Bytte av relé

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.070
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
2
Hvis noen kunne hjelpe meg med dette...


Jeg må innrømme at dette styrer en sentralstøvsuger, men etter å ha byttet ut det til venstre med det til høyre har jeg gått fra null funksjon til stygg lyd og fornemmelsen av motor som jobber under feil betingelser.

Er det noen grunn til at ikke det ene kan erstattes med det andre ?
A7AEA293-6FA2-454E-9798-76D383B5959A.jpeg
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Hvis støvsugeren har gått mange timer (dvs. at den er mange år gammel) er det vanlig at en service inkluderer motorbytte.

Det gamle reléet kan ha røket som følge av at det har gått for mye strøm, f.eks. om den ene fasen inn på motoren mangler. Dette gir også ulyd og varmgang.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.070
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
2
At en slitt motor kan knekke reléet forstår seg kanskje, men når jeg bypasser hele triggersystemet og kjører motoren, låter og suger den helt fint.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Mål spenningen over de forskjellige komponentene, og inn på motoren. Dårlig kontakt et sted, f.eks.? Et relé alene er nok neppe feilårsaken slik du beskriver det.

Kanskje måle spenningen til motoren med og uten "triggersystemet".
 

Tedamp

Medlem
Ble medlem
30.11.2012
Innlegg
8
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Har vært borti tilsvarende. Da var det glattekondensatoren i strømforsyningen (24 VDC) etter likeretter som var tørket ut gjennom mange år. Dermed ble spenningen som trekker relespolen så lav at releet ikke trakk ordentlig og "vibrerte" i kontaktpunktet med påfølgende motor ulyder. Byttet glattekondensator som løste problemet. Strømforsyningen (24 VDC)for styring av rele er ofte veldig simpel på sentralstøvsugere, og man er avhengig av spenningsøkningen ved glatting etter likeretting (V*sqr2) for at releet skal trekke ordentlig.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.070
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
2
Har vært borti tilsvarende. Da var det glattekondensatoren i strømforsyningen (24 VDC) etter likeretter som var tørket ut gjennom mange år. Dermed ble spenningen som trekker relespolen så lav at releet ikke trakk ordentlig og "vibrerte" i kontaktpunktet med påfølgende motor ulyder. Byttet glattekondensator som løste problemet. Strømforsyningen (24 VDC)for styring av rele er ofte veldig simpel på sentralstøvsugere, og man er avhengig av spenningsøkningen ved glatting etter likeretting (V*sqr2) for at releet skal trekke ordentlig.
Hm.. dette ville jeg også se hvis jeg målte spenninga altså.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.070
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
2
Har vært borti tilsvarende. Da var det glattekondensatoren i strømforsyningen (24 VDC) etter likeretter som var tørket ut gjennom mange år. Dermed ble spenningen som trekker relespolen så lav at releet ikke trakk ordentlig og "vibrerte" i kontaktpunktet med påfølgende motor ulyder. Byttet glattekondensator som løste problemet. Strømforsyningen (24 VDC)for styring av rele er ofte veldig simpel på sentralstøvsugere, og man er avhengig av spenningsøkningen ved glatting etter likeretting (V*sqr2) for at releet skal trekke ordentlig.
Som så ofte før, på HFS er det mange kunnskapsrike og hjelpsomme folk.
Jeg syntes kondensatoren så fin ut, men etter å ha satt inn riktig type relé uten bedring, tok jeg kondensatoren ut og målte den den.. den var gåen. Nå sitter det en elna 35v 470uf der produsenten hadde 50v 220uf , funker fint, og vi slipper å bruke Hue-appen for å skru på støvsugeren... takk for hjelpen !
 
Topp Bunn