Bygge om garasje eller nybygg?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
754
Torget vurderinger
3
Har omsider etter mange års "forhandlinger", fått OK på å enten bygge om garasjen til hjemmekino/gutterom eller alternativt sette opp nybygg. Spm er hva bør jeg gå for? Tenker både på hva som er lurt resultatmessig men også kostnadsmessig.

Alt 1: Bygge om dagens garasje som er ca 8x6m, men med en skråvinkel i ene hjørnet. Kinodel blir da ca 5x6 m og resten bilr "gutterom", typisk med pokerbord o.l. Garasjen er isolert (med unntak av portene) og er 260cm høy, men har evt også mulighet for å få det og mønt tak. Med dette alternativet blir det isåfall satt opp ny carport m/bod på ca 60kvm.

Alt 2: Bygge tilbygg på 30-50kvm som blir ren hjemmekino/gutterom. Fordel Er at da kan jeg bygge alt som jeg vil men ulempe at jeg da ikke får større garasje/bod/verksted samt at jeg tror det blir dyrere.

Utstyrsmessig blir det nok omtrent som idag med JBL M2 i front, endel 18" suber, og noen kw med Crown CTS forsterkere.

Vedlegg

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
19.907
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Har omsider etter mange års "forhandlinger", fått OK på å enten bygge om garasjen til hjemmekino/gutterom eller alternativt sette opp nybygg. Spm er hva bør jeg gå for? Tenker både på hva som er lurt resultatmessig men også kostnadsmessig.

Alt 1: Bygge om dagens garasje som er ca 8x6m, men med en skråvinkel i ene hjørnet. Kinodel blir da ca 5x6 m og resten bilr "gutterom", typisk med pokerbord o.l. Garasjen er isolert (med unntak av portene) og er 260cm høy, men har evt også mulighet for å få det og mønt tak. Med dette alternativet blir det isåfall satt opp ny carport m/bod på ca 60kvm.

Alt 2: Bygge tilbygg på 30-50kvm som blir ren hjemmekino/gutterom. Fordel Er at da kan jeg bygge alt som jeg vil men ulempe at jeg da ikke får større garasje/bod/verksted samt at jeg tror det blir dyrere.

Utstyrsmessig blir det nok omtrent som idag med JBL M2 i front, endel 18" suber, og noen kw med Crown CTS forsterkere.
Gratulerer med gjennomslag hos ledelsen :D

Jeg ville gått for alternativ 2 om lommeboka tillot det. Det vil vel også øke verdien av huset til slutt.

Uansett får du ha lykke til, og hold oss oppdatert om hvordan det går.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg hadde definitivt bygget nytt om du har mulighet, bygge om gamle garasjer er ikke alltid like enkelt å få 100%

Spennende prosjekt, håper det blir byggetråd :)

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Er i en byggeprosess selv med dramatisk ombygging for hifirom i et nær 70 år gammelt hus, og er nærmest overbevist at det hadde vært enklere og muligens billigere (hvis timer faktureres) å bygge nytt fremfor å bygge om hvis krav om høy standard og god egnethet til hifi/lyd.
Dvs holder en knapp på alt 2

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.381
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Bygg nytt:)
Mulighet med stor takhøyde er jo da tilstede.
Er det da med 40 graders takvinkel ?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
754
Torget vurderinger
3
Takker for innspill!

Ideelt sett er nok alt 2 det beste på mange måter, men etter en del grubling tror jeg nok det blir alt 1 da det vil løse flere ønsker utenom kun hifi rommet og nok blir ganske mye rimeligere. Ett tilbygg på 40-50kvm med "boligstandard" innbiller jeg meg blir ganske så mye dyrere enn det å sette opp en carport løsnnig? Men skrinlegger ikke før jeg får mer konkrete prisre på bordet.

Jeg tror ett hifi/hjemmekino/gutterom i garasjen også vil fungere rimelig greit. Garasjen er litt over 40kvm med ca 260 takhøyde og er ferdig gipset og isolert med unntak av hvor portene står idag, med rom i rom innenfor det bør det bli OK håper jeg.

Topp Bunn