bytte av utgangstransistorer

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
jeg re-cappet akkurat min Sumo Andromeda effektforsterker, og oppdaget noe meget besynderlig; det var tre forskjellige typer utganstransistorer montert, mange umerket, og det virket ikke som det var noe system i plasseringen.
jeg noterte navnet på en av typene, en ARC 4800, og fant dette innlegget skrevet av konstruktøren:

Those transistors are BOGUS. What I mean by this is that they are Fujitsu
Ring Emitter very high frequency devices with virtually NO SAFE AREA. I did
NOT design this amp with those devices. They were bought on the cheap by
Michael Custer who would NOT spend the money for the Sanken devices that I
originally designed in the unit. My recommendation is as follows. Remove ALL
of those devices and replace them with Motorola (now "ON" Semiconductor)
MJ21193 (PNP) and MJ21194 (NPN). To the best of my knowledge, any of the
original 2000 amps that I built when I owned the company, have not failed. At
least I've never seen a failed original unit. I have however, repaired quite
a few with these later unacceptable units with these inferior devices.
James Bongiorno
så da er det vel bare å brette opp ermene og bestille nye transistorer; eneste problemet er at det ikke er noe system på transistorene som står der i dag, noe jeg antar er på grunn av at de er byttet tidligere av noen som ikke kunne sakene sine.

siden det er snakk om positive og negative BJT'er (pnp, npn) så skulle man jo tro at det skulle være 50/50 per kanal, men siden jeg egentlig ikke har peiling tenkte jeg det var like greit å spør her ;)

her er skjema, og bilder av en kanal, hvis det kan være til noe hjelp.






 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Matching e jo et av problemene med bytte av utgangstransistorer. Skal man gjøre det selv må man kjøpe inn store kvanta, lage seg et oppsett for å lese av arbeidspunkt på alle transene og så velge ut de som ligger nærmest hverandre til pushpull - par. Ingen liten jobb, men med litt innsats lar det seg vel gjøre.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Hvis teksten du legger ved er fra konstruktøren burde han vite hva det er snakk om.

Sånn i farta ser det ut til at det er Q19 til Q26 som er utganger og der er sikkert disse han mener.

Du må sjekke at beinplassering er lik på de gamle og de nye han anbefaler.

Han nevner ikke noe om matching, men dette er jo en fordel . Du kan jo sjekke strømmen etter bytte ved å måle spenning over hver emittermotstand. Er det en transistor som er helt turbo kan du jo bytte den. Det bør vel måles før bytte også for å sjekke tomgangstrøm med dagens transistorer. Kan være greit å vite til senere. VH. Bernt
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Emittermotstandene til utgangstransistorene fungerer som en effektiv "utjevning" ved avvikende strøm i en eller flere av transistorene. Det vil si at forholdsvis store avvik i dataene mellom transistorene tåles i en slik kopling.

Mvh
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
gøyt å bytte gamle komponenter med nye, spesielt hvis de nye er skinnede blanke ;D



etter å ha satt den sammen igjen var lyden merkbart bedre, men jeg følte fortsatt at det var noe som "manglet".

når jeg hadde den fra hverandre tidligere, hadde jeg merket meg at internkablingen var av ytters laber kvalitet, så jeg bestemte meg for å bytte ut den gamle skytestrengen med bedre kabel.
siden jeg hadde noen stumper liggende, gikk jeg for neopren-OFC fra elfa til signalet, og solidcore fra clas til HT-terminalene (samme som ht-kablene).



resultatet ble overraskende bra; dyp og fin bass, og med mye bedre helhet i lydbildet enn før.
noen korte kabelstumper har tydligvis mer å si for lyden enn jeg hadde trodd :eek:
 
Topp Bunn