Bytte av høyttalerkabler

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
429
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Har i dag BM the Giant kabler som jeg er meget fornøyd med men ønsker å lufte forskjellige synspunkter og eventuelle anbefalinger av kabler rundt dette prisleie da jeg nå skal bytte ut kablene til noen kortere varianter.

Største pluss med dem jeg har nå, etter at flere eksemplarer har vært innom, er at de er så transparente. De har også fungert utmerket på mange forskjellige komponenter og høyttalere. Så dersom det finnes noen andre kandidater med like gode egenskaper, så fyr løs...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Så dersom det finnes noen andre kandidater med like gode egenskaper, så fyr løs...
Hvorfor bytte ut i noe med like egenskaper?

Vil du ha noe med høyere induktans eller høyere kapasitans?
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
429
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Jeg kan forsåvidt bytte til like også men ønsker hovedsakelig å høre hva som anbefales i dette leiet. Dersom du tenker kapasitet ved uttrykket kapasitans så er vel svaret gjerne det dersom dette gir bedre resultat ved bytte til monoblokker som nå står for tur.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anbefaler deg å prøve Renaissance Audio sine kabler, de er nøytral og fås med terminering etter ønske.
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
236
Antall liker
223
Sted
Oslo
Det første du skal gjøre er og skaffe deg noen meter med 2.5mm2 insalasjonskabel ( sånn som går i røra i veggen ).
Skrell dem for isolasjon, monter dem til det du evt trenger, spade/banan eller "bare".
Altså ingen isolasjon, legg dem med 2cm mellomrom. Hvis de må ligge på noe så bare legg noe under, en sokk, no gumme greier osv.
Da har du 2.5mm2 singelcore du skal høre på i en uke.
Og hvis du liker hva du hører kan du steppe opp til feks 1.5mm (1.76mm2 ) eller 2.0mm ( 3.14mm2 ) sølvtråd ( glødd ) som du har i bumull eller silkestrømpe.
Tvinne dem og montere netting strømpe utenpå. Bruker selv 1mm søltråd i bomull som kabel.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, brukte Tara Labs Ref 1 ultra solide single leder der kunne rive bokhylle høyttalere ned, skiftet da til vanlig lysnet kabel, og Supra 2,5mm, nå har jeg noe flertrådet til 10 kr meteren.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Han har forskjellige prisklasser på kablene sine, alt etter hvor mange ledere de består av.
Kablene er av rent sølv, og ligger dempet i olje inni «slangen».

Jeg har skiftet til hans kabler både på signal(XLR) og høyttalere.
Har bl.a prøvd dyre Transparent signalkabler, og de farget lyden merkbart i forhold.
 
Topp Bunn