Bytte 2,5mm^2 CCA HT kabel med Cu OFC?

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg lurer på om HT-kabelen jeg har brukt i hjemmkinoen viser seg å være (overraskende nok) en CCA-kabel og ikke OFC-kobber. Jeg merker dette ved at når jeg skraper på metallet, så kommer det en gråfarge frem, noe jeg mener er aluminiumen som eksponeres. Kanskje vanskelig å se men kabelen til venstre er den jeg mistenker er CCA, mens den til høyre vet jeg er Cu.

20151012-0001-FB.jpg


Videre, så ser jeg at tverrsnittet på denne 2,5mm^2 CCA kabelen (nederst) virker som den har større tverrsnitt enn en annen 2,5mm^2 kabel som jeg vet er kobber.

20151013-0010-FB.jpg


Så til spørsmålet: Jeg er fornøyd med lyden i hjemmekinoen. Tror dere det er vits å ta investeringen og arbeidet med å bytte ut all CCA kabel med Cu-kabel? Lengste strekket på frontrekka er vel ca. 6 m, mens den er 10-12m på bakkanalene.

Jeg finner lite info om legeringen på CCA, så jeg kan ikke beregne hvilket tverrsnitt Cu den kabelen jeg har tilsvarer. Pluss at CCA kabeltverrsnittet visselig virker større enn "ekte" 2,5mm^2...
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Not in My Network! Copper Clad Aluminum is a Recipe for Failure

At de er tykkere en ren kobberkabel kommer av at aluminium "leder" dårligere en kobber...hvor kobberlaget på kabelen skal kompansere for litt dårligere ledeevne... om det høres i et hjemmekinoppsett skal ikke jeg si... er vel heller ikke noen som lytter til egensignatur i kabelsurrond;)
 
Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Hvis du blir liggende våken om natta og lure på om du blir snytt for bedre lyd ved å bruke kobberpletterte alu-kabler er det kanskje like greit å bare bytte?
 
Topp Bunn