2x10" suber bygges enkelt på en dag, men det beste ved et slikt prosjekt er jo at det låter MYE bedre.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.314
Antall liker
8.351
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Vakre og vellydende disse småtassene av noen ProAcer.
Jeg har også hatt 1SC.

Nesten synd å ødelegge lyden på disse om du velger å gå for en "ikke DSP" løsning med de utfordringer det medfører lydmessig.

Tips: bygg 2 suber, en til hver høyttaler med Seas L26ROY 10" og kjøp miniDSP 2x4hd, og en kraftig studio/PA forsterker.
Det vil gi deg 10 ganger bedre lyd en noen REL eller Gallo løsning integrert på gammeldags vis.
Da vil ProAcene høres ut som store høyttalere istedenfor å høres ut som "små høyttalere m/sub"
Ikke vil det koste deg mer kroner heller.

Sub bygging er den enkleste/kjappeste form for DIY.
Kan gjøres ila 1 dag.
Kunne ikke sagt det bedre selv.
En god 15" så er du der. Pluss litt støv og skitt fra bygging.
 

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
48
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Takk for mange gode svar. Virker som om det er ganske unisont at Rel (eller de andre nevnte alternativene) er bedre enn den Gallo som jeg har.

Noen som har tanker om S510 er overkill?
 

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
48
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har SC1 og har prøvd dem med en hel rekke subber i årenes løp. De som definitivt låter best i mine ører er dem som er hurtige og crispe men riktig bra låter det ikke før du klarer å flytte subwooferen frem til du slipper forsinkelse og hengebass. Enten fysisk eller ved hjelp av DSP/bass management.

Mvh
-BB-
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår. Dreier dette seg rett og slett om fysisk plassering? I så fall er det kanskje «bare» å eksprimentere med plassering til det høres «riktig» ut. Eller har jeg misforstått?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.422
Antall liker
12.512
Sted
Sørlandet
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår. Dreier dette seg rett og slett om fysisk plassering? I så fall er det kanskje «bare» å eksprimentere med plassering til det høres «riktig» ut. Eller har jeg misforstått?
Nei, du har ikke misforstått. Plasserer du en aktiv subwoofer sammen med dine SC1, feks mellom dem, så du oppleve en tydelig hengebass pga forsinkelsen i subwooferen. Du må derfor enten flytte subwooferen nærmere din lytteposisjon eller benytte en DSP som tillater deg å gjøre det samme digitalt. Jeg deler ved 85-90 hz for å unngå for store belastninger på det lille elementet. Spiller forrykende bra når det sitter.

Mvh
-BB-
 
Topp Bunn