Byggesett fra Jeff Spall (billedtråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hva polerer du med?
    Jeg har noen monoblokker med messingplater.
    Vil ha de til å skinne mere.

    Håvard
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    To stegs drill kit fra CO. Kosta 99,-
    Sjekk forarbeidet, det er det som teller. Her skulle det vel være ok.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    To stegs drill kit fra CO. Kosta 99,-
    Sjekk forarbeidet, det er det som teller. Her skulle det vel være ok.
    Venligst forklar. 8)

    Håvard
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Haavard:

    Man bruker to typer børster - som monteres på en el.drill - og to typer "buffer" (tror jeg det heter) som påføres børstene. Den ene børsten er en myk nylonbørste, den andre nærmest en klut. Så "pusser" man bare objektet blankt i to trinn. Alternativt kan man bare bruke Autosol, en krem på tube som du får på en velutstyrt bensinsjappe. Denne er det bare å smøre på som et poleringsmiddel, men den gir ikke samme glans og dybde som børste og buffer.

    Denne glansingen eller hva man skal kalle det gjør bare overflaten blank. Er det f.eks en liten ripe der vil den vises veldig godt, akkurat som når man lakker. For å få det veldig bra bruker jeg smergelpapir, vannsliping, fra grovt (f.eks 4-600) til fint (2000?). Hvor grovt og fint dette skal være er avhengig av overflaten du skal behandle og hvor bra man vil ha det. Sikkert lurt å øve seg litt, og gjøre seg erfaringer med hva som funker. Vannslipingen er bra trim om overflaten er stor.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Flott flott A.

    Skal virkelig kabelen komme ut der midt i armbasen? Det så ut på bildet som om det var meget trangt. Vil anta at isolasjonen på de armkablene er rimelig tynn. Tviler ikke på at du er forsiktig som f... men det virker som om det er endel skarpe kanter man bør passe seg for. Sikkert lurt å Beep'e (ohme) alle lederene mot metallet i armen når kabelen er trekt igjennom, før du monterer resten.

    Kommentar til det siste bildet:

    Ka farsken? Hadde det skada deg, eller på andre måter gjort vondt, og vippa kameraet opp ca. 20 grader i vertikalretning? Videre kunne du jo justert fokuset litt også. Dernest gått litt bakover, og vips så hadde vi beskuere kunne bivånet det vakre landskap vi nå kun kan ense uskarpt i bakgrunnen? Eller; Koffer i pokker har du ikke bilda av heile greia, med det nye armbasen montert? Driver du med ett eller anna sykt, ynkelig og usmakelig spill? Sukk... Skulle nesten tro at dette kun er en eller annen hobby du bare driver med i ledige, små stunder...
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Slarssen skrev:
    Ka farsken? Hadde det skada deg, eller på andre måter gjort vondt, og vippa kameraet opp ca. 20 grader i vertikalretning? Videre kunne du jo justert fokuset litt også. Dernest gått litt bakover, og vips så hadde vi beskuere kunne bivånet det vakre landskap vi nå kun kan ense uskarpt i bakgrunnen? Eller; Koffer i pokker har du ikke bilda av heile greia, med det nye armbasen montert? Driver du med ett eller anna sykt, ynkelig og usmakelig spill? Sukk... Skulle nesten tro at dette kun er en eller annen hobby du bare driver med i ledige, små stunder...
    Han tenker ikke på oss, den fyren der, direkte frekt, spør du meg. Alternativt kan man lese av innlegget at det er postet kl. 0145 så da kan jo hende at fyren var så søvndeprivert at han hadde problemer med å holde kameraet stødig. Han har jo, tross alt, kone, tre barn og en jobb. Utover det, er jeg helt enig i at han må skjerpe seg og at vi vil ha bilder av hele stashet NÅ. :mad:

    ;D
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Det stemmer at både pickup og jordkabelen skal ut der ved armbasen i det ovale hullet. Har laga hullet sjøl og tror jeg husket og file det godt ned ::). Godt poeng med å måle på lederne, og mot jord. Kabelen virker ganske robust og er av en type som ikke skal strippes før lodding. Isolasjonen virker som flux når du setter jernet bortpå. Var litt skeptisk til om det ble bra og forsøkte først å ta av isolasjonen kjemisk med malingsfjerner, men de loddingene jeg har gjort nå også uten stripping virker greie og måler 0 ohm.

