Byggeklubben Rör og Spetakkel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifi finn

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    hifi finn skrev:
    james skrev:
    Fine! Hadde glemt RCA kontaktene. De har vi forresten bestilt nye av ;D.
    Terminalene var gull. er det sølvterminaler som er bestilt??. vet du når de kommer?? og så var det snakk om noen elekrolytter er det nye som kommer eller skal vi bruke de vi har?

    finn.
    ja.da var jeg i full gang med byggingen. kjempe gøy å bygge. går fortere en jeg hadde trodd. skal prøve å legge inn bilder etter hvert. et tips til trafoen er at sort 0 og hvit med gul tape skal loddes sammen og så skal den siste hvite opp til av/på bryter.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Flott Finn!

    Kjør på! ;D Få med Vidar også!

    Atle
     

    hifi finn

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    ja, da regner jeg med å bli ferdig i natt. ganske spent på resultatet ;D. har også et tips når en skal lodde alle ledningene til printplaten, hvis en lodder de fra undersiden ser det mye mer ryddig ut. legger ut bilder i natt. vidar har hentet ut forsterkeren sin så det er ikke lenge før han er i gang.

    finn
     

    hifi finn

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    ahh, endelig ferdigstilt, nå er jeg rimelig spent, ingenting røyk eller smalt da jeg satte på strømmen ;D her er det endlige resultat.

    her ser dere jeg har loddet ledningene på printplata fra undersiden, ble ganske ryddigt det 8)

    da er det tid for lyttetest, nå er alt kobblet opp. bruker en sony bdp5000es som cd spiller, ikke rare kablene men, monster er ikke helt konge. pytt pytt.


    knall lyd, frekk og frisk, pink floyd the wall var det jeg hadde for hånden. imponert likevel.
     

    hifi finn

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    oppfordrer alle som har tenkt på å bygge til å komme i gang dette var kjempe gøy.

    varmt og godt oppi her ;D jeg har ikke loddet mye i mitt liv,men dette gikk kjempe greit,ikke noe å være redd for så kjør på. gleder meg til å komme hjem nå å få kobblet til skikkelige kabler,drivverk,dac og høyttalere.




    da ønsker jeg alle lykke til. all ære til deg deg atle ;D kult at du dro meg med.

    finn
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Se der! Dette gikk unna. Du har gjort fint arbeid ser jeg. Det skal sies at de Elektrokompani-høytalerene du tester med, ikke låter allverdens. Sannsynligvis fordi, tross sin alder, ikke er spilt inn. Du hever nok mer på øyenbrynene når du kommer hjem. Spill masse på den hjemme. Den endrer lydkarakter i løpet av det første timene. Så videre etterhvert over en ganske lang periode. Men de første timene strammet lyden seg kraftig opp samtidig som den løsnet mer i toppen. Så blir det interessant å høre hva oppgraderingene vi skal gjøre vil bety.

    Som primusmotor for kinoen, skulle du kanskje presentert det nye lyd/bilde anlegget du har innstallert denne turen? Ingen skal si at du ikke er produktiv. ;D

    Atle
     

    hifi finn

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    selvfølgelig skal jeg presentere kinoen, den er blitt ganske rå den nå.
    projector: sony vw90es 3D
    bluray : sony bdp5000es
    preamp : sony 3600es
    amps : crest performance cpx900, 4stykker
    prosessorer: symetrix 322dsm engine, 4stykker
    høyttalere: electro voice, senter,fronter,sider,bak. 11stykker
    sub : electro voice TL18-1es
    pluss litt annet snacs. ca 22000watt, så det er helt greit. vanvittig bra svartnivå,farger,glatthet i bilde på lerretet nå detaljert så det holder. gled dere. lydmessig er det stjærneklart,og detaljert, mye mer krispy i lyden nå.
    bilder kommer, men jeg må sove litt å :-\

    finn
     

    hifi finn

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    her litt bilder fra kinoen på gullfaks a, men noe froff fotograf er jeg ikke. hehe.





     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Vi får komme med et lite glimt fra Byggeklubben sånn at folk tror at vi har lidd en stille død.

    Vi kom ut denne turen og var sikker på at alle delene som var bestilt forrige tur, låg klar til å loddes inn. Men den gang ei. De som har drevet med AN-bygging vet at sjøveien fra Canada kan være brolagt med skjær, uvær og det som verre er. Men nå har vi i allefall alle delene som hører med til standard byggesett. De fleste av oss holder hode kaldt og venter til godsakene er på plass. Men som alltid. Ikke alle klarer det....

    Her er en glad mann med ferdigstilt forsterker.









    Og til slutt et musikktips. Her er det driv!!!



    Porcupine Tree —
    In Absentia
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått litt gode nyheter fra UG. Ser ut til at de har fatt hentet inn de meste av delene vi mangler. Mangler bare kanalvelger som også skal være på vei. Da skulle vi vel få forsterkerene helt ferdig neste tur! :D
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Da har vi fått snopet fra UG.

    AN RCA og høytalerterminaler
    Bedre elektrolytter
    Elma kanalvelger
    Golden Lian utgangsrør.
    Sølv internkabling (i allefall litt til å begynne med)
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Fra frontsiden:
    Legg merke til signert versjon. Akrylplatene er gravert på baksiden og ilagt maling. Tøft?
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Et bilde av en lykkelig selvbygger. Den skal bringes hjem. Planleggingen er på gang. Nye høytalere? USB-dac?
    Skal vi bygge AN-dac og?

    Hehe. Blod på tann ;D
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Og nå må sjefen snart avslutte sin. Den skal få litt ekstra godteri i strømforsyningen. Ikke mye det er plass til. Men litt er det alltid.

    Mundorf Lytic og Tubecap.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Da er sjefen i avslutningsfasen. Alle deler er kommet. Vi mangler noe sølvkabel til internkabling. Men jeg har en favorittkabel utenom som jeg bruker. Forsølva kobber som er teflonisolert. My arbeid siden den er så tynn at man må bruke mange ledere. Jeg har brukt 6 ledere.

    Slik ser det ut:
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Er det riktig at de tre resistorene som er koblet mellom rca+ og rca- skal stå i parallell med hverandre? Det vil si at verdien av de tre tilsammen blir litt mindre av halve verdien av en enkelt.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Det er brukt AN sølvkontakter og terminaler.








    Og hjemmelagd frontplate etter valg. Min er ikke signert ennå..........:
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Andreas skrev:
    Er det riktig at de tre resistorene som er koblet mellom rca+ og rca- skal stå i parallell med hverandre? Det vil si at verdien av de tre tilsammen blir litt mindre av halve verdien av en enkelt.
    Ja, det er slik jeg er fortalt at det skal være. Alle ligger mot fellesjord, men går jo mot sin enkelte pinne.


    Atle
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Til sist er det bare å legge til at det hele låter riktig så godt. Hvor godt får jeg evaluere når den blir sett i et bedre oppsett hjemme. Men godt hørbar oppgradering med Mundorf'ene. Jeg er spent. Kommer sikkert med et lytteinntrykk når den har fått spilt seg litt inn hjemme.

    Alle 13 kitene har fått lykkelige eiere. Mulig vi må ta en ny bestilling. Jeg har veldig dårlig innflytelse på folk :).
    Høstens prosjekt blir DAC hvis Upgrade Audio vil være med en gang til. Tanken er å bruke en 2.0 i denne kassen. Jeg har hørt hvor god denne dacen kan bli. Sånn sett føler jeg vi er på trygg grunn.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Da tipper jeg du har en velger på inngangen som velger hvilken av de tre rca-kontaktene som skal være i bruk.
    Grautlerer med flotte forsterkere forresten. Selvbygg er moro!
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Andreas skrev:
    Da tipper jeg du har en velger på inngangen som velger hvilken av de tre rca-kontaktene som skal være i bruk.
    Grautlerer med flotte forsterkere forresten. Selvbygg er moro!
    Takk for det Andreas. Tre innganger med velger. Derfor gjort slik.

    Mange har vært litt avventene fordi de trodde dette var så vanskelig. Men litt hjelp til lodding på de første punktene, så er de i gang. Manualen har mye bilder, slik at man skal ikke ha mye forkunnskap for å få det til. For meg frister det med et skikkelig bygg helt fra bunnen av for læringens del neste gang.
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    En spurte: Er det riktig at de tre resistorene som er koblet mellom rca+ og rca- skal stå i parallell med hverandre? Det vil si at verdien av de tre tilsammen blir litt mindre av halve verdien av en enkelt.

    Svar: De står ikke i parallell. De står på hver sin inngang til jord.

    Hvorfor loddes en motstand på ca. 150 k Ohm på hver sin inngang?
    Svar: For å få utladet titalls volt som ellers bare blir liggende på inngangen når ikke noe står tilkoplet forsterkeren.

    Jeg har gjort det samme på utgangen på min AudioNote DAC også for ellers så legger det seg 100 volt på utgangene som smeller inn i forsterkeren når jeg kopler det sammen, og da kommer det ett smell i høyttalerne. Men 150 kOhm så forsvinner denne spenningen på kort tid. Og når en da kopler DAC-en til forsterkeren så kommer det ikke noe smell i høyttalerne lengre.
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Fikk hørt denne artige AN forsterkeren i kveld, 14/5-2011.

    Sammenlignet den mot min egen McIntosh MA6900 og mot James sin digitale forsterker.

    Må si jeg ble mektig imponert over ytelsen til denne lille AN-forsterkeren.


    BASS
    Bassen på AN var fyldig. Kanskje litt for fyldig om det er noe. Begge de to forsterkerne jeg sammenlignet AN mot var strammere og litt magrere i bassen.

    MELLOMTONE
    Mellomtonen på AN er varm, stor og fyldig. AN hadde nok den mest riktige klangen av disse forsterkerne. Ikke noe metallisk eller andre unoter kunne spores. MA6900 var en anelse mer crisp og gjennomsiktig i mellomtonen, men nå var jo ikke AN innspilt ennå. Har en mistanke til at AN vil komme til å bli like gjennomsiktig med mer innspilling. Forskjellen var ikke stor, faktisk ikke større enn en meget god mot en mindre god kabel kan gi i lydforskjeller. At AN er litt mer tilgivende i mellomtonen kan også være en fordel om en ikke har en svært god cd-spiller uten unoter.

    DISKANT
    Den øverste diskanten på AN er silkemyk og deilig. Mye fin glans og ikke noe hissig kan spores der.
    Detaljene er der, men de blir ikke tatovert inn i øregangene. Detaljene "sier" mer at "hør på meg om du vil".
    Detaljene tar derfor ikke oppmerksomheten for helheten.
    Digitalforsterkeren høres i sammenligning mer lys og åpen ut, men når en lytter nøyere etter så er det mer støyglitter som ligger der.
    Diskanten med denne blir mer øretrettende og AN skiller faktisk detaljene mer ut selv om de blir mer forsiktig gjengitt.
    MA6900 har litt mer nivå på diskanten. Som på AN så har heller ikke den noe støyglitter på lyden. Diskantnivået på AN minner om McIntosh MA6800 for dem som kjenner til den.

    KONKLUSJON:
    AN har en lydkarakter som heller mot det varme og fyldige. Den har noe magisk over seg som gjør at en vil sette på en ny plate, den ene etter den andre og timene går uten at noe lyttertretthet melder seg. Den gir en nostalgisk følelse med sine EL34 rør. Etter å ha sammenlignet mange ulike forsterkere med ulike rør, må jeg si at mellomtonen i akkurat EL34 rør har en magi og naturlighet som overgår det aller meste. Jeg har en McIntosh MA6900 transistorforsterker i mitt anlegg fordi den er en av ytterst få transistorforsterkere som låter bra i mellomtonen i mine ører, dvs. litt fyldig og varmt med stor holografi og en dybdefølelse som overgår alt annet jeg har hørt. Ja, jeg har faktisk ikke hørt mellomtonen bedre i noen andre forsterkere som er heltransistorisert. En Dynamic Pre. fikk fyken til fordel for en McIntosh hos meg.
    AN tangerer MA6900 i mellomtonen med sin såvidt bedre klang men litt dårligere gjennomsiktighet. Så i gjennomsnitt blir det bare tangering. AN spiller bedre enn den digitale forsterkeren på alle parametre bortsett fra i bassen som er dens force. På bassparameteren er den digitale forsterkeren best av alle disse 3.

    Jeg følte at jeg kunne spille svært høyt på AN forsterkeren. Men jeg har en følsomhet på 91 dB på mine høyttalere. Jeg hadde ikke bruk for mer lydtrykk. Dette er en meget vellydende selvbyggforsterker. Anbefales til alle som liker den varme og nostalgiske klangen som så få transistorforsterkere i dag har.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    En flott oppsummering, gratulerer med et flott gjennomført prosjekt :)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Fin oppsummering Consen. Takker for det. En tilleggopplsyning av en hvis betydninger er at forsterkeren bare har fått vel 40 timer på baken før den ble vurdert. Så da forstår alle at den fortsatt har et visst potensiale.

    En hyggelig og fargerik forsterker dette. Den maler med brede strøk :). Et godt valg til de som kanskje har litt slanke høytalere fra før. Vil tro at Klipch må være et drømmetreff. Da vil den nok få litt mer tak på bassen også som så langt er litt utflytende. Spesielt i bunnen, som faktisk er ganske dypt, får du en skikkelig festkul.
    Den er varm, rødvin, stearinlys og alle disse ordene for en varmtlåtende og kroppslig forsterker. Men det som skiller den ut, er at den ruller overraskende lite av i toppen. Den skaper et stort rom både i bredde og dybde. Den har helt klart big lips effekt i mellomtonen. Stemmene er i overkant kroppslig.

    Alt i alt. En utrolig hyggelig og underholdende forsterker som blir invilget opphold i stuen en tid fremover. Ikke permanent selvsagt. Det er det ingenting som er i denne hobbyen. Må jo i tillegg se om jeg får trimmet den litt ekstra. Ser at det fortsatt er en 100 uf elektrolytt jeg skulle hatt byttet ut hvis jeg finner en mulighet til å finne plass. I tillegg skal Mundorfene muligens få en liten 1 uf polypropelen på toppen. ;D

    Så får vi se til høsten om det blir AN dac. Guttene er giret og forhandlingene er i gang. Og så me jo kanskje ha riaa også! Også - også..... her we go....... ;D
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Knallfin tråd dette her, veldig artig prosjektog med særs godt resultat skjønner jeg , kudos :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Har nettopp blitt eier av en L1. Det sies at denne ble bygget på Nordsjøen også. Hvordan kan jeg se om det er versjon 1 eller 2?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn