Bygge Subwoofer

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2018
Innlegg
124
Antall liker
112
Hei,

vurderer og kjøpe ett byggesett fra parts express
Er det noen som har handlet her eller har erfaringer med disse settene.
Jeg legger ved en link et bilde av den jeg vurderer og bygge.

 
M

MarkusH

Gjest
Personlig hadde jeg nok heller gått for to stykk lukkede kasser og to elementer. Forstå meg rett, sub med passive elementer er bra det, men mtp ytelse per krone vil nok to stykk rss460-ho danke ut en rss460-ho med to passive drivere i tillegg. Prisen kan da umulig bli så veldig ulik heller? Hvordan Denovo(?) kassene er kan vel steinost svare på, men mener å huske at de ikke er spesielt bra i følge han. Hvis man kan å tegne litt eller søke litt rundt på google så finner man helt sikkert "kappliste" til noen lukkede kasser som passer disse rss460-ho som kan sendes til en møbelsnekker som kan lage et par kasser til en grei sum i stedet for å kjøpe de (muligens) dårlige kassene fra parts-express. En annen mulighet er å levere kappliste til møbelsnekker og sette sammen kassen selv, så sparer man noen kroner i alle fall. ;)
 

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2018
Innlegg
124
Antall liker
112
Høres nesten ut som det er bedre og kjøpe en til Arendal sound 1723 1V. Enn og gå for dette bygge prosjektet.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har knapt nok hørt AS subba, men diy blir nesten mer en livsstil enn bare et valg etterhvert .... Jeg skal aldri tilbake på "ferdiglaget" sub, bare integrert amp i kassa er nok til at jeg ikke ønsker det, disse 18" gir et litt annen inntrykk enn 14" som sitter i AS også (har hatt 20-30 kjøpesubber før jeg begynte med diy), det er to forskjellige ting.
Vet ikke om du har åpnet opp AS og kikket inni den? Tipper den kassa er ganske sørgelig inni mtp avstivninger osv (det er i alle fall det vanligste). Dette blir ditt valg uansett, har du byttelyst ofte er nok heller ikke diy noe for deg. ;)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.016
Antall liker
12.901
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg er kjendis på Haraldrud gjenbruksstasjon som er 5 min. unna meg. 🤭

Trådstarter, jeg har 4 stk "tomme" 180 liters kasser for 15" basser.
2 av dem er bygd av møbelsnekker Bakken.

Du kan få 2 av dem, eventuelt 4.
Da blir det fart i musikken skal du høre. ;)
 

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2018
Innlegg
124
Antall liker
112
Har bygget subwoofer før så kjenner til prosessen.
Og då mener jeg ikke og kjøpe ferdig kasse. Men måle og teste for og finne det beste resultatet. Tok lang tid men resultat ble deretter. Det var med 10" element.

Så ut ifra svar her så ser det ut som det beste her er og kjøpe element og bygge kasse selv.

hadde ikke planer om og bygge med 15" element. Så skal tenke litt på de kassene.
Planen var og bygge noe heftig med 18" element.
 
M

MarkusH

Gjest
Tenkte lenge på 15" eller 18" Dayton ultimax selv også, jeg hadde bare angret meg etterpå så jeg kjøpte fire 18" ultimax, hadde de først i "moderate" ~230 liters trykkammer, som nå er blitt store ~500 liters bassrefleks. Kunne jo ikke stoppe der så kjøpte åtte Dayton pa460 18" elementer til og bygget kasser til de også. Syns det var moderat med seks kjøpesubber før, nå har det bikket over i mitt hode ....
Har jo diy basstårn med 10" og noen små diy subber med 10" også i tillegg til 18"erne .... Personlig er det absolutt verdt det, men det har jo tatt mye tid .... Bygger du selv får du det jo akkurat slik du ønsker selv også, det gjør ikke jeg med noe som er bygget av andre ....
 
Topp Bunn