Bye Streamer, Hei PC 😀

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Etter å ha kvittet meg alle streamere (utenom en Chromecast Audio som er «gøy» å ha), har jeg nå gått tilbake til PC som avspiller.

Jeg hadde diverse pc-deler og tilbehør til overs som jeg har opparbeidet meg opp gjennom årene, så jeg bygde meg en snygg og tilnærmet lydløs minipc til å fore en DAC via USB.
Hvis andre har lignende builds, da er det bare å hive seg på og poste i tråden.

Kabinett: Et eller annet
Hovedkort: Gigabyte H97N-WiFi ITX
CPU: Intel 4790 RAM: 2x8GB 1600mhz DDR3
CPU-kjøler modifisert Nexus LOW 7000r2 + Noctua A9 vifte low noise adapter.
Lagring: Corsair Force GT 240GB SSD
Operativsystem/lydavspillerprogram: Windows 11 m/ Foobar 2000 sam JRiver Media Center. (Blir vel i tillegg en eller annen semi custom Linux-variant med tiden)
PSU: Daitron 150W 12V SMPS (ripple noise max 10mv)
12V/ATX: Pico PSU 120W, fra denne går det også ut strøm til både SSD og USB-kortet.
USB-kort: Paul Pang V3 m/ ocxo 😛

Det er meningen at jeg skal få bestilt meg en lang nok pcie 1x riser men utrolig nok hadde jeg et par korte x16-risere som jeg seriekoblet, selv om det egentlig ikke var plass til det.

Må også få tak en brakett i vanlig størrelse til usb-kortet, nå sitter det en low profile brakett på som ikke passer kabinettet helt.

Må få skjært ut en plate som jeg kan skru IEC-hunnkontakten i. Nå henger og slenger den.

Ellers er det på millimeteren at kabinettet kan lukkes igjen, både på siden med PSU/USB-kort, og andre siden med cpu-kjøleren.

Nesten alt fungerer brillefint, og den er i praksis lydløs. USB-kabelen må nappes ut/inn av USB-kortet etter boot fra helt kald maskin. Dette beror på at den temperaturstyrte klokken/krystallen trenger noe et par sekunder på å bli varm og «aktiv» virker det som. Det er ikke plass til en dedikert 5v psu som er alltid er på og tilkoblet. Dette er dog et mindre problem iogmed pc’en som regel står på.

PC’en er tilkoblet en asynkron USB DAC. Selv om jeg går inn for å ikke høre forskjell på USB via hovedkortet vs USB-kortet, så er det en ganske stor og tydelig forskjell. Det er litt latterlig, men sånn er det 🙂 Jeg hører ikke forskjell på WASAPI (exclusive) og f.eks ASIO

IMG_1357.jpeg IMG_1358.jpeg IMG_1282.jpeg
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Med tiden blir det å spinne opp en semi custom Linux-variant men inntil videre er det Windows 11 som gjelder.
Jeg liker godt Windows 11, men det er et par ting man tweake for å få vekk de verste irritasjonene (bruker engelsk språk i Windows, så det kan hende noen oversetninger ikke stemmer 100%). I første omgang er meningen er ikke å tweake i hjel operativsystemet for å angivelig få bedre lyd, dette er mer "quality of life"-forbedringer.

Det første er å kjøre BloatyNosy. Det fjerner det meste av "åpenbar" bloat. Jeg krysser av for alt utenom
"Disable Snap Assist", *Adjust Visual Effects for Best Performance", "Install Windows Subsystem for Linux".
Går så til innstillinger, programmer og avinstallerer det som går an å avinstallleres. (Candy Crush, Microsoft Office Trial etc)

Det neste er WinSetView som gjør det enkelt å sette standard visning både i Explorer og i åpne/lagre-dialogvindu mm. Spesifikt er det for å sette standard visning på "detaljert"OG fjerne tidenes mest irriterende Windows-funksjon, som er å gruppe filene under "idag, igår, sist uke, etc".
Man kan gjør dette fra Explorer-innstillinger også, men grupperingen vil fortsatt dukke opp ved åpne/lagre-dialogvindu, så det er greit å gjøre det med dette programmet med et par tastetrykk.

