Bygge DIY-DDDAC, noen spørsmål...

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Sv: Bygge DIY-DDDAC, noen spørsmål...

Jinkslynx skrev:
Merk at du først må sette strøm på dac'en, dereter plugge inn usb kabelen. Om usb korte virker skal du få melding om at ein ny maskinvare enhet er funnet og kan velge "usb audio dac" som primær lyd enhet i kontrollpanel=>lyder og lydenheter=>lyd. Vil forøvrig sterkt anbefale og merke alle tda 1543 chipene før montering, det er fort gjort og sette ein feil vei og eit sant h***** og demontere tårne etterpå.
Lykke til, er redd du kommer til og trenge det.
Joda, trenger det... ;)

Fikk det ikke til å funke i går, men det viser seg at batteriet var defekt. Vet ikke helt om dette var bra eller dårlig nyheter om man ikke kan koble til DACen uten strøm. Er dette noe som gjelder generelt for USB-DACer? I så fall burde det vært informert om dette på en bedre måte. :mad:

Hmmm. Må få tak i en strømkilde og eventuelt begynne å feilsøke.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Da var DACen ferdig!!! Utrolig deilig å få til dette på første forsøk! ;D ;D DIY er jo ikke sååå vanskelig om man bare tar tiden til hjelp og har et bra sted som her, der man kan spørre likesinnede om hjelp. :)

Må bare si at DIY virkelig har gitt mersmak. Det er en veldig god måte både å lære masse nytt og skaffe seg rimelig utstyr. I tillegg får man en litt mer edrulig forhold til elektronikk og hi-fi komponenter.

Venter bare på kabinettene og strømforsyning for at det skal bli helt ferdig. Da blir det vel en del komponentutskiftninger for å få maksimalt ut av den! Gøy!! ;D ;D

PS: Den ble heldigvis ikke ødelagt selv om den ble koblet til uten strøm...

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
superhkm skrev:
Men ble det lyd ?
Ja, selvfølgelig!! ;D

Når det kom på plass en stabil strømforsyning, fungerer alt som en drøm! Var litt skeptisk når det ikke funka på første forsøk... Fristet ikke så veldig med masse feilsøk ol...

Nå dukker det opp ny maskinvare og lydenheten kan velges via kontrollpanel. Skal etterhvert bruke denne sammen med iMac, men regner med at det funker like greit der. :)

S

Stover

Gjest
Dette prosjektet er jeg nysgjerrig på. Kan det være en løsning å bygge med ett tårn først og så utvide, eller må man da begynne helt pånytt?
Kan kabinetter og strømforsyning kjøpes ferdig?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
stover skrev:
Dette prosjektet er jeg nysgjerrig på. Kan det være en løsning å bygge med ett tårn først og så utvide, eller må man da begynne helt pånytt?
Kan kabinetter og strømforsyning kjøpes ferdig?
Du kan bygge ut trinnvis, det er vel en stor fordel med dette konseptet. Det finnes vel ikke et eget kabinett til dddacen, men det skulle ikke være noe problem å finne et passende. Det finnes mange universale kabinetter å velge i mellom. Du kan bruke standard strømforsyninger uten problem. Selv holder jeg på med det kombinerte USB/DAC-kortet: http://www.dddac.de/ma_dac36.htm
Jeg kommer til å begynne med en strømforsyning fra Biltema, så får vi heller se hva fremtiden bringer.

Frode

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.695
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
modulene er VELDIG følsomme for strømforsyning og kvalitet på denne
IMO
Mvh

folkeb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg har for tiden en SMPS for å drive tre tårn. Tidligere benyttet jeg med av batteri for å drive to tårn. Med SMPS koblet inn måler jeg en spenning på mellom 11 og 11.5, med batteriet var denne spenningen mellom 12-12.5 v. Hvilken spenning er ideell for DDDACen? Selv synes jeg (kan være litt placebo her) at DACen blir avrundet ved lavere spenning. Altså friskere/mer dynamisk ved høyere spenning. Jeg har koblet opp DACen til foobar (PC) og har forøvrig Pass Labs elektronikk (Aleph pre og 1.2 monoblokker) koblet til Euforia høytalere så det bør låte bra oppover!

Ellers har jeg tidligere benyttet AuriCap som utgangskondiser og har byttet til Mundorf sølv i olje. Finner at mellomtone er mer behagelig, men at toppen er mer tilslørt og at bassen er bløtere. Vurderer å parallellkoble 4,7 uFAuricap med sølv i olje og/eller gull/sølv (0.1uF) for å se om det går an å få til noen synergier. Noen kommentarer?

mvh,
folke

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Når det gjelder strømmen, så må du se i databladet for regulatorne (mener å huske det er lm317 som brukes) hva som er ideel voltage med tanke på drop over regulatorne for regulering og hvordan strømmen ut påvirkes av strømmen inn. Det er endel grafer på det i databladene.

folkeb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Er det noen som har laget noen strømforsyning som de er fornøyd med til en fem tårns variant av denne dacen. Nå har PSUen min begynt å gi seg! :(

Topp Bunn