Rørutstyr Bytte av 300 B rør.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Jeg bruker 2 stk TJ FULL MUSIC 300B n ballongrør med blå skrift idag . Det jeg lurer på er hvor mye det er å hente lydmessig ved å bytte til for eks. Elrog -EmmissionLabs xls - Western Electric -Psvane WE -kopi av orig.WE . Alle disse 300B rørene er jo mye dyrere enn TJ Full Music 300Bn ,utenom Psvane WE -kr-5-6.000. Det er vel flere her på Sentralen som idag bruker disse dyre rørene fra Elrog -Emm.Labs -WE -kanskje Psvane WE også . Har hørt at Psvane WE ikke skal være langt fra originale WE lydmessig . Erling.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.735
Torget vurderinger
2
Har FM TJ 300b/n (perforerte plate) selv. Samme som Swissonor bruker i sine 300B. Kontruktøren fortalte med meg at de ikke bør kjøres høyere enn 22Watt (anode) da reelt sett har en MAX på 28watt og ikke 40W som er WE specen. Dessuten låter de best på 350-360 Volt Anode-katode, dvs ca 60mA hvilestrøm.

Mine går på 390volt og 70mA, dvs 27Watt som er designpunket for min forsterker som også leveres med TJ300B. De har spilt ca 100 timer nå...
Har hørt fra andre at de klarer det fint,men er litt utrygg. EML bør i allefall vare mye lengre da de reelt tåler mer anodeeffekt enn TJ/FM.
Noen forum sier der er mer transitoraktigee,men vil ikke ta det for god fisk,kanskje de bare er mer linjære , strømkurvene kurven er i allefall betydelig forskjellige fra TJ sine.(NB 99% av TJ kurvene på nett er en forfalsket kopi av WE 300B kurver). Det betyr at du-ved overgang fra TJ til EML- får et annet operasjonspunkt og nok må justere bias om du har det. Vi nok lyde anderledes ja... Mange er veldig fornøyde med TJ FullMusic...

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Det ble mye bedre da jeg byttet fra Golden Dragon Super til TJ Full Music i min Wavac MD 300 B -10Watt . Men blir det noe bedre ved bytte til de mye dyrere EML -WE - ELROG rørene tror du .

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hvis du skal opp med den store lommeboka, vil jeg sterkt anbefale Elrog. Jeg synes de er en helt annen klasse enn alle andre jeg har hørt. Inkl. WE (Nyproduksjon) Det er sikkert flere grunner til det, men mest pga av filamentet som er thoriated tungsten.
Når det gjelder de andre produsentene, kommer det an på hvordan du vil ha lyden, og holdbarhet. Kinesiske rør bør definitivt kjøpes av en seriøs forhandler som tar de tilbake hvis de ryker fort.
Jeg har TJ Mesh og liker de egentlig ganske godt. Hvis du liker det du hører, og vil litt opp i kvalitet kan EML 300B mesh være noe. Du får et års garanti av Jacmusic hvis du følger kravene til glødespenning og hvor hardt du driver de. Personlig ville jeg ikke betalt det det koster for et par nyproduskjon WE. Du får et par Elrog i samme prisleie og i mine ører er de bedre på alt.
Det er et stort løft i forhold til de rørene du har.
En annen ting er hva slags forsterker du har. Det kan jo være at det er mer fornuftig å legge pengene andre steder enn i nye rør.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Vet du prisen på 2 stk.slike ELROG 300 B rør. Har de Norsk Forhandler .

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
De forhandles av Thomas Mayer.
vinylsavor.blogspot.de
€850 inkl. frakt til Norge.
Han er seriøs og helt til å stole på.
Hvis du bor i nærheten av Arendal kan du gjerne få prøve mine WE, EML Mesh og Elrog.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Har du tenkt å selge ett av disse parene .

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.715
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg har Full Music, WE, Takatsuki og Elrog...pluss noen til....
INGEN stikker av med seieren på alt!
Takatsuki og Elrog er noe kjøligere enn WE, som har mere fokus på harmonics og overtoner
Elrog er champ i bunn og en veldig god allrounder med ekstrem dynamikk
Takatsuki er noe i mellom...
MEN dette er i mine amper
Haglund84 lånte mine WE i sine AN og mente det var total utklassing mot alt annet han har prøvd
hadde WE fortsatt å produsere, hadde jeg garantert ikke giddet å lete etter alternativer...
mvh
Leif

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Ja det er smak og behag. Jeg kan ikke høre noe de andre gjør bedre enn Elrog hos meg. Det er bedre i topp og bunn, mer baller drive og dynamikk, mer nyanser, flere farger, større lydbilde, mer åpenhet, tilstedeværelse, tekstur. Men man kan jo bli forført, så når det har gått en stund skal jeg prøve WE igjen. Alt det her handler jo om hva som treffer ens egne preferanser mest.

Hvalross: Jeg har tenkt på å selge EML, legger snart ut annonse. De er som nye, har nesten ikke spilt på de pga. flytting. WE røra kunne jeg også gjerne solgt, men jeg må få noen til å teste de først. De er jo kjent for lang holdbarhet, men det er greit å være på den sikre side.

Sist redigert:

Haglund84

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2010
Antall liker
1.187
Torget vurderinger
18
Som Leif nevner, så fikk jeg låne WE 300B av han.
Jeg kommer ikke over den lyd opplevelsen de ga meg i mitt oppsett.
Anbefales på det sterkeste!

Mvh
Erik

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Henger meg på her - nå var det riktignok en stund siden jeg har hørt Haglund84 sitt oppsett, men kombinasjonen sølvtrafoer og we300b gav lyden en ny dimensjon - anbefales !

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.318
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Om du går for Mesh Plate, så har Hifi guiden på Hamar Full Music.
Fikk god pris av han i romjula.

Haavard

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.735
Torget vurderinger
2
jeg har Full Music, WE, Takatsuki og Elrog...pluss noen til....
INGEN stikker av med seieren på alt!
Takatsuki og Elrog er noe kjøligere enn WE, som har mere fokus på harmonics og overtoner
Elrog er champ i bunn og en veldig god allrounder med ekstrem dynamikk
Takatsuki er noe i mellom...
MEN dette er i mine amper
Haglund84 lånte mine WE i sine AN og mente det var total utklassing mot alt annet han har prøvd
hadde WE fortsatt å produsere, hadde jeg garantert ikke giddet å lete etter alternativer...
mvh
Leif
Hvor mange WE par har du egentlig, siden du tillater deg å selge 2 par? Ref bruktbørsen:rolleyes:, Jeg hakke råd uansett

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har alltid foretrukket mesh, pga sin overlegne dynamikk.
Venter uansett på mine Elrog som nok leveres i Februar så jeg er spent!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.318
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Du venter på Elrog Mesh Vermin?

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Kjøpte Full Music rørene mine hos nettopp Hi Fi Guiden , Hamar.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kan jeg spørre om prisen? Har også et par av de stående i en amp her.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.318
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det kan du, betalte 6000 for fire stykk. Noe nok var med rabatt.
Tok en forespørsel til fullmusic, de skulle ha 340$ for et par. De har forøvrig kommet med et nytt Mesh plate rør, et mye større, og mye bedre visstnok. Kan hende jeg snuser litt på det neste gang.

Haavard

Topp Bunn