Bygge hi - fi møbel selv

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Har lenge gått med løse planer om å bygge et hi - fi møbel selv. Har tilgang på steinplater (fra steinhuggeri) eller harde treslag av ulik sort (steinplater er vesentlig dyrere men ganske stilige). Har selv liten erfaring med ulike dempematerialer. Trenger derfor råd og synspunkter angående hvordan ulike materialer kan påvirke lyden etc. Fint hvis noen også har tips angående hva man kan bruke som føtter mellom nederste plate og gulv (laminat).
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Prøv DIY-avdelingen. Slike innlegg hører hjemme der.
 

hbj001

Medlem
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Sted
Bekkestua
Har lenge gått med løse planer om å bygge et hi - fi møbel selv. Har tilgang på steinplater (fra steinhuggeri) eller harde treslag av ulik sort (steinplater er vesentlig dyrere men ganske stilige). Har selv liten erfaring med ulike dempematerialer. Trenger derfor råd og synspunkter angående hvordan ulike materialer kan påvirke lyden etc. Fint hvis noen også har tips angående hva man kan bruke som føtter mellom nederste plate og gulv (laminat).

Dette var midt i blinken for meg! Følger spent med på hvilke svar du får "NC".

Mvh Harald
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OT, men en av mine beste oppgraderinger har vært bytte fra laminat til ekte treparkett i lytterommet :)

EDIT; hvorfor ikke studere nøye de løsningene som er implementert i VIRKELIG vellydende hifirack..?

Mvh Vidar P
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
EDIT; hvorfor ikke studere nøye de løsningene som er implementert i VIRKELIG vellydende hifirack..?

Mvh Vidar P
Akkurat dette rådet prøvde vi å følge for en tid tilbake. Vår erfaring var at vi ikke klarte å gjøre det billigere enn produsentene :-[
Vi vurderte å masseprodusere, for å få ned kosten. Mener selv vi hadde et bra konsept, men så ikke for oss et veldig bredt marked for dette ;D

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Akkurat dette rådet prøvde vi å følge for en tid tilbake. Vår erfaring var at vi ikke klarte å gjøre det billigere enn produsentene :-[
Vi vurderte å masseprodusere, for å få ned kosten. Mener selv vi hadde et bra konsept, men så ikke for oss et veldig bredt marked for dette ;D

Mvh
Billig blir det sjelden når det skal være ordentlig bra , det tror jeg så gjerne ;)

Et konsept som synes å ha unnsluppet oppmerksomheten til mange, er at mange produsenter er veldig dyktige til å legge ressursene der de faktisk får lydmessig konsekvens; ikke på imponator-effekter som sågar kan ha negativ innflytelse på lyden, så som steinplater, kjempetykke MDF-plater gjerne i sandwich osv.  :)

Mange er rett og slett flinke til å rasjonalisere imo.

Mvh Vidar P
 
B

brand-x

Gjest
Vidar P !

Du gir deg ikke, siste er imponatorfaktor med henvisning til erfaringer fra andre tråder..... Ta en faglig presis diskusjon som holder vann i denne sammenhengen uten "påstander" med henvisning til fysiske lover som er teorisert frem lenge før hifi eksisterte takk..... jeg har drevet med disse prosjektene under tema for denne tråden i flere år, og har utarbeidet resultater langt utenfor den klassiske møbellesten nesten alle bruker... Ang. sandwich konstruksjoner tror jeg du er på særdeles tynn is og du burde kanskje ha drevet litt bedre research i hva som er faktiske fakta i form av prestanda endring til komponenten ved bruk av slike konstruksjoner....

mvh
 

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Har studert tråd og fått gode tips. Tror jeg holder meg til hele plater, da plater i flere lag etc. blir noe avansert for meg. Kan noen si noe om dempeegenskaper stein vs ulike treslag vs mdf?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P !

Du gir deg ikke, siste er imponatorfaktor med henvisning til erfaringer fra andre tråder..... Ta en faglig presis diskusjon som holder vann i denne sammenhengen uten "påstander" med henvisning til fysiske lover som er teorisert frem lenge før hifi eksisterte takk..... jeg har drevet med disse prosjektene under tema for denne tråden i flere år, og har utarbeidet resultater langt utenfor den klassiske møbellesten nesten alle bruker... Ang. sandwich konstruksjoner tror jeg du er på særdeles tynn is og du burde kanskje ha drevet litt bedre research i hva som er faktiske fakta i form av prestanda endring til komponenten ved bruk av slike konstruksjoner....

mvh
Registrerer at det ikke går an å ha en annen mening enn din når det gjelder hifi, og merker meg at du synes jeg er på særdeles tynn is osv osv.
Du får gjerne drive med ditt for alt jeg bryr meg.

Jeg har til gode å se et eneste velfundert argument fra din side i saken, og dette innlegget ditt fortsetter den tradisjonen i fin gli.

Jeg tror til syvende og sist at det ikke er klokt å avfeie andres erfaringer og innfallsvinkler ukritisk på den måten. Du burde kanskje heller konsentrert deg om å forstå så mange aspekter som mulig ved resonanskontroll, istedet for å angripe meg, som ikke engang er særlig interessert i temaet..

Mvh Vidar P
 
B

brand-x

Gjest
Vidar P !

Hvis du har tilgode å se ett velfundert innlegg fra min side bør lese alle trådene om "møbler" og underlag en gang til.. og når det er sagt ligger mine aksepter vesentlig bredere enn dine . Og for ordens skyld kan du i farten lese dine egne innlegg slik att du får brakt på det rene hvem av oss to som fremstår med mest begrenset aksept ovenfor andres erfaringer...

mvh
 
Topp Bunn