Etter dette syns jeg Windows 11 funker gull.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
reservert
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
reservert
 

Zulu

På kjøret igjen!
Ble medlem
30.04.2003
Innlegg
1.193
Antall liker
2.216
Sted
Vestre Toten
Torget vurderinger
9
Her er altså musikkserveren min. Den er midlertidig plassert i et miditower, men planen er at den skal forflyttes over i et vifteløst kabinett fra HDPLEX

20230905_161555.jpg



Musikkserveren består for øyeblikket av følgende komponenter:


Corsair 4000D Airflow Midi Tower Kabinett
HDPLEX 400W Hi-Fi DC-ATX Converter + 330W AC Adapter fra Dell/Alienware Strømforsyning
ASUS ROG Strix X570-F GAMING Hovedkort
Ryzen 7 3700X Prosessor
Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 16GB RAM
Be Quiet! Shadow Rock 3 Kjøler
Intel Optane SSD P4800X 375Gb OS disk
SK Hynix Gold P31 2TB PCIe NVMe Gen3 M.2 Musikkdisk
ELFIDELITY AXF-100 PRO III USB kort
ELFIDELITY AXF-107 PCI filter
ELFIDELITY AXF-86 PRO Viftefilter

Når det kommer til OS så bruker jeg Windows 10 LTSC som er optimalisert med Audiophile Optimizer 3.0

Prøvde først en ekstern Transcend StoreJet harddisk og da var lyden bra. Prøvde så en ekstern harddisk med en Samsung 870 Evo 2Tb SSD og da ble lyden plutselig mye dårligere. Satte inn en SK Hynix Gold P31 2TB PCIe NVMe Gen3 M.2 i dag og nå virker det som at lyden ble litt bedre og at det ble litt mer kjøtt på beinet.

Neste oppgradering blir å bytte til en lineær og bedre strømforsyning, Apacer RAM, bedre USB kort og som nevnt bytte til et vifteløst kabinett fra HDPLEX.

Alt i alt så ble lyden mye bedre ved å flytte musikken over til en dedikert server.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
785
Antall liker
952
Kjører PC som streamer selv, prøvd ulike varianter av dette. Jeg hører ikke et døyt forskjell på de ulike PCene jeg har brukt.. Hører dog en forskjell når ASIO er aktiv med 24Bit/192KHz, ikke bestemt meg for om det er en forbedring.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Hvilke funksjoner i Foobar/JRiver er det dere søker dekket med disse PC løsningene? Jeg antar dere stort sett betjener dem fra telefon/nettbrett med nedstrippet funksjonalitet?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Bruker stort sett pc for å spille musikk selv - med Foobar.

Bygde ny pc i våres, Big Tower, Seasonic TX-850W Titanium, Win 11, 32 GB DDR5 Ram 4800 MHz (6000 MHz), Intel i5 13600K.



Spiller alt fra Stereo til Atmos til flere anlegg. Meget fornøyd med oppsettet.

Monterte i ettertid et RTX 3060 og har 2 skjermer + proj & tv tilkoplet.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Harr alltid gjort det slik, bortsett fra at jeg bruker optisk.
 
Sist redigert:

Zulu

På kjøret igjen!
Ble medlem
30.04.2003
Innlegg
1.193
Antall liker
2.216
Sted
Vestre Toten
Torget vurderinger
9
Hvilke funksjoner i Foobar/JRiver er det dere søker dekket med disse PC løsningene? Jeg antar dere stort sett betjener dem fra telefon/nettbrett med nedstrippet funksjonalitet?
Jeg bruker Jriver mest for å korrigere frekvenskurven i bassen. I tillegg til at brukervennligheten er høy og at den har mange funksjoner. Styrer med browser på annen pc/telefon/nettbrett
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Jeg bruker kun Foobar direkte på pcen. Siden jeg har flere skjermer har jeg bestandig Foobar oppe på en av skjermene, når det spilles musikk. Pc, tastatur, mus & skjermer er tilgjengelige fra sweetspot.
 
Topp Bunn