    Vet ikkje om æ burde kommentere kjeftinga dokkers, men æ hadde store planer om å gjøre ferdig hele greia i går kveld og tenkte at bilda skulle det bli nok av. Men så sovna jeg på sofaen til en "utrolig bra" fransk film på nrk3 og kvelden va bare borte før den hadde begynt. Mekking om natta har sine ulemper.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Dette ser jo riktig flott ut håper du får lønn for alt strevet med rega'n .

    Mvh

    Laban
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Phonokabel fra platespiller til riaa. DIN - plugg, kabel av fire kobberledere med linoljebehandlet bomullsstrømpe.

    Antiskating mekanismen
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Baksiden av Thorensen - spilleren. Trikset med braketten er at den er smal nok til å føres opp gjennom armbordet hvor armen er montert slik at man slipper å lodde av kontaktene om armen skal flyttes til en annen spiller.

    Loddet er utstyrt med ekstra vekt tilpasset min MC-pickup
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Benyttet også anledningen til å bytte utgangskondiser i riaaen. Russiske teflonkondiser. De gamle ved siden av.
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Ohhhhhhhhhhhh! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

    Jeg vil også ha en sånn! Dæven, det der ser bra ut, Andreas! Glede meg til eg får kommet meg til Tromsø i beg. av august og sjekka det ut live. Er du ferdig med å montere armen, sånn at no må du bare stille inn PU'en og ta det derfra?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Håper å få stilt inn pickupen i kveld. Har en liten ting til på programmet så det er mulig det blir sent. Sjekk H6 tråden også om noen få strakser.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Det ble en liten prøve på lyden sent i går natt da jeg fikk festa på pickupen uten egentlig å stille inn noe som helst. Det låt veldig fint. Gleder meg til å få stilt det inn både arm, drivverk og pickup.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette er bare en helt fantasstisk tråd som har fått alt for lite oppmerksomhet.
    Vil tro at responsen hadde vært en annen på vinylsidene.
    Flott bilder, bare lekkert. Gleder emg til H6 prossjektet ditt. Ring meg når den tid kommer.

    Håvard
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Wow!!! :eek: ;D
    Platespilleren er jo helt forandret. Veldig god kombinasjon med det nye arbrettet og armen selv!

    Gleder meg også til August så jeg kan få se, og ikke minst lytte, til denne. Tipper DL304'n setter prikken over i'en når den står montert på armen.

    Kan tenke meg at de nye FT-3 teflon kondisene også gjør susen, snakk om å opp-gradere, mtp. størrelsen 8) De er virkelig enorme.

    Var det noen ting som skilte seg ut som ekstremt vanskelig, under oppgraderinga? Monterte du de interne avstiverne du snakka om lengre opp i tråden (cross bracings)? Armkablingen ble jo veldig bra.

    De RCA pluggene, de er ikke i bruk ennå? Du bruker kun DIN kontakten, med en spesial laget kabel?

    Veldig bra arbeid altså. Hva var det du endte opp med å betale for de Jeff Spall tingene? 1.800,- eks mva?

    - Slarssen
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Takker for alle tilbakemeldinger. Prisen var total sett ca 1800,- for kit (avhengig av GBP - kurs), 100 for polersett fra CO, 300 for armkabel, 250 i div deler fra ELFA, 100 for aluplate til nytt armbord. Loddebolt, drill, og en drillpresse må man også ha tilgjengelig.

    - RCA pluggene er bare til pynt nå. Tenkte det var lurt å drille hull samt sette dem inn når jeg først holdt på.
    - Det vanskeligste var helt klart de interne avstivningene. Både det å lage et verktøy for å sette dem inn, og det å sitte å finpusse dem ned til akkurat riktig størrelse var en utfordring. Husker ikke om jeg måtte kassere en eller flere slike skiver før jeg var sånn passe fornøyd. Den ene av de som står i sitter litt for langt frem, men jeg sa meg fornøyd. Det å tre opp kabel gjennom armrøret med avstivere på plass kom som en god nr to, men med litt fikling gikk det greit. En annen erfaring er som det alltid er med slike prosjekter at det tar litt mer tid og krever litt mer jobb enn man tror ;D.
    - Phonokabelen er laget spesielt for dette formålet, ja. Det kostet også ca 200 i deler fra elfa og pcx.

    Gleder meg til i kveld, da blir det innstilling og forhåpentligvis flere lp-plater.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    I går kveld justerte jeg fjærsystemet på Thorensens flytende oppheng, stilte inn armen med tanke på VTA (litt negativ) og sporingstrykk (ca 1,8g - litt høyt), og pickupen i armen. Den ekstra platen som ligger mlm pickup og armhodet gjorde moteringsjobben til om mulig enda mer pirk enn vanlig, men det gikk nå til slutt. Det viktigste var at overhenget lot seg justere inn ganske fint.

    "Don Giovanno" av Mozart er en av de lp-ene jeg har hørt mye på den siste tiden derfor fikk den æren av å bli førstemann ut med Spall -armen på plass. Borte var den litt runde og koselige lyden fra det forrige oppsettet, og ut av HTene rullet en veldig klar og ren lyd, langt strammere i klangen. Ble nokså overrasket over at det var så mange forskjellige sangere med på denne operaen. De ulike stemmenes karakter, ikke minst når koret satte i kom langt bedre frem. Samme gjaldt for intrumentklang. La spesielt merke til strykerne som hadde fått langt flere overtoner enn jeg kunne huske fra tidligere. Lydbildet var fint før men nå strakk det seg enda lengre bakover og til siden. Etterhvert ble jeg også oppmerksom på hvor utrolig mye bedre det satt, altså dette med timing og rytme i musikken. Når orkesteret trykte til i høyt tempo så var det lekende lett og følge hver tone, og jeg hadde ikke intrykk av at pickupen mistet kontrollen overhodet. Det var da det store gliset kom på plass.
    Man er jo alltid veldig positivt innstilt når et mekkeprosjekt er ferdig så litt mer kritisk lytting blir det nok etterhvert, men jeg tror alt i alt at denne oppgraderingen kommer jeg ikke til å angre på ;D.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Så utrolig bra at det funker og at det funker så jævli bra! Gratulere! Tipper at du gliste godt der du satt i natt, ja. :D
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Bra saker Andreas! Jeg satt også igår å lyttet til vinyl, og lyden av min vinylrigg er skremmende lik den lyden du beskriver at du hadde 'før' ! :)

    Etter å ha lest dine flotte beskrivelser så må jeg jo bare gjøre slik du har gjort med din RB250. 8)

    Gratulerer!

    - Slarssen
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    J.Spall har akkurat revidert hjemmesidene sine og dessverre også prisene på det han leverer. Ikke så mye heldigvis, og pundet står vel fortsatt lavt så det er ingen stor krise.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Avslutter tråden med noen flere bilder. Lucinda Williams "It`s a long way to the top if you wanna rock and roll" låter bare knalltøft. Skal bli moro å sammenligne LP og cd fremover.
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Dette så fantastisk bra ut Andreas, Gratulerer så mye.
    MEN denne skiva under pickupen?
    Er denne lagd av aluminium og hva er hensikten? (øke masse? )
    Mvh Jan I
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Vakkert!

    Selv ville jeg muligens ha fortrukket en noe mer matt og mørk finish, men det er meg.

    mvh
    KJ
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Jan_I skrev:
    Dette så fantastisk bra ut Andreas, Gratulerer så mye.
    MEN denne skiva under pickupen?
    Er denne lagd av aluminium og hva er hensikten? (øke masse? )
    Mvh Jan I
    Skiva er lagd av bly, og er sammen med et ekstra lodd som tres inn i det store loddet bak ment å øke armens effektive masse. Oppga data på pickupen min til JS og han la de ekstra delene ved i kittet jeg fikk tilsendt. Prøvde å fiske litt etter hvilken effektiv masse denne armen har ferdig bygd, men fikk jeg ikke noe svar. Nå velger man jo selv hvordan man borer opp hull og slikt, så det er kanskje noe der.

    KJ - fullt mulig å lage armen med den gamle lakken på, samt kanskje også å lakke armrøret opp på nytt i ønsket farge. Er litt svak for "bling" så det var et enkelt valg for min del.

    Takker for andre hilsener
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Fantastisk prosjekt Andreas!!
    Nå begynner jeg i et firma som har avdelingskontor i Tromsø, så håper det blir anledning til et besøk i ny og ne. :)

    R
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Det hadde nå rett og slett vært helvetes hyggelig om vi endelig fikk til et besøk. Thorens - riggen min spiller rett og slett kanonbra, du skal få høre Wiloco, Lucinda Williiams og muligens litt Verdi når du kommer.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Andreas skrev:
    Det hadde nå rett og slett vært helvetes hyggelig om vi endelig fikk til et besøk. Thorens - riggen min spiller rett og slett kanonbra, du skal få høre Wiloco, Lucinda Williiams og muligens litt Verdi når du kommer.
    Spennende band/artister - de skulle ikke tilfeldigvis være coverband/artister? Kan anbefale originalene i så fall. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn