Bytte fra Nordost til Black Magic???

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Har nylig gått til et "impuls"-innkjøp av en rekke Norost (heretter NO) kabler for å blir ferdig med hele kabelsalaten, og ikke minst kunne danne meg en mening med gode ledere hele veien. Problemet er at jeg ikke er helt fornøyd med lyden, det er litt lyst på noe musikk som andre har ment om NO tidligere. Definisjon og detaljer er jeg derimot meget fornøyd med.

I systemet nå bruker jeg Heimdall XLR og HT til frontrekken samt Heimdall RCA til sub (som jeg skal innrømme er en smule overkill, men likevel). Strømkabler er om noen lurer Vishnu på prosessor og effekt, resten har Magus (utenom PS3 og tv som ikke tar dette). Hva vil jeg oppnå med å bytte disse kablene til BM Revelation XLR og The Giant HT.

Vurderer veldig å selge mine nåværende og bytte til noe annet, og gjerne billigere. Ønsker mer varme i lyden, mer bass, roligere diskant og masse dynamikk. Er dette veien å gå?

Den eneste, og tåpelige, grunnen til at jeg har NO er kjennskapen, tilgjenglighet for testing og design.

Bor forøvrig i Porsgrunn. Om noen i nærheten har noe bra å anbefale og ønsker en liten test er jeg fort med på det.

Dette gjelder kino-annlegget om noen skulle være i tvil.


Geir Arne
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Jeg gjorde det du snakker om nå som ett eksperiment en gang.
Byttet mellom nordost red dawn og black magic (toppmodellen).

Jeg tror aldri jeg har gjort en eneste ting i min lille hi-fi karriere som har påvirket lyden så mye som det.
Lyden ble så forandret at jeg kunne sverge på at jeg hadde koblet kablene i feil fase (tror jeg sjekket dette 6-7 ganger).

Resultatet ble i hvert fall:
Nordost: Lys og kald, masete, stram lyd, klinisk, veldig detaljert, klar og oppløst diskant og klar mellomtone (lite kropp), bassen gikk dypt men ble undertrykt og forsvant litt fordi lyden ble for lys
Black Magic: Mørk og varm, behagelig, litt pløsete, ikke klinisk, udetaljert diskant, veldig lite engasjerende lyd, ikke noe kontant "smell" i bassområdet

Ble litt satt ut når byttet mellom disse kablene. Var nesten som å høre på 2 forskjellige anlegg.
Jeg liker ingen av disse kablene egentlig, men hadde valgt black magic fremfor nordost. Det er bedre å ha lyd du sovner til enn lyd som er slitsom å høre på. Nå skal det jo sies at det er godt mulig dette vil høres annerledes ut i andre oppsett, men jeg tipper at mye av det samme vil gå igjen.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Oi, det var virkelig forskjell.

Heimdall er noe "varmere" enn red dawn, dog marginalt. Er heldigvis ikke så ille her nå at det oppfattes som masete men det heller litt mot det lyse. Heldigvis på en relativt positiv måte med masse detaljer og stamhet hele veien.

Men om jeg oppfatter deg rett var den så avrundet i toppen at det ble plagsomt? Slapp bass er noe jeg ikke vil ha. Det høres nesten litt ut som om den har samme klang som VDH Magnum. Magnum er til gjengjeld langt under prisen til BM.

Det jeg ønsker mest er en litt mer organisk mellomtone, men er redd kabler ikke kan rette opp dette nok. Vil helst ikke miste så mye av det positive jeg har i dag. Med EC som jeg har på lånt gikk det punktet et langt steg i riktig retning, men jeg får se hvordan det blir når den nye Primaren er på plass.

Tror ikke det blir noe "impulskjøp" igjen på kabelsiden da.

Takker for svar.


Geir Arne
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Hva med å kjøpe et rimelig komplett kabelsett fra f. eks Bluejeans eller deponere på et komplett kabelsett hos en lokal forhandler for å se hva du oppnår ved et kabelskifte?
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Av lokale butikker har jeg kun Soundgarden (Nordost) og Hifi klubben (VDH) og dette er allerede testet. Dyrere serier fra VDH var vanskelig å oppdrive, dessverre.

