Bytte av effektforsterker - kan frekvensmessig endring måles?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Interessant

    det var minimal forskjell

    opplever du noen forskjell ved lytting?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.499
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er klart forskjell på transistor og rør på TQWT. Klarerere og skarpere 3D gjengivelse av kompleks musikk med transistor. Stemmene er mer fremredende i miksen og plassert i rommet med mer luft rundt seg, men kan samtidig bli litt kunstige og isolert fra musikken- dvs man kan anlysere vokalopptaket mer enn totalen , mens 300B rør er fyldigere med deilig bass og noe mer "live" total følelse. Så det stemmer nok at SET rør er mer egnet for "hifi" musikk dvs jazz trioer og pike med gitar/piano og ikke mindst Leonard Cohen låter flott. Har ikke øre- sammenlignet P-P rør tilsvarende nylig de kan være anderledes , SET er jo en egen rase. Mens på Virgo 2 merket jeg lite forskjell mellom transistor og 300B rør når det gjaldt holografi og stemmegjengivelser...faktisk foretrakk jeg 300B rør på Virgo da den løftet bassen og gav mer fundement til musikken
    Så jeg konkluder med at samspiller mellom høyttaler og forsterker er viktigere med rør enn med transistor,

    Altialt er nok rør med 300B og Virgo 2 det som gir best lyd hos meg. Det optimale ville vært noen mer "effektive Virgos" men det har jeg ikke funnet ennå
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.499
    Torget vurderinger
    2
    Så kan vi legge inn effekten av å bytte 6SN/ driver-rør i 300 B forsterker.
    Kurven i midten viser forvregning mot effekt ved 1000 Hz med original rør i Stereophiles målinger, den øverste er Kina Shuguang 6SN7 rør, og det beste nederste er ny prosujder russisije re-issue så kalte Tung -Sol 6SN7, er også bedre enn alle 15 NOS rør jeg har av denne typen. jeg bruker naturlig nok TSol...
    Vis vedlegget 410125
     
    A

    ANM

    Gjest
    Synes jeg ser den samme tendensen med 880 som 765 hvor dipper blir litt avrundet her og der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn