Forsterkere Bytte forsterker?

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Hei
Får benyttet stereo alt for lite, og lurer derfor på å bytte til en forsterker som er mer "alt-i-et".
Som dere ser i signaturen min så har jeg i dag Hegel H80, Bluesound Vault og en MF riia. Høyttalerne er B&W CM1 S2 som jeg nok vil beholde (høy WAF).

Har sett på Nad 368 med Bluesound modul. Hvordan står den seg mot den pakken jeg har i dag?
Vil tro den oppleves som en del kraftigere? Men hvordan er den innebygde riia'en?

Finnes det andre alternativer å vurdere?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.343
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei,

https://oslohificenter.no/stereo/integrerte-forsterkere/moon-neo-ace

Google tester på Moon Neo Ace og Moon Neo 240i som er samme forsterkeren, men uten streaming.
Høy kvalitet om du har råd. Laget i Canada, 10 år garanti.

*Hadde selv en H80 i drift da jeg oppgraderte. Moon er IMØ bedre på absoulutt alle punkter.
*Hadde også CM1 i hus en periode, flott høyttaler men ble litt for laid-back hos meg. Litt lite «bop» i lydbildet. Dette var før Moon kom i hus, så ikke testet kombinasjonen desverre.

Sist redigert:

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Hei,

https://oslohificenter.no/stereo/integrerte-forsterkere/moon-neo-ace

Google tester på Moon Neo Ace og Moon Neo 240i som er samme forsterkeren, men uten streaming.
Høy kvalitet om du har råd. Laget i Canada, 10 år garanti.

*Hadde selv en H80 i drift da jeg oppgraderte. Moon er IMØ bedre på absoulutt alle punkter.
*Hadde også CM1 i hus en periode, flott høyttaler men ble litt for laid-back hos meg. Litt lite «bop» i lydbildet. Dette var før Moon kom i hus, så ikke testet kombinasjonen desverre.
Har kikket på Moon Neo Ace - fristende men synes den blir litt dyr ift mitt bruksmønster om dagen.
Noen andre som har erfaringer med Nad 368?

Kajack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2013
Antall liker
42
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Eg var nylig på hifiklubben og kjøpte en Nad 388 til mine Dali Opticon 8. Den ble ganske fort levert tilbake pga den veldig "tilbakelente" lydsignaturen. Mellomtonen var veldig dempet og passet ikke min smak. Ta feks Dire Straits-you and your friend som har en klar og tydelig gitarduo mot slutten,der ble all gitarspilling liggende gjemt i bakgrunnen. Hifiklubben kjente til "fenomenet" sa de. Eg vurderte da å gå et hakk opp i Master serien til Nad,men hifiklubben mente eg ville allikevel oppleve det samme.
Eg endte da opp med Denon Pma 2500ne,og er strålende fornøyd!! Streamer med Bluesound Note 2. Spiller også vinyl og cd.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Hei
Får benyttet stereo alt for lite, og lurer derfor på å bytte til en forsterker som er mer "alt-i-et".
Hva med å kjøpe de nye stereo reciver som er dukket opp?
De har jo ofte alt. DAC, riia, dab+ osv

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.354
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Moon anbefales; spesielt med MiND2 streaming modul - som også er Roon kompatibel!

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
402
Eg var nylig på hifiklubben og kjøpte en Nad 388 til mine Dali Opticon 8. Den ble ganske fort levert tilbake pga den veldig "tilbakelente" lydsignaturen. Mellomtonen var veldig dempet og passet ikke min smak. Ta feks Dire Straits-you and your friend som har en klar og tydelig gitarduo mot slutten,der ble all gitarspilling liggende gjemt i bakgrunnen. Hifiklubben kjente til "fenomenet" sa de. Eg vurderte da å gå et hakk opp i Master serien til Nad,men hifiklubben mente eg ville allikevel oppleve det samme.
Eg endte da opp med Denon Pma 2500ne,og er strålende fornøyd!! Streamer med Bluesound Note 2. Spiller også vinyl og cd.
Gratluerer med et godt valg. Jeg erfarte akkurat det samme med den nye NAD-serien; jeg synes den ble litt kjedelig og grå i lyden. Denon Pma 2500ne er meget bra, men prisen har sannelig økt med 5000 fra introduksjonen (19 990 til 24 990).