Har vurdert "billigmerker" som blue jeans, anti cables og noen jeg ikke husker navnet på. Men syntes prisen forsvinner ganske fort i været der også. Er ikke de villeste jeg har av kabler, og med litt rabatt er de i det minste konkuransedyktige. Men en AB test med mine kabler mot blue jeans kunne veldig aktuelt.


Geir Arne
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Strandberg fører vel Kimber og Monster hvis det er av interesse.


God service får man også.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
ganilsen skrev:
Av lokale butikker har jeg kun Soundgarden (Nordost) og Hifi klubben (VDH) og dette er allerede testet. Dyrere serier fra VDH var vanskelig å oppdrive, dessverre.
VDH er ganske varme i lyden, men de er allikvel ikke mørke, egentlig veldig nøytrale i klangbalansen. Min erfaring er dog at hvis du skal ha varm, myk lyd, så går det på bekostning av stramhet i bassen og detaljer i diskanten. Vanskelig å få begge deler. Jeg har et par VDH supernova til salgs (1,5m) som du kan få prøve hvis du bor på sørlandet.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Anonym skrev:
Strandberg fører vel Kimber og Monster hvis det er av interesse.


God service får man også.
Var ikke klar over at de har Kimber. Butikken i skien da?

Takk for tipset.


Geir Arne
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
ganilsen skrev:
Anonym skrev:
Strandberg fører vel Kimber og Monster hvis det er av interesse.


God service får man også.
Var ikke klar over at de har Kimber. Butikken i skien da?

Takk for tipset.


Geir Arne
Det er en god stund siden jeg flyttet fra byen så min hukommelse er ikke 100% men butikken i Skien er det uansett verdt å sjekke ut.

Vidar
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
De hadde Kimber i Skien gitt. :)

Så tenkte å opp og deponere på Monocle X og KS1111 senere i dag. Så får jeg se hvordan det låter.

Finnes den noen annen serie fra Kimber som bør sjekkes ut? Begge overnevnte var over busjedd. Hero er visst et godt alternativ med pris under 3k. HT kabler er jeg usikker på. Vil i utgangspunktet har ferdigterminert, men både 8TC og 12TC har fått god kritikk.

Har Kimber noe morsomt på strømsiden?


Geir Arne
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Kimber har greie strømkabler; PK10 GOLD best for amper, PK14 gold for pre og cd.
Disse koster vel en 3500 stk.

Hva slags prisklasse ser du for deg på hhv. signal, ht og strøm?

Yasman
Langesund
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Har ikke lyst til å betale mer enn;
HT: 10k
Signal: 5k
Strøm: 2k, maks 3k.

Hva villedende er bryr jeg meg ikke nevneverdig om. Men jeg får godepriser på NO.


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Men disse er kun 85cm. Lurte på å bytte til 2,5m signal.

Geir Arne
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
ganilsen skrev:
Men disse er kun 85cm. Lurte på å bytte til 2,5m signal.

Geir Arne
Det stemmer. Det at de ikke kan lages i lengder på mer enn maks. 1m skyldes en produksjonsteknisk sak. I motsetning til de fleste kabler produseres COANDA fra bunnen av i Norge. De klippes ikke fra en stor rull. ;)
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
whistler skrev:
ganilsen skrev:
Men disse er kun 85cm. Lurte på å bytte til 2,5m signal.

Geir Arne
Det stemmer. Det at de ikke kan lages i lengder på mer enn maks. 1m skyldes en produksjonsteknisk sak. I motsetning til de fleste kabler produseres COANDA fra bunnen av i Norge. De klippes ikke fra en stor rull. ;)
Grunnet kvalitet eller praktiske hensyn.


Geir Arne
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
ganilsen skrev:
Men disse er kun 85cm. Lurte på å bytte til 2,5m signal.

Geir Arne
Å ja, da blir det verre! Riktignok er Coanda en utrolig fleksibel kabel, men ikke SÅ fleksibel at 85 cm vil gjøre samme nytte som 2,5 meter nei ;D.

Synd det, for jeg tror denne kunne passe til de egenskaper du er ute etter.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Har ikke helt bestemt meg for lengde ennå, men med BM kablene var det tatt høyde for å flytte et nytt rack inn i et av hjørnene og ha et på 2 etasjer på midten til effekt og center. Alternativt kjøper jeg et 4-hyllers rack, med 2 i høyden og 2 i bredden, og da holder det med 80-100cm signalkabel.

