Bygge bassere

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
19
Antall liker
0
Har lyst å bygge meg noen bassere til stereoen, men er litt usikker på hva jeg skal gå for.
Jeg har eid noen basskasser før, men de har ikke gitt meg noe særlig. De har fungert fint på film, men til musikk blir det for mye buldring og bloppelyder. Skulle gjerne hatt noe med litt smell og fart i som klarer å henge med hovedhøyttalerne.

Jeg er litt noob, men jeg ser at det i hvert fall er 3 alternativer:
- Lukket basskasse
- Bassreflekskasse
- Dipolbass (nytt for meg)

Hva bør jeg velge og hvorfor?
Det trenger ikke være noe fint, bare det spller tøft ;D
Må jeg ha veldig stor forsterker hvis jeg bruker mange store elementer?
Når jeg tenker etter, tror jeg at jeg har noen elementer fra russetiden liggende å slenge i en pappeske her, men tror ikke kvaliteten er all verdens. ::)
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.173
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Det heter nok "bassere" på fjortissproget ;D
-m
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
600
Trodde det het "woofere", som ofte feilstaves til "woffere".

Under der (i frekvens) har vi "sub-woofere".

I gamle dage var de fra 12" og oppover, men i når designmøbeltid er de gjerne fra 4" til 6,5", og står i fare for å fly ut gjennom vinduet når det luftes ;D
 

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
19
Antall liker
0
BASSER - definisjon: Dings som spiller høyt, dypt og stramt. Kan ødelegge mellomgulvet ved høyt pådrag. Leveres i forskjellige fasonger. Oppfunnet av mammuten i år 48000 f.kr! ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis du søker i DIY-forumet (her) etter "subwoofer", finner du sikkert planty av forslag og byggetråder.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Må jo starte et sted, hvor vil du de skal spille i frekvens...
Vil du ha dypest mulig bass eller vil du ha smekk rundt femti ?
 

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
19
Antall liker
0
Milenko skrev:
Må jo starte et sted, hvor vil du de skal spille i frekvens...
Vil du ha dypest mulig bass eller vil du ha smekk rundt femti ?
Jeg tenkte jeg kunne få både pose og sekk, men da er jeg kanskje på ville veier? :-\
Det viktigste er bass i musikk, altså typisk trommer og akustisk/elektrisk bass.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Kan du si litt om rommet de skal stå i(størrelse på boksene) og budsjett, så får du sikkert litt flere fornuftige svar :)

Noen som har tatt fredagen litt tidlig lenger opp i tråden her ;D
 

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
19
Antall liker
0
Rommet... tja... Det er omtrent kvadratisk 4,5-5m*4,5-5m*2,4m vil jeg tippe på.
Midt på den ene siden av rommet går det en trapp ned i kjelleren.

Budsjettet akkurat nå, er nok max 50.000, men hvis jeg selger litt stæsj, slår i hjel sparegrisen og sparer penger noen måneder, kan jeg nok trylle frem noen grunker til.

Jeg har kikka litt på subber til bil med noen himla digre magneter. De var ikke direkte billige, men det er vel kanskje noe sånt som må til? :eek:
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Skal nok være mulig å komme langt på vei med et slikt budsjett...
Er jo skrevet en masse om forskjellige bassløsninger det siste året her inne...

Personlig anbefaler jeg 15 tommere og opp, men det er fordi jeg liker smekk :)
Men forslag til løsning er det nok andre som er bedre rustet til å svare på enn meg.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dasse skrev:
Rommet... tja... Det er omtrent kvadratisk 4,5-5m*4,5-5m*2,4m vil jeg tippe på.
Midt på den ene siden av rommet går det en trapp ned i kjelleren.

Budsjettet akkurat nå, er nok max 50.000, men hvis jeg selger litt stæsj, slår i hjel sparegrisen og sparer penger noen måneder, kan jeg nok trylle frem noen grunker til.

Jeg har kikka litt på subber til bil med noen himla digre magneter. De var ikke direkte billige, men det er vel kanskje noe sånt som må til? :eek:
50 lapper? Da burde du komme langt, ja. :)
 

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
19
Antall liker
0
Milenko skrev:
Skal nok være mulig å komme langt på vei med et slikt budsjett...
Er jo skrevet en masse om forskjellige bassløsninger det siste året her inne...

Personlig anbefaler jeg 15 tommere og opp, men det er fordi jeg liker smekk :)
Men forslag til løsning er det nok andre som er bedre rustet til å svare på enn meg.
Jobber ikke store elementer tregere enn små?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Tja, man kan vel også si at små elementer må jobbe hardere for å flytte samme mengde luft også. Et stort element trenger ikke å vandre like mye for å flytte samme mengde luft, altså trenger ikke elementet å bevege seg like mye med de fleksinger det medfører.

Store elementer har også ofte høyere følsomhet
 

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
19
Antall liker
0
Milenko skrev:
Tja, man kan vel også si at små elementer må jobbe hardere for å flytte samme mengde luft også. Et stort element trenger ikke å vandre like mye for å flytte samme mengde luft, altså trenger ikke elementet å bevege seg like mye med de fleksinger det medfører.

Store elementer har også ofte høyere følsomhet
Så ideelt sett, er det best med veldig mange små elementer med kort vandring?
Sånn som Dali Megaline kanskje?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.532
Antall liker
6.948
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sorry, kompis - basser er flertall av en bass.

Er det hele boksen, så heter det enten basskasse eller subwoofer/sub.
Er det selve elementet i kassen, så heter det basselement.

Det sagt - løsningen avhenger av hvor mye plass du har til rådighet.

Små elementer får gjerne problemer med å gå dypt, fordi de da må ha veldig mye vandring ved normalt lyttevolum.
Treghet er som sådan ikke relevant for en ren sub - det som er kritisk er integreringen med hovedsystemet. Fungerer ikke dette, får du "gumpebass" - uansett om du baserer deg på små eller store elementer.

Store basselementer har gjerne vesentlig mindre problemer med distorsjon, fordi de trenger å bevege seg vesentlig mindre.

Gode suber er f.eks. dynabel sine kit Brontes eller ROY104. http://www.dynabel.no/Shop/List/Subwoofere-kit-ukab/530/1

Når en integrerer suben, så er en god løsning å la hovedhøyttalerne gå helt ned, og så la suben skjøte på nedover, der hovedhøyttalerne ruller av.

Johan-Kr
 

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
19
Antall liker
0
Jeg bør altså bruke store elementer med høy følsomhet.

Hva er best av lukket kasse, bassrefleks og dipol?
Dipol ser jo veldig enkelt ut å lage da, så det frister jo litt ::)
Må man bruke spesielle elementer til dipolbass?
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
690
Antall liker
480
Torget vurderinger
5
Alle har vell hver sine kvaliteter. Det finnes en grei tommelfingerregel når det kommer til subløsninger; av disse tre nevnte egenskaper kan kun to velges samtidig:

- Liten størrelse
- Lav tuning
- Høy følsomhet
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Tenkte jeg skulle anbefale denne tråden her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,34126.msg1260528.html#msg1260528

Kjører samme subsystemet selv, og er meget fornøyd med hvordan dette spiller.
Subber helt opp til taket gjør at det blir en jevnere frekvensrespons i mye av rommet.
Spiller veldig riktig og likt virkeligheten, ikke så luftig og flott som noen andre vil ha det til å låte ;)

Holder du til i nærheten av Oslo eller Langesund kan du fort få høre et av disse 2 systemene som finnes.
 

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
19
Antall liker
0
EHED skrev:
Tenkte jeg skulle anbefale denne tråden her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,34126.msg1260528.html#msg1260528

Kjører samme subsystemet selv, og er meget fornøyd med hvordan dette spiller.
Subber helt opp til taket gjør at det blir en jevnere frekvensrespons i mye av rommet.
Spiller veldig riktig og likt virkeligheten, ikke så luftig og flott som noen andre vil ha det til å låte ;)

Holder du til i nærheten av Oslo eller Langesund kan du fort få høre et av disse 2 systemene som finnes.
Bor altfor langt unna Oslo dessverre, men skal nok bortover i et eller annet ærend før eller senere. Hadde ikke takket nei til en prøvelytt da om jeg hadde fått muligheten.

Hva slags elementer bruker du i disse kassene og finnes det en guide på hvordan de skal bygges?

Så veldig interessant ut det der!
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Vi benytter Peerless XXLS 12" elementer i disse subbene

Mener de er bygd i 30mm MDF og noe av innmaten kan sees herfra og litt nedover:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,34126.msg1123653.html#msg1123653

Det finnes også en del grafer i tråden om hvordan disse oppfører seg i rommet.
8x12_Tom jobber også med en slags membran for å temme bassen ned mot 25-30Hz - meget spennende.

Etter at kassene var levert, gjenstod det å skjære til og lime 9 ugunstig formede gipsplater på alle flater innvendig pr.sub. Veier ca. 50 kg pr 12", altså ca. 200 kg pr.side.
Moro å jobbe med etterhvert som de ble tyngre og tyngre.

Du, og i for seg andre interesserte er velkomne til en prøvelytt når dere måtte ønske.
 
Topp Bunn