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis Opticon er i nærheten av Rubicon rent klangmessig så er det definitivt ikke forsterkeren sin feil at den låter tilbakelent i mellomtonen, om noe så vil jeg si at det viser at forsterkeren demonstrerer kvalitet;

rubicon 8.jpg

Kajack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2013
Antall liker
42
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Eg kan kun gi min erfaring fra mine ører.
Opticon med Nad ble tamt og livløst hos meg. Med Denon ble lyden åpen og livlig. Faktisk ganske så stor forskjell også. Eg har hatt Nad i mange år og vært veldig fornøyd med produktene. Men på C368 og C388 som eg testet,ble eg veldig skuffet over lyden. Kreftene er på plass !

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror selvsagt på opplevelsen din av resultatet, men jeg setter spørsmålstegn ved konklusjonen om at det er forsterkeren som bør anklages for daff mellomtone. For meg ser det ut som det er den myke tuningen av høyttalerene som kanskje burde blitt mistenkt først. Kunne forsåvidt ha ymtet frempå akkurat den tanken før jeg sjekket grafen på Rubicon siden jeg alltid har funnet Dali myk, forsiktig og behagelig, men et bilde forteller gjerne mer.

Kajack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2013
Antall liker
42
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ja eg ser den. Men eg synes det er rart at Denon gir høyttalerne mer liv og en tydelig sterk mellomtone. Eg har også en Primare i22 som gjør det samme med høyttalerne. Derfor tenker eg at det må være lydsignaturen i Nad forsterkeren.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja, det er for all del mulig. Har ikke hørt den selv, men forstår det slik at det er Ncore som er forsterker-modulen i disse boksene. Og utifra erfaringer med Ncore (har 12 stk slike i mine høyttalere) er det ingenting i veien med mellomtone-gjengivelsen i utgangspunktet.
Så da gjenstår 3 mulige forklaringer;

- Høyttalerene har skylden og forsterkeren rett og slett får dette frem bedre enn Denon og I22.
- NAD har tunet Ncore i retning daff pudding.
- Forventningsbias slår ut og lurer ørene.

Kanskje det er en kombinasjon også for alt vi vet, men slik jeg ser det er det en problemstilling som er verdt å sjekke ut litt nærmere :)

Edit; Så jeg sjekket nærmere. Kan se ut som NAD har tunet den i retning daff pudding:

"In my listening tests, I found that the C388 is a little rolled off in the top end. It carries a soft and delicate feel to the lighter instruments while harder and metallic instruments do not sound hard or harsh at all.

Trumpets come across as much less raspy than usual and triangles softer and quite recessed. These attributes allow the C388 to be very easy on the ears in the upper treble. It does not feel as if it is reaching quite as far up as it could if it just tried that little bit harder.

The soft feel to the treble is also evident in the midrange, smooth and velvety but not entirely opening up quite as wide as they might have been able to.

Acoustic strings are pleasing but border on a little subdued, particularly at lower volumes. Longer notes are very, very good, so softly played piano and light woodwinds will impress on the C388.
"

https://www.stereo.net.au/reviews/review-nad-electronics-c388-hybrid-digital-dac-amplifier

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.923
Torget vurderinger
1
Jeg har både C368 og C388. Og jeg er strålende fornøyd, har Bluesound modul i begge to. Føler ikke at noe mangler i mellomtone som nevnt over, tror også dette har mye med hvordan høyttalerne høres ut. Hifiklubben er greie å ha med å gjøre, så det er bare å låne med deg hjem imot depositum.

Kajack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2013
Antall liker
42
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Nettopp coolio😀 Mellomtonen og diskanten åpner seg ikke opp slik den burde gjøre. Kjenner meg igjen i den testen du linker til. Da var det alså ikke bare ørevoks.

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Takk for mange gode tilbakemeldinger. Tenker jeg skal høre på Nad'en før jeg evt selger unna - men det er klart at en Moon Neo Ace må sjekkes.

Etter tips her skal jeg også sjekke ut Yamaha R-N803D. Virker som et godt kjøp

Topp Bunn