Grunnen til at jeg var i kontakt med PM Audio var egentlig for å kjøpe rack fra Solid-tech.

I går tok jeg en ny runde med flytting av høytalere og lytteposisjon. Det virker da som om dempemattene i 1.refleksjon virket bedre. Resultatet var klart mørkere klang og god demping fra 4-5khz og oppover. Bassen ble mer fremtredende men ikke så mye fyldigere. Mistenker at den ble litt mindre definert også. Mellomtonen ble litt tilbaketrekt og mørkere, men ikke mer fyldig om dere skjønner. Tror den oppfattelsen av mellomtonen kan være grunnet mindre diskant.

Uansett, det endte opp med og sitte ganske så bra. Og jeg gir EC ampene jeg har på lån nå noe av skylden for at bassen virker udefinert. Håper, og tror av erfaring, at den nye Primare ampen vil rette opp endel av dette. Så jeg venter nå i spenning. :)


Geir Arne
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
ganilsen skrev:
whistler skrev:
ganilsen skrev:
Men disse er kun 85cm. Lurte på å bytte til 2,5m signal.

Geir Arne
Det stemmer. Det at de ikke kan lages i lengder på mer enn maks. 1m skyldes en produksjonsteknisk sak. I motsetning til de fleste kabler produseres COANDA fra bunnen av i Norge. De klippes ikke fra en stor rull. ;)
Grunnet kvalitet eller praktiske hensyn.


Geir Arne
Det skyldes at jordlederen som er av flatsølv, i praksis blir umulig å trekke gjennom senter av kabelen når den blir lenger enn 1m.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, jeg har BM rund baut. BM Giant ht kabler, 2,5 m og signalkablene er 1 m (xlr). Har ikke teste NO i eget anlegg, så jeg har dessverre ikke kunnet sammenligne NO mot BM. Om du er interessert så kunne du evt fått lånt en kveld for å prøve.

Mvh

Tom (Skien)
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Det kunne vært inntressant. Og du kunne testet min NO om det frister.

Send PM med tlf, så kontakter jeg deg når det roer seg her.


Geir Arne
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har bytta fra NO til Black Magic Revelation rund baut...unntatt signalkabelen fra vinylspilleren. Der ble jeg tipsa om en dedikert NO Frey kabel, som er heilt fantastisk sammen med Vpi Scout'en min. Jeg har prøvd BM Rev. mot det meste av NO ( ikke de aller dyreste, dog..), og jeg mener at BM Rev. er fullt ut på høyde med NO Heimdall, faktisk bedre på de nedre oktavene. Så foreløpig er BM Rev. kabelen for meg. Men jeg har planer om å prøve BM Giant høyttalerkabler!

mvh. VilhelmW
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ganilsen skrev:
Har ikke helt bestemt meg for lengde ennå, men med BM kablene var det tatt høyde for å flytte et nytt rack inn i et av hjørnene og ha et på 2 etasjer på midten til effekt og center. Alternativt kjøper jeg et 4-hyllers rack, med 2 i høyden og 2 i bredden, og da holder det med 80-100cm signalkabel.

Grunnen til at jeg var i kontakt med PM Audio var egentlig for å kjøpe rack fra Solid-tech.

I går tok jeg en ny runde med flytting av høytalere og lytteposisjon. Det virker da som om dempemattene i 1.refleksjon virket bedre. Resultatet var klart mørkere klang og god demping fra 4-5khz og oppover. Bassen ble mer fremtredende men ikke så mye fyldigere. Mistenker at den ble litt mindre definert også. Mellomtonen ble litt tilbaketrekt og mørkere, men ikke mer fyldig om dere skjønner. Tror den oppfattelsen av mellomtonen kan være grunnet mindre diskant.

Uansett, det endte opp med og sitte ganske så bra. Og jeg gir EC ampene jeg har på lån nå noe av skylden for at bassen virker udefinert. Håper, og tror av erfaring, at den nye Primare ampen vil rette opp endel av dette. Så jeg venter nå i spenning. :)


Geir Arne
Gode kabler får fram det som bor i produktene. På godt og vondt.
 
Topp Bunn