Bygge monoblokker.

christianlie

Medlem
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
20
Antall liker
0
Har lenge hatt et ønske om å bygge mine egne monoblokker. Hva er det kvasseste selbyggsettet en som ikke har vært borti dette før kan kommeseg gjennom? Vil ha noe som kan trekke et sett Martin Logan Prodigy med lette tak. Trenger ikke kabinetter, men alt annet av komponenter gjerne mest mulig ferdig montert ville vært fint. Er det noen økonomisk vinning på dette? Eller er det noe andre stort sett gjør for morro? Hva koster egentlig komponentene i et par kvalitets blokker som ML 33h Theta Citadel eller tilsvarende Mark Levinson? Har noen av dere linker til andre sider med info om dette mottas det med takk.
 
T

timc

Gjest
Kjøleribbene på 33H og lignende er svinedyre. Dersom du ikke kan få godpris hos kjente tipper jeg 10k bare for kjøleribbene.

deretter er nok Trafoer og Matchede transistorer den dyreste utgiften.
 

christianlie

Medlem
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
20
Antall liker
0
Det er vel mulig å benytte seg av ordinære alukjøleribber? Disse får man jo kjøpt i løpemeter.
 
T

timc

Gjest
joda. Men de er ikke effektive nok. Man vil ende opp med overoppheting eller en ENOOORM størrelse.

Nå snakker jeg om tilfellet ML. Jeg kjenner ikke til Theta

Mvh
 

christianlie

Medlem
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
20
Antall liker
0
Takk for svrene, Hva er trenger man forutenom disse modulene? Som nevnt, jeg er grønn her.
 
T

timc

Gjest
Ser ut til at man må ha strømforsyning og kjøleribber/kabinett

Mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Paa sidene til Pass DIY finner du nok en del informasjon.
http://www.passdiy.com
Dette er Dr. Nelson Pass (Pass Labs) sine DIY sider. Her moeter du sikkert noen som skal bygge eller har bygget noe av det samme som du har i tankene.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
nå vet ikke jeg om rørmonoblokker kan klare å drive den høyttaleren din, men denne linken ser interessant ut synes jeg.. tenker litt på å bygge noe slikt selv.

http://www.magnequest.com/diy2.htm

Magnequest lager forresten håndlagde (håndspundne!) transformatorer. Det er jo kanskje noe å overveie? De er sikkert bra.

Når du skal ha kondensatorer kan du jo kanskje bestille dem fra Jensen? De skal visstnok være bra.
www.jensencapacitors.com
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hvor mange tusen vil det være snakk om når man bygger en Pass Aleph?
 
T

timc

Gjest
hvor mange tusen vil det være snakk om når man bygger en Pass Aleph?

1.2'en til Folkeb havna på rundt 30k

100w varianten bør havne på ca halvparten

Mvh
 
Topp Bunn