Bytte fra phono til DIN og litt mod av MAE SET

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Etter at jeg installerte sub og koplet den på lavnivåsignalet dukket det opp litt brum i anlegget igjen. Med korte kabler ble det OK, men i kveld bestemte jeg meg for å handle.
At phonoplugger er så utbredt er meg ubegripelig. En del utstyr er har i dag XLR-plugger som er langt å foretrekke, men hvorfor forsvant DIN-pluggene? Mye nettere enn XLR. Min gamle QUAD33 har naturligvis DIN og da lå det greit til rette for å sette på DIN-kontakter på suben og SETen også. Naim har forresten noe god argumentasjon for DIN,- og mot phono, her:
http://www.naimusa.com/html/faq_articles/faq_1.html
Med DIN-kontakter får en god kontroll på skjermingen siden den kjøres separat fra signaljord. Min kopling ser nå slik ut:

Legg merke til at skjermen er åpen mot forsterker. Inne i SETen er skjermen bare koplet på felles jordpunkt sammen med signaljord. På denne måten skjermes signallederne bra inne i boksen.

Jeg har benyttet kontakter fra Amphenol; Tuchel C91A, ELFA varenr. 44-405-82. Dette er kontakter av skikkelig god kvalitet og de er en fornøyelse å arbeide meg. Kabel: GAC-3 ELFA varenr. 55-809-07. En solid kabel med solid skjerm. Lett å avmantle og håndtere.

Og lyden? Ja, siden brumen forsvant fikk jeg trøkket i øvre bass til å være slik det skal være.

Dette er en relativt smal sak. Og for de som måtte være lei av de elendige mistilpassede phonopluggene er det bare å sette i gang :)

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder i morgen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fornuftig tenkt og gjort!
Tenk på hvor mye ubrukelig som har dukket opp og som i praksis har vært et tilbakskritt og ingen forbedring. Oppgradering kalles slikt i denne bransjen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har lest linken din.
Reflectivity
The typically capacitive high-frequency impedance of an RCA connector is around 200 ohms--a mismatch with the 50 ohm impedance of the connecting wire! As a result, the RCA connector at each end of the wire acts as a partial reflector at higher frequencies, bouncing musical information back and forth.
This reflection traps the signal, extending the decay time of the musical signal trying to pass from one component to the other. It is especially harmful to low-level signals such as harmonics and background instruments--the ringing generated by the loudest instruments will smear the sound of smaller, quieter instrumental parts. The complexities of the music and the timbres of individual instruments get lost.

Men dette er da bare tull & tøys? For det meste i hvert fall. Hvor i et audio system er det snakk om impedans matching? Pussig om det plutselig skulle være noe poeng i forholdet kabel / connector.

Og dette:
The BNC connector is ideally matched to the impedance of most phonograph cables and phono cartridges. It, like the DIN connector, is self-cleaning and does not wear out from repeated connection and disconnection. As the BNC connector is a locking, make-ground-first connector, it cannot cause damage to your speakers by falling out and losing ground first, as with an RCA connector.

Alle connectorer slites.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
jeg er helt enig i at impedansemismatch ikke er relevant for audiosignaler. I et hi-fi-anlegg er det først ved digitale forbindelser,- S/PDIF med båndbredde opp mot 4MHz, at det er relevant. Og da er BNC langt å foretrekke om en ikke heller velger optisk da. Naim har sine små salgssvin på skogen de også...

Jeg skulle ellers gjerne ha sett BNC som standard på platespillere. For det en glimrende kontakt til det formålet. Til alle andre småsignaler er DIN å foretrekke.

Og av alt som finnes er vel uansett phono noe av det dårligste og minst egnede uansett applikasjon :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Bilder

En ferdig DIN-kabel:


Tilkoplet og fastskrudd til sub`en:


SET1en innvendig:


Detalj med DIN hunnkontakt montert:


Tilkopling til jordpunkt (nederst i bildet). Signalledere grønn og hvit inn på inngangsrørene øverst i bildet:


Og til slutt DIN-kontakt tilkoplet SET:


Og da var phono-pluggene en saga blott i mitt anlegg. Med unntak av de fra platespilleren da. Og DACen... Hmmm ;)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.054
Sted
'
Med DIN-kontakter får en god kontroll på skjermingen siden den kjøres separat fra signaljord. Min kopling ser nå slik ut:

Legg merke til at skjermen er åpen mot forsterker. Inne i SETen er skjermen bare koplet på felles jordpunkt sammen med signaljord. På denne måten skjermes signallederne bra inne i boksen.
Jeg skjønner ikke helt hva du oppnår med dette. ::)
Om komponentene jordes ved hjelp av skjerm eller via en tredje leder er vel stort sett ett fett?
Hvis potensialforskjeller på jordnivå var problemet tidligere er det ingen ting som skulle tale for at det ble bedre nå...
Kan du fortelle meg teorien bak det hele?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg er enig i at DIN-plugger er bra, og da spesielt for platespillere.

En PU har balanserte signaler for hver kanal. Med 2 ledere for hver kanal, og jordet skjerm utenpå, kan man ha signalet balansert og uavhengig av jord helt frem til forsterkeren. Philips har brukt denne løsningen med meget godt resultat.
Jeg byttet til vanlige skjermkabler med phono-plugger på en slik spiller for noen år siden, men byttet tilbake igjen senere.

Svein.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg skjønner ikke helt hva du oppnår med dette. ::)
Det jeg oppnår er å eliminere brum, så det du ikke forstår er vel heller hvorfor jeg eliminerer brum med denne koplingen? ;)

Skal forsøke:

I en effektiv skjerm skal det ikke gå strøm. Derfor koples skjermen bare i den ene enden og siden preampen er den mest følsomme komponenten i systemet er det lurest å velge den som referanse. Skjermen er å oppfatte som en forlengelse av preampens chassis. I et oppsett med sub kompliseres dette av at en får tre enheter i rekke og skjerm og signaljord blir nødvendigvis sammenkoplet i suben som angitt på skissen.
Når signaljord og signaler føres sammen inne i en skjermet ledning og med egne kontakter i pluggene sikrer en et minimum av overgangsmotstand og tilhørende potensialfall. Signaljord og signallederne (2,3 og 5) kan her anses som en ledninger som er trukket inne i chassiset til preampen og er da del av et Faradays bur hvor elektriske felter ikke kan trenge inn. Skjermen er koplet via DIN-pluggenes hus og skrukoplingen sikrer også her en minimal overgangsmotstand. Det er også et poeng at skjermen termineres utenpå chassis, men signaljord nødvendigvis må bringer inn i det enkelte apparatet. Strengt tatt skulle jeg ha tegnet inn en liten motstand i hver kopling og mellom leder 2 og chassisjord og skjerm og chassisjord.

Med RCA-plugger er det ofte svært vanskelig å oppnå lave nok overgangsmotstander og det faktum at skjermen er strømførende reduserer effekten av skjermingen. I tillegg medfører bruk av RCA lukkede skjermsløyfer som funksjonerer som brumantenner. Det er ikke uten grunn at så mange sliter med brum i anleggene.

Vet ikke hvor god forklaring dette var. Men dette er et anerkjent prinsipp for elektrisk skjerming som jeg utelukkende har gode erfaringer med profesjonelt i de mest utrolige elektrisk støy-miljø.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg er enig i at DIN-plugger er bra, og da spesielt for platespillere.

En PU har balanserte signaler for hver kanal. Med 2 ledere for hver kanal, og jordet skjerm utenpå, kan man ha signalet balansert og uavhengig av jord helt frem til forsterkeren. Philips har brukt denne løsningen med meget godt resultat.
Jeg byttet til vanlige skjermkabler med phono-plugger på en slik spiller for noen år siden, men byttet tilbake igjen senere.

Svein.
Vurderer å gjøre det selv. Quaden har jo til og med DIN-inngang! Så i "bort med RCA-programmet" mitt står nok både platespiller og DAC for tur ;) Må nok inn på Elfa-sidene igjen...
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.054
Sted
'
Når signaljord og signaler føres sammen inne i en skjermet ledning og med egne kontakter i pluggene sikrer en et minimum av overgangsmotstand og tilhørende potensialfall.
La oss ta dette sakte: Hvorfor skulle du trenge lav overgangsmotstand, hvorfor snakker du om potensialfall? Har du et potensialproblem i utgangspunktet?

Signaljord og signallederne (2,3 og 5) kan her anses som en ledninger som er trukket inne i chassiset til preampen og er da del av et Faradays bur hvor elektriske felter ikke kan trenge inn.
Jeg forstår det.
Det jeg ikke forstår er hvordan denne skjermen mister denne evnen når den er sammenkoblet i hver ende. Hva er bedre med å knytte to komponenter sammen med en 3de leder istedenfor skjerm? Chassisene er jo ubenhørlig koblet sammen uansett.
Det var vel det jeg lurte på...
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
The joy of EMC :) En utfordring å gi en kortversjon av EMC-bibelen...

Nei, vet ikke hva jeg skal svare da. Resistans/motstand/spenningsfall i en signalvei og en skjerm baner vei for støy. Eksempelvis skal en elektronikkboks ha kun ett signaljordpunkt siden en ved bruk av flere uvegerlig får spenningsfall mellom de ulike jordpunktene.

Og til min konkrete kopling så gir den intet opphav til brum utover SETens egenstøy. Hadde den vært helt støyfri hadde jeg vel muligens snudd opplegget og latt den være referanse.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Må innrømme at jeg har byttet DIN-pluggene på Quad-en til phono. Kan ikke si at jeg opplevde noen større forskjell, men jeg liker ikke DIN, særlig siden Quad benytter en heller ussel kvalitet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har tidligere nevnt BNC uten å få noen respons. Nå skjønner jeg at det faktisk er noen som tenker på det samme. Kanskje til og med har byttet fra noe dårlig til noe bra. BNC er faktisk ikke noe problem å jobbe med. Krymp eller lodd. Begge deler er bra. Connectoren faller aldri ut av chassiskontakten! Den slites som alle andre forbindelser, men holder trolig livet ut for et anlegg. Kan til og med leveres med gull pinne. Det eneste problemet jeg ser er at det ikke blir kompatibelt med så mange andre anlegg.
Fint å se MAE SET 1 fra innsiden!
 
Topp Bunn